obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Gebruik je een router/modem, post hier je ervaringen.
 Onderwerp afdrukken
Is bestaand netwerk mogelijk achter Experiabox v9?
g00fy
Hallo forumleden,

Ik stap binnenkort over van Ziggo naar KPN alles-in-één Standaard Glasvezel. Ik heb nu achter mijn Ziggo modem een router (TP-Link Archer C5), waarop mijn WiFi netwerk draait en een NAS, bedrade PC en via een switch een smartTV en Mediaplayer (Mede8er Med600x3d) zijn aangesloten. Telefonie gaat via het Ziggo modem.

Nu heb ik voor ik mijn aansluiting bestelde aan KPN gevraagd of ik het modem van Ziggo kan vervangen door het modem van KPN (Experiabox v9) en het netwerk daarachter gewoon in stand kan houden (dus alleen de bron van de internet verbinding wijzigt eigenlijk). Dit was volgend degene die ik aan de lijn had geen enkel probleem.

Nu lees ik in dit forum dat er een hoop topics staan over het hebben van een eigen netwerk achter de Experiabox en daar staat in dat het allemaal toch niet zo gemakkelijk is dan de KPN medewerker mij heeft voorgehouden. Of gaat bovenstaande toch werken?

Kan iemand me uit de doeken doen waar ik rekening mee moet houden als straks mijn Ziggo modem vervangen wordt door de Experiabox? Welke problemen ga ik straks hebben als het RC45-stekkertje in het andere modem wordt geprikt? En hoe ga ik die oplossen?

Alvast bedankt voor het meedenken!
 
eogcnlGhost
Hoi g00fy, het is makkelijker dan je denkt.
Je Ziggo modem werkt (zover ik weet) op het IP adres 192.168.1.*, bij de KPN werkt de Experiabox met het IP adres 192.168.2.*.
Dit is eigenlijk het belangrijkste verschil.

Je kan je netwerk op 2 manieren aanpassen aan de nieuwe situatie.
Het ligt aan je zelf wat jij makkelijker vind en hoever je kennnis op het gebied gaat.

Het ligt er ook aan hoe je netwerk staat ingesteld, maak je gebruik van statische (vaste) IP adressen of dynamische (DHCP/geregeld door modem/router).

OPTIE 1: Ik neem aan dat het bij jouw zo werkt anders gaan we naar optie 2.
Staat alles via de DHCP ingesteld, dan is het heel simpel.
Zet al je apparaten uit (beste stekker eruit) vanwege het geheugen effect wat sommige apparaten hebben.
Vervang je Ziggo modem door de Experiabox.
Als de Experiabox volledig is opgestart en alles werkt, schakkel je je apparaten 1 voor 1 aan, zodat ze zelf hun eigen adres kunnen opvragen bij de Experiabox.
Alles doorlopen dan moet alles werken.

OPTIE 2:
Als OPTIE 1 bij jou van toepassing is hoef ik deze uitleg niet te maken.
Maar als je netwerk met een statisch IP adres werkt, geef dan maar een gil.
Dan leg ik die ook wel even uit.
JE BENT NOOIT TE OUD OM TE LEREN, MAAR WEL TE JONG OM TE VERGETEN

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel.
 
g00fy
Hallo eogcnlGhost, dank je wel voor je antwoord.

Het zit bij mij toch net een beetje anders...

Ik maak bij Ziggo echt alleen maar gebruik van de internet verbinding en heb dan ook alleen een modem (zonder router functie en WiFi oid). De TP-Link krijgt een IP adres van het Ziggo modem (WAN) en doet intern (LAN) alles voor het interne netwerk (zoals DNS en DHCP, WiFI, etc), Hiervoor heb ik een reeks in 10.x.x.x genomen. Een aantal apparaten heeft hierbij ook een vast IP adres (gereserveerd DHCP adres), bijvoorbeeld de NAS.

