obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
KPN Gebruikers Groep - Experts helpen klanten » KPN ADSL & VDSL verbindingsproblemen » Snelheid
Vermeld afstand tot telefooncentrale en post je ADSL statistieken. Configuratiescherm, Geavanceerd, Statistieken, ADSL statistieken.
 Onderwerp afdrukken
Lijnfouten: afstand of slechte kabel?
Sidiox
Mijn ADSL2+ lijn heeft regelmatig inzakkingen in snelheid, met soms verbrekingen.
Nu is een KPN monteur geweest die heeft gesteld dat er lijnfouten zijn.
Hierna is een port switch en port reset uitgevoerd en heb ik een V9 ontvangen (na een v7, een 3x een v8).
Het internet is nu grotendeels stabiel, maar niet altijd.
Ik heb helaas geen toegang meer tot logboeken in de V9 maar de FEC en CRC waarden zijn erg hoog.

Showtime Start 6 days: 14 hrs: 9 min: 35 sec
Modulation Type ADSL_2plus
Actual Rate (Up/Down) 773/6528 kbps
Attainable Rate (Up/Down) 1102/7796 kbps
Noise Margin (Up/Down) 8.4/6.4 dB
Line Attenuation (Up/Down) 24/44.5 dB
Output Power (Up/Down) 12.3/19.1 dBm
Data Path (Up/Down) Interleaved/Interleaved
Interleaving Delay (Up/Down) 2/8 ms
INP (Up/Down) 0.5/1 symbols
FEC (Up/Down) 1214/43188239
CRC (Up/Down) 8/4367

Nu is de afstand tot de wijkkast vrij lang, ongeveer 4.5km. Liggen deze verbrekingen zuiver aan de lange afstand, of is de lijn slecht/beschadigd? Is bij een slechte/beschadigde lijn KPN verplicht deze te repareren?
Nog belangrijker, wat zijn mijn rechten in deze situatie en staat hierover informatie in het getekende contract?
 
eogcnlGhost
KPN gegarandeerd verbinding tot 3.6 KM van de wijkcentrale tot een snelheid van 4Mbit.
Hoe dichter je woont bij de wijkcentrale hoe hoger de snelheid zal zijn.
Jij ligt op 4.5 KM verwijdert van de wijkcentrale, zoals dat technisch heet woon jij in een buitenwijk van het kabelnetwerk.
KPN is niet verplicht daar iets aan te doen.
Koper is namelijk bekend met een signaal verzwakking op grotere afstanden.
Volgens jouw gegevens zit jij nog op een snelheid van ruim 6.5 Mbit, dus jij valt volgens de regels nog binnen de acceptabele snelheid van de gegarandeerde 4Mbit op 3.6 KM.

De meeste mensen die op die afstanden problemen hebben gaan meestal opzoek naar een kabel provider zoals Ziggo als die daar te krijgen is waar jij woont.
Die kunnen stabielere verbindingen leveren met hogere snelheden op grotere afstanden.
Je hebt ook nog de mogelijkheid tot sateliet (via de schotel) internet of via een straalverbinding, maar hier zit wel een kosten plaatje aan.

De rechten en plichten van KPN ADSL kan je via kpn.com en via de telefoon (0800-0402 (24/7 gratis bereikbaar)) opvragen.
JE BENT NOOIT TE OUD OM TE LEREN, MAAR WEL TE JONG OM TE VERGETEN

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel.
 
Sidiox

Quote

eogcnlGhost schreef:

KPN gegarandeerd verbinding tot 3.6 KM van de wijkcentrale tot een snelheid van 4Mbit.
Hoe dichter je woont bij de wijkcentrale hoe hoger de snelheid zal zijn.
Jij ligt op 4.5 KM verwijdert van de wijkcentrale, zoals dat technisch heet woon jij in een buitenwijk van het kabelnetwerk.
KPN is niet verplicht daar iets aan te doen.
Koper is namelijk bekend met een signaal verzwakking op grotere afstanden.
Volgens jouw gegevens zit jij nog op een snelheid van ruim 6.5 Mbit, dus jij valt volgens de regels nog binnen de acceptabele snelheid van de gegarandeerde 4Mbit op 3.6 KM.

