obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Algemeen, maar niet gemeen.
 Onderwerp afdrukken
Apple netwerk achter experiabox
MrJob
Enigerwijs geleden zijn we overgestapt van Ziggo naar KPN. Met behulp van de KPN-monteur het bestaande netwerk achter de Experiabox aangelegd. Ik heb een Apple AirPort, Apple extreme en een Apple Express, die sale drie een vast ip-adres kregen. Daarnaast nog een QNAP NAS. Helaas zeer wisselende snelheden in de WiFi. Van 200MB tot nihil. Laatste vooral 's avonds. Kanaal van de WiFi aangepast, ook al was die niet gelijk aan de buren. Uiteindelijk volledige Apple netwerk verwijderd en WiFi van experiabox aangezet. Daardoor helaas gedeeltelijk geen netwerk meer boven. Dat is niet handig.
Op dit moment 1 tv aansluiting beneden, maar ook boven moet er nog 1 komen. Zowel bij de experiabox als in de huiskamer en boven ligt een switch om de nodige aansluitingen te kunnen realiseren. Er ligt een vaste verbinding naar boven.
Na de aanleg van het netwerk gaat het even goed, daarna wordt de WiFi zeer traag tot nihil.
Wat doe ik fout?
 
eogcnlGhost
Hoi MrJob, ik vermoed dat je ongeveer alles fout heb liggen, maar voor de zekerheid ga ik het je toch vragen.
Hoe is je iTV aangesloten:
1. Hij heeft een eigen kabel van de Experiabox naar de iTV (GOED)
2. Hij zit op het zelfde netwerk als de rest van je computers (FOUT)
3. Anders, beschijf de volgorde van aansluiten (bijv: Experiabox > switch > iTV).

De WiFi van de Experiabox gewoon uitzetten en niet gebruiken en zeker niet als je een Airport gebruikt.
De WiFi van de Experiabox is waardeloos tot zeer waardeloos, gebruik daar een eigen router of de Airport voor.

Als je de Aitport aansluit moet je zorgen dat hij een statische IP adres heeft en niet via de DHCP van de Experiabox een IP adres krijgt.
Sluit de Airport aan op je computer, stel hem in, hij zal schreeuwen dat hij geen internet heeft, maar dat negeer je gewoon.
Zet je Experibox uit, sluit je Airport aan, zet hem aan, zie je de Airport op je computer zet dan de Experiabox weer aan.
Nu is je Airport goed aangesloten op je Experiabox en zal hij werken.

Je hoeft opzich niets in te stellen in de Experiabox, behalve de port forward naar de apparaten die een statische (vast) IP adres hebben zoals je NAS.
Je hoeft naar je airport niet te forwarden, die regelt dat allemaal zelf.

TIP: Als jouw apparaten 5Ghz ondersteunen ga daar op zitten, heb je ook geen last van je buren, tenzij die ook Apple gebruiken, maar dan betwijfel ik dat die ook toevallig op de 5Ghz zitten.
JE BENT NOOIT TE OUD OM TE LEREN, MAAR WEL TE JONG OM TE VERGETEN

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel.
 
MrJob
Dag Expert, dank voor je antwoord.
Ik heb een kabel lopen van de Experia naar een switch. Op de switch zijn de iTV, blu-ray, TV en Apple TV aangesloten. Daarnaast de iMac direct aangesloten, een AirPort, de NAS en de switch boven waar een webcam op aangesloten zit en een AirPort. Zoals je merkt heb ik op de Experia te weinig aansluitingen, dus ook naast de Experia een switch liggen. Moet nu goed kijken waar ik wat op aansluit. Ik zal je adviezen doorvoeren en goed in de gaten houden dat de TV los van de computers blijft.
Groet, Christiaan
 
eogcnlGhost
Hoi MrJob, nog een TIP:

Als je NAS geen HDMI aansluiting heeft en/of niet direct is aangesloten op een beeldscherm/TV.
Plaats je NAS dan gewoon naast je Experiabox.
Geef de NAS een directe aansluiting op de EXperiabox, dit bevordert de snelheid van je gehele netwerk en de verbinding van je NAS naar het internet.
Zorg ook dat alle poorten van je NAS (waarvan je de opties gebruikt: cams, downloaden, online controlle, enz) de poorten zijn geforward in de Experiabox.

Als je je iTV netwerk moet opsplitsen vanwege dat je te weinig poorten hebt op de Experiabox (beneden/boven), bel even met KPN en vraag voor de gratis switch voor de iTV.
Krijg je in enkele dagen thuis gestuurt.

In het kort:
NAS, iTV en eventueel voorrangs apparaten direct aansluiten op de Experiabox en de rest via de Airport.
Opzich geeft het je geen snelheids voordeel als je je iMac direct op de Experiabox aansluit inplaats van op de Airport.
JE BENT NOOIT TE OUD OM TE LEREN, MAAR WEL TE JONG OM TE VERGETEN

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel.
 
MrJob
Dag Expert,
Even een tijdje aangezien, maar het ziet er naar uit dat de wifi (en de TV) het goed doen.
Eergisteren zelfs via de iPad een snelheid over de wifi gemeten van 381 down en 340 up. Thumbs Up
Nogmaals dank.
Groet, Christiaan
 
eogcnlGhost
Goed te horen dat het nu werkt, veel plezier nog en anders zie ik je wel weer terug.
JE BENT NOOIT TE OUD OM TE LEREN, MAAR WEL TE JONG OM TE VERGETEN

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel.
 
mikke
Ik had ook zomaar problemen met wifi (experiabox V10) en Apple
heb de aanwijzingen opgevolgd op de site

https://www.appletips.nl/10-8-draadloze-netwerkproblemen-oplossen/

en alles werkt weer!!
 
eogcnlGhost
Dat van appletips is leuk als je 1 a 2 computers via de wifi hebt lopen en voor de rest niets in je netwerk heb zitten.
Maar zodra er een echt netwerk bij komt kijken met, iTV, NAS, camera's, telefoons, pc, laptops, smart tv dan gaat die oplossing niet helemaal werken.
Als alles zo simpel was, dan had ik wel bakker of slager geworden.

Niet te min, dat het voor sommige mensen kan helpen.
JE BENT NOOIT TE OUD OM TE LEREN, MAAR WEL TE JONG OM TE VERGETEN

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Apple netwerk achter experiabox', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Via WiFi naar vast netwerk WiFi : 1 05 mrt 2024
Aansluiting 20 meter van netwerk Eigen netwerk : 2 11 feb 2023
Tijdgebonden toegang configuren bij ExperiaBox V10 en UTP/RJ45 bekabeling (niet-draadloos) Algemeen : 7 06 mrt 2021
Experia V10 main netwerk wifi probleem WiFi : 2 30 sep 2019
Port forwarding experiabox v10 Routers : 4 28 feb 2019
Advertentie