obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
KPN Gebruikers Groep - Experts helpen klanten » Eigen Hardware; router, modem, TV-setup box, ISDN centrale, enz. » Routers
 Onderwerp afdrukken
devolo dlan adapters functioneren niet naar behoren
muppel
Allereerst wil ik even kwijt dat de kpn mijn moeder heeft binnengehaald daar ze een fax aansluiting wilde naast de tel aansluiting, we hadden xs4all basis met kpn vaste tel lijn en de mogenlijkheid om een fax aan te sluiten via de reserve lijn die binnenkomt, echter heeft de kpn mijn moeder geadviseerd om internet en voip bellen af te sluiten bij de kpn met een tweede voiplijn voor de fax, toch is dat opzich al vreemd daar een fax lijn heb beste werkt op een vaste lijn wat dus technisch mogenlijk was te bewerkstelligen heb ik later vernomen, nu komt het probleem: ik heb 2 devolo 500 av wireless plus adapters vanuit mijn oude situatie die niet in de nieuwe situatie werken icm de experiabox v9, de verbinding met de experiabox is bijna niet te bewerkstelligen vanaf een dlan adapter, sluit ik echter een pc rechtstreeks op de experiabox aan zowel lan als wlan dan werkt alles prima, overigens de adapters maken onderling prima verbinding volgens de dlan cockpit software, onder de fritzbox werkt het ook prima, ik vind dit wel vreemd want de kpn verkoopt zelf ook devolo adapters, weet iemand waar het probleem nu wordt veroorzaakt en hoe dit weer te laten draaien zoals zou moeten?
 
eogcnlGhost
Hallo muppel, zover ik begrijp heeft je moeder een koper lijn internet.
Dan maakt het niet uit of je een directe aansluiting hebt voor de fax of via de voip, in beide gevallen blijft het een koper lijn.
Maar het verschil is wel €€€, een 2de losselijn is een nieuwe lijn, dus vol tarief.
Een 2de voip lijn kost een paar €.

Over de devolo, het probleem ligt simpeler dan je denk.
Kijk is naar de IP adressen waar de modems mee werken:
Frizbox: 192.168.178.1 of 169.254.1.1
V9: 192.168.2.254
Zie jij het verschil, als je devolo op bijvoorbeeld 192.168.178.1 functioneerd dan gaat hij een conflict krijgen op 192.168.2.254.
Op de LAN zouw dit geen probleem moeten zijn, omdat hij daar geen IP adressen gebruikt binnen de devolo, maar met de WiFi wel.
Even een hard reset doen en opnieuw de WiFi config instellen of als je de weg kent het IP adres en de DNS veranderen in de devolo.

V9 gateway (modem IP) 192.168.2.254
DNS1: 195.121.1.34
DNS2: 195.121.1.66
JE BENT NOOIT TE OUD OM TE LEREN, MAAR WEL TE JONG OM TE VERGETEN

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel.
 
muppel
Bedankt voor je reactie eogcnlGhost,

ik ga er dan maar vanuit dat het advies wat de kpn gegeven heeft correct is omtrent de faxlijn, verder heb ik geen ervaringen met het instellen van een fax, ik heb alleen wat voorwerk geprobeerd te doen omtrent voip faxen met een multi-functional printer, zodoende twijfelde ik aan het advies van de kpn, ik hoop alleen maar dat jij gelijk hebt en dat het niet uitmaakt als ik toch al een koperen lijn gebruik

a.s. woensdag ben ik weer op het adres waar het probleem zich voordoet, toch wil ik van te voren even kwijt dat ik op de devolo adapters, dhcp client aan heb staan en dat deze adapters alleen op de experiabox zijn aangesloten momenteel, om verwarring met de fritzbox te voorkomen,

ook heb ik alle adapters al voordat ik deze op de experiabox aansloot, gereset naar fabrieksinstellingen, zijn er dan nog conflicten of instellingen op de devolo waarmee ik rekening dien te houden m.b.t de experiabox, nog even een notitie, de oude sweex adapters zonder wifi werken als een zonnetje op de experiabox

