obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Vermeld hier alles in relatie tot diensten van KPN, zoals televisie, telefonie, video on demand, etc.
 Onderwerp afdrukken
Mijn apparatuur nog te gebruiken?
Johan59
Heb momenteel PhilipsHDTV met los 5.1 surround systeem. Hierbij krijg ik geen probleem met aansluiten.
Verder oude Pioneer versterker met analoge ontvangst en 4 aparte Jamo-geluidsboxen in woonkamer staan. Deze wordt alleen gebruikt voor radio-ontvangst.

Heb "Brons-pakket"in bestelling bij KPN. Hierbij zitten 2 zenderaansluitingen.

Mijn vraag is: Kan ik op een of andere manier deze Poineerversterker nog gebruiken, omdat aparte coaxkabel voor deze versterker bij KPN er niet meer is?
Welke aansluiting zou ik dan op de "Pioneer-versterker"nodig hebben en kan ik dan bestaande Jamoboxen blijven gebruiken?
Deze apparatuur is rond de tien jaar oud.


Wie weet hier een antwoord op?


Prettige jaarwisseling

Johan59
 
Henk2304
Je hebt het over versterker en coax-kabel. Bedoel je wellicht een receiver (radio met versterker)? In dat geval kun je het radiodeel niet meer gebruiken. De KPN-ontvanger beschikt wel over een line-out (rode en witte stekkers). Die zou je kunnen aansluiten op de line-in van je oude versterker, als die daar tenminste over beschikt.
Ik heb zelf m'n KPN-ontvanger op m'n 5.1-systeem aangesloten via optische TOSlink. Zo kan ik ook via de KPN-ontvanger naar de radio luisteren zonder de TV te moeten aanzetten.
L8r, Henk
 
Johan59
Je hebt het over versterker en coax-kabel. Bedoel je wellicht een receiver (radio met versterker)? In dat geval kun je het radiodeel niet meer gebruiken. De KPN-ontvanger beschikt wel over een line-out (rode en witte stekkers). Die zou je kunnen aansluiten op de line-in van je oude versterker, als die daar tenminste over beschikt.
Ik heb zelf m'n KPN-ontvanger op m'n 5.1-systeem aangesloten via optische TOSlink. Zo kan ik ook via de KPN-ontvanger naar de radio luisteren zonder de TV te moeten aanzetten.


Ja, Pioneer RDS 305 receiver -12 jaar oud.
Heb deze receiver aangesloten gehad op een "Humax IRHD5000 Dig. decoder". Had toen rode en witte stekker in aansluiting "LD/DVD"zitten op Pioneer. Dit werkte.
Heb nu een "Samsung SMT-C7140 dig. decoder en recorder". Tuner via analoge losse kabel.

"Optische TOSlink" zou ik ook aan willen sluiten. Wat heb ik nodig voor de TOSlink aan te sluiten. Op één of allebei de apparaten? Hoe loopt deze aansluiting?

Johan59
 
Henk2304
Die functie van je (vrij nieuwe?) C7140 wordt volledig overgenomen door de dig. ontvanger van KPN. Die sluit je middels een HDMI-kabel aan op je TV. Als je een (5.1) geluidsinstallatie extra wilt aansluiten kun je dat het beste doen middels TOSlink: sluit de TOSlink uitgang van de KPN-ontvanger aan op de TOSlink ingang van de geluidsinstalltie (aka home cinemaset of home theatre system - HTS -). Daarvoor heb je alleen een TOSlink kabel nodig (via je elektronicaboer). Werkt bij mij uitstekend. Bij een HTS kun je ook de KPN-ontvanger via HDMI op de HTS aansluiten en die dan vervolgens via HDMI weer doorkoppelen naar je TV. Maar dan moet je HTS ook altijd aanstaan als je TV wilt kijken.
L8r, Henk
 
Johan59
C7140 is nog vrij nieuw. Heb begrepen uit een andere vraag, cq. antwoord dat ik deze niet meer kan gebruiken.

