obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
WiFi, draadloos internetten
 Onderwerp afdrukken
Nieuwbouw: wat heb ik nodig?
Fons
Voor een nieuwbouwhuis in Nederland moet ik binnenkort tekeningen aanleveren met de plaatsing van verschillende onderdelen waarbij rekening gehouden moet worden. Mijn vraag: wat heb ik nodig om in het hele huis internet en tv te krijgen?
Het gaat om drie verdiepingen met standaard een CAI voor de eerste verdieping en de begane grond. Glasvezel loopt tot aan de voordeur, maar UTP-aansluitingen zijn opties.
Wat zou nodig zijn om overal internet te krijgen? Volgens onze buren haalt een eenvoudig modem het niet tot de bovenverdieping. Sommigen zweren bij kabel en daarvoor zouden we loze leidingen moeten aanleggen. Anderen zeggen dat een powerline adapter genoeg is, en een extra stopcontact.
Het is niet nodig voor hoog professioneel verbruik, maar we willen wel overal een solide verbinding hebben. Advies?
 
eogcnlGhost
Hier even een volgorde van beste tot slechtste opties die je hebt (aansluitingen in huis).

> Glasvezel (vrij prijzig en in jouw geval overbodig, maar wilde het er toch even bij zetten)
> UTP (CAT6 SHIELDED)
> UTP (CAT5e SHIELDED)
> UTP (CAT6 UN-SHIELDED)
> UTP (CAT5e UN-SHIELDED)
> PowerLan
> WiFi

SHIELDED zorgt ervoor dat je zo goed als tot geen storing op je UTP kabel zal hebben van stroom zoals 230v en krachtstroom.
Het is zelfs mogelijk om een SHIELDED kabel in de zelfde buis te trekken als je stroom zonder daar last van te hebben.
LET OP: VERZEKERINGS TECHNISCHE IS DIT NIET TOEGESTAAN EN DOE JE HET TOCH DAN LOOPT DE VERANTWOORDING VOLLEDIG BIJ JE ZELF.
Maar een UN-SHIELDED UTP kabel kan ook last hebben van stroom als het in een aparte buis zit, zelfs nog op 1 meter afstand (aanrader is dus de SHIELDED in alle gevallen).

WiFi moet je alleen aansluiten op de verdieping waar een daadwerkelijke vaste verbinding is.
Je kan WiFi aansluiten doormiddel van een WiFi Router, WiFi AccesPoint of als je voor PowerLan kiest met een WiFi PowerLan Adapter.
WiFi heeft een hekel aan plaatsen waar veel 230V (stroom) aanwezig is zoals je groepenkast of achter een computer, TV, magnetrons, krachtstroom.

Hang een WiFi punt het liefst ook niet aan de muur maar centraal in een kamer aan het plafond.
En als je PowerLan WiFi gebruikt heeft het compleet geen nut om het in een stopcontact 30cm van de grond te hangen.

Alle WiFi punten hebben een bepaalde hoek waar ze mee uitzenden en dat is over het algemeen een hoek van 45 tot 60 graden van horizontaal naar boven en naar beneden.
Dus als je een buro hebt en je hangt hem 1.5 meter boven je buro dan begrijp je al dat je WiFi signaal wel goed zal zijn, maar je snelheid waardeloos.
Terwijl als je je WiFi punt achter je, aan de andere kant van de kamer hangt dan is alles perfect.

Wat zeer af te raden is, is een WiFi centraal punt op de overloop/gang.

En wat 1 van de belangrijkste dingen is, bespaar niet op je apparatuur.
Koop een gerenommeerd merk, betaal liever een paar €€€ meer dan dat je steeds met de ergenis zit dat het niet werkt.

Ik hoop dat dit voor nu wel even genoeg lees en denk voer was, we zullen hier vast nog wel meer van gaan horen.
Succes.
Gewijzigd door eogcnlGhost op 03 oktober 2017, 11:49
JE BENT NOOIT TE OUD OM TE LEREN, MAAR WEL TE JONG OM TE VERGETEN

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel.
 
Fons
Heel solide, dank! Ziet er in vrijwel alle gevallen naar uit dat het handig kan zijn wat loze leidingen te laten trekken naar de verschillende verdiepingen.
 
peterpan_1966
Een beetje late reactie.

Ik weet niet wat de kosten zijn, maar ik zou bij mijn volgende woning in iedere muur een (extra) loze doos laten plaatsen. Na verloop van tijd blijkt dat je er toch 1 tekort komt.
 
eogcnlGhost
Ik krijg in December de sleutel van mijn nieuwe huis, ze zijn nu in de laatste fase van de bouw.
En dan kan ik ook lekker me gang gaan om alles aan te gaan passen.
JE BENT NOOIT TE OUD OM TE LEREN, MAAR WEL TE JONG OM TE VERGETEN

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Nieuwbouw: wat heb ik nodig?', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Netwerkje nieuwbouw Eigen netwerk : 1 02 dec 2016
Dringende Help Nodig A.U.B Frequently Asked Questions : 4 22 aug 2012
hulp nodig Frequently Asked Questions : 2 03 mrt 2012
Hulp nodig VPN maken in SBS2003 met Experiabox TG787v Helpdesk : 1 24 jan 2012
Dringend hulp nodig bij KPN Glas internet Hardware instellingen : 2 17 aug 2011
Advertentie