obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
KPN Gebruikers Groep - Experts helpen klanten » KPN ADSL & VDSL verbindingsproblemen » KPN Internet Storing
Geen verbinding met internet. Meld hier storingen. Zo kunnen storingen inzichtelijk gemaakt worden.
 Onderwerp afdrukken
dikke problemen met stabiliteit en problemen met PPPoE sessies over glasvezel en Experiabox V8
eric_en_kpn
Sinds 19-01-2015 ben ik overgestapt van ADSL naar glasvezel.
In eerste instantie ging de installatie goed door de monteur van KPN. Hij heeft mijn bestaande Experiabox V8 (die was aangesloten op ADSL) gebruikt en ge-reset voor gebruik via glasvezel.
Interactieve TV loopt, telefonie loopt, en mijn Devoloboxen functioneren ook goed.
Internet connectie ging in eerste instantie ook goed, dus heb ik afgetekend voor installatie
Maar.....
Vanaf dat moment hebben zich een aantal problemen gemanifesteerd:

Probleem 1. Mijn PPPoE sessie stopt tussen de 15 en 3o maal per dag, en start dan weer op.
Als ik in de Experiabox security log kijk, dan zie ik de volgende serie notificaties (graag van onder naar boven lezen omdat de experia log in reverse time sequence registreert - logisch):
01/26/2015 06:42:45 If(PPPoE1) PPP connection ok !
01/26/2015 06:42:44 If(PPPoE1) get secondary DNS IP:195.121.1.66
01/26/2015 06:42:44 If(PPPoE1) get primary DNS IP:195.121.1.34
01/26/2015 06:42:44 If(PPPoE1) get IP:77.164.46.34
01/26/2015 06:42:44 If(PPPoE1) start PPP
01/26/2015 06:42:44 If(PPPoE1) receive PADS
01/26/2015 06:42:44 If(PPPoE1) send PADR
01/26/2015 06:42:44 If(PPPoE1) receive PADO
01/26/2015 06:42:44 If(PPPoE1) send PADI
01/26/2015 06:42:44 If(PPPoE1) Dial PPP
01/26/2015 06:42:44 If(PPPoE1) stop
01/26/2015 06:42:44 If(15) disconnect LCP.
01/26/2015 06:42:41 If(PPPoE1) stop PPP
01/26/2015 06:42:38 If(PPPoE1) LCP Timeout !

Dit fenomeen herhaalt zich zoals al gezegd, tussen de 15 tot 30 keer per dag, maar met name in de middag en avond.
Dat betekent dat alle web sessies worden gestopt, Skype vliegt eruit (zeer vervelend als je vrouw met haar moeder zit te communiceren) etc etc.
Uitermate irritant.

probleem 2. Ik heb het gevoel dat mijn Experia box firewall wordt aangevallen.
In de Experia security log zie ik veel keer (wel onregelmatig, ik heb er willeurig een aantal uitgepikt) deze boodschap:
01/26/2015 06:29:48 **UDP Loop** 74.82.47.9, 37553->> 77.164.46.34, 19 (from PPPoE1 Inbound)
01/22/2015 23:16:36 **UDP Loop** 75.127.11.242, 50542->> 77.164.46.34, 19 (from PPPoE1 Inbound)
01/22/2015 20:28:38 **UDP Loop** 93.180.5.26, 54860->> 77.164.46.34, 19 (from PPPoE1 Inbound)
Volgens mij komen een aantal van deze aanvallen zelfs door de firewall heen, want mijn Norton firewall draaiend op mijn desktop PC heeft heel veel kere UDP(17) traffic inbound tegengehouden die afkomstig waren van een aantal buitenlandse IP adressen die voor mij volledig vreemd waren.

Probleem 3.
Als ik in de Experiabox security log kijk, dan zien ik 2 PPPoE sessies:
PPPoE1 voor mijn eigen WAN IP adres - toegekend door KPN
PPPoE2 voor een volledig vreemd WAN IP adres (10.163.104.74 ((server 217.70.184.225)
Waarom zou mijn box 2 sessies opstarten, zelfs midden in de nacht (dan heb ik geen enkele PC of Android phone aanstaan) ?

Probleem 4.
Toen ik nog op ADSL zat kon ik zonder problemen mijn Cyberghost VPN gebruiken, om encrypted en geanonymiseerd op Internet te werken.
Dit is een betaald abonnement, en ik heb er recht op om zo te werken als ik dat wil.
Maar als ik dit VPN opstart nu ik glasvezel heb, wordt door de Experia (of door een ander security device intern bij KPN op hun eigen netwerk) de geopende poort dichtgegooid en de VPN sessie beeindigd.
Daar kan ik niet mee akkoord gaan.
Tenslotte hoort een provider netneutraliteit te bewaren/bewaken.
Wie kan het regelen om dit voor mij weer te openen ?

