obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Zoek eerst hier of je een oplossing kunt vinden voordat je begint te posten!
 Onderwerp afdrukken
Powerline adapters
peterpan_1966
Zo dan, dat is een hele mooie oplossing die idd wel meer kost dan gebudgetteerd. Aan de andere kant is het huis "simpel" voorzien van het netwerk.

Dus als ik het goed begrijp gebruik ik maar 1 aansluiting op de Experiabox voor de huidige 2 TV's, laptop's, game comuter en Sonos playbar. Op een 2e aansluiting van de Experiabox komt mijn NAS en that's it...?

Ik heb nu 1 stopcontact in de meterkast maar ik heb straks 2 stekkers (Experiabox en NAS). Wat is hier dan de mooiste oplossing om storingen te voorkomen(buiten een paar groepen erbij zetten want dat kost ook aardig wat)?

Wat heb ik nodig als mijn zoon op de zolder toch TV wil kijken? Moet je dan naar Digitenne kijken of kan ik op een verkoopsite een TV-ontvanger kopen en deze op de andere poort van de 1200 wifi (op zolder) aansluiten?

En dan heb ik nog wat netwerkkabels nodig; is er nog een voorkeur voor cat5e of cat6?

Kan in de slaapkamer rechts (op de 1e) ook een 1200 wifi of heeft het geen nut hiervoor de duurdere te kopen? Dit is nog toekomstmuziek dus een eventuele aanschaf duurt nog wel even.

Onwijs bedankt voor de opzet en zal dit zeker zo gaan hanteren.

Mvg,
Peter
 
glasblazer
In de kelder heb ik indertijd een dubbel stopcontact gemonteerd. Door de grote van de Devolo kan ik er maar een gebruiken. Neen de AV+ serie hebben een stopcontact op hun rugzijde. Sluit hier een meervoudige contactdoos op aan. Voordeel hiervan is dat storing van al deze apparaten sowieso door deDDevolo er uit gefilterd worden.
 
eogcnlGhost
Ik zal proberen om het mooi te vertellen.

De opzet van de Experiabox heb je correct, 1 kabel naar de Devolo en de rest heb je vrij naar keuze.

Voor in je groepenkast zou het mooiste zijn als je zoiets als dit erin zet: KLIK MIJ, het voordeel hier van is, da de bedraading heel kort is.
En de groepenkast toch al de meeste storing levert, dus hoe korter hoe beter. (LET WEL OP OP HET MERK VAN JE GROEPENKAST EN DAT HIJ DAADWERKELIJK PAST), als jer hulp bij nodig hebt om te kiezen welke je nodig hebt, geef maar het merk of foto van de binnenkant.

Devolo mag absoluut niet aangesloten worden op een verlengdoos vanwege de zachte kabel die erin zit, data gaat het beste over vaste kabel.

Op zolder kan je er gewoon een simpele Gigabit switch tussen zetten. dat kan je trouwen op alle aansluitingen doen van Devolo.

cat5e is eigenlijk een cat5 met de snelheid van cat6, voor optimaal gebruik zou ik een cat6 KLIK MIJ gebruiken en dan het liefst nog shielded om zoveel mogelijk storing van buitenaf te verkomen.
De connector moet ook een cat6 voor shielded zijn, dan kan je herkennen aan het metale plaatje om de stekker heen: KLIK MIJ.
Mobiele telefoons, halogeen dimmers (niet de lamp zelf, zoals vele zeggen), alles wat op een RF zender werkt geeft storing aan je netwerk.
Hoe meer je buiten je kabel lan houden des te beter.

Op je slaapkamer rechts zouw je ook een 1200 kunnen zetten, maar als je dat doet alleen voor de TV dan is het nutteloos, tenzij je bijvoorbeeld een mediacenter gaat neer zetten of als je daar toch storingen gaat krijgen op je TV.

Als je iTV hebt van KPN, dan kan je via KPN aan extra iTV kastjes komen, kosten dacht ik € 5,- per maand per stuk extra (maar hang me niet op aan die prijs).
iTV gebruikt ongever tussen de 3 en 10 Mbit per kastje (ook als hij op standby staat) houw daar rekening mee in het aansluiting van die dingen en je huidige internet snelheid.

Voor meer vragen hoor ik het wel.
JE BENT NOOIT TE OUD OM TE LEREN, MAAR WEL TE JONG OM TE VERGETEN

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel.
 
peterpan_1966
Ik heb een Hager groepenkast maar er is eigenlijk geen ruimte voor een randaarde contactdoos. Tenminste, de ruimte die er nu nog is, wil ik eigenlijk voor reserve houden mocht er nog een groep nodig zijn.

