obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Help de helpdesk! Dit onderdeel wordt gemodereerd door het KPN Webcare team!
 Onderwerp afdrukken
Vragen en problemen bij overstap naar KPN
siroj
Op dit moment ben ik aangesloten bij Telfort. Het is een abonnement welke dmv de overname van Tiscali bij Telfort terecht gekomen is. Ik heb een 12Mbit abbo welke gecapt is op ongeveer 9Mbit, omdat hogere snelheden instabiliteit oplevert.

Graag zou ik overstappen naar KPN in de hoop een hogere snelheid te kunnen genieten. Tevens spreekt de professionaliteit van KPN mij erg aan.
Om deze reden heb ik vandaag contact opgenomen met de verkoopafdeling om mij te laten informeren. Een van mijn belangrijkste vragen was of ook daadwerkelijk een hogere snelheid leverbaar is. Helaas kon de verkoper mij geen uitsluitsel geven hierover, mij werd geadviseerd de klantenservice te bellen en te vragen naar de technische dienst voor een lijnmeting.
Na een aantal keer verkeerd te zijn doorverbonden, eindelijk de technische dienst te pakken en deze kon mijn lijn wel doormeten "geen probleem". Niet dus, want ik heb geen KPN aansluiting. Dan maar de aansluiting bij de buren.
Conclusie was dat hij het niet zeker wist, maar hij dacht dat een 15Mbit wel mogelijk was, maar het zou ook 9Mbit kunnen zijn. Helaas heb ik daar niet aan, heb ik ook aangegeven. Ik wil wel overstappen, maar wil wel enige zekerheid over de verhoging dat is immers de hoofdreden voor de overstap.
Wat volgens de medewerker ook kon was een basis abbo afnemen en dan een VDSL upgrade doen. Hij kon echter niks zeggen over de evt te halen snelheid en het was een gok zij hij. De afstand van centrale (dacht zn 2000m volgens medewerker) was geen belemmering voor een VDSL omzetting, echter lees ik op diverse plaatsen dat dit te ver is en niet gedaan wordt.

Mijn probleem is nu dus dat ik niet weet wat ik moet doen. Ik zou graag wat zekerheid hebben over de te behalen snelheid en de VDSL techniek. Er moet toch wel iets mogelijk zijn om te meten oid?
Mijn hoop is dus dat ik hier wat informatie kan vinden. Ik voeg hieronder de informatie toe die u wellicht nodig kunt hebben incl technische info uit mijn huidige modem (Zyxel 2602HW).

Mvg,
Joris

Adres:
Verkrijgbaar via PM, maar het is in Boxtel


DSL Line status (ADSL2+):

noise margin upstream: 10 dBm
output power downstream: 21 dBm
attenuation upstream: 13 dBm
tone   0- 31: 00 00 00 0b bc dd dd de dd dd dd dd cd cb a9 75
tone  32- 63: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
noise margin downstream: 12 dBm
output power upstream: 12 dBm
attenuation downstream: 32 dBm
tone  32- 63: 00 36 77 89 9a ab bb bc cc c2 cc cc cc cc 2c bb
tone  64- 95: bb bb bb aa aa aa aa aa aa aa 99 99 99 99 99 99
tone  96-127: 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99
tone 128-159: 99 99 99 99 98 88 88 88 88 88 88 88 88 88 88 87
tone 160-191: 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77
tone 192-223: 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77
tone 224-255: 77 77 77 77 77 77 77 77 77 66 77 77 67 67 66 65
tone 256-287: 05 77 77 77 77 77 76 77 76 67 77 67 76 66 66 66
tone 288-319: 66 66 66 56 56 66 66 65 56 65 55 55 55 55 55 55
tone 320-351: 55 55 55 55 50 05 05 04 55 05 05 55 55 55 55 55
tone 352-383: 55 55 00 44 40 44 44 44 40 04 44 44 44 44 44 34
tone 384-415: 30 03 30 00 00 00 33 33 33 34 33 34 33 33 23 33
tone 416-447: 23 33 34 30 00 03 33 22 33 03 32 33 02 20 00 00
tone 448-479: 00 00 00 00 02 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
tone 480-511: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
 
Telfort webcare
Excuus dat ik hier even binnen kom vallen, zag hem langskomen op onze Twitter. Smile
Attenuation downstream van 32 dBm / 13,8 = 2318 meter van de centrale. Dat is dus buiten VDSL dekking van 1500 meter.

Als de lijn ten behoeve van stabiliteit gecapped is betekend dit niet dat er iets mis is met de lijnkaart of uw modem, anders hadden we die al wel vervangen. Dat zijn wel de enige dingen die wijzigen bij een overstap naar een andere ADSL provider dus de kans dat u stabiel een hogere snelheid gaat halen na een overstap is nihil.