Ideaal zou natuurlijk zijn Ziggo modem weg, Experia box er voor in de plaats, kabeltje er in en draaien maar. Maat ik denk dat dat niet zo makkelijk zal zijn in verband met de routerfunctie in de Experiabox, Ik heb bijvoorbeeld geen idee hoe het werkt met de TV aansluitingen die nu natuurlijk niet over COAX maar over ethernet gaan en waar de Experiabox voor nodig zal zijn. Die routerfunctie zal ik daardaoor niet zomaar uit kunnen zetten? Maar misschien hoeft dat ook helemaal niet?

Ik heb natuurlijk eigenlijk geen idee, want mijn abonnement moet nog ingaan en ik kan dus niets testen... Vandaar is wat 'voorkennis' heel erg welkom, zodat ik van tevoren weet waar ik aan toe ben...
 
eogcnlGhost
Hoi g00fy, je hebt het je nu helemaal makkelijk gemaakt doordat je een TP-Link er tussen heb hangen.
Als daar alles op ingeregeld staat hoef je alleen nog maar in de Experiabox V9 de poorten te forwarden van bijv. de NAS, IP cams, games op je pc, enz.
En dan is het in 99% van de gevallen gewoon kabeltje eruit en in de V9 erin.
Het kan wel zijn dat je even de DNS en gateway in de TP-Links moet aan passen en die instellingen vind je KLIK MIJ.
Deze gegevens moet je ook invullen in je NAS en alle apparaten met een statische IP adres.

TIP: heb je een NAS zonder HDMI poort, sluit hem direct aan op je Experiabox en indien mogelijk zet hem er gewoon naast.
Op deze manier heeft je NAS geen invloed op de rest van je netwerk snelheid, vooral als die ook dingen via het internet doet zoals downloaden.

KLIK MIJ voor een mini handleiding port forwarden.
Bij die handleidingen staat ook de lijst van port forward voor een QNAP NAS, als je een ander merk hebt en je weet een poort niet, geef een schreeuw.
Op de meeste vragen staat daar wel een antwoord bij, klik ze gewoon is aan.

Je IPtv mag NIET in het datanetwerk, dus je IPtv krijgt een eigen poort op de Experiabox (maakt niet uit welke), nu jouw volgende vraag: maar ik heb 2 of meer decoders.
Dan moet je dus een eigen netwerk aanleggen speciaal voor de IPtv, alle decoders mogen wel bij elkaar in dat netwerk, zolang er dus niet een koppeling is naar je datanetwerk (NAS, PC, enz).
Als je KPN belt op nummer 0800-0404 kan je een gratis switch aanvragen voor je TV netwerk, die krijg je in enkele dagen thuis bezorgt.

WiFi: het is aan te raden om niet de WiFi van de Experiabox te gebruiken, maar alleen die van de TP-Link (de Experiabox WiFi is zeer waardeloos).

Router funtie van de Experiabox, die is te verwaarlozen, ik moet hem nog steeds vinden behalve de poort forwards dan.
En nee die is niet uit te zetten, maar zoals je al zegt het wordt bij jou door de TP-Link geregeld, dus geen problemen daar.

Nog een TIP, heel vaak is het met glasvezel dat het al werkt voor jij de spullen binnen hebt.
Dus heb je je modem al binnen, sluit hem aan en kijk of hij verbinding maakt met internet (automatische activeren kan wel tot 12 uur duren, gewoon je Experiabox er aan laten hangen tot je lampje BROADBAND en INTERNET blijvend groen zijn) als je abbo is opgelevert en je sluit hem dan pas aan duurt dat maar 5 minuten.
Het is wel zo, dat je tv en telefoon pas gaan werken op de dag dat je abbo ingaat.
JE BENT NOOIT TE OUD OM TE LEREN, MAAR WEL TE JONG OM TE VERGETEN

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel.
 
g00fy
Hoi eogcnlGhost,

Bedankt weer voor je antwoord, het wordt steeds duidelijker.

