obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Vermeld model en beschrijf je tip of truuk!
 Onderwerp afdrukken
Geen dolby digital 5.1 via Glasvezel?
MacDaddy
Hallo, ik heb mijn KPN kastje aangesloten via een HDMI kabel. Toch krijg ik geen meerkanaals geluid via mijn Denon versterker.
In de instellingen van het TV kastje Arrix VIP 2952 kom ik geen audio instellingen tegen.
Iemand een tip?
 
eogcnlGhost
Je kan alleen Dolby geluid krijgen als de uitzending zelf daadwerkelijk Dolby uitzend.
Anders moet je de dolby emulatie aanschakelen op je Denon als die er op opzit.
Maar dan zijn link voor/achter en rechts voor/achter met elkaar gekoppeld, het is niet om te zeggen oh wat mooi geluid.
JE BENT NOOIT TE OUD OM TE LEREN, MAAR WEL TE JONG OM TE VERGETEN

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel.
 
MacDaddy
Het gaat om Netflix welke in 5.1 uitendt. Deze draait in de Smarthub van Samsung, welke is verbonden middels hdmi met mijn Denon versterker. Alleen de versterker geeft aan geen meerkanaals signaal binnen te krijgen. Opstelling, hdmi van tv naar versterker maar desondanks geen dd signaal.
 
eogcnlGhost
Ik heb bij mij getest op een Harman Kardon, hij geeft niet weer dat hij 5.1 of 7.1 ontvangt maar het geluid is er wel.
Ik weet niet hoe het komt, maar als ik hem op Logic 7, 5 channel Cinema zet, dan heb ik volledige DD.
Misschien is het wel een fout in de iTV.

Ik heb het getest via de smarthub en direct van de iTV naar de versterker, allebij het zelfde resultaat.
Ik heb zelf de Samsung UE 55 JU 7000 LED TV KLIK MIJ.
Getest met een DD officiele DVD.

Dit zijn de instellingen die ik in de tv heb staan onder extra geluids instellingen:
HDMI geluidsformaat: Bitstream
Geluidsformaat: PCM
Dolby Digital Comp: RF
HD-audio: aan

Misschien heb je er iets aan.
JE BENT NOOIT TE OUD OM TE LEREN, MAAR WEL TE JONG OM TE VERGETEN

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel.
 
MacDaddy
Hoi en bedankt voor je antwoorden.
Pro Logic is natuurlijk een nep variant van DD5.1 en dat weet jij ook wel.
Mijn TV is ook een Samsung LED 55 al is de mijne gebogen. Persoonlijke keuze waar ik geen spijt van heb.
To the point;
- ik heb de Tv instellingen doorgelopen en mis in het extra geluidsinstellingen menu de optie 'HD Audio aan'
Misschien komt dat omdat dat signaal er niet is? OF mijn TV is wellicht iets ouder. (Geen SUHD bijvoorbeeld)
De switch Dolby Digital Com-: stond bij mij anders. Heb ik aangepast.

Vraag: Weet jij of het te maken kan hebben met verschillende HDMI kabels dan wel poorten op de TV?

Mijn opstelling is als volgt: KPN kastje Arrix vip2952 via HDMI naar TV, en TV via HDMI naar mijn Denon versterker AVR X1000.
Daar krijg ik geen meervoudig kanaal geluid uit. Dus geen HD kanalen met DD5.1 of zelfs DTS. De versterker staat dan op CBL/SAT en geeft stereo geluid. (Een display op de versterker geeft ook meerkanaals geluid aan) Voor geluid vanuit de SmartHub schakelt de Denon terug naar TV Audio Direct en ook daar geeft hij aan stereo geluid. (Ter info, ik heb ook een Popcorn Hour media server waarvan ik DD5.1 en DTS films afspeel dus het werkt wel degelijk)

Ik vind het tof dat je even meedenkt, ik wordt er weleens moedeloos van.

Groet,
Jan Peters
 
eogcnlGhost
Hoi, Pro Logic is een softwarematige emulatie om 5.1 te generen uit de frequenties die met het audio signaal worden mee gestuurd.
Het is niet de perfecte 5.1 maar het komt er wel zeer in de buurt, je kan zelfs gewone stereo omzetten naar iets wat 5.1 geluid moet zijn.

Ik zal mijn persoonlijke aansluitingen even geven.
Voor mijn geluid gebruik ik Dolby TrueHD 7.1 Auro-3D. KLIK MIJ VOOR INFO OVER AURO
Ik gebruik alleen HDMI 2.0 kabels. (maar volgens mij is 1.4 al voldoende, 2.0 wordt gebruikt voor 4K beeld)
Van de Samsung Connect Mini connectivity box gaat de iTV naar een HDMI 2.0 switchbox (voor het geluid) en van daaruit naar de versterker.
Op de HDMI switchbox hangen ook onder andere de Qnap NAS en de Blu-ray speler (beeld en geluid).
Ik gebruik eigenlijk 9 speakers, omdat de 2 extra speakers zijn gekoppeld aan de de van de de 2 van de 7.1 en die hangen aan het plafond recht naar beneden. (groter lucht oppervlak)

Heb jij alles ingebouwd in je tv of heb je ook een Connect Mini connectivity box KLIK MIJ.

Verschil van TV: ons model
> curved (geen 3D)
> plat (wel 3D)

Idee:
Pak is een andere HDMI kabel 1.3a / 1.4 of 2.0 (als je 4K hebt).
Sluit je iTV direct aan op je versterker, wat gebeurd er dan?

Ik hoor wel van je bevindingen.
JE BENT NOOIT TE OUD OM TE LEREN, MAAR WEL TE JONG OM TE VERGETEN

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel.
 
