obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
KPN Gebruikers Groep - Experts helpen klanten » KPN ADSL & VDSL verbindingsproblemen » KPN Internet Storing
Geen verbinding met internet. Meld hier storingen. Zo kunnen storingen inzichtelijk gemaakt worden.
 Onderwerp afdrukken
Tip voor Linux (KDE) gebruikers: als je verbinding steeds wegvalt
BennyBob
Hoi,

Je bent Linuxgebruiker en je verbinding valt om de paar minuten weg. Na een paar seconden doet ie het weer.

Je hebt ruzie gemaakt met KPN en geen verbetering gezien.
Je keek in /var/log/wpa_supplicant.log en zag dat er steeds een disconnect en dan weer een connect plaatsvond:


CTRL-EVENT-DISCONNECTED - Disconnect event - remove keys
Failed to initiate AP scan.
Trying to associate with xx:xx:xx:xx:xx:xx (SSID='xxxx' freq=2437 MHz)
Associated with xx:xx:xx:xx:xx:xx
WPA: Key negotiation completed with xx:xx:xx:xx:xx:xx [PTK=CCMP GTK=TKIP]
CTRL-EVENT-CONNECTED - Connection to xx:xx:xx:xx:xx:xx completed (auth) [id=0 id_str=]

etc...

Het kan liggen aan NetworkManager die op de achtergrond steeds scans uitvoert. Hier schijnt de driver voor de netwerkkaart (madwifi) niet tegen te kunnen. Dit geldt voor KDE, voor Gnome weet ik het niet zeker.

Ik vond na lang zoeken een hele simpele workaround:

installeer gewoon een andere netwerkmanager.

Ja ik weet het het is een oplossing van nul komma niks maar het werkt als een trein.

Installeer wicd, een alternatieve netwerk manager. Gebruik whatever je distro heeft aan softwarebeheer, apt-get of yum of yast of wat dan ook. Zorg dat je alles installeert, wicd* (vooral wicd-gtk, de gui en/of wicd-cursed, de commandline ui)

En nee, geen idee hoe je dit gui doet. Start een terminal. Vind de terminal in je startmenu. Hij heet terminal, of konsole of zo.

Stop NetworkManager (sudo of als root!):


service NetworkManager stop
{/code]

Start wicd (ook sudo of als root!):
[code]
service wicd start


Zorg dat NetworkManager ook bij booten niet automatisch start:


chkconfig | grep NetworkManager

dit geeft een regel (ongeveer) zoals deze:


NetworkManager  0:off   1:off   2:on   3:on   4:on   5:on   6:off

de getallen waar 'on' bij staat zet je achter --level (ja, sudo of root):


chkconfig --level 2345 NetworkManager off


Zorg dat wicd wel start (eh, sudo of root he):


chkconfig --level 2345 wicd on


Werkt bij mij als een trein, geen gezeik meer met wegvallende verbinding! Geen garantie dat het bij jou ook werkt...

succes.
For the love of Tux!

logo
KPN geef ons SYFY
 
kpntester
Thanks, ik ben ook Linuxgebruiker (Arch). Ik gebruik echter niet dat gammele WiFi (voor mij gewoon een draadje). Ik vraag mij af in hoeverre dit iets te maken heeft met KPN / Experiadozen. Het is wel algemeen bekend dat de WiFi-zenders in die Experiadozen niet al te best zijn.

Desalniettemin bedankt voor de instructies! Op een andere PC van mij met Ubuntu (NetworkManager) geen problemen met een Atheros-kaartje trouwens. Je zou een bug kunnen indienen bij jouw linuxdistributie Smile
Gewijzigd door kpntester op 02 oktober 2010, 22:38
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Tip voor Linux (KDE) gebruikers: als je verbinding steeds wegvalt', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
WIFI verbinding Algemeen : 2 30 apr 2022
Verbinding valt regelmatig weg Algemeen : 2 09 feb 2021
(WAARSCHUWING) Denk 2 x na voordat je kiest voor glasvezel van KPN KPN Glasvezel diensten : 4 19 dec 2019
slechte wifi verbinding op 1 PC WiFi : 4 18 jan 2018
vpn verbinding Hardware instellingen : 2 13 jan 2017
Advertentie