Er bestaat geen betere snelheidsindicatie dan het meten van een reeds opgeleverde / actieve DSL verbinding. Dat ze zeggen dat 15Mbit (stabiel) ook misschien mogelijk is is op z'n minst opmerkelijk.

Graag ontvang ik uw postcode en huisnummer in een PB om de lijn nog eens goed te onderzoeken.

Hugo
Gewijzigd door Telfort webcare op 12 oktober 2010, 12:20
 
siroj
PB verstuurd.

Zou het toch echter ook wel fijn vinden als KPN hier ook haar visie op zou geven. De informatie die ik hier verschaf komt immers rechtstreeks van KPN zelf af en verschaft mij geen duidelijkheid. Ik als consument wordt er niet veel wijzer van.

Mvg,
Joris
 
Telfort webcare
Gegevens ontvangen Smile

Ik meet inderdaad wat fouten op de lijn, bij het verwijderen van de cap zal de lijn in de huidige staat waarschijnlijk weer instabiel worden.
De bekabeling thuis al eens goed nagekeken/vervangen? Bent u in staat een foto van uw ISRA te plaatsen?

Als de fouten van de lijn zijn kan ik het profiel weer op 12Mbit zetten en valt er na een abonnementsupgrade naar 20Mbit wellicht zelfs nog een een aantal Mbit extra uit de lijn te halen. Hoeveel precies valt pas goed te beoordelen nadat uw lijn weer probleemloos op 12Mbit is verbonden.

Hugo
Gewijzigd door Telfort webcare op 12 oktober 2010, 14:15
 
Telfort webcare
Netwerkbeheer heeft de lijn toch alvast op 12M profiel met 9dB SNR-marge gezet en traint nu in op 11327/1022. (was 9116/1026)
Ben benieuwd hoe hij zich houdt Smile

Hugo
 
siroj
Alvast erg bedankt.
We zullen het zien, wellicht dat de verbeteringen in de firmware ook nog zullen bijdragen in een stabielere lijn.
Ik houd je op de hoogte.

No offence, maar maast deze aanvulling blijft toch ook mijn vraag aan KPN open staan. Wink

Ik heb overigens een huis uit 1978 en de telefoonkabel loopt door de kruipruimte en komt in de woonkamer binnen. Deze was slecht afgewerkt en gecorrodeerd. Ik heb deze zelf afgewerkt op een cat5 wandcontactdoos. Van daaruit gaat een kabeltje naar de modem. Dat lijkt mij wel in orde. Enige wat wij wat meer zorgen baart is het feit dat er vaak water in de kruipruimte staat en de kabel daar in "hangt". Tevens heb ik ooit gezien dat er volgens mij een "mof" aangebracht is in deze kabel in de kruipruimte. Helaas kan ik daar vrij weinig aan doen.

Ik vraag mij wel af of ik de telefoonkabel op een ander punt het huis kan laten binnen komen en beter afgewerkt kan worden? Kan ik hiervoor KPN inschakelen, of moet dat een eigen project worden? Ik moet immers de kabel vanaf de weg aanpassen....
Gewijzigd door siroj op 12 oktober 2010, 15:13
 
SirPeter

Quote

siroj schreef:
Zou het toch echter ook wel fijn vinden als KPN hier ook haar visie op zou geven. De informatie die ik hier verschaf komt immers rechtstreeks van KPN zelf af en verschaft mij geen duidelijkheid. Ik als consument wordt er niet veel wijzer van.


U zult ook niet wijzer gaan worden als KPN reageert. De info die verkregen is door de helpdesk is wel het maximale. Helpdesk kan en mag de lijn niet meten als u bij een ander provider zit. Blijf gewoon bij Telfort want volgens mij wordt maximale snelheid van 11/13 mb wel bereikt. Op 2 KM van centrale en dan overzetten op VDSL is zo weinig winst te behalen.
Overstappen naar een ander provider met de hoop 2 a 3 mbits te winnen is de overstap zowiezo niet waard.
 
siroj
Wat mij een beetje dwars zit is dat er door deze techneut een verhaal verteld is tegen mij en dat ik direct daarna hier weer lees dat dat eigenlijk onzin is. Vandaar dat ik graag even wil weten hoe het nu echt zit en waarom dat verteld is. En dan doel ik vooral op het verhaal dat VDSL WEL mogelijk is en dat die +/- 2000m geen belemmering is en dat er wel wellicht een flink hogere snelheid te behalen valt.
Wellicht klopt er ergens een meting niet of is er verkeerde info verschaft maar dan zou ik dat graag onderbouwd en hersteld zien? Maar wat ik hier lees is dat die info pertinent onjuist is.


"12M profiel met 9dB SNR-marge"
Wat wordt er eigenlijk met 9dB SNR-marge bedoelt, wat is er dan ingesteld?

