obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
KPN Gebruikers Groep - Experts helpen klanten » KPN Digitenne & Interactieve TV [IPTV] » KPN Televisie Storing
Geen televisie, meld alles hier.
 Onderwerp afdrukken
Interactieve TV freeze door downloaden
unknewn
Hallo allen,

Ik heb nu al 2 jaar interactieve tv plus bellen en internet. Alles werkt eigenlijk best soepel en ik ben ook best tevreden. Het enige probleem is dat mijn interactieve tv te pas en te onpas voor een seconde of 30-90 freezed ('De zender is momenteel niet beschikbaar'Wink Soms wel 8 tot tien keer per uur. Ik ben er nu achter gekomen dat dit alleen voorkomt wanneer ik tegelijkertijd aan het downloaden ben via internet. En dan eigenlijk alleen maar bij downloads via een downloadmanager of anderzins waarbij er meerdere verbindingen tegelijk worden aangegaan (als ik utorrent opstart dan kan ik de tv wel uitzetten...) Ik vroeg me af of er meerdere mensen zijn met vergelijkbare problemen en of het mogelijk is om binnen de gigaset sx551 instellingen iets aan te passen wat dit kan verhelpen?

Alvast bedankt,
Grtz,

EDIT: Excuus; verkeerde thread voor itv. Mogelijk kan de moderator dit bericht verplaatsen?
Gewijzigd door unknewn op 02 januari 2010, 23:09
 
lucky72
hoi,

ook ik had dat probleem wel eens, nadat ik een tip kreeg om mijn ontvanger en modem even uit te zetten (tv ontvanger helemaal uit). en vervolgens na een paar minuten de modem als eerste aan zetten en pas bij een goede dsl lamp , de tv ontvanger aanzetten, vervolgens krijg je dan nieuwe software binnnen en als het goed is bij je er dan vanaf, tenminste dit is tot op heden bij mij wel het geval.
 
spaceone
Hoi allen,

De problemen welke jij beschrijft zijn ook voor een deel algemene storingen waar als alles goed verloopt binnenkort een nieuwe update voorkomt. Wat je eventueel wel kunt proberen is om de bandbreedte voor de downloadmanager te beperken. Een aantal downloadmanager heeft de mogelijkheid om een limiet in te stellen bijv. 75 % van de max internet bandbreedte. Itv heeft ongeveer 3 Mb nodig ( bij opnemen dubbele) van de totale bandbreedte wat het modem binnen krijgt. Wat is de snelheid van het modem binnen krijgt en welk pakket heb je.
Gewijzigd door spaceone op 03 januari 2010, 08:41
 
unknewn
Hey Lucky72 en spaceone,
Bedankt voor de snelle replies!

Ik heb de hele zaak even uit en weer aangezet en het leek even te helpen maar nu zit ik weer met hetzelfde. Ik heb begrepen dat de bandbreedte beschikbaar voor ITV gescheiden blijft van je internetbandbreedte (ik heb een 3mb down en 512kb up. Ik meen dat voor ITV inderdaad, zoals spaceone al aangeeft, 3mb gebruikt wordt. Maar wel gescheiden van je internet) Dus het zou imo niet zozeer aan de beschikbare bandbreedte moeten liggen maar meer aan het aantal open verbindingen.
Ik heb dit getest door in de downloadmanager (RegetDeluxe) het aantal connecties per download eerst in te stellen op 1 en dan langzaam omhoog te werken. Bij 5-9 lijkt de ellende te beginnen. Nu vind ik het geen probleem om de downloadmanager zo in te stellen dat hij minder connecties aangaat maar soms wil je je snelheid maximaliseren en dan heb je vaak meer connecties nodig.
Bij Utorrent en andere p2p software is dit probleem natuurlijk wat groter aangezien er volgens mij soms wel 400-500 verbindingen openstaan en dat lijkt de Siemens router niet altijd goed te trekken icm ITV.
Ik heb heel wat afgetweaked in de applicaties zelf maar ik denk dat ik het toch ergens in de routerinstellingen moet zoeken...
 
spaceone
Het is inderdaad goed om de aantal actieve downloads laag te houden. Normaal gesproken gaat het bij 2 connecties het net zo snel als bij 8-9 op voorwaarde dat de server waar het bestand staat geen snelheid beperkingen per connectie heeft.
Ik kunt bij de p2p software zoals Utorrent ook wel de aantal connecties per download beperken 400-500 in totaal is wel hoog. Verder kun je bij sommige programma's ook de bandwidth iets verlagen ( ... Kb/s) en daar gaat het in jouw geval om de upload welke vermoedelijk het probleem veroorzaakt.

