Onderwerp bekijken
Help de helpdesk! Dit onderdeel wordt gemodereerd door het KPN Webcare team!
 Onderwerp afdrukken
Nieuwe abonnee van iTV heeft haperig beeld
A3jaan
Eerst maar het goede nieuws over bellen + internetten + tv:

- De telefonische bestelling ging prima. Ze vroegen door waar dat nodig was en gaven (voor mij) duidelijke antwoorden op mijn vragen.
- Gelijk met de bestelling kon de afspraak met de monteur gemaakt worden (4 weken van te voren).
- De monteur kwam tussen de aangegeven tijden en had de zaak binnen 45 minuten voor elkaar.
- Handleidingen zijn duidelijk
- Redelijk snel internet (abo 8 - 16 mb)
- Scherp beeld.

Helaas ook een minder goede ervaring:
Het beeld blijft af en toe stil staan. Het is mij te vaak 'haperig' en 'schokkerig', zeker als je sport of een film zit te kijken.
(De haperingen heb ik ook als ik van zender verwissel, maar dat vind ik niet zo erg.)
Het geluid loopt wel door, maar NIET het beeld.
Ik had gehoopt dat het na de Digitenne-ervaringen allemaal beter zou gaan, maar dat is nog niet het geval.

Vraag: Wat is hier aan te doen?

Gegevens
- Afstand KPN-punt - Experiabox < 1,5 meter
- Afstand Experiabox - TV-ontvanger = 15 meter met een goede kwaliteit ethernetkabel.
- Afstand TV-ontvanger - TV = < 1,0 meter met een HDMI-kabel.
- Mer TV-Ontvanger: Motorola 1960 en Experiabox: Thomson

- Sony BRAVIA TV 66 cm HD-ready van december 2008
Wat ik al geprobeerd heb:
- Meerdere keren TV-ontvanger en Experiabox opnieuw opgestart.
Gewijzigd door A3jaan op 04 April 2010, 21:42
 
TokkieTokkie

Quote

Knol schreef:
Post eens je intrainwaardes? die vind je via 192.168.1.254 Ik vermoed dat er veel HEC en FEC errors aanwezig zijn, die het probleem veroorzaken.


HEC en FEC zijn geen probleem (dat zijn herstelde fouten) CRC fouten daarintegen zijn wel een probleem omdat dat fouten zijn die niet hersteld zijn en dat leid tot Artifacts en haperingen.
 
A3jaan
Als ik het opgegeven adres intyp, krijg ik de melding: Pagina niet gevonden.
Als ik het adres 192.168.2.254 intyp (Volgens het boekje) kom ik in de Thomson gateway.
Nou nog de uitdaging: Hoe en waar meet/zie ik de intrainwaardes?
 
A3jaan
Bedankt voor de uitleg.

Nog een toevoeging over het mindere beeld:
Er zijn niet alleen af en toe haperingen, maar ook regelmatig onderaan het beeld een blokkerig beeld.

INTRAINWAARDEN:

Met de laptop, die draadloos verbonden is, heb ik de onderstaande gegevens kunnen achterhalen.
De TV staat uit en de TV-ontvanger staat aan *)

Koppelingsinformatie


Actief: 0 dagen, 23:05:28

DSL-type: ITU-T G.992.5

Bandbreedte (verzenden/ontvangen) [kbps/kbps]: 968 / 16 003

Overgebrachte gegevens (verzonden/ontvangen) [GB/GB]: 2 773 / 3 585

Uitgangsvermogen (verzenden/ontvangen) [dBm]: 12,8 / 0,0

Signaalverzwakking lijn (verzenden/ontvangen) [dB]: 7,1 / 11,0

SN-marge (verzenden/ontvangen) [dB]: 6,9 / 10,4

Leveranciers-ID (lokaal/extern): TMMB / 2D2D2D2D

Frameverlies (lokaal/extern): 0 / -

Signaalverlies (lokaal/extern): 0 / -

Voedingsverlies (lokaal/extern): 0 / -

Verbindingsverlies (extern): -

Foutseconden (lokaal/extern): 0 / -

FEC-fouten (verzenden/ontvangen): 26.845.498 / 0

CRC-fouten (verzenden/ontvangen): 0 / -

HEC-fouten (verzenden/ontvangen): 0 / 0


*)
Als beide aanstaan, zijn de waarden vrijwel gelijk.
M.u.v. FEC-fouten (verzenden/ontvangen): 26.973.893 / 0
Gewijzigd door A3jaan op 05 April 2010, 18:37
 
A3jaan
Weet (nog) niet welke gemeten waarden nou juist goed of slecht zijn.

Van het 0900 helpdesknr. kreeg ik het advies de splitter er tussenuit te halen.
Dat zou in 80% van de gevallen een einde maken aan de haperingen.
Dat heb ik gedaan, maar helaas zonder merkbaar resultaat.

Inmiddels is beloofd metingen te verrichten.
 
