obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
KPN Gebruikers Groep - Experts helpen klanten » KPN ADSL & VDSL verbindingsproblemen » Snelheid
Vermeld afstand tot telefooncentrale en post je ADSL statistieken. Configuratiescherm, Geavanceerd, Statistieken, ADSL statistieken.
 Onderwerp afdrukken
Trage downloadsnelheid
JapieK
Wij hebben sinds kort een abonnement bij KPN afgesloten voor InternetPlusBellen Extra, samen met Interactieve TV.

Ik download regelmatig via nieuwsgroepen en gebruik daarvoor een payserver van Eweka. Volgens de informatie van het InternetPlusBellen Extra pakket zou ik moeten kunnen downloaden met een snelheid van ongeveer 2 Mb/s. In werkelijkheid is dit 500 Kb/s. Nu heb ik echt van alles geprobeerd om dit te verhelpen, maar niks lijkt te werken. Ik woon binnen een straal van 1km bij die 135m hoge KPN toren in Alphen aan de Rijn, dus slecht bereik kan het probleem niet zijn. Ik maak ook geen gebruik van een draadloos netwerk, alles zit gewoon aan elkaar verbonden met kabels.

Dingen die ik heb geprobeerd:

1. Ports forwarden die gebruikt worden door Eweka, op mijn meegeleverde Experia box (Gigaset SX551 WLAN dsl) -> geen verschil
2. Firewalls en virusscanners uitgeschakeld. -> geen verschil
3. Nieuwe ethernetkaart aangeschaft -> zelfde probleem
4. Andere usenet servers (proefabonnementen van Yabnews en Usenethosting), bij beide servers komt de snelheid nog steeds niet hoger dan 500 Kb/s
5. Meerdere usenet servers tegelijk -> Eweka + Yabnews + Usenethosting, nog steeds niet hoger dan 500 kb/s
6. Betere kwaliteit netwerkkabels, ook geen verschil.

Rondspeuren op Google heeft ook nog niks opgeleverd. Kan het zijn dat KPN het gebruik van usenetservers afknijpt? Het zou nogal vreemd zijn omdat maar weinig mensen hier last van hebben, die ook KPN als provider hebben. Ik ben ook even gaan kijken op de site van KPN zelf, en heb de postcode check even uitgevoerd voor het pakket waar ik nu voor betaal, maar volgens die postcode check is het InternetPlusBellen Extra pakket niet eens beschikbaar voor mij. Betaal ik dus eigenlijk voor het Extra pakket en krijg ik slechts het Basic pakket? Of zijn die postcode checks niet betrouwbaar..? Het zou in ieder geval mijn lage downloadsnelheid verklaren...

Verschillende snelheidstesten komen ook uit op een verbinding van ongeveer 4mbps, terwijl ik toch echt betaal voor een verbinding van 16mbps.

Aan mijn pc zelf kan het ook niet liggen:
AMD Phenom II X4 955
4GB RAM
64-bits Windows 7
Gewijzigd door JapieK op 31 oktober 2010, 18:37
 
Codemeister
Even voor de duidelijkheid: wat jij omschrijft als 'een hoge toren'; is dit geen zendmast voor telefonie? De centrale staat bij mij niet bekend als een hoge toren!

Mogelijke oorzaken kunnen zijn:

1) DLM heeft een instabiele lijn geconstateerd en heeft de snelheid naar beneden afgesteld
2) Je snelheid zit aan z'n maximale capaciteit omdat je te ver van de centrale woont

Wat ik me daarnaast afvraag is of je de Siemens SX551 als "nieuw" geleverd gekregen hebt? Naar mijn weten levert KPN alleen nog een ander (nieuwer) modem: de Thomson TG789vn.
 
JapieK
Op sommige dagen download ik een half uurtje met een snelheid van 1,2 mb/s, nog steeds niet optimaal, maar het is dus onwaarschijnlijk dat ik aan mijn maximale capaciteit zit. En mocht de oorzaak die 1e optie zijn, dan is er zeker geen mogelijkheid voor mij om dat te fixen..?
 
Codemeister
Ik gebruik de Siemens-modem inmiddels niet meer, maar ik herinner me dat via het tabblad 'Status' de specificaties van de verbinding opgevraagd kunnen worden. Als je die hier neer kunt zetten ga ik bekijken of een DLM-reset uitkomst biedt.
 
JapieK
Hier is de status van de internetverbinding:

Internet

Connection status: Connected (27:04:20:26)
Connection mode: Always on
IP address: 86.90.250.158
MAC address: 00:01:E3Grin8:42:E7
Default gateway: 195.190.242.14
Preferred DNS server: 195.121.1.34
Alternate DNS server: 195.121.1.66
Downstream rate: 9021 kbps
Upstream rate: 535 kbps
PPPoE pass-through: Enabled
UPnP: Disabled

ADSL Line

Status: Cable connected
Line mode: G.992.5 (ADSL2+)
Maximum line rate: 9021 kbps (downstream) / 535 kbps (upstream)
Noise margin: 8 dB (downstream) / 6 dB (upstream)
Line attenuation: 27 dB (downstream) / 27 dB (upstream)
Output power: 22 dBm (downstream) / 10 dBm (upstream)

Address Translation (NAT)

Status: Enabled
NAT table: 1725 entries

Empty
Dynamic DNS

Status: Disabled
 
JapieK
1. Weet ik, Alphen aan den Rijn wordt pas gezegend met de glasvezelige goedheid in 2011.
2. Afstand naar de centrale is volgens die postcode check 2025m.
3. Ik heb Windows 7.

Neemt niks weg van het feit dat ik eerst met 1,2mb/s downloadde, en dat dat nu niet hoger is dan 500kb/s. Ik kan leven met het feit dat ik dankzij de grote afstand naar de wijkcentrale een maximum downloadsnelheid heb van 1,2mb/s, maar ik begrijp niet waarom dit nu niet hoger gaat dan 500kb/s.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Trage downloadsnelheid', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Downloadsnelheid van Spotnet KPN met eigen modem/router : 4 04 nov 2012
Trage internetverbinding KPN Internet Storing : 1 10 mei 2012
Wordt die trage Motorola IPTV decorder/recorder nog een keer vervangen Interactieve TV [IPTV] via ADSL2+ : 5 21 mrt 2012
Trage werking settopbox Algemeen : 1 03 mrt 2012
downloadsnelheid Algemeen : 1 13 feb 2012
Advertentie