obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Help de helpdesk! Dit onderdeel wordt gemodereerd door het KPN Webcare team!
 Onderwerp afdrukken
Port forward problemen,
De Knip
ik onderhoud een aantal systemen bij vrienden van mij thuis. Nu het volgende probleem.

Ze hebben een kpn thomson tg789vn.
Nu hebben ze te veel utp connecties om deze allemaal in de thomson te stoppen. (die van de digitale tv moet natuurlijk altijd al in de thomson maar met 3 andere poorten kom ik er dus minimaal een te kort. Ook word er regelmatig draadloos gebruikt.

De oplossing (hardware matig)
Thomson als modem en alles doorsturen naar een Linksys wrt160n router.

Opzich geen probleem dacht ik zo.
Nu zag ik dat in de router een dijk aan poorten geforward worden in de toolbox. (en dat zijn ook zelf ingevoerde poorten zag ik)!
De router is gereset maar deze rules blijven staan in die lijst.
Nu heb ik de Upnp aan staan op de thomson. en het WIFI gedeelte uit.
Dit omdat ik de Thomson alleen wil gebruiken als modem. (plus telefonie en tv maar dat zou geen probleem moeten zijn.)
En de Linksys aangesloten op poort 1 van de thomson.
Nu wil ik dat hij alle poorten open zet naar het mac adres/vaste ip van de linksys (heb deze een statisch ip gegeven).

Alleen als ik poort 1-10000 instel met als doel het ipadres van de linksys zegt ie dat hij deze niet kan toewijzen omdat dit een
conflict geeft met een al reeds toegewezen poort.
Ook als ik één poort toewijs aan dit ip adres onthoud hij deze niet. Er komt niet onder te staan dat de poort geopend is... Of gekoppeld is aan dat adres.

Dus: Moet ik alle ingevoerde forward regels van de Thomson verwijderen? of moet ik terug keren naar de fabrieksinstelling of wat?
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Morgen avond ben ik daar om het op te lossen.....

Bedankt, Knip.
 
Moses 35i
Ergens rond de 5000 zijn poorten gereserveerd voor VOIP. Exacte poortummers weet ik niet maar die kunnen mogelijk een conflict geven met wat je wilt.

Het kan slim zijn om alle reeds actieve portforwardings te verwijderen (met het handje). Dit om vage conflicten te voorkomen. Maar wel even notitie van die al bestaande portforwarding rules, zodat je ze later eventueel terug kan zetten...

Zal kijken of ik nog kan achterhalen welke poorten dat zijn, dan kun je de ranges aanpassen.


* TCP/UDP 5060 voor VOIP (Alles modems met IPB mogelijkheid)
* TCP 8085 (Arcadyan 7519)
* UDP 32768 (Arcadyan 7519)
* UDP 32770 (Arcadyan 7519)
* UDP 32771 (Arcadyan 7519)

Ik zal nog even verder kijken welke poorten nog worden gebruikt voor IPtv en meer poorten voor VOIP of andere diensten die KPN gebruikt binnen het modem zelf (waar wij niet bij kunnen enzo)

Wat je ook kan doen is de range per 10 poorten vergroten en als je problemen ondervind, steeds 1-tje minder in de range. Als danhet probleem weer weg is, dan is de poort die daarna als volgende komt al (intern) in gebruik.

Ik heb hier naast de Arcadyan 7519 nu ook een Thomson TG789vn staan, Als ik het even wat beter aan tijd heb zal ik ook even voor je kijken welke poorten op TCP en UDP al in gebruik zijn (is heel veel werk volgens mij maar ach, zonder werk heb je toch tijd over eigenlijk).

[edit]
Oke was even puzzelen maar de volgende ranges zijn beschikbaar voor de Thomson TG789vn:

TCP - 1 tot 7999
TCP - 9001 tot 65535

UDP - 1 tot 4321
UDP - 5061 tot 65535


De overige poorten (TCP/UDP) zijn voor VOIP, iTV, Update mogelijkheid, Beheer en andere 'verborgen' opties.
Ik heb deze poorten kunnen achterhalen maar pas nadat ik alle eigen portforwarding had verwijderd!

