obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Algemeen, maar niet gemeen.
 Onderwerp afdrukken
Overstap naar Internet Premium - nieuw modem nodig
Frankl
dag experts,

Een week of 6 geleden ontving ik van KPN een Speedtouch 780 modem-router, omdat m'n oude (Speedtouch 510) verouderd was. Ik had toen nog een Planet Comfort abonnement.
Ik sloot het ding aan, en hierop weer de 5 computers/laptops hier in huis, en na enig gepiel werkte het aardig.

Kort daarna, Planet was inmiddels opgegaan in KPN, kreeg ik van KPN het aanbod om over te stappen op KPN Internet Premium, met de bekende snelheidsverhoging en prijsverlaging.
Ik hapte toe; dacht trouwens dat het alleen maar een administratieve handeling zou zijn.

Paar weken later kreeg ik een brief van KPN met de nieuwe gebruikersnaam etc. Die naam veranderde van naam@adsl-comfort naar naam@direct.adsl. Uit de brief begreep ik dat ik toch ook een nieuw modem zou krijgen.
Ik zette mijn nieuwe gebruikersnaam in de "oude" Speedtouch 780, en dat werkte zowaar.
Ik had niet meteen een snelheidsverhoging, maar een week of 2 later bleek dat op een nacht toch te zijn geregeld: van ongeveer 550 zat ik opeens op ongeveer 850 KB/s (volgens mordax.nl). Geen 20 MB, maar ik dacht dat dit toch redelijk is; ik woon 1800 meter van de centrale af.

Nu is echter mijn nieuwe modem gearriveerd. Het is weer een Speedtouch 780 (door KPN dus Experiabox genoemd), en ik zie dat de handleiding hier en daar wat afwijkt van de oude handleiding.

Na dit lange verhaal mijn vragen.

Eigenlijk heb ik helemaal niet zo'n zin om dat nieuwe modem aan te sluiten. Ik ben allang blij dat het huidige modem z'n werk goed doet. Mijn ervaring is toch dat het een hoop geklooi kan zijn voordat alles werkt. Is het noodzakelijk dat ik de oude Speedtouch 780 toch vervang door de nieuwste, ivm andere firmware of zo (in de oude zit 6.2.29.2), of omdat KPN wellicht checkt of het is aangesloten?

Klopt het dat de snelheid die ik haal niet zo heel slecht is, gezien de afstand tot de centrale? En als die snelheid wél aan de lage kant is, zou die dan verbeteren door de nieuwe 780 aan te sluiten?

Wat nog opvalt, is dat ik wel kan inloggen bij KPN via
http://csc.maranello.planet.nl/ , en mijn gegevens kan bekijken (bij het soort pakket staat "ADSL Comfort oud", maar dat ik na succesvol inloggen op www.kpnvandaag.nl naar een nieuwe pagina word doorgesluisd die het niet doet ("kan de webpagina niet vinden".).

Ik hoop dat jullie me hier kunnen adviseren. Bedankt alvast!
Gewijzigd door Frankl op 19 augustus 2008, 19:57
 
Chief
Ga eerst even naar:

http://speedtest.net/

en:

http://www.adslvalley.nl/mxarena/down.../index.php

en doe daar eens een snelheid test (kies de 50MB voor ADSLvalley).

Ga vervolgens de modem in (via 10.0.0.138 of 192.168.1.254 in de adresbalk in je browser) en ga op zoek naar de onderstaande info voor one (volg dit path maar even):

Breedbandverbinding -> DSL-verbinding -> Meer weergeven... -> Details

Vertel ons even de volgende gegevens:

Modulatie: (wat zie je hier?)

Signaalverzwakking lijn (verzenden/ontvangen) [dB]: (wat zie je hier?)

SN-marge (verzenden/ontvangen) [dB]: (wat zie je hier?)

Want dan kunnen we je verder helpen.

Kies vervolgens "SpeedTouch" in het menu en zoek je
serienummer op, is dat een CP075xxxxxx?