Begrijp ik goed dat er maar één poort op de experiabox beschikbaar is om daar tv-ontvangers op te zetten? Volgens degene die ik aan de lijn had was het geen probleem om twee televisies aan te sluiten, namelijk.

Ik heb hier in de meterkast alleen de glasvezel aansluiting, het modem zit in het installatiepakket en moet, volgens KPN, door de monteur aangesloten worden (dat is wat mij betreft dan ook de enige reden dat-ie langs hoeft te komen ;-)). Geen idee of ik die toch zelf aan kan (mag) sluiten... Anders nog het allang gebeurd... ;-).
 
eogcnlGhost
Hoi g00fy, ja en nee voor de tv.
Je kan tot 8 iTV kastjes aan sluiten.
Je kan ze op elke poort aansluiten die je wilt.
Je kan alleen NIET een iTV kastje aansluiten in het netwerk van je data (pc, NAS, spelcomputer, IPcam's, enz).

Dus in jouw situatie met aanbeveling van je NAS zouw het er als volgt uitzien.
Zie plaatje.

Het glasvezel kastje (NT) alleen zelf plaatsen als je weet wat je doet,
Gaat daar wat fout, dan ben je de sigaar.
Hangt het NT kastje al, dan kan je de modem gewoon aansluiten met de bijgeleverde LAN kabel.
Er is een fabeltje, dat de kabel tussen de NT en de modem zo kort mogelijk moet zijn (complete onzin) het is een netwerk.
Dit is wel met koper en kabel internet, maar dat heeft te maken met de versterking van het signaal.

Als je je iTV gaat installeren, haal de netwerk kabel tussen de Experiabox en de TP-Link er even uit anders ga je uren naar het installatie scherm zitten kijken.
Er mogen bij de iTV installatie geen routers met active DHCP in het netwerk aanstaan.

Hopelijk ben je nu weer een stap in de goede richting.
eogcnlGhost voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.

JE BENT NOOIT TE OUD OM TE LEREN, MAAR WEL TE JONG OM TE VERGETEN

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel.
 
g00fy
Hoi eogcnlGhost,

Dus als ik het goed begrijp kan ik in de experiabox bepaalde poorten toewijzen aan het iTV netwerk en andere aan het data netwerk? Heb ik dan wel een switch nodig? Ik neem aan dat de telefoon op de telefonie aansluiting van de experiabox komt. Dan heb ik één ethernetpoort voor de NAS, één voor de TP-Link en twee voor iTV, toch? Of gaat de telefonie ook via ethernet?

Ik heb een kastje in de meterkast zitten waar het modem op aangesloten moet worden. Volgens KPN moet dat door de monteur gedaan worden, hoewel ik denk dat alles gewoon al afgemonteerd is en het een kwestie is van het modem er op klikken. Maar zoals je al zegt kan het een risico zijn als hier iets fout gaat.
Aan de andere kant is het wel aanlokkelijk om alles alvast aan te kunnen sluiten... ;-). De monteur komt pas op 1 juli namelijk.
 
eogcnlGhost
Hoi g00fy, je hoeft niets toe te wijzen, het is gewoon UTP kabel erin en het werkt.
Je kan 2 poorten gebruiken voor de iTV, als je vanuit je meterkast bijv. 1 kabel naar boven legt en de andere naar je huis kamer.
Maar als je poorten te kort zou komen dan moet er een switch tussen, dit is bijv. het geval als je 1 kabel naar boven legt en je wilt daar 2 iTV's aansluiten.
Zoals het op het plaatje staat gaat je analoge telefoon via een eigen poort.
Heb je een SIP telefoon (IP telefoon) dan gaat die normaal door je data netwerk (maar de SIP doet het op dit moment niet).
Als je niet weet wat SIP is, doe geen moeite is best complex en nutteloos als je niet weet wat je er mee moet en kan doen.

