obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Algemeen, maar niet gemeen.
 Onderwerp afdrukken
Problemen met streamen van Mediabestanden via de experiabox
kolf0000
Ik heb een thuisnetwerk gebaseerd op de KPN experiabox Thomson speedtouch 780. Ik heb in het netwerk een vaste PC hangen via een Lan kabel, een laptop via Wifi en heb nu een Philips TV aangeschaft welke via Wifi in het netwerk hangt. Mijn vaste PC draait op Vista, m'n laptop op windows 7.

Mijn PC, waarop een mediaserver draait (Windows mediaplayer of TVersity), kan ik echter niet benaderen met m'n TV. Het blijkt nu dat m'n laptop wel benaderbaar is als hij via Wifi is aangesloten en op dat moment wordt ook mijn vaste PC ineens zichtbaar. Ik heb begrepen dat dat komt doordat Windows 7 op een andere (slimme) manier met z'n netwerkroutines omgaat en een soort brug slaat. Het blijkt nu echter dat als ik Wifi uitzet op m'n laptop en hem via een LAN kabel aansluit, dan is ineens m'n laptop ook niet meer benaderbaar via de TV. In eerste instantie leek het er dus op dat ik niet kon streamen vanaf een apparaat aangesloten via LAN kabel naar een apparaat aangesloten middels Wifi, maar het blijkt dat als ik mijn TV met een LAN kabel aansluit er ook niks gebeurd. Kortom, op het moment dat mijn mediaserver draait op een computer aangesloten middels een kabel werkt het niet, zodra als die computer middels Wifi is aangesloten lijkt het wel allemaal goed te gaan.

Van KPN krijg ik het standaard antwoord dat ze geen ondersteuning leveren voor randappratuur. Wat me logisch lijkt, maar dit lijkt me toch in de router te zitten. Iemand soortgelijke ervaringen of zie ik iets over het hoofd?
En dan bedoel ik in technische zin, ik weet dat iedereen dezelfde ervaring met KPN heeftWink
Gewijzigd door kolf0000 op 17 maart 2010, 11:22
 
bjern
Ja, dat probleem zit inderdaad in de 780. De firmware is kreupel en bij mij wordt het streamen (van PC naar Philips-TV) als het al lukt na exact 30 minuten onderbroken. Er is ook geen alternatief voor de experiabox als je wilt blijven bellen tenminste, en KPN vertelt je doodleuk dat je dan maar naar een andere provider moet overstappen..terwijl het hele probleem in de door KPN geleverde apparatuur zit....Let wel: aangezien het exact na 30 minuten wordt geblokkeerd gaat het hier zeker om een bewuste blokkade, terwijl de streams gewoon op mijn PC staan (diavoorstellingen bijvoorbeeld)....
Ik ben al vanaf het allereerste begin bij KPN/Planet, maar dit ga ik niet accepteren. Zodra ik de bevestiging van een andere totaalprovider heb dat het streamen van mijn bestanden niet door de te leveren apparatuur wordt geblokkeerd ben ik weg....
Gewijzigd door bjern op 18 maart 2010, 10:05
 
kolf0000
Bjern,

Bedankt voor je antwoord. Ik heb van iemand anders nog een mogelijk oplossing te horen gekregen. Waarschijnlijk kan je een extra router aansluiten op de LAN poorten van de speedtouch. DHCP van de extra router uitzetten en dan alle PC's en apparaten aansluiten op de extra router (zowel bekabeld, als Wifi). Deze schijnt dan de IP adressen van de speedtouch over te nemen en het interne netwerkverkeer over te kunnen nemen, terwijl de speedtouch dan het bellen en de externe internetverbinding nog gewoon voor zijn rekening neemt. Ik ga het van het weekend proberen, als het lukt stuur ik wel een berichtje.
 
bjern
Ik hou me aanbevolen voor mogelijke oplossingen,
Bedankt voor je berichtje..

