obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
KPN Gebruikers Groep - Experts helpen klanten » KPN Digitenne & Interactieve TV [IPTV] » KPN Televisie Storing
Geen televisie, meld alles hier.
 Onderwerp afdrukken
Invloed van LED lampen op homeplug verbinding
HenkSt
Ik gebruik de 200mbps Powerlan set van Devolo om "draadloos" aan te sluiten vanuit mijn experiabox. Dat werkte een jaar zonder problemen. Nu heb ik echter een kapotte halogeenlamp in een spotje vervangen door een LED lamp en nu valt de verbinding weg. Als het LED lampje aangaat springt het indicator lampje voor de signaalkwaliteit van groen op rood en het TV beeld gaat stilstaan. LED lampje weer uit en alles is weer ok.
Het spotje met de LED lamp zit in een andere kamer als de TV. Doe ik een ander type LED lamp in een lamp in de kamer waar ook de TV staat, dan springt het indicatorlampje op de Homeplug op geel als die lamp aangaat.
Blijkbaar geven LED lampen een zodanige verstoring op het lichtnet dat de verbinding tussen de twee Homeplugs verstoort raakt. Geen prettig vooruitzicht.
 
KaPteiN
Interessante informatie. Had er nog niet eerder over gelezen.
Probeer eens de stekker van de 230 volt kant van de led lamp 180 graden te draaien. Oftewel zorg dat de twee contactpennen van de stekker nu in het andere gat komen.

Dit kun je e.v. ook met die devolo's proberen. Je wisselt dan de stroom- en nuldraad.
Kies BBcode image, plak in handtekening.

?id=1wqxcou
speed-testing
 
HenkSt
Ik heb mijn LED spotje van de muur gehaald en van een snoer met stekker voorzien zodat ik gemakkelijk in diverse stopkontakten in kan prikken om te testen.
Telkens als ik in mijn woonkamer inprik en de LEDlamp aan doe slaat de antenneindicator op de homeplug op rood en bevriest het beeld. Het maakt niet uit hoe ik de stekker in het stopkontakt druk.
Ik merkte dat inprikken in een andere kamer geen probleem geeft. Die kamer zit op een andere groep, dus waarschijnlijk minder overspraak. Ik heb met een lange verlengkabel vanuit die groep het spotje naast de Homeplug gezet, om te kijken of het soms directe straling was. Dat bleek geen effect te hebben. De verlengkabel in de woonkamer aangesloten om te kijken of de demping van de kabel de oorzaak was, maar dan gaat de devolo onmiddelijk weer op rood. Mijn conclusie is dat het gaat om vervuiling van het 220V net door de schakelende voeding van de LEDlamp, waardoor de 200mbps homeplug van slag raakt.
Nu zit er op de homeplug een stopkontakt met filter. Daar heb ik standaard met een verdeelblok TV, versterker etc op aangesloten. Het spotje ingestoken in een vrije positie op dat verdeelblok en nu wordt de indicator niet rood maar blijft hangen op geel en het tv beeld bevriest niet. Het filter is dus blijkbaar nuttig en dit geeft dus ook aan dat de door mij gebruikte LED lampen extra vervuiling op het net brengen. Dergelijke filters zijn los te koop, maar het is niet te doen om ze te monteren in alle soorten verlichtingsarmaturen.
Ik heb een krachtstroomaansluiting (drie fasen) en de devolo adapter bij de experiabox zit op een andere groep en ook andere fase dan die in mijn woonkamer. Het kan dus zijn dat er effectief weinig transmissiecapaciteit is tussen de twee devoloadapters en dat een klein beetje extra vervuiling al voldoende is om problemen te geven. Misschien is een van de homeplug adapters niet jofel of heb ik al veel vervuiling van andere bronnen. Het kan natuurlijk ook zijn dat het ligt aan het type/merk LED lamp. Moet ik nog eens verder uitzoeken, wordt vervolgd.
 
jeroen3
Als de LED lampen zijn voorzien van een schakelende voeding, dan kan het helpen die voeding te vervangen.
 
HenkSt
Ben er nu wel uit.
Ik heb Devolo cockpit software op mijn laptop gezet en vervolgens gemeten aan de snelheid tussen de Devolo homeplugs.
In mijn situatie bleek de snelheid op 68 mbps te liggen. Dit zakte naar 10 mbps als ik de LEDlamp aandeed en bleef op 20 mbps hangen als de LED lamp achter het ingebouwde filter zat.
Ik heb vervolgens voor een test de Devolo die aangesloten is op de experia box met een lange UTP kabel verplaatst naar mijn woonkamer en daar in de muur gestoken. Beter kun je het natuurlijk niet hebben, de twee Devolos op dezelfde groep, zelfs dezelfde centraaldoos. Nu bleek de onderlinge snelheid op ruim 180 mbps te liggen. Met het LEDlampje weer aan zakte het tot ongeveer 175mbps. Met het LEDlampje aan achter het filter bleef de snelheid op 180 mbps hangen.
Mijn conclusie is dat mijn huidige inrichting met de twee Devolo's op aparte fases en groepen zo veel signaalverlies leveren, dat de (misschein geringe) LED beinvloeding al fataal is. Het filter mindert de verstoring een beetje.
Ik ga dus rangeren in mijn meterkast, zodat woonkamer en Devolo van de experia box op dezelfde groep komen. Dan beinvloedt een LEDlamp het signaal wel, maar niet meer fataal. Interessant is natuurlijk wat er gaat gebeuren als je een groter aantal LEDlampen gaat gebruiken.
Ga ik niet meer testen, eerst maar eens rangeren in de meterkast.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Invloed van LED lampen op homeplug verbinding', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
WIFI verbinding Algemeen : 2 30 apr 2022
Verbinding valt regelmatig weg Algemeen : 2 09 feb 2021
slechte wifi verbinding op 1 PC WiFi : 4 18 jan 2018
vpn verbinding Hardware instellingen : 2 13 jan 2017
Experiabiox V10 lan connectie problemen internet verbinding Routers : 11 02 jan 2017
Advertentie