Hopelijk heb je wat aan het bovenstaande.

Check ook even wat voor firmware ze hebben. Bovenstaande is uitgevoerd onder firmware 8.4.2.U
[/edit]
Gewijzigd door Moses 35i op 01 april 2011, 14:25
 
Codemeister
Het is voor zover mij bekend niet mogelijk een tweede router te gebruiken in combinatie met Interactieve TV.
 
Moses 35i
Op dat punt moet ik je (helaas) gelijk geven, Codemeister....

Het zal slechts gedeeltelijk werken maar nooit zoals bij een normaal modem en een router. Ik heb het een en ander getest SME, Linksys en Netgear routers. Geen van drieen komt ook maar enigzins in de buurt van een normaal (niet dichtgetimmerd) modem met een losse router.

DHCP mag dan niet werken op de modem (zoals bij KPN dit wel geforceerd wordt) maar alleen op de router en er zullen ongetwijfeld meer dingen zijn die 'anders' zouden moeten worden geregeld zoals die verrekte NAT ellende en de Intrusion-detection (niet aanpasbaar bij KPN) en de Firewall waar je eigenlijk niet zo gekke veel aan hebt; ja hij houdt reit buiten de deur maar ook meer dan alleen reut en dat kun je dan weer niet instellen, dit in combinatie met portforwarding die niet echt doet wat hij zou moeten doen.

Het grote probleem ligt nog steeds dat de ingebouwde router van het KPN modem gewoon niet kan worden uitgeschakeld zodat deze in bridged mode kan gaan staan en een losse volwaardige router kan worden aangesloten. Waarom niet gewoon een modem zonder router maar wel met VOIP ondersteuning voor IPB leveren zodat klanten zelf kunnen bepalen wat voor router erachter gehangen kan worden?

Helaas is het zo dat zolang KPN zich aan deze setup blijft vast houden je niet echt volledig gebruik kunt maken van de mogelijkheden die andere providers (ADSL en kabel) je wel kunnen bieden.... Erg jammer en zal op een gegeven moment zelfs klanten doen besluiten over te stappen naar een meer volwassener provider zoals XS4All of zelf terug naar de kabel.

Voor zover bekend zal elk toekomstig modem/router geleverd door KPN als zijnde de Experiabox dezelfde ellende geven voor mensen die wat meer willen dan alleen mailen en surfen. Experia zie ik iig niet als een echte experience voor Internet via deze huidige reeks modems, zucht....

Oke, het bovenstaande is wellicht voor een aantal een grote klaagzang, maar ik weet zeker dat er meer mensen zo over denken. Overstappen is (nog) een optie voor mij, maar mocht deze situatie zo blijven dan is de kans toch wel groot dat ik (en met mij zeker meerdere mensen) die alsnog besluiten over te stappen.

De toekomst zal het leren...
Gewijzigd door Moses 35i op 04 april 2011, 10:24
 
Codemeister
De dichtgespijkerde Experia Box was inderdaad een van de redenen dat ik overgestapt ben van KPN naar kabelaanbieder Ziggo. De snelheid is ten eerste veel hoger en ik heb nu een volledig 'open' router.

Daarnaast nog even een melding: in ons dorp wordt op dit moment gewerkt aan de uitrol van glasvezel (Castricum en Bakkum, Noord-Holland). Bij de informatieavond was ook KPN aanwezig als keuzeprovider. Daar werden hun glasvezelabonnementen gepresenteerd met, opnieuw, die vreselijke Experia Box. Hiermee bevestig ik dat het klopt wat je zegt: de Experia Box blijft geleverd worden.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Port forward problemen,', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
port forwarding V10A Hardware instellingen : 8 26 apr 2019
Port forwarding experia v10 Helpdesk : 13 20 apr 2019
Port forwarding experiabox v10 Routers : 4 28 feb 2019
Port 6680 forwarden op Experiabox V10 tbv aansturen PHC domotica mbv smartphone Hardware instellingen : 1 03 mei 2017
KPN storing op IPv6 en port-forward KPN Internet Storing : 1 04 feb 2017
Advertentie