't was me ook opgevallen dat ik de humax dvb-c ontvanger niet meer kon verbinden draadloos met de experiabox, ten gunste van de netwerkfunctionaliteit van de humax om de NAS te benaderen om films af te spelen want de tv signalen komen binnen via de kabel, om ook hiermee verwarring te voorkomen met tv van de kpn welke ik niet afneem, overigens deze draadloze verbinding probeerde ik rechtstreeks met de wlan van de experiabox te maken nadat ik de devolo adapters er tussenuit had gehaald

maar wat ik al schreef, a.s. woensdag na 13:00 uur ben ik weer op het adres van mijn moeder
 
muppel
Ik wil nog even toevoegen dat de Devolo adapters zowel met lan als wlan onwerkzaam zijn op de experiabox
 
eogcnlGhost
Ik wil even alles op een rijtje hebben voor ik alles door elkaar haal.

Je moeder heeft een koper lijn internet + bellen, met een eventuele fax lijn via voip.

Jij zelf hebt glasvezel ??Mbit met een experiabox v9 van KPN of XS4all (sinds ik in Hendrik-Ido-Ambacht niet echt KPN glasvezel kon vinden).

Als je KPN hebt, zal de dvb-c niet meer werken omdat de kpn gebruik maakt van een cloud active iTV (online opslag voor opname) en de code van je decoder niet meer met een kaartje is maar via een registratie nummer gecodeeerd in je iTV kastje.

Even voor de test heb ik een setje devolo uit de kast gepakt om even te kijken of ze wilde werken op de V9, geen probleem met het netwerk.
Met de tv wilt die nog wel eens een beetje stotteren op de HD.
JE BENT NOOIT TE OUD OM TE LEREN, MAAR WEL TE JONG OM TE VERGETEN

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel.
 
muppel
Ik zal het proberen toe te lichten:

mijn moeder heeft een koper lijn internet + voip bellen met een tweede voip lijn voor de fax, deze verbinding is geleverd i.c.m. experiabox v9 van kpn, verder heeft ze televisie van de CAIWAY

(geen glasvezel, ook doet er nu niet toe wat ikzelf thuis heb, als je dat echt wilt weten dan vermeld ik dat nog wel)

de kabel-tv-ontvanger van de CAIWAY heeft netwerk mogenlijkheden zodat er muziek, foto's en films vanaf een NAS kunnen worden benaderd m.b.v. HUMAX IRHD 5100C, TV kijken is het probleem niet, WEL de draadloze verbinding die niet opgezet kan worden met de experiabox zodat ik van die netwerkfunctionaliteit gebruik kan maken, ook dit werkte wel i.c.m. de fritzbox toen we nog internet van de xs4all hadden

samenvattend: de devolo 500 av wireless plus adapters en ook de wifi-dongle van humax werken niet i.c.m de experiabox, deze werkten wel probleemloos op de fritzbox

alle apparaten bevatten de nieuwste firmware omdat ik deze laatst nog handmatig heb gecontroleerd en bijgewerkt, ik begrijp het niet en vermoed met mijn achterdochtige brain dat er mischien een blokkade is met mijn eigen aangeschafte hardware omdat ze dit zelf bij de kpn ook verkopen ofwel aanbieden via de experiabox, hierbij doel ik op de 'draadloze verbindingsset' en de IPTV van kpn zelf, maar eigenlijk gaat het boven mijn pet momenteel...

Hopenlijk is het een beetje verduidelijkt nu...
 
muppel
Om het nog wat verder toe te lichten:

Ik heb de devolo moeder adapter in de niet werkende situatie aangesloten op de lan1 poort op de experiabox en heb verder op de overige wireless plus adapters, via de lan-poorten: 2 tv's, 2 blu-rays en 1 pc aangesloten, de tv's moet je niet verwarren met IPTV van de kpn want ik bedoel net als de humax-ontvanger met netwerkmogenlijkheden: tv's met netwerkmogenlijkheden en blu-rays met netwerkmogenlijkheden, verder heb ik 2 laptops en een mulifuntional-printer via de wifi van de devolo aangesloten, soms zijn er ook gasten in huis met wifi apparatuur, deze komen op het gast-netwerk terecht van de devolo wireless plus adapters, daarnaast zit de NAS server op de lan4 poort van de experiabox...

