obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
KPN Gebruikers Groep - Experts helpen klanten » Eigen Hardware; router, modem, TV-setup box, ISDN centrale, enz. » Routers
 Onderwerp afdrukken
slimme meter en wifi
cease fire
Ik heb problemen met mijn V9 modem en het WIFI signaal nadat ik een slimme meter heb gekregen.
Na een reset van de modem komt alles eerst weer terug en kan ik een poosje weer draadloos werken maar na enige tijd is de wifi weer weg
Ook werkt de webinterface ook verschrikelijk traag; ik heb hiervoor al een ander (V9) modem gekregen en in eerste instantie leek dit nieuwe modem wel te werken maar na enige tijd (paar uur) had ook dit modem dezelfde verschijnselen. Webinterface moeilijk tot niet te benaderen; geeft busy of je krijgt een time out
De modem staat wel dicht bij deze nieuwe meter.
Hebben er meer mensen last van dergelijke klachten of weet iemand een oplossing ?
 
eogcnlGhost
Is je slimme meter aangesloten op je V9?

Oude slimme meters:
Heb je ook een slimme gas of water meter gekregen?
Is die aangesloten via een draad?
Als hij niet is aangesloten via een draad dan werkt die via WiFi en die kan storing opleveren aan de V9.
Je kan je Energy berdrijf bellen om te vragen of zij deze bedraad willen aansluiten en de WiFi uit te schakkelen of anders een andere gas/water meter aan te sluiten die wel bedraad is.

Met je tablet of smartphone kan je met een programma: wifianalyser is kijken hoeveel signaal jouw V9 nog geeft en wat andere eventuele stoorzenders zijn.
Als je in een flat woont dan zijn huizen meestal gespiegeld en het kan zijn dat jouw meter bijvoorbeeld wel bedraad is en die van je buren draadloos.

Het verzenden van de gegevens van je slimme meter (electra = hoofdstation) naar het centraal reken station (niet je energy bedrijf) gaat via gprs/gsm, die heeft geen invloed op je WiFi.
Het energy bedrijf vraagt vervolgens weer je gegevens op bij het centraal reken station.

Nieuwe slimme meters:
De nieuwe slimme meters hebben geen invloed op je WiFi, die werken met een heel ander verzend systeem.
Communicatie van je gas/water meter naar je electra meter gaat of via een
M-bus in de 868-870 MHz SRD band, WiFi werkt op 2.4GHz.
Communicatie naar het centraal reken station (niet je energy bedrijf) gaat via Power line carrier (PLC) dat is zo'n systeem net als je in huis kan gebruiken met Devolo (netwerk via het stopcontact).

Aansluiting modem:
Als je geen glasvezel hebt, kan je je V9 proberen zo ver mogelijk van je slimmer meter te plaatsen om te zien of het invloed heeft.

Als je glasvezel hebt, kan je je V9 verder van je slimme meter zetten door er een langere netwerk kabel tussen te zetten.
Met glasvezel heeft de WAN kabel lengte geen invloed op je snelheid van je modem/internet.

Ik hoop dat er een paar ideeëm/oplossingen voor je bij zit.
JE BENT NOOIT TE OUD OM TE LEREN, MAAR WEL TE JONG OM TE VERGETEN

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel.
 
cease fire
ik heb de fout inmiddels gevonden; ik had een DVS aangesloten op een wcd vlak bij deze slimme meter op deze wcdhad ik een spanningsslof op aangesloten met daarin de voeding van de modem.
Deze pikte blijkbaar zoveel 'rommel' op dat de modem daar last van had.
IK heb alles nu anders aangesloten ; de DVS in een ander wcd gezet en het probleem is gelukkig verholpen.
De oorzaak was de DVS Wink
 
eogcnlGhost
cease fire, dit is geen aanval op je persoonlijk, maar ik zet het even heel nadrukkelijk neer voor de mensen die dit nog gaan lezen die het zelfde probleem ondervinden.

Ik heb het al meerdere keren gezegt hier en daar in andere topics.
Sluit NOOIT: DVS (Devolo of andere merken) setjes of apparaten die data over 230V installaties stuurt aan op een verlengsnoer/doos (spanningsslof) of bedraading met zachte kern (DIT GEEFT STORRING).
Als je een DVS (Devolo of andere merken) in je meterkast hebt zitten naast je modem, sluit je hem dan het liefst aan op een stopcontact dat is ingebouwd in je groepenkast en sluit er verder ook niets anders op aan doormiddel van een stekker of iets dergelijks.
Je groepenkast is de grootste stoorzender voor dit systeem.
Je kan ook een (dubbel)stopcontact naast je groepenkast maken, maar die moet wel met een harde kern draad aangesloten worden op 1 van je groepen, houd de draden zo kort mogelijk.
Als je 1 van de bovenstaande opties niet hebt of kan maken is een vast stopcontact in de buurt van je groepenkast ook goed, zolang er maar een harde kern draad in zit.
Gewijzigd door eogcnlGhost op 21 januari 2015, 04:16
JE BENT NOOIT TE OUD OM TE LEREN, MAAR WEL TE JONG OM TE VERGETEN

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel.
 
cease fire
Beste eogcnlGhost

Ik beschouw je antwoord ook zeker niet als persoonlijk; ik ga er vanuit dat we van elkaar kunnen leren vandaar dat ik ook aangegeven heb wat de oorzaak van de probleem geweest is.
Dat je met zo'n DVS voorzichtig moet zijn was mij wel bekend. Op de manier zoals ik het aangesloten had heeft het bij mij jaren zonder een enkel probleem goed gewerkt en door het plaatsen van de slimme meter ontstonden er ineens problemen. Deze waren: niet kunnen werken met wifi én de webinterface van de modem was moeilijk te benaderen.
De modem ging in de stress omdat zowel een slimme meter als ook de DVS van soortgelijke technieken gebruik maken nl een signaal superponeren op de netspanning en dát veroorzaakte in dit geval het probleem.
Maar je hebt dus volkomen gelijk dat DVS-en grote problemen kunnen veroorzaken.
Bedankt voor je reactie en het meedenken
 
eogcnlGhost
Ik zou graag nog willen weten welk merk en type smart meter je hebt, electra, gas en water (welke je in smart hebt) eventueeel als het met je meter kan het versie nummer van de draaiende software.
Bij sommige kan je die opvragen door op een knopje te drukken.
JE BENT NOOIT TE OUD OM TE LEREN, MAAR WEL TE JONG OM TE VERGETEN

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel.
 
cease fire
Mijn slimme meter is een LANDYS GYR+ E350
Het betreft alleen de elektrameter ; gasmeter heb ik niet (stadsverwarming)
Ik kan de softwareversie niet uitlezen
 
eogcnlGhost
Bedankt voor de extra info, ik zal is kijken waarom die meter zo vervelend doet met de DVS.
Is altijd interessant om te weten waarom apparaten rare dingen doen.
JE BENT NOOIT TE OUD OM TE LEREN, MAAR WEL TE JONG OM TE VERGETEN

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'slimme meter en wifi', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Via WiFi naar vast netwerk WiFi : 1 05 mrt 2024
Aansluiting 20 meter van netwerk Eigen netwerk : 2 11 feb 2023
WIFI verbinding Algemeen : 2 30 apr 2022
WIFI mysterie Algemeen : 4 05 jan 2021
WiFi valt weg Algemeen : 6 14 jun 2020
Advertentie