Ik wil best een aantal security logs van de Experiabox opsturen, maar wil dat pas doen als een moderator van dit forum mij garandeert dat deze gegevens alleen door een KPN employee kunnen worden ingezien.

Dit is mijn eerste keer op dit forum - want de KPN helpdesk kon/mocht/wilde mij niet doorverbinden met een expert op het gebied van Experia box firewall settings.
Gewijzigd door eric_en_kpn op 26 januari 2015, 13:16
 
eogcnlGhost
Hoi ericvlek, ik zal proberen je problemen op een redelijke manier te beantwoorden.
Eerst een vraag aan jouw: Welke snelheid heb je op glas?

Probleem 1:
Bel KPN 0800-0404 (gratis) voor een nieuw modem: Experiabox V9.
Vraag: gebruik je toevallig IE10 als je verbinding uitvalt?

Probleem 2:
Je wordt aangevallen via Telnet (UDP 17).
De adressen waardoor je wordt aangevallen zijn niet zomaar adressen.
1 van de adressen is een welbekend bedrijf die zich bezig houd met internetcrime en cybercrime.
1 adres is van een server hosting
1 adres is van iemand uit Rusland, geen extra informatie.

De firewall van de Experiabox stelt niets voor, is zo lek als een zeef.
Houd alleen tegen, precies wat jij niet wilt.

Probleem 3:
10.163.104.74 houd locatie bij.
MaxMind GeoIP2 offerings identify the location and other characteristics of Internet users for a wide range of applications including content personalization, fraud detection, ad targeting, traffic analysis, compliance, geo-targeting, geo-fencing and digital rights management.

Probleem 4:
(KPN) Glasvezel ondersteunt op dit moment nog niet echt VPN, je kan wel een VPN opzetten maar dan moet je even een beetje knutsellen.

Aan de firewall van de Experiabox kan niets verandert worden.
Als je toch zou willen werken waar jij de regie in handen hebt, dan zou je KLIK MIJ is moeten bekijken.

Toevoeging over security logs:
De KPN Gebruikers Groep is onafhankelijk en heeft geen directe banden met de provider.
JE BENT NOOIT TE OUD OM TE LEREN, MAAR WEL TE JONG OM TE VERGETEN

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel.
 
eric_en_kpn
Hallo eogcnlGhost,

Bedankt voor je antwoorden.

Mijn met KPN gecontracteerde glasvezelsnelheid is 50 Mbps. Speedtest.net geeft echter tussen de 35 en 39 Mbps als snelheid aan.

Probleem 1: Nee, ik gebruik geen IE10, alleen Firefox (nieuwste versie)

Probleem 3: Zijn er manieren om die PPPoE2 sessie af te sluiten / te killen ? Zo ja, hoe ?

Probleem 4: ik heb al geprobeerd om via port forwarding in de experiabox een deur te openen voor mijn Cyberghost vpn, maar alhoewel de sessie in eerste instantie wel start vliegt hij er na enkele minuten weer uit omdat de geopende port weer wordt dichtgesmeten (door de experiabox ? of door een van de KPN interne firewalls ? Geen idee)
 
eogcnlGhost
Hoi Eric, qua modem/snelheid zal het niet echt aan de V8 liggen.
De V8 haalt op glas snelheden tot 300Mbit, hoger dan 300Mbit ben moet je verplicht over gaan op de V9 haalt theoreties snelheden tot 600Mbit.

Probleem 1: Dat is dan goed, want IE10 kan dit soort problemen veroorzaken.

Probleem 3: Ik zouw het niet weten, maar ik neem aan dat er hier wel iemand is die dat weet. (dan zou ik even onderzoek moeten plegen)

Probleem 4: Heb je de port forward naar een statisch IP adres verwezen?
Je hebt nog een extra mogelijkheid: zet achter de Experiabox een router, die moet aangesloten worden op de Wan port van de router en doe een port forward van uit de Experiabox naar de router.
Normaal gesproken zou je VPN het moeten houden.

