obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Alle vragen m.b.t. de instellingen van de Hardware kun je hier stellen.
 Onderwerp afdrukken
Thomson TG789vn: kreupel?
davey400
Vorige week is mijn oude Experia SX550 vervangen door een Thomson TG789vn.
In eerste instantie was ik enthousiast; het apparaat ziet er mooi uit, en leek behoorlijke mogelijkheden te hebben. Bovendien is WLAN sneller dan van de SX550.
Na het daadwerkelijk in gebruik nemen van het apparaat is het enthousiasme wat minder geworden:

- Het aantal ethernet-poorten is 3 ipv 4. (want poort 3 is gereserveerd voor IPTV)
- 1 telefoniepoort ipv 2. (in poort 2 zit een blokje, en lijkt niet meer gebruikt te kunnen worden. Fax kan dus niet meer op een aparte lijn gezet worden.)
- 2 USB poorten ipv 1, alleen kun je ze (waar dat wel op de SX550 kon) niet gebruiken.
- Usermanagement uiterst beperkt.

Verder is de interface voor de zaken die (wel) configureerbaar zijn wellicht wat omslachtig, maar dat is natuurlijk een kwesite van gewenning. Het veel gemelde niet werken van port-forwarding heb ik vooralsnog niet kunnen costateren.

Maar bovenal:
de interface is te veel dichtgeknepen, waardoor essentiƫle interne netwerk-instellingen niet aanpasbaar zijn.
De DHCP configuratie is niet alleen fixed, (je kunt geen aanpassingen maken aan range, of aan de opties zoals DNS, suffix, of additionele opties t.b.v. PXE boot bijvoorbeeld). Belangrijkste manco in deze is dat de DHCP functionaliteit ook niet uitschakelbaar is. (want dan zou je de functionaliteit door een ander apparaat kunnen laten uitvoeren en naar wens kunnen configureren)

Dit laatste is wat mij betreft een niet acceptabele manco.

Het bevreemd mij dat er geen mogelijkheid is om de technisch door Thomson wel ondersteunde mogelijkheden te ontsluiten. KPN lijkt hiermee zijn klanten niet serieus te nemen.

Graag jullie reactie(s)
 
Codemeister
Ik heb niets toe te voegen aan je verhaal, echter is er vrij weinig wat je kunt ondernemen. Er gaan verhalen over een nieuw modem, echter is daar (nog) niet heel veel over bekend.

We zijn in afwachting van de update die in Q4 van dit jaar moet komen, echter blijft 't aardig stil tot nog toe...
 
TokkieTokkie
DHCP kan je wel (als het goed is uitschakelen) hetzij via een omslachtige manier, hang maar eens een 2de DHCP server in het netwerk, als het goed is merkt de 789 dat en die zal dan zijn eigen dhcp server uitzetten (niet dat je daar veel aan hebt omdat je dan nog steeds in de zelfde range moet blijven zitten).

blokje kan je gewoon uit de 2de tel poort trekken en alsnog gebruiken hoor (is gewoon een platisc stofkapje).
 
davey400
aha. da's goed om te weten. Dat is wat ik gisterenavond nog bedacht: wat als ik nou gewoon een 2e erbij zet; kijken wat ie doet. Je weet nooit.
Goed om te weten dat het inderdaad zo werkt.
Bedankt voor de tip.
Ook over lijn 2 trouwens, had ergens gelezen dat het niet zou kunnen en eerlijk gezegd zelf niet geprobeerd.

Dave
 
Codemeister
Jawel hoor, lijn 2 is gewoon te gebruiken - echter standaard afgedekt.
 
davey400
Helaas. Andere DHCP server ingeschakeld. Zelfde range vind ik geen ramp, als ik de door mij gewenste opties maar kan meegeven.
Deze DHCP server is actief; soms krijgen clients een adres van deze server. Helaas blijft de Thomson DHCP ook gewoon actief. Aangezien DHCP broadcast-based is, is dus ook niet te bepalen welke DHCP server de voorkeur heeft, tenzij je gebruik gaat maken van een UDP helper voor het segment. Laat dat dan nu weer niet mogelijk zijn in de huidige firmware.

