obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
KPN Gebruikers Groep - Experts helpen klanten » KPN ADSL & VDSL verbindingsproblemen » Snelheid
Vermeld afstand tot telefooncentrale en post je ADSL statistieken. Configuratiescherm, Geavanceerd, Statistieken, ADSL statistieken.
 Onderwerp afdrukken
Snelheid gezakt veranderen abbonement
allewijn
Zojuist 13 minuten aan telefoon gezeten met KPN.
Alweer een vriendelijke man, welke echt wel wist waar hij het over had. Complimenten!
Zo wist hij direct waar ik het over had, toen ik begon over 992.2, 992.5 en 993.2 DSL types, ingeleerde modemsnelheden, etc.
De man vertelde mij dat mijn modem nooit op 7000bkps ingetraind had mogen worden, daar ik een 16Mbps pakket heb en inderdaad nu op een VDSL netwerk zit.
Mijn modem zou volgens hem tussen de 20000 en 24000kpbs ingetraind moeten zijn, gezien het 16Mbps internet en 2x4Mbps voor Interactieve TV.
Hij gaf aan dat dit fout gedaan is en hij zsm door de technische dienst het in de centrale goed gaat laten zetten.
De Technische dienst zal dan contact met mij opnemen.
Aantal dagen afwachten dus weer.
De service is in ieder geval netjes en goed!
Nu het product nog.
Ik hou jullie op de hoogte.
 
allewijn
Vandaag belde een man van de Technische Dienst van KPN op.
Hij vroeg eerst of ik er wel een vdsl splitter (zwart kastje) tussen israpunt en TG789 had zitten.
Ik vertelde hem dat ik hélemaal geen splitters ertussen heb, maar direct vanaf israpunt met een kort kabeltje in TG789 (minste verlies).
Na controle bleek ik volgens heb toch ook weer geen splitter nodig te hebben, daar ik geen telefonie heb.

Daar de ingetrainde snelheid nog steeds alleen maar lager en lager wordt (momenteel 992 / 6 405), komt er morgen al een monteur bij mij langs (nogmaals de snelheid en service van kpn vind ik dus wel goed), welke mijn verbinding gaat bekijken en testen.

Ik weet bijna zeker dat er echter niets 'verkeerd' zit bij mij thuis. Alles zit om de strakst en kortst mogelijke wijze aangesloten, maar hoop dat de monteur duidelijkheid gaat krijgen.

Ikzelf heb echter stééérk het vermoeden dat ik gewoon weer de pech heb dat ik te ver van de VDSL centrale zit (ik weet de preciese afstand nog niet, hoop dat monteur dat kan vertellen, maar ik zie bij signaalverzwakking lijn bij ontvangen 3.9 staan, dus dit is het aantal km's tot aan centrale?).
Vrees dus dat ik straks te horen krijg dat ik op VDSL niet hoger kan en dus het oude ADSL zelfs nog ietsje sneller was, ik daarop teruggezet ga worden en mijn abbo naar beneden/8Mbit basis pakket bijgesteld gaat worden Sad Sad Sad Sad Sad
Of moet ik dat getal 3.9 door een bepaalde factor delen?
Of klopt van dit rekensommetje sowieso niks?
Ik heb bijvoorbeeld bij BBNED een postcodecheck gedaan en krijg dan dit:

Resultaat pcdb.bbned.nl (postcodecheck bbned)
Postcode: 3124PB
Huisnummer: 109

Beschikbare Dienst Project Max snelheid
ADSL 2-8Mb/512Kb
ADSL2+ 16-24Mb/1Mb
SDSL 2.3Mb/2.3Mb
Gebundelde SDSL 9.2Mb/9.2Mb


DSL centrale
Afstand tot centrale 1348 meter
Code centrale Rt-Grod
Naam centrale Rotterdam-Groenoord