Als je wilt kan je vervolgens "Configuratie" en "Configuratie opslaan of herstellen" kiezen om jouw user.ini op je harddisk op te slaan via:

"Backupconfiguratie nu..." en kies vervolgens een plekje op je harddisk 9zodat je het later nog eens kan gebruiken, erg handig).
Gewijzigd door Chief op 19 augustus 2008, 20:36
- Open Source (Mozilla) Developer and Ubuntu GNU/Linux user 101 -
 
Frankl
Bedankt voor je snelle antwoord.

Speedtest geeft 9416 kb/s down en 828 kb/s up, en een ping van 116 ms.

50,7 MB downloaden ging in 56 seconden (rond de 992 kb/sec)

Modulatie: G.992.5 annex A
Signaalverzwakking lijn (verzenden/ontvangen) [dB]: 14,0 / 31,5
SN-marge (verzenden/ontvangen) [dB]: 11,0 / 8,5

Het serienummer in m'n Speedtouch is CP074XXXXXX.

De configuratie heb ik opgeslagen.

Edit KaPteiN, serienummer onherkenbaar gemaakt.
Gewijzigd door KaPteiN op 20 augustus 2008, 16:55
 
Chief

Quote

Frankl schreef:
Speedtest geeft 9416 kb/s down en 828 kb/s up, en een ping van 116 ms.


Die ping tijd is niet echt geweldig. Welke server heb je gekozen?

Quote

50,7 MB downloaden ging in 56 seconden (rond de 992 kb/sec)


Quote

Modulatie: G.992.5 annex A

Dit is ADSL2+ dus dik in order!

Quote

Signaalverzwakking lijn (verzenden/ontvangen) [dB]: 14,0 / 31,5

De afstand tot de DSLAM is op zich niet het probleem, wel de kwaliteit van de kabel want die 31,5 dB hier nekt je qua snelheid.

Quote

SN-marge (verzenden/ontvangen) [dB]: 11,0 / 8,5

Ziet er goed uit. Ik heb zelf overigens maar 6.5 dB / 6 dB.

In het kort; er zit niet veel meer in je lijn, maar ik vraag me wel af wat je ziet achter:

Bandbreedte (verzenden/ontvangen) [kbps/kbps]: ????

Vergelijk nu het nieuwe modem eens met het oude. Wat is het verschil?

Wat staat er precies op de voorkant? SpeedTouch, KPN Experiabox of zit er een stickertje over het SpeedTouch logo geplakt?

Welke software variant heb je? Kijk maar eens onder:

SpeedTouch -> Configuratie -> Softwarevariant

p.s. je hebt je SSID toch wel aangepast he? Niet die default gebruiken hoor.
Zie ook: http://kpn.gebruikers.eu/forum/viewth...97&pid=381
Gewijzigd door Chief op 20 augustus 2008, 01:34
- Open Source (Mozilla) Developer and Ubuntu GNU/Linux user 101 -
 
Frankl

Quote

Chief schreef:

Quote

Die ping tijd is niet echt geweldig. Welke server heb je gekozen?


Alkmaar. Ik woon in amsterdam, maar zag niks dichterbij.

Quote

[quote]Signaalverzwakking lijn (verzenden/ontvangen) [dB]: 14,0 / 31,5

De afstand tot de DSLAM is op zich niet het probleem, wel de kwaliteit van de kabel want die 31,5 dB hier nekt je qua snelheid.


Is dat de kabel onder de grond, of kan het ook de bedrading tussen ISRA en modem zijn?

Quote

Quote

SN-marge (verzenden/ontvangen) [dB]: 11,0 / 8,5

Ziet er goed uit. Ik heb zelf overigens maar 6.5 dB / 6 dB.
In het kort; er zit niet veel meer in je lijn, maar ik vraag me wel af wat je ziet achter:
Bandbreedte (verzenden/ontvangen) [kbps/kbps]


1.021 / 10.817. Het fluctueert wel wat. Meestal zit de downstream iets onder de 10.

Quote

Vergelijk nu het nieuwe modem eens met het oude. Wat is het verschil?


