obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Alle vragen m.b.t. de instellingen van de Hardware kun je hier stellen.
 Onderwerp afdrukken
Experia Box V10
not-kpn
Hallo Allemaal,
Zoals op dit forum vaak te lezen is, is dat een Experia Box V9 redelijk dicht getimmerd is.

Nu blijkt dat de Experia Box V10, iets minder gesloten is.

Wat zijn de voordelen:
Zelf de IP adressen kunnen instellen. Dus weg met het 192.168.2.x subnet.
DHCP server kun je nu zelf actief houden of uitzetten. (In meeste situaties dan wel zelf een DHCP server actief hebben)

WIFI nu dual band (2.4Mhz en 5.0Mhz dualband.) Nog niet door mij getest.

Time servers zelf kunnen instellen (Hoeft natuurlijk niet perse).


Nog niet mogelijk:
Zelf een 2e sip account instellen, zodat je ook via andere providers gebeld of uit kunt bellen. (alleen 1e sip account van KPN actief).
Admin account van naam veranderen. Nu hoeft er alleen op het wachtwoord gehacked te worden.

Ongewenst:
Op vele status paginas, wordt het WIFI security key vermeld. Deze wordt in een niet versleutelde pagina weergegeven (Dus geen HTTPS) Dus met een sniffer op het netwerk kan het wachtwoord gemakkelijk gevonden worden.
 
eogcnlGhost
Nog wat voor en nadelen.

Voordelen:
Door een fout van KPN is de FON uitgeschakkeld, maar je hebt wel gewoon binnelandse/buitenlandse FON.
Op de V9, is de FON uitgeschakkeld dan heb je gewoon geen FON op je mobiel of tab of wat dan ook.

5Ghz werkt perfect, de 2.4Ghz trouwens ook.
Ik heb een bereik gehaald van ruim 90 meter, en de V10 hangt in het midden van mijn huis in de groepenkast.
Da is op de V9 wel een ander verhaal, daar mag je blij zijn dat hij de groepenkast uitkomt.

Port forwarding:
Is een beetje omslachtig in elkaar gezet, onnodige handelingen.
Maar het voordeel is dat je er heel veel in kwijt kan, je kan nu zelfs meerdere malen de zelfde poort forwarden naar een ander IP adres.
Op de V9 en lager kon dat niet, dan zei hij "poort is al in gebruik".
Ik heb nu tegen de 300 forward inzitten en hij zegt nog niet dat hij vol is.

De mirror werkt ook super, is zeker een plus punt voor de gene die weten wat ze er mee kunnen doen.

Statische IP adressen aanmaken voor apparaten, zonder het apparaat zelf een statisch IP te geven, heel handig voor als vrienden langs komen en ze op een virtueel netwerk te hangen.
Wat dus inhoud, je laptop van een vriend behoud gewoon de status van de laptops DHCP en bij jou in het netwerk heeft hij altijd zijn eigen vaste IP adres.

Lan/WiFi client status lijst, altijd kunnen zien wie er met welk apparaat op je netwerk zit.
Zelf de optie om per MAC adres de toegang te weigeren.

Nadelen:
Nog niet echt gevonden, behalve wat not-kpn zegt, de keys van de WiFi hangen open en bloot voor de sniffers, maar daar is een oplossing voor, gebruik meer dan 10 letter/cijfer/rare teken combo's voor, dan wordt het al een stuk moeilijker.
Of alleen acces voor voor ingestelde adressen.
JE BENT NOOIT TE OUD OM TE LEREN, MAAR WEL TE JONG OM TE VERGETEN

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel.
 
SpeedTouch
Indirect, of hierop voortbordurend, loop ik tegen het beveiligingsgat in de V10 aan.

Mijn oude SpeedTouch (ST780) had een knop waarmee ik clients kon laten registreren, drukte ik de knop in, dan kon je je aanmelden.
In een client overzicht kon ik alle wifi clients zien, en daarin ook clients 'disablen' dus weigeren. Zo kon je dus niet op het netwerk als ik dat niet had goedgekeurd. Daarna ging die registratie modus uit en kon je je niet meer aanmelden.

