obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Algemeen, maar niet gemeen.
 Onderwerp afdrukken
Plotselinge snelheidsverlaging
Frankl
Dag lezers & helpers,

Ik ben een paar maanden geleden overgestapt van Planet Comfort naar KPN internet premium. Kreeg een Speedtouch 780, waaraan nu een netwerk hangt van 5 pcs/notebooks met XP of Vista.
Alles draaide redelijk. Maar de laatste weken zijn er een paar dingen veranderd:

1. Firmware was 6.2.29.2, is sinds ongeveer 3 weken (automatisch) gewijzigd in 7.4.5.1

2.Verbinding tussen modem en thuisnetwerk werd ongeveer 1x per dag spontaan even verbroken, maar is sinds 2 weken stabiel.

3. Op een van de pagina's van mijn modem staat dat telefonie in ingeschakeld; was eerst niet zo. Mijn telefoon loopt overigens niet via het modem, maar heeft gewoon een eigen aansluiting uit de muur.

4. De opgegeven downloadsnelheid zoals weergegeven in een van de pagina's lag rond 9.500 kbps, maar is sinds een week zomaar teruggevallen tot 5.920.

Ik probeer de samenhang tussen dit alles te zien. Ik neem aan dat de nieuwe firmware voor meer stabiliteit heeft gezorgd, al ontstond die trouwens niet meteen nadat de firmware was vervangen.
Die telefonie zal er ook wel mee te maken hebben, maar wat heb ik eraan, en waarom is die mogelijkheid ingeschakeld?
Mijn downloadsnelheid is wel erg dramatisch naar beneden gegaan opeens vind ik; deze ligt nog lager dan destijds bij Planet. En dat voor een verbinding van in theorie 20 mbs.

Waar zou die plotselinge snelheidsverlaging door komen, en is daar zelf iets aan te doen door de settings van het modem aan te passen?

Nog een paar gegevens:
DSL-type: G.992.5 annex A Niks veranderd)
Signaalverzwakking lijn (verzenden/ontvangen) [dB]: 13,5 / 32,5 (vrijwel hetzelfde gebleven)
SN-marge (verzenden/ontvangen) [dB]: 11,5 / 15,5 (was 10,5/8,5 !)

Mijn computers draaien op XP en Vista, sommige hangen draadloos aan de Speedtouch en andere bedraad, en allemaal hebben ze te maken met een lagere snelheid.

Bedankt voor de goeie raad!
Frank
 
Frankl
Ok, probleem opgelost door heel simpel het modem te rebooten.
Oude (bijna 2x zo hoge) snelheid is nu weer terug.
Maar hoe dit mogelijk is?
 
KaPteiN
Een modem wil wel eens dichtslibben/vastlopen als er veel verkeer doorheen gaat. Het ding kan het dan niet meer verwerken. Zie het maar als een snelweg waar file ontstaat. Na een reset is dit over.
Kies BBcode image, plak in handtekening.

?id=1wqxcou
speed-testing
 
Frankl
Dat zal het zijn geweest. Ben in ieder geval blij dat de oplossing zo simpel was.
 
marabunta

Quote

Frankl schreef:
Dat zal het zijn geweest. Ben in ieder geval blij dat de oplossing zo simpel was.



dat is mij ook over komen vandaar dat ik mijn adsl 2 modem 1x in de maand reset simple ff de stekker 10 sec uit het stopcontact en er weer in .. helpt prima


gtz

dick
Glasvezel is de toekomst koper smelt Grin
 
KaPteiN
Ik heb zelf er een timer tussen gezet. 's Ochtends om 0700 gaat het modem automatisch 1 minuut uit. Nooit meer vastlopers gehad.

Overigens heb ik het nu over mijn Livebox. Ik zit bij (Wanadoo, Orange) Online.
Kies BBcode image, plak in handtekening.

?id=1wqxcou
speed-testing
 
Frankl
Ik kan er maar niet aan wennen dat na een restart van het modem alles na een minuut ook werkelijk weer werkt.
Ik heb gezocht naar informatie over de verbeteringen in de diverse firmware updates, maar daar niks over gevonden. Wordt dat door KPN geheim gehouden of zo?
 
KaPteiN
Modems worden onder ideale omstandigheden getest. Als er dan veel van geeist wordt dan klappen ze dicht. (p2p, usenet, etc.)
Kies BBcode image, plak in handtekening.

?id=1wqxcou
speed-testing
 
marabunta

Quote

KaPteiN schreef:
Een modem wil wel eens dichtslibben/vastlopen als er veel verkeer doorheen gaat. Het ding kan het dan niet meer verwerken. Zie het maar als een snelweg waar file ontstaat. Na een reset is dit over.


guys ben ff weg ga ff A1 resetten Angry
Glasvezel is de toekomst koper smelt Grin
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Plotselinge snelheidsverlaging', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Advertentie