obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Gebruik je een router/modem, post hier je ervaringen.
 Onderwerp afdrukken
Waarom niet de dichtsbijzijnde centrale?
mschrijver
Ik wil dit forum graag eens opluisteren met een vraag die mij al langer dwarszit...

Het volgende is bij ons nl aan de hand, en ik vraag me af of dat dat vaker speelt.
Wij wonen in Rotterdam Zuid, niet ver van Zuidplein en ook redelijk dichtbij Pendrecht.
Onze telefooncentrale is echter Waalhaven, hemelsbreed voor ons veel verder dan de telefooncentrales van bovengenoemde wijken. Mede daardoor bedraagt de afstand van ons huis tot de telefooncentrale bijna 4 km (vlg KPN support). En daardoor is onze max ADSL-snelheid beperkt tot een schamele 10Mbit en is de upload helemaal tra(a)gisch (630Kb ).

Juist aan dat laatste zou ik graag wat willen doen, maar het extra pakket van KPN is voor ons wel beshikbaar, maar levert (inmiddels uit ervaring ondervonden) dus een minimale verbetering van de download, geen verhoging van de upload en verder eigenlijk alleen maar meer hick-ups.

Het verbaast mij eigenlijk heel erg dat KPN hier niets aan doet. Wij wonen nl in een behoorlijk grote wijk, behoorlijk midden in de stad, maar fatsoenlijk internet (naar huidige maatstaven) over ADSL is voor ons eigenlijk niet beschikbaar, waardoor ik nu toch wel heel erg serieus ga overwegen om toch maar naar UPC over te stappen.

Zou het niet veel logischer zijn voor KPN om ons over te zetten naar een veel dichterbij gelegen centrale zodat ze bij ons wel Extra en premium pakketten en ook HDTV zouden kunnen aanbieden? En speelt dit bijvoorbeeld in meer dichtbevolkte gebieden of hebben we hier gewoon 'vette pech'? Of is simpelweg overzetten naar een andere centrale gewoon niet mogelijk?

En dan nog iets, kan ik erachter komen of KPN wel een verbetering van de mogelijkheden in de planning heeft, of is ons enige alternatief dan toch UPC?

Ik hoop dat de experts op dit forum hier wat over kunnen zeggen...
 
Kniest
Vreemd verhaal: Eerst maar eens een postcodecheck http://pcdb.bbned.nl/ Wat geeft die voor een afstand en wat geeft de speedtest bij bbned.nl? Lijkt me onwaarschijnlijk dat u in Rotterdam Zuid 4 km van een centrale woont. Kijk maar eens op http://nl.wikipedia.org/wiki/ADSL2

Dan zou op 3.9 km maar 4 Mb moeten halen.

Als de 10 MB die u nu haalt optimaal zou zijn moet u zo´n 2.7 km van de centrale zitten. Zou nog maar eens checken bij KPN en een meting laten doen.
 
mschrijver
De meting komt vandaag, dus dat is voor elkaar. De 3,9 km heb ik me laten vertellen door de helpdesk en aangezien ik zeker geen technische expert ben neem ik dat voor waar aan. Overigens zit de centrale hemelsbreed al ruim op 2 km afstand en zitten er tussen ons en de centrale nog wat stukken haven, een spooremplacement en behoorlijk grootschalige industrie, dus de afstand klinkt mij niet heel vreemd in de oren. Behalve dan misschien dat het techninsch niet kan zoals jij zegt.

Voor de verdere detaillering heb ik even de connectiegegevens van het modem toegevoegd:
mschrijver voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.
 
Kniest
Attenuation rate komt ongeveer overeen met die 3.9 km. Dan is het vreemd dat je toch nog een dergelijke hoge downstream kan halen. Weet niet wat die postcode check je verteld bij controle op de site pcdb.bbned.nl

Je hebt wel een hoop lokale foutseconden! Daar zou ik zeker eens naar vragen. Ik weet ook niet of er mogelijk glasvezel naar de wijkkast ligt en vanaf daar de gewone koperlijn naar jullie huis loopt en dat je VDSL hebt. Die vragen zou ik allemaal eens stellen. Meest betrouwbaar is dat men meet bij de wijkkast waar je aan vastgeknoopt zit en dat weer vergelijkt met het signaal thuis.

Wij wonen ook ver van de centrale en toen is de lijn omgezet naar PSTN (zeg maar het oude telefoonlijn systeem) en is het ISDN signaal daar dus vanaf gehaald en wordt de bandbreedte die normaal ´gereserveerd´ wordt voor ISDN vrijgegeven voor je ADSL signaal. Men moet dus een aanpassing doen in de centrale. Dat leverde bij ons een verbetering van bijna 3 Mb op. Dan heb je wel een ander modem nodig die daar voor geschikt is. KPN heeft dat bij ons, omdat we de beloofde snelheid niet haalde allemaal kosteloos omgezet. Nu werkt alles prima en hebben we ook HD. Succes ermee.
 
mschrijver
Nou, de meting is geweest. Volgens de monteur zit het probleem van de FEC fouten in het stuk van de wijkverdeelkast naar de centrale (vooroorlogse wijkkast). Hij heeft een call uitgezet voor de 'ondergrondse' om dit opnieuw te laten aansluiten...

Ben dus erg benieuwd wat dit gaat brengen...

Overigens meldt BBNed het volgende:

Beschikbare Dienst Project Max snelheid
ADSL 2-8Mb/512Kb
SDSL 2.3Mb/2.3Mb
ADSL2+ BBned Ethernet DSL 8Mb/1Mb
ADSL2+M BBned Ethernet DSL 4Mb/1Mb
B-SDSL.bis BBned Ethernet 8Mb/8Mb
FTTx WES-A-Far-net 100Mb/100Mb


DSL centrale
Afstand tot centrale 2993 meter
Code centrale Rt-Wah
Naam centrale Rotterdam-Waalhaven


Dat is wel een wat kleinere afstand dan de 3,9 km, maar ik weet niet hoe waarheidsgetrouw de info van BBned is...
Zou de FTTx verbinding wel willen gebruiken, maar ik geloof niet dat dat al commercieel wordt aangeboden...Frown

Bedankt voor je reactie iig!
 
Kniest
Die BBned meting is qua afstand en snelheid over het algemeen zeer betrouwbaar. Deze afstand kan met ADSL 2+ niet meer leveren dan 10 Mb, dus is wat je krijgt dat het maximale. Daar moet KPN gewoon formeel een uitspraak over kunnen doen.

Belangrijk is dat je een het KPN ticketnummer van het probleem krijgt en dan kun je steeds direct de technische dienst van de KPN bellen, het ticketnummer invoeren en dan krijg je ter zake kundige lieden aan de lijn ipv van scholieren die je voor 10 ct/min het gebruikelijke protocol doorvragen... Dat nummer is: KPN Technische dienst 020-4859999 en de laatste 7 cijfers ticketnr invoeren. Fijn weekend verder en succes ermee.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Waarom niet de dichtsbijzijnde centrale?', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Mobielnummer UK wordt niet herkent KPN Mobiel Storing : 2 30 apr 2022
Tijdgebonden toegang configuren bij ExperiaBox V10 en UTP/RJ45 bekabeling (niet-draadloos) Algemeen : 7 06 mrt 2021
Kan app niet meer gebruiken Hardware instellingen : 8 02 dec 2018
Netflix niet op beide TV's Hardware instellingen : 10 14 aug 2018
Draytek Vigor2925 VPN (Lan to Lan) werkt niet Algemeen : 1 30 okt 2017
Advertentie