Gewijzigd door allewijn op 10 juni 2010, 17:25
 
allewijn
Nou vandaag zijn mijn vermoedens bevestigd!!!!
De KPN monteur is niet langs geweest, maar belde vanaf de centrale.
Hij had daar het een en ander gestest en het blijkt dat mijn huis méér dan 4 kilometer van de centrale zit!!!
(In woon verdorie in een centrumgebied van de relatief grote stad Schiedam)
Hij was verbaast hoeveel dit afweek tov de postcodecheck (1300 meter) en zei dat er dan ergens een gigantische omweg gelegd moet zijn.
Hierbij gaf hij aan inderdaad nooit hoge snelheden op VDSL te halen en adviseerde mij om mijn abbo terug te laten zetten naar ADSL en naar het 8mbits basis pakket!
Ook gaf hij aan dat ik moet aangeven dat ik mijn itv abbo hierbij opzeg!
WATTTT??!? Waarom? Want itv werkte gewoon altijd keurig en strak.
Eigenlijk werkt alles vlekkeloos, behalve dan dat ik nooit meer dan 900kb/s download behaalde met een 16mbits pakket.
Hij gaf aan dat met een afstand van 4+km er nooit itv verkocht aan mij had mogen worden.
(lekker dan, dan kan ik dus beter niet het HD pakket erbij gaan nemen, wat ik van plan was....)

Ik weet nog niet of ik mijn itv abbo wel op wil/ga zeggen, want dan heb ik geen digitale tv meer.
Hier heb je nml. als enige kabelaanbieder CAIWAY en die is érg duur.

Andere ADSL aanbieders, tele2, versatel, lijken me geen optie, omdat die toch op zelfde centrale zitten?

Wat een domper.......
 
allewijn
Vandaag merkte ik dat mijn internetverbinding er ineens uit lag.
Kijkende op de TG789, zag ik dat er een rood lampje brandde bij internet.
Ik wist dus bijna zeker dat KPN mij vandaag had teruggezet van 993.2 naar 992.5.
Na een harde reset van de TG789 startte alles weer keurig op en zie ik bij koppelingsinformatie dat ik weer op 992.5 zit.
Het LEUKE is echter dat het modem zich nu op een snelheid heeft ingeleerd die ik nog nóóit behaald heb!
Ik zit nml. meer dan 4km van de centrale. Om die rede bood VDSL zelfs nog minder snelheid dan ADSL.
Ik behaalde met VDSL een intraining van: +/- 6000kbps
Ik behaalde met ADSL een intraing van: +/- 9000kbps

Nu is mijn TG789 ineens ingetraind op 10527kbps, dit is hoger dan ooit voorheen!!!
Hoe kan dit? Hebben ze me net op een iets ander rack geprikt of iets dergelijks?
Kijkend naar de signaal verzwakking lijn waardes snap ik er al hélemaal niks meer van, want die waardes zijn nu juist absurd hoog volgens mij:
nu: 16,7 / 32,0
hiervoor: 1,9 / 3,9
Wie snapt dit?

In ieder geval behaal ik nu weer wat ik hoor te behalen voor een 8Mbps basis pakket.
Feit blijft dat ik nooit het 16Mbps pakket hier kan nemen, daar ik die snelheden nooit ga halen.
Ook HD pakket zit er voor mij vrees ik niet in.
Maar dat hij nu toch ineens hoger ingetraind is, verbaasd mij!!!??!

Koppelingsinformatie

Actief: 0 dagen, 0:13:26
DSL-type: ITU-T G.992.5
Bandbreedte (verzenden/ontvangen) [kbps/kbps]: 776 / 10 527
Overgebrachte gegevens (verzonden/ontvangen) [GB/GB]: 2 579 / 2 168
Uitgangsvermogen (verzenden/ontvangen) [dBm]: 12,8 / 21,1
Signaalverzwakking lijn (verzenden/ontvangen) [dB]: 16,7 / 32,0
SN-marge (verzenden/ontvangen) [dB]: 7,2 / 6,6
Leveranciers-ID (lokaal/extern): TMMB / 2D2D2D2D
Frameverlies (lokaal/extern): 0 / -
Signaalverlies (lokaal/extern): 0 / -
Voedingsverlies (lokaal/extern): 0 / -
Verbindingsverlies (extern): -
Foutseconden (lokaal/extern): 0 / -
FEC-fouten (verzenden/ontvangen): 715 / 0
CRC-fouten (verzenden/ontvangen): 0 / -
HEC-fouten (verzenden/ontvangen): 0 / 0
 
WIETJUNK
De lijnverzwakking van adsl2+ en vdsl2 is anders aangegeven dus niet te vergelijken met elkaar.
Ik ben afgelopen week overgezet naar vdsl2 en mijn lijnverzwakking is van up/down adsl2+ 8/18 naar vdsl2 1.1/2.6 gegaan en heb nu 23050/1880 gekregen.
Er zal wel een verhouding in te zien zijn van delen door 7.2.
 
allewijn
OK, duidelijk, ik kan met VDSL(993.2) dus niet aan die cijfers aflezen hoever ik van centrale zat.
Maargoed, blijft de vraag: Waarom is de TG789 nu hoger ingetraind dan voorheen?
 