Nieuwe modem heb ik dus juist nog niet aangesloten, omdat ik wat huiverig ben om een werkende configuratie (5 pcs/notebooks en een Squeezebox) door de war te schoppen.
Bovendien is het lastig om een moment te vinden buiten het werk, en net op een tijdstip dat niemand in mijn huishouden aan het internet hangt. Frown
Uiterlijk zijn ze verder hetzelfde, op die opdruk na.

Quote

Wat staat er precies op de voorkant? SpeedTouch, KPN Experiabox of zit er een stickertje over het SpeedTouch logo geplakt?

Oude modem: plakkertje met KPN Experiabox ST780. Onder/achter het plakkertje de tekst Speedtouch.
Nieuwe modem: de tekst (geen plakkertje) KPN Experia Box.
De verschillen in de handleidingen zijn ook interessant. Bij de oude moet je echt zoeken maar hoe je pc bedraad aan te sluiten; alles draait om WLAN. Bij de nieuwe wordt WLAN juist in een bijlage behandeld, terwijl ze alle tijd nemen voor bedraad aansluiten.

Quote

Welke software variant heb je? Kijk maar eens onder:
SpeedTouch -> Configuratie -> Softwarevariant


DY staat er. Goed of slecht?

Laatste dagen valt het me toch wat op dat de verbinding om de paar uur even weg is tussen pcs en modem. Duurt meestal hooguit een halve minuut. Enig idee hoe dat kan? Laatste keer was zoeven, toen ik m'n reply wilde posten. Kon alles opnieuw tikken. Angry

Nog iets in de handleidingen ontdekt. In beide, bij de technische gegevens, zijn er hoofdstukjes ADSL Compliant , ADSL2 Compliant en ADSL2+ Compliant. Max. downstream resp. 8, 12 en 24 MB/s.
Ik heb toch geen ADSL2+ maar ADSL2? Zo ja, hoe kan KPN dan max. 20 MB/s beloven?

Quote

p.s. je hebt je SSID toch wel aangepast he? Niet die default gebruiken hoor.


Goed dat je het zegt. Ga ik doen als alles eenmaal in orde is.

Bedankt wederom voor je tijd!
 
Chief

Quote

Frankl schreef:
Is dat de kabel onder de grond, of kan het ook de bedrading tussen ISRA en modem zijn?


Ik ken de situatie ter plekke natuurlijk niet, maar ga er eigenlijk maar gewoon vanuit dat het alleen aan de kabel in de grond ligt.

n.b. Een KPN techneut vertelde mij vandaag dat het kabelnetwerk nog steeds eigendom is van de Nederlandse staat, en dat KPN alleen het beheer en onderhoud doet.

Quote

Nieuwe modem heb ik dus juist nog niet aangesloten, omdat ik wat huiverig ben om een werkende configuratie (5 pcs/notebooks en een Squeezebox) door de war te schoppen.


Dat snap ik, en ik persoonlijk geloof ook niet dat er iets zal veranderen. Echter zal KPN wanneer je gaat klagen verlangen dat je "de juiste" (lees echte Experiabox) gebruikt.

Quote

Oude modem: plakkertje met KPN Experiabox ST780. Onder/achter het plakkertje de tekst Speedtouch.
Nieuwe modem: de tekst (geen plakkertje) KPN Experia Box.


Die met het plakkertje (software variant DY) is eigenlijk geen echte Experiabox, want die heeft een KPN specifieke (aangepaste) firmware. Hierdoor kan je alleen als gebruiker met de gebruikersnaam "KPN" inloggen. En dus met beperkte rechten natuurlijk.

Ik zou die DY versie blijven gebruiken, als je maar geen IPB (InternetPlusBellen) en/of Internet TV van KPN abonnement neemt.

Quote

Laatste dagen valt het me toch wat op dat de verbinding om de paar uur even weg is tussen pcs en modem. Duurt meestal hooguit een halve minuut. Enig idee hoe dat kan?


Ik zou je graaag helpen, maar ik kan er helemaal niets over zeggen; simpelweg omdat ik het niet weet, en omdat ik dan op de verkeerde stoel zou gaan zitten. Ik zou toch het advies willen geven om die andere box eens te gebruiken, en je kan altijd de huidige zo weer terug zetten (zelfde voeding).

