obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Gebruik je een router/modem, post hier je ervaringen.
 Onderwerp afdrukken
Netwerk Kabels
AbS
Situatie:
Vanaf 14 juli krijg ik KPN standaard met 4 ITV kastjes en uiteraard Internet. Dit alles gaat via een Experiabox V10 aangesloten worden. Op dit moment maak ik gebruik van Ziggo en gaat er vanaf mijn Ziggo modem een platte utp kabel cat 6 naar een switch(sitecom) en daar vandaan naar de TV, Horizonbox en PS3(allemaal platte utpcat 6). Verder gaat er een platte Utp kabel cat 6 naar de eerste verdieping ook naar een switch1(netgear prosafe gs105e) en daarvan met platte Utp kabel naar slaapkamer voor nog een aansluiting op switch 2(netgear prosafe gs105e) Op deze worden 2 itv kastjes met standaard KPN kabel voor aangesloten en een computer. Op Switch 1 is een computer met platte Utp cat 6 aangesloten een accesspoint van KPN met platte Utp kabel cat 6 een een ITV kastje met standaar meegeleverde KPN Utp kabel.

Mijn vraag: Is het mogelijk om straks gebruik te blijven maken van deze Utp kabels(platte)?
 
eogcnlGhost
Hoi, heel simpel ja.
Of je kabel nou rond, vierkant, driehoek, of plat is maakt voor je signaal niets uit.
Maar wat wel belangrijk gaat zijn is je opstelling, die gaat dadelijk niet meer werken.
Bij KPN moet je je TV en datanetwerk van elkaar scheiden.

Vanaf je Experiabox mag je je datanetwerk zo groot maken als mogelijk is, maar er mag absoluut geen iTV kastje bij zitten.
Je iTV netwerk begint al bij je Experiabox, UTP erin en vanaf daar gaat je iTV netwerk door je huis.
Je mag daar wel switches of hubs gebruiken om je kabel te splitsen, maar LET OP sluit er geen data apparatuur op aan.

Voorbeeld van je huis kamer smart TV, Xbox, iTV.
1 kabel voor je smart TV en Xbox en een apparte kabel voor je iTV..

Het is omslagtig en ik weet dat je het toch gaat proberen alles op 1 kabel te doen.
Maar geloof me dit gaat er gebeuren: je beeld gaat stotteren, bevriest of loopt gewoon vast, je geluid krijgt een vertraging of erger, je hebt gewoon geen signaal.
Als je dan alles toch op 1 kabel hebt aangesloten en je komt bovenstaande problemen tegen dan heb je gelijk het antwoord hoe je het kan oplossen.
JE BENT NOOIT TE OUD OM TE LEREN, MAAR WEL TE JONG OM TE VERGETEN

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel.
 
AbS
Hallo eogcnlGhost,
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik heb onlangs op het KPN forum gelezen, dat dit niet noodzakelijk zou zijn. Maar om alle problemen voor te zijn, zal ik in iedergeval een UTP kabel naar boven brengen, zodat ik data en tv kan splitsen. Dan hoef ik alleen nog een extra switch aan te schaffen. Ik kan het accespoint ook als switch gebruiken heb ik gelezen. Nogmaals bedankt.
Bye-happy
 
eogcnlGhost
Hoi, het klopt dat het niet echt noodzakelijk is om een gescheiden netwerk te gebruiken, maar je zei al dat je 4 iTV kastjes gaat gebruiken.
Uit de ervaring leert men dat op den duur de verschijnselen die ik zei toch naar voren komen, is het niet vandaag, dan is het wel in de toekomst.
Nu ben je voorbereid op die situatie en hoef je jezelf niet te gaan ergeren waardoor het zou kunnen komen.

Het is ook niet aan te raden een accespoint of router als switch te gebruiken voor je iTV kastjes.
Dit is namelijk het hele punt waarom de iTV kastjes niet in je PC netwerk mogen.
Je PC netwerk werkt met DHCP of Statische IP adressen, je iTV kastje werk (niet) met "IP" adressen (lang verhaal om uit te leggen hoe dat werkt, wet met voorrang).
Bij KPN kan je een GRATIS (5 poorts) switch krijgen als je 2 of meer iTV kastjes in gebruik hebt.
Even bellen naar 0800-0402 en je krijgt in een dag of 2 aan de deur.
JE BENT NOOIT TE OUD OM TE LEREN, MAAR WEL TE JONG OM TE VERGETEN

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel.
 
AbS
Hoi,
Nogmaals bedankt voor alle uitleg. Ik heb al een extra switch gekregen. Ik kan het accesspoint dan wel voor het netwerk gebruiken. Twee vliegen in een klap pc's op accespoint en IdTV op Netgear Prosafe.
Hoef ik er nog maar een aan te schaffen.
 
eogcnlGhost
Ik zou zeggen, bel gewoon KPN nog een keer en zeg dat je met een splitsing probleem zit en dat je nog een switch nodig hebt.
Nee heb je, ja kan je krijgen.
Schild toch weer in de portemonniks.
JE BENT NOOIT TE OUD OM TE LEREN, MAAR WEL TE JONG OM TE VERGETEN

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel.
 
AbS
Daar heb je ook weer gelijk in. Dank je wel. Prettige avond
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Netwerk Kabels', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Via WiFi naar vast netwerk WiFi : 1 05 mrt 2024
Aansluiting 20 meter van netwerk Eigen netwerk : 2 11 feb 2023
Experia V10 main netwerk wifi probleem WiFi : 2 30 sep 2019
DVR benaderen met mobiel netwerk Hardware instellingen : 3 08 feb 2019
Apple netwerk achter experiabox Algemeen : 8 04 mei 2017
Advertentie