De meeste mensen die op die afstanden problemen hebben gaan meestal opzoek naar een kabel provider zoals Ziggo als die daar te krijgen is waar jij woont.
Die kunnen stabielere verbindingen leveren met hogere snelheden op grotere afstanden.
Je hebt ook nog de mogelijkheid tot sateliet (via de schotel) internet of via een straalverbinding, maar hier zit wel een kosten plaatje aan.

De rechten en plichten van KPN ADSL kan je via kpn.com en via de telefoon (0800-0402 (24/7 gratis bereikbaar)) opvragen.


Heel erg bedankt. Het is dan wel geen gunstig antwoord, maar het is het eerste echte duidelijke antwoord dat ik heb gekregen in meer dan 4 weken van contact met de KPN met onkundige helpdeskmedewerkers.

Er is hier alleen geen kabel en de nadelen die gepaard gaan met straalverbinding of sataliet (latency en data caps) betekenen dat wij dan maar op deze minder goede verbinding blijven.

En even ter verduidelijking, de 6mbps is peak, 5mpbs is normaal, maar het gaat zuiver om de zeer frequente drops in bandbreedte tot enkele kilobits per seconde.
 
KaPteiN
Als pairbonding mogelijk is dan zou dit een verbetering moeten opleveren. Wellicht kan eogcnlGhost hier iets over zeggen.
Kies BBcode image, plak in handtekening.

?id=1wqxcou
speed-testing
 
eogcnlGhost
In Sidiox geval heeft pairbonding ook niet echt veel nut.
Pairbonding is eigenlijk een soort van VDSL, maar dan anders opgebouwd.

Je telefoonlijn bestaat uit 4 aders.
Per 2 aders kan je een verbinding aanleggen, dus zogezegt krijg je dan 2 (DSL) verbindingen naar je modem, die in je modem worden gekoppeld tot 1 verbinding.
Soms heeft dit nut als je binnen de 3.6 KM een lage snelheid haalt en ze kunnen hem door onbekende redenen niet sneller krijgen.

In Sidiox geval ga ik meer denken aan een kabel of modem probleem.
Maar daar moet ik zelf even een test voor uitvoeren.

Dus bij deze Sidiox, zouw je mij je postcode en huisnummer via PM naar me kunnen sturen zodat ik een test op je verbinding kan uitvoeren en eventueel kan zien wat je voor andere mogelijk heden hebt.

Ik kan je niets beloven maar ik kan allicht voor je kijken.
KPN helpdesk kan ook niet alles zien behalve een wat er voorgekouwd op hun scherm staat.

PS: ik heb HIER een uitgebreid lijstje met afstanden en snelheden.
Blijkbaar was het geupdate, maar dan zit je alsnog ver boven het gemiddelde op jouw afstand.
Gewijzigd door eogcnlGhost op 07 december 2014, 01:59
JE BENT NOOIT TE OUD OM TE LEREN, MAAR WEL TE JONG OM TE VERGETEN

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel.
 
Sidiox
Ik heb al eens gevraagd of VDSL beschikbaar is, maar dat was niet zo. Ik weet niet of men toen ook naar pairbonding keek of zuiver naar VDSL.

Ik weet niet of pairbonding verbetering zou geven in mijn geval. Met eerdere modems heb ik kunnen constateren dat het een PPP time out is.

Het probleem ligt wel echt zuiver aan de lijn. Wij hebben nu in een aantal weken tijd een stuk of 5-6 modems gehad, van de Thompson ST780 (deze hadden wij nog van wat jaren geleden en heb ik ook even getest), V7, V8 tot de huidige V9. Al deze modems vertoonde het probleem, sommige meer als andere, V7 en Thompson erg weinig, enkele malen per dag, en de V8 enkele malen per kwartier. De huidige V9 houd het bij enkele malen per uur.