Heb je op dat kastje 2 oranje doosjes, dan is je glasvezel nog niet aangesloten.
Heb je op dat kastje links een grijze en rechts een oranje, dan is hij aangesloten en kan je gewoon je modem erop aan sluiten.
Het grijze kasje kan ook wit zijn, dat is een nieuwe versie van NT maar die doet het niet goed, dus dan moet je toch wachten op de monteur zodat hij weer een grijze kan ophangen.

Wat kan er fout gaan, een heleboel.
Je kan iets scheef erop zetten waardoor een pinnetje breekt en hij niet goed gekoppeld kan worden.
Je kan de glasvezel zelf beschadigen, door verkeerd monteren.
Je kan hem er al scheef afhalen of te hard trekken omdat je denkt dat hij klemt maar eigenlijk moet trekken schuiven en dan weer moet trekken tot je klik hoort en dan is hij los.
JE BENT NOOIT TE OUD OM TE LEREN, MAAR WEL TE JONG OM TE VERGETEN

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel.
 
g00fy
Hoi eogcnlGhost,

Bedankt weer!

Duidelijk. Als ik alles bij elkaar zie moet ik dus twee verbindingen regelen, één naar de woonkamer voor iTV (daar ligt wel al een datakabel naartoe, maar die is voor de Mediaplayer en mag dus niet in hetzelfde netwerk als iTV) en één naar boven, waar vooralsnog maar één televisie wordt aangesloten.

KPN biedt ook de draadloze verbindigssets aan, die de verbindingen via het stroomnet maken. Heb jij een idee wat daar de kwaliteit van is, alleen voor iTV? Met name naar boven wordt het aanleggen van een kabel lastig, omdat er naar de kamer waar het heen moet geen gootje vanuit de meterkast loopt.

De telefoon is geen SIP, gewoon analoog (DECT) en die gaat dus op zijn eigen telefonie poort op de experiabox. Ik ga de aansluiting van het glasvezelmodem maar aan de monteur overlaten, want als ik jouw reactie zo lees kan er veel mis gaan en ik heb daar geen ervaring mee.
 
eogcnlGhost
Hoi g00fy, de iTV heeft een 100Mbit poort maar gebruikt gemiddeld maar 8Mbit, voor HD kanalen en streaming (tv opnames) is dat iets meer.
De setjes van KPN heb ik persoonlijk niet zo'n vertrouwen in, omdat ze om de haverklap van systeem en merk wisselen.
Ik heb vernomen dat het laatste setje van Devolo 650+ was (in een ander huisje met dan orgineel), maar als je het setje neemt van KPN weet ik niet of je die daadwerkelijk ook krijgt.
Ik raad je aan om gewoon een Devolo setje in de winkel te kopen.
Deze bijvoorbeeld: KLIK MIJ
Maar de voorkeur gaat nog altijd naar de vaste kabel, alle setjes van welk merk of type dan ook zijn nog steeds storings gevoelig voor allerlei dingen.

TIP: Loopt ergens een telefoon draad naar boven, trek daar een UTP kabel bij en een paar gootjes.
Schilt hoop geld en je hebt zekerheid dat het echt werkt.
JE BENT NOOIT TE OUD OM TE LEREN, MAAR WEL TE JONG OM TE VERGETEN

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Is bestaand netwerk mogelijk achter Experiabox v9?', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Via WiFi naar vast netwerk WiFi : 1 05 mrt 2024
Aansluiting 20 meter van netwerk Eigen netwerk : 2 11 feb 2023
Tijdgebonden toegang configuren bij ExperiaBox V10 en UTP/RJ45 bekabeling (niet-draadloos) Algemeen : 7 06 mrt 2021
Experia V10 main netwerk wifi probleem WiFi : 2 30 sep 2019
Port forwarding experiabox v10 Routers : 4 28 feb 2019
Advertentie