Edit: Kan ik mijn telefoonkabel niet uit de kruipruimte naar buiten halen, netjes rechtstreeks de woonkamer inbrengen en daarbij het slechte stuk weghalen door in te korten? Of moet ik daarvoor weer een erg dure KPN monteur laten komen? Ik kan zelf gelukkig nogal wat en anders ken ik nog wel een goede elektricien.
Gewijzigd door siroj op 12 oktober 2010, 16:26
 
SirPeter
snr marge geeft aan hoe goed de modem zijn signaal kan pakken. Hoe lager de snr marge hoe instabieler de verbinding kan worden. 6dB is daarbij de ondergrens. Lager dan 6 en de modem gaat instabiel worden.

De 9 snr marge geeft aan dat er op zijn hoogst nog een paar mb extra op de lijn kan worden gezet. Want met elk Mb gaat ten koste van de snr marge. Hoeveel precies er nog op de lijn kan worden gezet is niet goed uit te rekenen omdat er ook nog andere waardes invloed hebben.

Mbt het verplaatsen van de telefoonkabel van de kruipruimte naar de woonkamer weet ik niet goed of de elektricien dat kan/mag doen. Wijzigingen voor verplaatsing daarvan kan geloof ik aangevraagd worden bij www.aansluitingen.nl Maar gaat geld kosten.
 
Telfort webcare
@SirPeter,

Niet helemaal juist. De signaal/ruis-marge in dB is de ruimte die de modem over moet houden van het totale zendvermogen voor eventuele verstoringen. Deze richtlijn komt bij het profiel de lijnkaart vandaan.
Zelf met maar 2dB marge kan een lijn stabiel draaien, echter kan een hele kleine vestoring de lijn al doen wegvallen. Daarom wordt er door Nederlandse ADSL providers een grotere marge aangehouden.
KPN hanteerd 6dB voor zijn DSL netwerken.
Onze Telfort aansluitingen op het KPN netwerk zitten ook op 6dB. De lijn van siroj zit op ons eigen Telfort (BabyXL) netwerk en daar gebruiken we een marges tussen de 7dB en 9dB.

@siroj,

Uw lijn is gisteren om 14:50 en om 17:29 een keer opnieuw verbonden. Het profiel is 12Mbit, modem traint in op 11158/1022 en er wordt door uw modem aardig wat verminkte data gecorrigeerd. De lijn draait op deze snelheid dus al aardig op het randje en een 7dB profiel is dan onverstandig.

De fouten in het dataverkeer betekenen dat er nog steeds iets niet helemaal optimaal zit in het kopertraject en volgens mij heeft u zelf de oorzaak al gevonden, dit klinkt namelijk erg aannemelijk.

Quote


Ik heb overigens een huis uit 1978 en de telefoonkabel loopt door de kruipruimte en komt in de woonkamer binnen. Deze was slecht afgewerkt en gecorrodeerd. Ik heb deze zelf afgewerkt op een cat5 wandcontactdoos. Van daaruit gaat een kabeltje naar de modem. Dat lijkt mij wel in orde. Enige wat wij wat meer zorgen baart is het feit dat er vaak water in de kruipruimte staat en de kabel daar in "hangt". Tevens heb ik ooit gezien dat er volgens mij een "mof" aangebracht is in deze kabel in de kruipruimte. Helaas kan ik daar vrij weinig aan doen.

Deze mof is vermoedelijk een KPN lasdop ISRA. Bent u in staat daarvan een foto te plaatsen?
Uw ISRA op een andere plaats uw huis in _laten_ brengen kan inderdaad via aansluitingen.nl, dit is wel op eigen kosten, u mag het ook zelf proberen.
Als u de kabel alleen al uit het water kan houden zal dit al veel schelen.

Hoe dan ook is omzetten naar Internet Plus voordeliger als uw huidige abonnement. Als er aan het koper niets wordt aangepast zal de snelheid wel hetzelfde blijven als nu.
U betaald nu 45,76 excl telefoonkosten voor Tiscali T12 met 2 voip nr's.
Dit wordt dan 34,95 per maand voor Telfort Internet Plus met 1 voip nr. Omdat u zal zolang klant bent geef ik u de 1e 3 maanden 20 euro korting en een gratis wireless-N modem.
Enige nadeel is dat Telfort maar 1 telefoonnummer ondersteund en u dus 1 nr naar keuze op dient te geven.
Als u akkoord geeft zal ik het abonnement voor u aan gaan passen.

En uiteraard kijk graag nog met u verder naar de mogelijkheden om het koperwerk te optimaliseren.

Hugo
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Vragen en problemen bij overstap naar KPN', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Via WiFi naar vast netwerk WiFi : 1 05 mrt 2024
Van XS4ALL naar KPN? Algemeen : 2 11 mrt 2022
Experia box reset naar oude instelling Hardware instellingen : 13 10 okt 2021
Nummerbehoud vaste telefonie bij overstap van Pretium naar KPN Algemeen : 2 05 jan 2019
omschakelen Experia V9 naar V10 Eigen netwerk : 6 16 dec 2018
Advertentie