MacDaddy
Hoi en bedankt voor je bevingingen en tips.
Vraag; heb jij DD5.1 of zelfs DTS via je iTV? Ik heb gelezen dat alle HD kanalen sowieso 5.1 uitzenden.
Ik heb geen connect Mini connectivity box, waar zou ik die voor nodig hebben?

ZIjn alle HDMI aansluitingen op de TV gelijk? (Omdat jij ook een Samsung hebt weet je dat misschien)
Ik heb een set Kef Q-line speakers, met een REL quake 100 sub, en JBL front- en achterspeakers.
Zal die HDMI kabel eens checken, goeie tip!
 
eogcnlGhost
Hoi weer, een Samsung Connect Mini connectivity box is een handigheidje van Samsung, inplaats dat alles op de achterkant van je tv zit, zit alles in een doosje wat je kan zetten waar je wilt.
Als je alles op de achterkant moet aansluiten wordt het een vervelend verhaal als die aan de muur hangt, je kan er niet zo goed bij, met die box kan je er altijd bij.

Mijn HDMI kanelen van de box zijn allemaal 2.0.

Nu het iTV en het geluid.
Ik heb een HMB2260, die zend volgens mij gewoon uit in DD, maar al was het DTS dan is het nog steeds alleen 5.1.
In mijn versterker zit Audyssey, de DSX zorgt er vervolgens voor zorgt dat het omgezet wordt naar 7.1.
Het verschil tussen DD en DTS is de compressie waarmee het geluid wordt verstuurt.

De HDMI kabel die bij de HMB2260 wordt meegelevert is een HDMI 1.4 kabel.
Zoals je al zei heb jij nog een Arrix VIP 2952, ik denk dat het is tijd gaat worden om de KPN te bellen en hem om te laten ruilen voor een HMB2260.
Ik denk dat je dan zeker wel het verschil gaat merken.
HMB2260 is 1 stap nieuwer dan de 2952.
Verschil tussen beide is maar 1 ding, maar wel een belangrijk ding.
Het geheugen, op de 2952 is het nog een flashdrive via SATA en op de 2260 is het DDR3 intern geheugen.
DDR3 is vele malen sneller dan de flashdrive.
Dus met een HD uitzending waar dus DD bij zit is de verwerking op de 2260 vele malen sneller.

Wat voor speaker je hebt maakt opzich niet zo veel uit, als je een klote versterker hebt zijn speakers van € 1.000.000 opeens niets meer waard.
Het is een combinatie van alles, goede versterker, goede speaker en zelfs de bekabeling kan een verschil maken.

Met Dolby zit er nog een aspect bij wat voor goed of slecht geluid kan zorgen.
Wat voor bekabeling heb je, twist, turned, straight. (volgorde van slecht naar best).
Dan nog iets, de lengte van je kabels: heb je een versterker waar geen kabel lengte correctie opzit, dan moeten al je kabels even lang zijn, dit is leuk wanneer je verste speaker 20 meter kabel gebruikt, dan moet je center speaker ook 20 meter zijn.
Met een gewoon oor hoor je het verschil bijna niet met verschillende lengtes van kabels, maar ben je een echte geluids/film liefhebber dan merk je het verschil wel degelijk (vertraging tussen het geluid voor en achter).
En zelfs al heb je kabel lengte correctie in je versterker, dan is het nog aan te raden om alles even lang te houden.

Waarschijnlijk heb ik nu meer info gegeven dan je vroeg, maar ik zeg maar: als we er nou toch mee bezig zijn waarom dan maar niet.
Aan de speakers te zien hou je wel van goed geluid, anders kocht je wel een philips setje.
JE BENT NOOIT TE OUD OM TE LEREN, MAAR WEL TE JONG OM TE VERGETEN

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel.
 
MacDaddy
Hoi eogcnlGhost, (leuke naam trouwens)

Ik ga ervoor zorgen dat al mijn hdmi kabels 2.0 zijn (nog suggesties voor betaalbare?) maar;
- vandaag een HBM2260 aangevraagd, die wordt morgenavond geleverd (moest wel lullen als brugman)
- Een overzicht gemaakt van de kabels tussen mijn opstelling;

Versterker via HDMI ARC naar TV - HDMI ARC dus met die audio overdracht moet het wel
iTV Arrix via HDMI naar versterker
Popcorn Hour via HDMI naar versterker
Xbox One via HDMI naar TV (die overigens wel DD overbrengt)

Dus ik heb hoop dat het uiteindelijk toch nog gaat werken.
Bedankt voor het meedenken en ik zal je op de hoogte houden. (Ook als het nu goed werkt)

Groet, Jan
 
eogcnlGhost
Ik raad over het algemeen Monster kabels aan.

En me naam is een afkorting, als ik die volledig moet neer zetten is nogal lang.

Extreme Overclockers Gaming Clan Netherlands
JE BENT NOOIT TE OUD OM TE LEREN, MAAR WEL TE JONG OM TE VERGETEN

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Geen dolby digital 5.1 via Glasvezel?', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
(WAARSCHUWING) Denk 2 x na voordat je kiest voor glasvezel van KPN KPN Glasvezel diensten : 4 19 dec 2019
Geen internet op wifi KPN Internet Storing : 10 29 nov 2018
Newsserver download via VPN geen verbindingen Algemeen : 8 14 jan 2018
Ervaringen glasvezel internet & TV KPN Algemeen : 2 22 nov 2017
Geen TV beeld gekoppelde router KPN Glasvezel diensten : 3 26 sep 2017
Advertentie