Na meer dan twee uur bellen met de helpdesk van KPN blijkt dit een setting te zijn voor gevorderden en valt dit niet meer onder de huidige service. Een hoop verhalen later, kom ik tot de conclusie dat ik een probleem heb overgehouden. Weliswaar veroorzaakt door KPN (wij wisten niet eens dat we een ander modem kregen, anders waren we niet overgestapt), maar wel iets wat ik zelf op moet lossen. ADSL zal op termijn ook wel aflopen....

De reden dat ik wil weten wie er op m'n netwerk mag aanmelden, is omdat ik wil voorkomen dat iemand met een sniffer SSID en PSW ontrafeld (zeker als de modem een std Admin-IS heeft,maar toch, de boel moet op slot). Geen gekke gedachte als ik bovenstaande zo lees. Om maar te zwijgen van tieners die overal met een aan de hand vastgegroeide mobiel de eerste de beste wifi proberen te vinden ;-)

Ik heb nu twee oplossingen, terug naar ADSL en oude modem weer ompatchen, of een dure/office router kopen.
Maar van dat laatste kan ik niet goed vinden op welke specificaties ik moet zoeken als ik dit wil.

Iemand een advies?
 
not-kpn
Misschien een access router kiezen welke een open standaard hanteert. Open-WRT of DD-WRT. Vervolgens de WiFi van KPN uitzetten. Alle handelingen, wifi, dhcp etc door/op de eigen router inregelen.
 
SpeedTouch
Dat is inderdaad ook mijn idee of mogelijke insteek. Maar ik wil echt de registratie handmatig aan kunnen zetten en zo clients aan laten melden (of uitsluiten).

Ik kan alleen niet goed vinden op welke (soort/merk/type) router je dat kan doen. Volgens de helpdesk zou dat alleen kunnen op professionele routers, en daar hangt een prijskaartje aan. Ik ben dus ook op zoek naar de 'zoekterm' of specificatie waarop ik dat onderscheid kan maken.

Thx for the reply
 
not-kpn
Hi,
Beste optie, je weet mogelijk nog in welk(e) schermen het staat in de st. Zoek in een (engelse) handleiding hoe het daar genoemd wordt. Dit kun je gebruiken als zoekterm.
 
not-kpn
Mogelijk kan het ook simpel door MAC filtering.

Mac address filtering:
Disable: alle mac adressen mogelijk met WIFI connection (mits OOK aan de security voorwaarden voldaan wordt, wachtwoord....)
Enable: alleen mac adressen in het MAC filter mogelijk associeren.
En open-wrt heeft nog een andere optie, alle mac adressen behalve die in de lijst staan.

Dus op disable zetten, nieuwe systemen kunnen aanloggen, opnemen in de MAC filter as allowed.
Mac Filter weer aanzetten, en alleen de "allowed" mac's mogen weer aanloggen.

En dit zit ook in (bijna??) alle routers. Zelfs in de V10.

Wifi / tab advanced / Access Control-Mode Configuration.
 
eogcnlGhost
Wat een leuke router voor niet al te veel is is KLIK MIJ: TP-Link AC1750.
Je kan er van harte lust je gang in gaan.
De optie die jij bedoelt heet WPS (Wi-Fi Protected Setup), heel handig en zeer waardeloos met beveiliging.
Handmatig instellen van de beveiliging is nog altijd de beste optie.

Hier een paar handige site om te testen hoe sterk je paswoord is:
passwordmeter.com/
how-secure-is-my-password
how-secure-is-my-password-test-your-password/
Gebruik altijd een combo van hoofd en kleine letters met rare tekens, kijk maar is wat er gebreurd met de paswoord testers als je ergens een ? achter zet en een letter veranderd in een cijfer.
Reeksen van 10 of meer gaan naar de voorkeur, maar meer is (altijd) beter.
Voor jou moet er een logica in zitten voor een ander niet, gebruik geen geboorte datems, postcodes, bekende dingen zoals namen in de familie, telefoon nummers.
JE BENT NOOIT TE OUD OM TE LEREN, MAAR WEL TE JONG OM TE VERGETEN

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Experia Box V10', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Experia box reset naar oude instelling Hardware instellingen : 13 10 okt 2021
Nefit Easy icm KPN Experia box V9 Frequently Asked Questions : 9 05 nov 2020
Experia V10 main netwerk wifi probleem WiFi : 2 30 sep 2019
Port forwarding experia v10 Helpdesk : 13 20 apr 2019
omschakelen Experia V9 naar V10 Eigen netwerk : 6 16 dec 2018
Advertentie