Bjern

Edit: Ik heb zelf even geprobeerd met een Belkin accespoint, en daar een laptop met Tversity via wifi op aangesloten (en natuurlijk de tv ook) Je raadt het al: geen problemen meer. blijft gewoon doorstreamen. Als dat nog geen bewijs is dat de EB met brakke firmware is uitgerust...
KPN kan wel roepen dat ze geen randapparatuur ondersteunen (dat snap ik nog) maar hier is sprake van een door KPN geleverd apparaat waarmee IPB gebruikers bewust worden geknepen zonder dat er een alternatief is. Als het nu nog ging om bandbreedte-vretende activiteiten of de mogelijkheid om eigen servers op te zetten, maar het gaat verdikkie om mijn eigen fotopresentaties op mijn eigen pc waarvoor ik een dure tv heb aangeschaft.
Aardig 2e bewijs: Op de Belkin kan ik zonder problemen via wifi op mijn Nokia E71 internetten, dat kon ik een paar maanden terug plotseling ook niet meer op de EB. (valt zeker ook onder ongewenste activiteiten bij de KPN)
Maar goed, de Belkin is natuurlijk maar een tijdelijke oplossing want de hoofdcomputers zitten allen bedraad op de EB dus ik ben evengoed benieuwd naar jouw bevindingen...Alhoewel ik toch wel ga overstappen want de houding van de helpdesk (althans de persoon die ik heb gesproken) is beneden alle peil
Gewijzigd door bjern op 19 maart 2010, 17:48
 
kolf0000
Bjern,

Volgens mij ben ik eruit: Ik heb via een LAN kabel een extra router op de de experiabox aangesloten (ik noem hem in het vervolg router2). Van router2 heb ik de DHCP server uitgezet. Vervolgens heb ik alles uitgezet en minimaal 30 seconden gewacht. Als eerste de experiabox opgestart, zodat deze het internet verkeer oppakt en de telefonie regelt. Vervolgens router2 ingeschakeld, deze krijgt dan de IP adressen van de experiabox toebedeeld. M'n computer met een LAN kabel aangesloten op router2 en m'n TV via Wifi aangemeld bij Router2. M'n printer heb ik ook via Wifi aangesloten, maar dat maakt volgens mij niet uit op welke router je die aanmeld. Alles ziet elkaar en je kan probleemloos streamen, want het volledige interne netwerkverkeer loopt niet meer via de experiabox. Ook na 30 minuten valt het niet weg, maar dat probleem had ik al niet bij de experiabox toen ik alles nog via Wifi had lopen. Kortom je kan een extra router aansluiten die je interne netwerk omhoog houdt, terwijl je experiabox dan je telefonie nog verzorgd en de externe internetverbinding. Op deze wijze ben je dus onafhankelijke van de experiabox. Je kan gewoon een goed configureerbare router installeren en bent zo onafhankelijk van de keuzes gemaakt door de KPN (bewust of onbewust). Op zich moet je natuurlijk wel een extra router hebben, maar dat hoeft tegenwoordig niet zo moeilijk meer te zijn. Bijna iedereen is wel eens een keer van provider geswitched en heeft nog oude in de kast liggen van de vorige provider. En anders kun je die vast wel via marktplaats voor een prikkie op de kop tikken. Ik ben in ieder geval blij, aangesloten op de wijze die ik wil en onafhankelijk van m'n provider. Nou maar hopen dat ik m'n trommelvliezen niet beschadig met m'n nieuwe installatie!!Shock
 
bjern
Nou, na wat geharrewar heb ik het inderdaad ook aan de gang, dank zij je voorgaande berichtje..Bedankt voor de beschrijving, daar hebben anderen ook wat aan..Smile
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Problemen met streamen van Mediabestanden via de experiabox', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Tijdgebonden toegang configuren bij ExperiaBox V10 en UTP/RJ45 bekabeling (niet-draadloos) Algemeen : 7 06 mrt 2021
Port forwarding experiabox v10 Routers : 4 28 feb 2019
Experiabox V10 en V10a Hardware instellingen : 4 23 jan 2019
Experiabox V10 USB aansluiting activeren Algemeen : 2 25 okt 2017
Experiabox V10 KPN Glasvezel diensten : 6 10 jul 2017
Advertentie