Quote

Ik heb toch geen ADSL2+ maar ADSL2? Zo ja, hoe kan KPN dan max. 20 MB/s beloven?


Ik was ook teleurgesteld nadat mijn 8Mbit lijn 'maar' 6750 Kbit haalde (6.7Mbit) maar toen wist ik eigenlijk nog niet zo veel van ADSL. Ik als electrotechnisch ingenieur zou beter moeten weten, dus ben ik er ingedoken, en ik heb zelfs hulp van KPN medewerkers gekregen, waarvoor dank.

Nu terug naar de feiten: Je hebt wel degelijk ADSL2+ Volg deze onderstaande link maar even. Misschien wel wat technisch, maar het zal waarschijnlijk een hoop duidelijk maken:

http://en.wikipedia.org/wiki/ITU_G.992.5

En op de volgende pagina staan twee handige grafiekjes, en aanvullende informatie:

http://en.wikipedia.org/wiki/ITU_G.992.1

Quote

Bedankt wederom voor je tijd!


Graag gedaan.
Gewijzigd door Chief op 21 augustus 2008, 02:12
- Open Source (Mozilla) Developer and Ubuntu GNU/Linux user 101 -
 
Frankl

Quote

Chief schreef:

Quote

[quote]Nieuwe modem heb ik dus juist nog niet aangesloten, omdat ik wat huiverig ben om een werkende configuratie (5 pcs/notebooks en een Squeezebox) door de war te schoppen.


Dat snap ik, en ik persoonlijk geloof ook niet dat er iets zal veranderen. Echter zal KPN wanneer je gaat klagen verlangen dat je "de juiste" (lees echte Experiabox) gebruikt.


Het zal er dan binnenkort toch wel eens van moeten komen. Zou het mogelijk om de opgeslagen instellingen van het oude modem (in het ini-bestand) terug te zetten in het nieuwe? Dat zou al een hoop mogelijk gedonder schelen.

Quote

Quote

Oude modem: plakkertje met KPN Experiabox ST780. Onder/achter het plakkertje de tekst Speedtouch.
Nieuwe modem: de tekst (geen plakkertje) KPN Experia Box.


Die met het plakkertje (software variant DY) is eigenlijk geen echte Experiabox, want die heeft een KPN specifieke (aangepaste) firmware. Hierdoor kan je alleen als gebruiker met de gebruikersnaam "KPN" inloggen. En dus met beperkte rechten natuurlijk.


Dus ik moet eigenlijk uitvissen welke software variant dat nieuwe modem heeft.
In hoeverre kan dat ding wél een echte Experiabox zijn? Zou er hardwarematig ook maar iets anders aan zijn dan aan het oude modem?

Quote

Ik zou die DY versie blijven gebruiken, als je maar geen IPB (InternetPlusBellen) en/of Internet TV van KPN abonnement neemt.


Te veel gruwelverhalen over gelezen.

Quote

Nu terug naar de feiten: Je hebt wel degelijk ADSL2+ Volg deze onderstaande link maar even. Misschien wel wat technisch, maar het zal waarschijnlijk een hoop duidelijk maken:

http://en.wikipedia.org/wiki/ITU_G.992.5

En op de volgende pagina staan twee handige grafiekjes, en aanvullende informatie:

http://en.wikipedia.org/wiki/ITU_G.992.1


Met name op die laatste moet ik nog een tijdje blijven turen.
Uit de eerste maak ik op dat ADSL2+ erg gevoelig is voor de afstand tot de centrale.
Ik weet nu wel wat ik moet doen. Zal tzt het nieuwe modem uittesten, als ik het slim aanpak (desnoods met images maken op alle aangesloten computers), moet het eenvoudig zijn om de oude situatie te herstellen, mocht er iets misgaan.
En verder heeft het niet zo'n haast. Officieel heb ik nog steeds een Planet Comfort (oud) abonnement, en bij KPN is het zo'n zooitje dat de mijn KPN pagina zelden normaal toegankelijk is.
 