TIP VAN DE DAG: Zorg dat je een V9 in huis krijgt en vraag eventueel een IP verandering aan.
Ze zullen daar meestal wel een security log voor vragen, ze veranderen niet zomaar je WAN IP.
JE BENT NOOIT TE OUD OM TE LEREN, MAAR WEL TE JONG OM TE VERGETEN

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel.
 
eric_en_kpn
Na 3 keer contact met het "escalatieteam glasvezel" krijg ik een V9 opgestuurd.
Nou, ik ben benieuwd hoeveel beter het daarmee gaat. In ieder geval schijnt de V8 iets te "leren" in zijn firewall rules, want het aantal LCP timeouts en PPPoE restarts is behoorlijk verminderd.
Of misschien wordt ik gewoon wat minder aangevallen - ook het aantal UDP loops in mijn V8 security log is iets minder geworden....
En zelfs Cyberghost is gisteravond langer in sessie gebleven (met port forward - hoewel de Experia log wel wat messages gaf over UPnP deleted port mappings voor die port).....

Ik heb trouwens vandaag een laptop direct met Cat6 kabel aangesloten aan de Experia V8 en toen speedtest gedraaid (zowel de publieke ans de KPN versie).
Resultaat: 96 Mbps down, 102 Mbps up - goed dus.
Geeft maar weer eens aan dat Devolo's op zich goed zijn, maar dat homeplug niet te vergelijken is met echte en goede LAN bekabeling.

@eogcnlGhost - heb jij toevallig al het user manual van deze box (ZTE ZXHN H368N) ergens vandaan kunnen downloaden ?
Ik heb me rot gegoogled, maar nog niets kunnen vinden
Gewijzigd door eric_en_kpn op 27 januari 2015, 18:41
 
eogcnlGhost
KLIK MIJ voor de handleiding.

De V9 is een wereld aan verbetering.

Laat aar weten als het je lukt of niet lukt.
Aansluiten is heel makkelijk, oude modem eraf, nieuwe erop, 10 minuten wachten en je bent online.
JE BENT NOOIT TE OUD OM TE LEREN, MAAR WEL TE JONG OM TE VERGETEN

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel.
 
eric_en_kpn
Nou, dat viel tot nu toe niet tegen.......
Experia box V9 geinstalleerd, alles schijnt te werken tot nu toe, zowel telefoon, ITV als Internet.
Ook WLAN loopt goed.
Met een laptop direct aan de V9 gekoppeld speedtest gedaan, en goede resultaten (92 Mbps down, 112 Mbps up)
Wel een beetje wennen aan de web interface voor de W9 - is een beetje primitief (soms overlappen error popups de inputvelden).
En wat ik zeker mis is gedetailleerde toegang tot de error/security log van de firewall - ik kan niets zien, behalve dan Intrusion Detection met wat simpele tellertjes.
Vanmiddag Cyberghost VPN testen.
Iemand (bijv mijn vorige raadgever eogcnlGhost) nog wat V9 customizing tips hiervoor ?
Gewijzigd door eric_en_kpn op 29 januari 2015, 19:45
 
eogcnlGhost
Als je een beetje de regie in handen wilt hebben zonder ingewikkeld te doen, een leuke router achter de Experiabox zetten zoals een bijv.: TP-Link Archer C7.
Deze van de Experiabox LAN naar de TP-Link WAN aansluiten, 1 port forward maken naar de TP-Link en voor de rest al je dataverkeer via de TP-Link doen.
TV en telefoon gewoon op de Experiabox laten zitten.
Op deze manier heeft je internet netwerk ook niets meer te maken met je Experiabox, wat een snelheids verbetering oplevert.
Vele mensen zien dit niet, maar als je veel copyeerd en verplaats van pc naar NAS bijv. of streaming zie het wel.
Let maar is op bij de MB/sec is echt een verschil tegenover je netwerk via de Experiabox.
De TP-Link heeft zijn eigen logboek en die is uitgebreider dan de V8.
Ook zit je met de WiFi een heel stuk beter: a/b/g/n/ac 2.4 en 5 Ghz, eigen netwerk en gasten netwerk.
Dit zijn maar een paar voorbeelden van voordelen en zo heb je er nog een stuk of 40.
JE BENT NOOIT TE OUD OM TE LEREN, MAAR WEL TE JONG OM TE VERGETEN

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'dikke problemen met stabiliteit en problemen met PPPoE sessies over glasvezel en Experiabox V8', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Tijdgebonden toegang configuren bij ExperiaBox V10 en UTP/RJ45 bekabeling (niet-draadloos) Algemeen : 7 06 mrt 2021
(WAARSCHUWING) Denk 2 x na voordat je kiest voor glasvezel van KPN KPN Glasvezel diensten : 4 19 dec 2019
Port forwarding experiabox v10 Routers : 4 28 feb 2019
Experiabox V10 en V10a Hardware instellingen : 4 23 jan 2019
Ervaringen glasvezel internet & TV KPN Algemeen : 2 22 nov 2017
Advertentie