Momenteel heb ik de devolo adapters vervangen met de oude/vorige sweex adapters en moet je het wifi even weg denken op de dlan adapters want die hebben de sweex adapters niet, de wifi is momenteel rechtstreeks via de experiabox (dus het gast-netwerk bestaat momenteel ook even niet), in totaal naast de moeder adapter van sweex, bevat het dlan netwerk van sweex nog 3x 3poort adapters waar de appartatuur is mee verbonden, dit werkt vlekkeloos

De situatie met de devolo adapters op de experiabox is hetzelfde als de voorhene situatie op de fritzbox, echter op de fritzbox werkt het wel en op de experiabox niet

Hopenlijk heb ik het niet ingewikkelder gemaakt nu, maar nu weet je alles van de situatie in het huis van mijn moeder, mischien is het handig als ik de postcode nu maar weer weghaal bij mijn profiel
 
eogcnlGhost
Dat ik jouw moeder en jouw door elkaar haal is aan een simpele rede te weiten.
Je spreekt over je moeder met een koper lijn (daar wordt normalite geen V9 bij geleverd).
Vervolgens staat er in jouw profiel dat je een V9 hebt, die eigenlijk bij je moeder hoort, sinds jij XS4ALL hebt.
Daarnaast spreek je ook over, dat je in jouw oude situatie een devolo had aangesloten en niet meer werkt naar behoren en dat die met de fritzbox wel werkt, dat kan je bij je moeder niet uitproberen omdat die de V9 heeft, dus dan neem je het handeltje weer mee naar huis om het uit te proberen en daarwerkt het weer.

Ik blijf er bij dat het een IP of DNS conflict is, dat je het even opnieuw moet instellen.
Of zelfs eventueel een port forward iets.
Op de V9 maakt het niet meer uit waar je iets aansluit.

Ik denk dat je het volgende hebt gedaan:
Nieuwe modem aangesloten en het moet werken, terwijl alle apperatuur nog staat ingesteld op de situatie van de oude modem.
Alles even een reset geven en opnieuw instellen, door alles even 1 voor 1 aan te sluiten om conflicten te voorkomen.
JE BENT NOOIT TE OUD OM TE LEREN, MAAR WEL TE JONG OM TE VERGETEN

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel.
 
muppel
Beste eogcnlGhost,

Ik begrijp best dat het verhaal ingewikkeld is, echter heb ik altijd vanuit de situatie bij mijn moeder gesproken, welke tot 3 weken geleden nog xs4all had, 't is alleen een gegeven dat ik momenteel vanaf mijn eigen adres op het forum reageer dus als je gaat checken vanuit ip adres dan kom je in zoetermeer uit, echter heeft dit profiel te maken met mijn moeder omdat ikzelf geen kpn maar (geen toeval) xs4all heb,

bovendien heb ik al aangegeven dat ik de devolo adapters bij mijn moeder voordat ik ze op de experiabox heb gezet al had gereset naar fabrieksinstellingen, het werkt gewoon niet op de experiabox en waarom gaat boven mijn pet,

maar goed, ik heb nog een router over welke ik dan maar aan de experiabox ga hangen, hopenlijk ben ik dan van de meeste problemen met mijn eigen apparatuur af...

iig hartelijk bedankt voor je hulp
 
muppel
Ik lees net terug dat ik in mijn eerste post spreek over 'mijn oude situatie' mischien is dit wat de verwarring veroorzaakt want daarmee doel ik op de oude situatie met xs4all bij mijn moeder
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'devolo dlan adapters functioneren niet naar behoren', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Via WiFi naar vast netwerk WiFi : 1 05 mrt 2024
Mobielnummer UK wordt niet herkent KPN Mobiel Storing : 2 30 apr 2022
Van XS4ALL naar KPN? Algemeen : 2 11 mrt 2022
Experia box reset naar oude instelling Hardware instellingen : 13 10 okt 2021
Tijdgebonden toegang configuren bij ExperiaBox V10 en UTP/RJ45 bekabeling (niet-draadloos) Algemeen : 7 06 mrt 2021
Advertentie