Wat daar bij ook valt te vertellen is dat de Thompson en de V9 ingetraint zijn op snelheden die tot wel 33% hoger liggen dan de intrain snelheden van de V7 en V8. En dat ook de daadwerkelijk haalbare snelheden met een gelijk percentage hoger zijn met die modems.

Ik vrees alleen wel dat een meting van uw kant geen resultaat zal opleveren, tenzij u precies zou meten op het moment van een time out. Het is dus alleen wel zo dat de monteur die de KPN heeft gestuurd heeft geconstateerd dat er duidelijk lijnfouten plaats vinden.
 
eogcnlGhost
Op jouw adres zijn 2 providers beschikbaar.

KPN (die je nu hebt) Alles in 1 instap 10MB en XS4ALL Alles in 1 Compact 20MB.

De daadwerkerkelijke snelheden die ze kunnen halen zijn:
KPN: Down 5Mbit - Up 1Mbit > omgerekend Down 0.625KB/s - Up 0.125KB/s
XS4ALL: Down 5Mbit - Up 0.5Mbit > omgerekend Down 0.625KB/s - Up 0.0625KB/s
Alles wat je er boven uitkomt is meegenomen.

De daadwerkelijke afstand naar de wijkcentrale: 4910 meter
Er zal vast op deze afstand ergens een knikje in de kabel zitten, maar die gaan ze nooit vinden.
Daar zouden ze zogezegt de hele kabel meter voor meter uit de grond moeten trekken en controleren.
De kabel ligt in jouw regio op een hele ongunstige plaats, weiland en water wat natuurlijk ergens wel corrosie zouw kunnen opleveren.

De wijkcentrale is geupdate naar ADSL2+ (maar in jouw geval compleet nutteloos).

De wijkcentrale staat: Medemblik, centrale code: Mdbk, Dissel 1, 1671NG, Verbinding brug: Bitstream

Dat er zo'n slechte verbinding is in jouw regio ligt een klein beetje aan Ziggo.
KPN wilde er glasvezel neer leggen, maar Ziggo heeft dat tegen gehouden.
Ziggo zegt zelf dat zei al een glasvezel netwerk hebben liggen en dat KPN er niet 1 naast hoeft te leggen.
Nadeel van deze handeling is nu dus dat de buiten gebieden niet op glasvezel liggen en Ziggo niet van plan is daar glasvezel naar toe te leggen.

Ziggo heeft geen glasvezel aansluiting in de huizen, maar van de wijkcentrales naar de straat kasten, de laatste maximale 250 meter gaat via een coax kabel.
Waardoor het wel digitaal is, maar zonder de snelheid van glasvezel.

Ik had gehoopt dat ik meer zouw vinden, maar zoals je zelf al zei, je zit echt ver van de bewoonde wereld.
Een straalverbinding is bij jouw geen optie, omdat die jouw huis niet haalt.
Via de schotel zouw wel kunnen, maar zoals je zelf al aangaf, de latancy is erg hoog en het prijskaartje maar aan de andere kant, het internet wat je nu hebt is ook geen pretje.

Ik heb dan nog wel een andere tip die je waarschijnlijk voor 99,9% niet gaat uit voeren: verhuizen.

Ik hoop dat ik je zo een beetje heb geholpen, zover mogelijk.
Je bent tot nu de gene met de extreemste verbinding en afstand die ik ken.
JE BENT NOOIT TE OUD OM TE LEREN, MAAR WEL TE JONG OM TE VERGETEN

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel.
 
Sidiox
Je hebt me inderdaad wel geholpen.
Er zijn al eerder problemen geweest met de kabels die er liggen en deze zijn er ook al meerdere malen deels uit gehaald, ik zelf vermoed alleen dat ze niet de kabels heel goed hebben gerepareerd.

Wel vrij vervelend dat Ziggo geen glasvezel gaat brengen naar de buitengebieden, begrijpelijk vanuit een business standpoint, maar dan is het jammer dat ze de KPN hebben tegengehouden. Daarnaast ook erg spijtig dat Ziggo niet eens fiber to the premises breng maar alleen tot de wijkcentrales.