A3jaan
Het moet gezegd worden: De medewerkers van de KPN geven mij de indruk er alles aan te doen om het probleem op te lossen.
Regelmatig wordt er bijgesteld en geïnformeerd of het beeld al beter is (zelfs op zaterdagavond 18:30 uur en een week later op zondagmorgen 10:30 uur).
Ook is men al twee keer thuis geweest voor metingen en bijstellen.

Maar, na een maand in bezit is het resultaat nog steeds bedroevend.
Heel veel haperingen, het gaat dan om 18 á 20 stuks per 10 minuten.
Het beeld blijft staan en het geluid loopt door.

Telefoon en internet werken prima.

Aan de hand van de tips heb ik nog even naar wat meetgegevens gekeken die afkomstig zijn van de Experiabox.
Te zien is heel veel FECfouten.
Ik heb er niet zoveel verstand van, maar ik heb begrepen dat FECfouten automatisch hersteld worden, maar dat dat lastig wordt als het er heel veel zijn.
Dus daar schijnt nog aan gewerkt te worden.
Als er meer info is, laat ik dat weten.



Koppelingsinformatie


Actief: 0 dagen, 14:25:24

DSL-type: ITU-T G.992.5

Bandbreedte (verzenden/ontvangen) [kbps/kbps]: 1 009 / 15 992

Overgebrachte gegevens (verzonden/ontvangen) [kB/GB]: 386 / 4 095

Uitgangsvermogen (verzenden/ontvangen) [dBm]: 12,8 / 21,0

Signaalverzwakking lijn (verzenden/ontvangen) [dB]: 6,6 / 11,0

SN-marge (verzenden/ontvangen) [dB]: 6,6 / 4,6

Leveranciers-ID (lokaal/extern): TMMB / 2D2D2D2D

Frameverlies (lokaal/extern): 32 / -

Signaalverlies (lokaal/extern): 9 / -

Voedingsverlies (lokaal/extern): 0 / -

Verbindingsverlies (extern): -

Foutseconden (lokaal/extern): 935 / -

FEC-fouten (verzenden/ontvangen): 1.311.504.938 / 17

CRC-fouten (verzenden/ontvangen): 897 / -

HEC-fouten (verzenden/ontvangen): 0 / 0
 
A3jaan
KPN heeft na de vorige melding mijn verbinding overgezet naar VDSL.
Als ik het allemaal goed zie, moet er nu een verbindingssnelheid van max 40 Mb zijn.
Maar, helaas blijven de haperingen nog steeds voorkomen.
Verder valt mij op dat de snelheid van het internet niet of nauwelijk veranderd is.
Net als voorheen zie ik m.b.v. speedtest.nl snelheden van rond de 5000 kbps, met uitschieters naar 10.000 of iets daarboven.

Toegezegd is dat men verder gaat zoeken naar de kwaliteit van de lijn.
De intrainwaarden zijn:

DSL-verbinding Koppelingsinformatie
DSL-type: ITU-T G.993.2
Bandbreedte (verzenden/ontvangen) [kbps/kbps]: 4 101 / 39 229
Overgebrachte gegevens (verzonden/ontvangen) [kB/MB]: 0 / 840
Uitgangsvermogen (verzenden/ontvangen) [dBm]: 1,0 / 14,6
Signaalverzwakking lijn (verzenden/ontvangen) [dB]: 0,7 / 1,6
SN-marge (verzenden/ontvangen) [dB]: 17,8 / 9,2
Leveranciers-ID (lokaal/extern): TMMB / 2D2D2D2D
Frameverlies (lokaal/extern): 10 / -
Signaalverlies (lokaal/extern): 10 / -
Voedingsverlies (lokaal/extern): 0 / -
Verbindingsverlies (extern): -
Foutseconden (lokaal/extern): 65 / -
FEC-fouten (verzenden/ontvangen): 152.593 / 1
CRC-fouten (verzenden/ontvangen): 0 / -
HEC-fouten (verzenden/ontvangen): 0 / 0
 
A3jaan
2 maanden na ontvangst en gebruik van interactieveTV is het probleem opgelost!
Dat is misschien wel wat lang, maar ik moet zeggen dat ze regelmatig gemeten hebben en thuis geweest zijn.
De oplossing was (achteraf bezien) erg eenvoudig: Een nieuwe ecperiabox.

Het zij zo. Nu hebben we een mooi en scherp beeld.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Nieuwe abonnee van iTV heeft haperig beeld', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Nieuwe app KPN ITV blijft maar laden. KPN Glasvezel diensten : 7 28 Apr 2018
Geen TV beeld gekoppelde router KPN Glasvezel diensten : 3 26 Sep 2017
Schokkerig beeld bij TV Kijken KPN Glasvezel Storing : 5 02 Jun 2017
Tablet met Android 4/ zwart beeld ITV online app Interactieve TV [IPTV] via ADSL2+ : 4 18 May 2017
Beeld bevriest in TV programmaoverxicht KPN Televisie Storing : 2 30 Nov 2016
Advertentie