WIETJUNK
Ik hoop voor je dat het zo blijft,maar een lijnverzwakking van 32 is zeker 3.2 kilometer als je bekabeling goed is aangesloten, en met de nieuwe DLM functie ben ik bang dat je de komende tijd nog gaat zakken(10.050/776 is wel de max voor jou afstand,upload moet wel weer boven de 1000 komen).
Reset je modem iedergeval niet want dat ziet de DLM als een instabiele lijn en gaat met stappen je snelheid omlaag brengen,dat heb ik ook gehad,ging van 19500/1032 naar 7998/776 en bleef daarop hangen.
DUS NIET RESETTEN ALS HET NIET HOEFT.
Groetjes.
 
allewijn
Oke dankjewel voor de tip! Want ik was net van plan hem eens te gaan resetten, om te kijken of de snelheid dan misschien nog hoger ingetraind zou gaan worden. Maar dat doe ik dus maar even niet!
Ik ga hem dus niet resetten als het niet nodig is.
Maar stel dat het wel moet, en ik zak in ingetrainde snelheid door die DLM (wat is DLM eigenlijk?), wanneer trekt hij dan weer bij?

Ik heb wel een email naar de webcare gestuurd, of ze mijn lijn mogelijk kunnen/willen testen en uitleggen waarom ik nu hogere snelheden behaal dan voorheen en de afstand tot centrale wat kleiner lijkt te zijn dan de vorige keer op adsl (kijkende naar signaalverzwakking).
 
WIETJUNK
http://en.wikipedia.org/wiki/ADSL_Max
Komt erop neer dat je lijn in gaten word gehouden op fouten en zo nodig bijgesteld.
 
allewijn
Zit ik nu zojuist wat te internetten, hoor ik in de gang, waar mijn TG789 staat, een relais aan/uit schakelen, zie ik dat mijn wifi wegvalt en ik geen internet meer heb.
Kijkende op mijn TG789 zie ik dat hij aan het herstarten is.
Na de herstart alles gewoon direct weer als 'vanouds' en gelukkig nog steeds ingeleerd op 10527kbps, maar wel vreemd.
Waarom herstart dat ding ineens uit zichzelf?

Koppelingsinformatie

Actief: 0 dagen, 0:02:33
DSL-type: ITU-T G.992.5
Bandbreedte (verzenden/ontvangen) [kbps/kbps]: 776 / 10 527
Overgebrachte gegevens (verzonden/ontvangen) [GB/GB]: 228 / 3 721
Uitgangsvermogen (verzenden/ontvangen) [dBm]: 12,8 / 21,3
Signaalverzwakking lijn (verzenden/ontvangen) [dB]: 16,7 / 32,0
SN-marge (verzenden/ontvangen) [dB]: 6,7 / 6,7
Leveranciers-ID (lokaal/extern): TMMB / 2D2D2D2D
Frameverlies (lokaal/extern): 0 / -
Signaalverlies (lokaal/extern): 0 / -
Voedingsverlies (lokaal/extern): 0 / -
Verbindingsverlies (extern): -
Foutseconden (lokaal/extern): 0 / -
FEC-fouten (verzenden/ontvangen): 72 / 0
CRC-fouten (verzenden/ontvangen): 0 / -
HEC-fouten (verzenden/ontvangen): 0 / 0
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Snelheid gezakt veranderen abbonement', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
V12 modem en nordVPN Snelheid Snelheid : 3 22 apr 2023
Snelheid op PC Snelheid : 8 15 mei 2019
Snelheid plotseling te laag KPN Internet Storing : 7 18 jan 2018
Snelheid internet Snelheid : 3 20 aug 2017
Wat is de maximale snelheid op 4G internet? KPN Buitengebied Snelheid : 1 04 mei 2017
Advertentie