Een schotel is inderdaad niet een optie, gezien de latency is elke vorm van real time communicatie, zoals Teamspeak of Skype, dan uit den boze en dat is niet een trade off die ik zou willen. Daarnaast zal het kosten plaatje bij een gebruik van boven de 300Gb per maand ook niet al te prettig zijn.

Dan blijft inderdaad alleen verhuizen over, en mijn ouders, ik ben de zoon des huizes, zullen niet snel gaan verhuizen, maar ik zelf waarschijnlijk wel.

In ieder geval heel erg bedankt voor de moeite. Ik zal als de KPN mij weer op belt, wat ze ongetwijfeld zullen doen, ook deze informatie opnoemen.
 
eogcnlGhost
Teamspeak en skype zullen via de schotel niet zo'n probleem opleveren, net als normaal internet en facebook games.
Maar een lekker potje Battlefield 4 zal er niet in zitten.
Het datagebruik is ook beperkt tot betalen naar gebruik, ik heb vroeger zelf Bysky SatNet gehad.
Voor data overdracht was het super, maar met de techniek van nu is schotel een beetje overbodig geworden.
Behalve dan bijvoorbeeld zoals Shell die het systeem op 120% gebruikt met VPN en communicatie.
Maar die kijken ook niet naar een paar euro's.

Daarna nog een tijdje op Hertzinger gezeten, maar dat liep uit op een rechtzaak, ik tegen hun (ik won).
Die maakte het zo gek dat ik een maand in het ziekenhuis had gelegen, bij thuiskomst even mail kijken en de melding krijgen: uw heeft u datalimiet van deze maand al behaald.

Ik heb toch nog even de prijzen van Bysky voor je opgezocht: KLIK KIJ, het valt opzich wel mee als je het snel zegt, maar naar verhouding van normaal onbeperkt internet voor een vaste prijs... is schtel iets duurder.
Maar daar is het ook weer, hoe hard heb je het nodig.
JE BENT NOOIT TE OUD OM TE LEREN, MAAR WEL TE JONG OM TE VERGETEN

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel.
 
Sidiox
De prijzen zijn niet uitermate hoog, maar wel aanzienlijk hoger dan het huidige abonoment dat ik af neem. En zoals ik zie hebben de meeste een cap van 50-100GB. Dat is simpel weg niet genoeg, ik heb in de eerste 7 dagen van deze maand al 90GB down en 10 up gebruikt, dan zou het met de Volume Boosters en dergelijke al heel snel oplopen.

De snelheid die ik momenteel haal is natuurlijk niet hoog, maar met de 6Mbps down kan ik het met veel QoS net aan doen (meer zou natuurlijk beter zijn), en dat is dan gelukkig zonder data caps.

In met die latencies, ik vermoed minimaal 200ms, is TS al minder pretting, maar gamen zal zeker niet mogelijk zijn, en laat dat nu ook iets zijn waar vooral mijn broertje veel gebruik van maakt.

Ik zal dus wel bij de KPN blijven, maar misschien wel nog ff wat dingen vragen en dergelijke. En om beter gebruik te maken van het netwerk is miss het nog een ideetje om dingen als Windows Updates te cachen zodat ik niet elke Patch Tuesday met een volledig verzadigde verbinding zit.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Lijnfouten: afstand of slechte kabel?', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
UTP kabel aansluiten op RJE inbouw doos Eigen netwerk : 7 16 dec 2018
slechte wifi verbinding op 1 PC WiFi : 4 18 jan 2018
Slechte verbinding + vreemd spectrum KPN Internet Storing : 9 11 aug 2016
High-end kabel Frequently Asked Questions : 20 04 dec 2015
Zeer slechte ervaring aanvraag verhoging internetsnelheid van 100 naar 500 mb Opleveringsproblemen : 6 08 mei 2015
Advertentie