Het stopcontact wat er zit, is aangesloten middels draden met een massieve kern. Voor nu zou ik hier de Devolo inpluggen en in de Devolo een meervoudige contactdoos in de hoop geen storingen te krijgen. Mocht dit wel het geval zijn dan moet ik wel de ruimte in de groepenkast opofferen.

Verder zal ik kijken naar afgeschermde cat6 kabels.

Edit: Excuus maar ik begrijp de noodzaak van de switch niet mocht mijn zoon ooit op de zolder ook tv wil kijken. De wifi adapter die op de zolderkamer wordt geplaatst heeft 2 utp-aansluitingen (dus eigenlijk dezelfde setup als de woonkamer).

Wederom bedankt,
Peter
Gewijzigd door peterpan_1966 op 04 januari 2015, 22:30
 
eogcnlGhost
Je kan ook een gewoon aardstopcontact er naast hangen en die direct op een groep aansluiten.
Gewoon de massieve kabel zo kort mogelijk houden.

Laat maar weten wat het resultaat is als je klaar bent met bouwen van je netwerk.

Als je nog vragen hebt, je weet me te vinden.

Voor de rest geen dank.
JE BENT NOOIT TE OUD OM TE LEREN, MAAR WEL TE JONG OM TE VERGETEN

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel.
 
peterpan_1966
Ik ga nadenken wat ik met het stopcontact doe, maar ik neig toch naar het plaatsen in de groepenkast.

Wat wel zeker is, is dat ik de Devolo 1200 wifi (2x) ga gebruiken.

Gr,
Peter
 
eogcnlGhost
Zoals in de optimale manier?
Woonkamer en zolder.
JE BENT NOOIT TE OUD OM TE LEREN, MAAR WEL TE JONG OM TE VERGETEN

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel.
 
peterpan_1966
Ik ben inderdaad van plan om de optimale manier te volgen.

Je gaf aan dat ik dan geen gebruik hoef te maken van het wifi gedeelte in de router. Nu heb ik de handleiding van Devolo doorgenomen en omdat ik het wifi gedeelte van de router niet ga gebruiken, hoef ik niet te clonen.

Maar...ik heb 2 sets nodig en de wifi adapters in die sets hebben (volgens mij) allebei een ander wachtwoord tbv de wifi. Wat mij nu niet helder is, hoe krijgen beide wifi adapters (woonkamer en zolder) hetzelfde wachtwoord van de adapter die op de router aangesloten zit? Wat is de gemakkelijkste manier; via de homeplugs zelf, via de app of de via pc?

Gr,
Peter
 
eogcnlGhost
Even een paar dingen.

Ook al zou je de WiFi van de Experiabox gebruiken, dan hoef je nog steeds niets te klonen, omdat de Devolo een zelfstandig systeem is die als rand aparaat in je netwerk zit net als je pc.
De Devolo zet het signaal intern om naar WiFi zonder hulp van andere aparaten.

De WiFi van de Experiabox is zodanig slecht, dat je het beter gewoon uit kan laten staan om eventuele nadelelige storing en ellende te voorkomen.

En voor het beheer van de Devolo hebben ze een mooi programma ontworpen, dat vind je HIER.
In 1 oogopslag je hele Devolo netwerk in beeld met alle snelheden en signaal sterktes, zo kan je makkelijk even testen of je beter niet dat stopcontact aan de andere kant van de kamer kan pakken.
Als je eerst de software installeerd en dan de adaptors beginnend van af de Experiabox, dan herkend hij zelf dat er 1 bij wordt gezet en de software regelt over het algemeen de rest.
Via de software is ook alles aan te passen zoals paswoord ) je hebt maar 1 paswaoor in je WiFi netwerk) en je kan zelfs dat irritante geknipper van de ledjes uitzetten, wel heel fijn in een slaapkamer.
JE BENT NOOIT TE OUD OM TE LEREN, MAAR WEL TE JONG OM TE VERGETEN

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel.
 
peterpan_1966
Tijd geleden maar vandaag alles geïnstalleerd. 3 van de 4 adapters werkten gelijk, de 4e niet. Na vele pogingen tot "connecten" is de 4e uiteindelijk ook gelukt. Voor de rest kan ik er nog niet veel over zeggen maar ik ben blij dat ik geen ellenlange kabels heb hoeven trekken.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Powerline adapters', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Powerline 650AV+ niet gevoelig voor storing ledlampen Frequently Asked Questions : 7 28 dec 2015
glasvezel en powerline adapter Eigen netwerk : 4 25 okt 2015
Led verlichting vs Powerline Frequently Asked Questions : 7 15 apr 2015
devolo dlan adapters functioneren niet naar behoren Routers : 19 28 mei 2014
adapters itv Algemeen : 1 25 feb 2013
Advertentie