"TOSlink" - aansluiting op een HTS -set heet deze daar ook "TOSlink"? Kan dit ook een andere naam hebben?
Wil nieuw HTS set kopen, hoe lang het duurt voor de glasvezel er werkelijk is, weet ik ook niet.

Momenteel ook nog een "Panasonic DMR-EH57 DVD-recorder" in gebruik van 4 jaar oud.
Kan ik deze nog wel gebruiken met glasvezel?
Als ik deze niet meer kan gebruiken dan kan ik de 2 recorders (C7140) en "panasonic DMR-EH57" niet meer gebruiken.
 
Henk2304
Met KPN heb je geen COAX meer, dus allles wat op COAX gebaseerd is, is nutteloos geworden. Een DVD-recorder kun je nog gebruiken door uitzending of opnames (bi KPN) via je SCART-kabel over te zetten naar DVD. Maar voor een harddiskrecorder als de C7140 is dat volstrekt nutteloos, als het überhaubt al kan. De harddiskfunctie is bij KPN opgenomen in de VIP1963 digitale ontvanger die tegenwoordig standaard is. Opnemen kun je ook doen met het Opnemen-pakket, dat als voordeel heeft dat je meer opnames tegelijk kunt maken.

Met glasvezel kun je kiezen voor Lijbrand als leverancier; die bieden als onderdeel van het glasvezelabonnement nog een COAX-signaal aan (ongetwijfeld via een conversiekastje). Mijn schoonmoeder (83) heeft daarvoor gekozen zodat ze haar C7140 (van net een jaar oud) gewoon kan blijven gebruiken. Lijbrand biedt een glasvezelabonnement aan met alleen COAX (zonder HD) en telefoon en dat is precies wat ze heeft besteld. Interactieve TV heb je dan niet; dat zit alleen in de duurdere abonnementen via een eigen ontvanger (VIP1963?). Je hebt overigens ook dan nog steeds de beschikking over een COAX-signaal (waarop het interactieve deel dan weer niet beschikbaar is).
L8r, Henk
 
Johan59
Henk 2304 bedankt voor je antwoord.
Heb KPN-Brons pakket in bestelling staan, maar ben afhankelijk van het aantal aanmeldingen in mijn Gemeente.

Vandaar mijn vraag over de "TOSlink kabel".
I.v.m. aankoopplannen van een nieuw HTS-set wilde ik eigenlijk weten, welke soort aansluiting er voor de "TOSlink kabel" op het nieuw HTS-set moet zitten?

Johan59
 
Henk2304
Ook gewoon een TOSLink. (TOS staat voor TOShiba, de bedenker ervan). Het is een digitale optische geluidsaansluiting, die door andere fabrikanten ook wel anders genoemd wordt (om de verwijzing naar Toshiba te vermijden?). Daarom kan ik niet zeggen hoe die bij de verschillende merken heet, maar een verkoper in de winkel zal ongetwijfeld weten of een HTS beschikt over een optische geluidsaansluiting van het type TOSLink.
Toen ik eerder dit jaar de verkoper in de Mediamarkt (Zwolle) vroeg om een HTS voor koppeling aan de TOSLink van de KPN iTV ontvanger wist hij feilloos wat ik bedoelde en ook dat de Samsung HT-C5900, die ik wilde, er over beschikte. Op die HT-C5900 heet de aansluiting "DIGITAL AUDIO IN / OPTICAL". Dus als jij een HTS op het oog hebt met een digitale optische geluidsingang is dat naar alle waarschijnlijkheid een TOSLink. Maar in de winkel ff vragen kan nooit kwaad, toch?
L8r, Henk
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Mijn apparatuur nog te gebruiken?', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
DVS1200 buiten gebruiken Algemeen : 2 24 jul 2020
upnp gebruiken Hardware instellingen : 1 08 mrt 2019
Kan app niet meer gebruiken Hardware instellingen : 8 02 dec 2018
Android apparatuur + Netflix Programma aanbod : 12 31 jan 2017
Geen geluid op mijn tv via kpn kastje Interactieve TV [IPTV] via ADSL2+ : 2 21 okt 2016
Advertentie