Nog een onhebbelijkheid: de functie 'restart' vanuit het menu is niet toegestaan... 'Forbidden'
 
Codemeister
Voor een restart kun je zonder problemen het apparaat uitschakelen met de aan/uitknop.
 
davey400
Tuurlijk. Maar dat is remote nogal onhandig. In veel gevallen staat ook de router niet op de meest handige plek. (want je kunt het ding immers op afstand beheren)
Waar het om gaat is dat er een functionaliteit in de oorspronkelijk firmware zit, die op zich niet er uit wordt gehaald, (de knop 'restart' blijft in de interface) maar waar je bij gebruik een 'access denied' krijgt.
Ook dit is weer een vorm van 'kreupel maken'. Als je niet wilt dat er gereboot wordt, haal dan de hele functie weg. Of laat hem lekker zitten, maar laat hem dan wel werken.
 
kpntester

Quote

davey400 schreef:
Vorige week is mijn oude Experia SX550 vervangen door een Thomson TG789vn.
In eerste instantie was ik enthousiast; het apparaat ziet er mooi uit, en leek behoorlijke mogelijkheden te hebben. Bovendien is WLAN sneller dan van de SX550.
Na het daadwerkelijk in gebruik nemen van het apparaat is het enthousiasme wat minder geworden:

- Het aantal ethernet-poorten is 3 ipv 4. (want poort 3 is gereserveerd voor IPTV)
- 1 telefoniepoort ipv 2. (in poort 2 zit een blokje, en lijkt niet meer gebruikt te kunnen worden. Fax kan dus niet meer op een aparte lijn gezet worden.)
- 2 USB poorten ipv 1, alleen kun je ze (waar dat wel op de SX550 kon) niet gebruiken.
- Usermanagement uiterst beperkt.

Verder is de interface voor de zaken die (wel) configureerbaar zijn wellicht wat omslachtig, maar dat is natuurlijk een kwesite van gewenning. Het veel gemelde niet werken van port-forwarding heb ik vooralsnog niet kunnen costateren.

Maar bovenal:
de interface is te veel dichtgeknepen, waardoor essentiƫle interne netwerk-instellingen niet aanpasbaar zijn.
De DHCP configuratie is niet alleen fixed, (je kunt geen aanpassingen maken aan range, of aan de opties zoals DNS, suffix, of additionele opties t.b.v. PXE boot bijvoorbeeld). Belangrijkste manco in deze is dat de DHCP functionaliteit ook niet uitschakelbaar is. (want dan zou je de functionaliteit door een ander apparaat kunnen laten uitvoeren en naar wens kunnen configureren)

Dit laatste is wat mij betreft een niet acceptabele manco.

Het bevreemd mij dat er geen mogelijkheid is om de technisch door Thomson wel ondersteunde mogelijkheden te ontsluiten. KPN lijkt hiermee zijn klanten niet serieus te nemen.

Graag jullie reactie(s)

Hier zijn boeken over geschreven, onder andere door mij. Zoek maar is in mijn posthistory op dit forum of (vooral) ook op het andere forum i p b f o r u m . n l (de software hier censureert die naam omdat het een concurrent is, vandaar die spaties). NB: de auteur van deze post zit tegenwoordig bij Ziggo met volle tevredenheid. No offense intended.
Gewijzigd door kpntester op 28 september 2010, 11:46
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Thomson TG789vn: kreupel?', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Thomson TG789vn configuratie bewaren Helpdesk : 1 16 jan 2014
TG789vn portforwarding en firmware Algemeen : 3 14 jan 2014
TG789vn Routers : 2 01 dec 2013
NAS benaderen op KPN Experia Box Thomson Algemeen : 1 13 nov 2013
Sitecom 300N XR achter EB Thomson TG789vn WiFi : 1 12 nov 2013
Advertentie