Als je het niet kunt instellen bij het programma kun je eens een bandwidth limiter zoals
http://www.netlimiter.com/ testen.

Jouw pakket is 3/0,5 Mb maar de werkelijke snelheid is hoger omdat er bandbreedte nodig is voor itv. Via de browser kun in het modem kijken wat de max. snelheid is die in modem binnenkomt. Of dit in jouw geval 3/0,5Mb moet zijn of hoger weet ik niet omdat ik geen ervaring heb met itv via adsl (ben zelf glasvezel gebruiker met itv)
Gewijzigd door spaceone op 03 januari 2010, 15:08
 
unknewn
Downstream rate: 12301 kbps
Upstream rate: 516 kbps

Tja, bovenstaand komt uit de modem. Een downstream rate van 12300 kbps voor een internet basis (go) lijkt me wat aan de hoge kant...maar ik denk dat dat dus die ITV is. Zeg dat het internet voor 4000kbps gaat (wat kan kloppen want ik zit met een maximum download van ongeveer 420-430Kb/s) dan is de rest voor ITV. Behoorlijk wat lijkt me.

@spaceone; kun je aangeven hoe het probleem ontstaat door de uploadsnelheid? Omdat die op 516 zit kan ik me voorstellen dat het ergens voor problemen kan zorgen maar ik weet niet waarvoor en hoe vaak ITV info upload en in welk opzicht het afhankelijk is van de uploadsnelheid.

Alvast bedankt,
 
spaceone
12301 kbps is de totale bandbreedte dus incl. itv. Tot voor kort werd er mpeg2 gebruikt en daar was de bitrate hoger tegen de 4 Mb. 3 Mb internet + 2 x itv 8 Mb = 11 Mb in totaal. Dus helemaal goed.

Itv en internet hebben allemaal een klein deel van de upload bandbreedte nodig bij normaal gebruik blijft er voldoende ruimte over. Omdat er voor internet en itv wel van dezelfde upload bandbreedte moet worden gebruik gemaakt in tegenstelling van de download ( is altijd zo)

Als je nu een programma gebruikt die een hogere upload nodig heeft bij p2p of mail versturen dan kan de upload van de bijv itv worden verstoort wat direct zichtbaar is in het beeld. Verder kunnen te veel verbindingen bij max download/upload ook dezelfde probleem veroorzaken

Bij KPN heeft het itv en telefoon data verkeer wel voorrang boven het andere verkeer zoals http en p2p. Dit wordt gedaan om problemen met het beeld van itv te voorkomen.
Desondanks speelt het modem een belangrijke rol spelen bij afwikkeling van alle verkeer en kunnen er bij de max upload of veel connecties problemen ontstaan.

Het beste is bij bijv. p2p verkeer niet te veel connecties per download te gebruiken en verder niet de max upload laten gebruiken door het programma.
Gewijzigd door spaceone op 03 januari 2010, 16:54
 
unknewn
Thanks voor de uitleg en het advies! Ik zal het eens even een tijdje testen (met minder connecties) en dan post ik binnenkort mijn ervaringen (ik zal wat afwegingen meoten gaan maken denk ik)

Grtz,
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Interactieve TV freeze door downloaden', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Wel interactieve tv geen internet. Helpdesk : 2 10 mrt 2017
interactieve tv Tips en Truuks voor Digitenne en IPTV : 2 16 feb 2017
regelmatig storing interactieve tv KPN Televisie Storing : 2 16 feb 2017
suse en interactieve tv Algemeen : 2 04 nov 2016
SMS-berichten komen ten onrechte niet als tekstbericht door Eigen telefoon netwerk : 1 30 aug 2016
Advertentie