Chief

Quote

Frankl schreef:
Het zal er dan binnenkort toch wel eens van moeten komen. Zou het mogelijk om de opgeslagen instellingen van het oude modem (in het ini-bestand) terug te zetten in het nieuwe? Dat zou al een hoop mogelijk gedonder schelen.


Ze (KPN) raden het officieel af, maar ik zelf doe niets anders.

Quote

Dus ik moet eigenlijk uitvissen welke software variant dat nieuwe modem heeft.


Je zult zien dat er "--" staat.

Quote

In hoeverre kan dat ding wél een echte Experiabox zijn? Zou er hardwarematig ook maar iets anders aan zijn dan aan het oude modem?


Niet echt, maar het verschil is alleen en uitsluitend de firmware hoor.

Quote

...Ik weet nu wel wat ik moet doen. Zal tzt het nieuwe modem uittesten, als ik het slim aanpak (desnoods met images maken op alle aangesloten computers), moet het eenvoudig zijn om de oude situatie te herstellen, mocht er iets misgaan.


Heb je zelf iets via CLI (Command Line Interface/telnet) iets aangepast in het modem? Anders gewoon is het gewoon een kwestie van neerzetten en klaar is kees.
- Open Source (Mozilla) Developer and Ubuntu GNU/Linux user 101 -
 
Frankl

Quote

Quote

Chief schreef:

Quote

Frankl schreef:
Het zal er dan binnenkort toch wel eens van moeten komen. Zou het mogelijk om de opgeslagen instellingen van het oude modem (in het ini-bestand) terug te zetten in het nieuwe? Dat zou al een hoop mogelijk gedonder schelen.


Ze (KPN) raden het officieel af, maar ik zelf doe niets anders.


Mooi; het lijkt me een handige manier om met instellingen te experimenteren.

Quote

Quote

Dus ik moet eigenlijk uitvissen welke software variant dat nieuwe modem heeft.


Je zult zien dat er "--" staat.


Je hoort het nog van me.

Quote

Heb je zelf iets via CLI (Command Line Interface/telnet) iets aangepast in het modem? Anders gewoon is het gewoon een kwestie van neerzetten en klaar is kees.


Nee, niks veranderd.
Maar ik heb nu wel genoeg moed verzameld om het ding binnenkort eens aan te sluiten, en te kijken of er verschil is met de huidige Experiabox. Ik laat in dit topic weten hoe het is afgelopen.
 
Frankl
Heb dit weekend eerst de oude bedrading tussen ISRA en modem vervangen. KPN had destijds (toen ADSL nog Snelnet heette, ongeveer 10 jaar terug) de boel knullig aangelegd, met een kabel van een meter of 8, aansluitpunt vrijwel onbereikbaar in de muur, en met een antieke splitter aan het eind van die kabel van 10 meter.
Nu hangt er een modern splittertje en daaraan een kabeltje van een meter, waardoor m'n snelheid ongeveer 10 procent omhoog is gegaan.
M'n ping is nu 38 ms (was 116), en signaalverzwakkinglijn is nu 13,5/31,00 (was 14,0 / 31,5).
SN-marge is nu 10,5/8,5 (was 11,0/8,5).

Daarna, om een eind te maken aan de martelende onzekerheid, toch maar de nieuwe Experiabox aangesloten, wat vrij soepeltjes ging.
De prestaties zijn hetzelfde als de oude. De softwareversie is nog steeds 6.2.29.2, en de softwarevariant is zoals je al voorspelde: "---".
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Overstap naar Internet Premium - nieuw modem nodig', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Via WiFi naar vast netwerk WiFi : 1 05 mrt 2024
V12 modem en nordVPN Snelheid Snelheid : 3 22 apr 2023
Van XS4ALL naar KPN? Algemeen : 2 11 mrt 2022
Experia box reset naar oude instelling Hardware instellingen : 13 10 okt 2021
KPN DSL Signal Issue so no internet Opleveringsproblemen : 1 04 jun 2020
Advertentie