obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Zoek eerst hier of je een oplossing kunt vinden voordat je begint te posten!
 Onderwerp afdrukken
Powerline adapters
peterpan_1966
Ik heb mij hier aangemeld omdat ik begin februari naar KPN overstap en klaar moet zijn met het netwerk als de monteur langs komt. Er is gelukkig heel veel informatie te vinden maar op mijn situatie helaas geen antwoord gevonden (maar dit kan ook aan mij liggen).

Ik kan zo goed als geen netwerkkabels trekken en wil nu alles middels powerline adapters (Devolo) met de experia box verbinden. Ik zit te kijken naar adapters met 2 of 3 aansluitingen (indien nodig).

Mij situatie is als volgt:

- Aansluitpunt in de meterkast
- In de meterkast een NAS
- Begane grond een TV
- Begane grond een Sonos
- Begane grond 2 laptops via wifi
- 1e verdieping een TV (en er komt er misschien nog een bij)
- 2e verdieping een computer (nu nog geen TV-aansluiting nodig, komt misschien nog)

Wat te doen:
- NAS moet op 1, 2 of 4
- TV moet op 3 dus TV bg gaat aan een adapter
- TV 1e verd gaat ook aan een adapter
- Sonos; kan deze dan bij de adapter van de TV bg geplugd worden of geeft dit een storing?
- Wifi laptops; via experia box? Of misschien via wifi adapters van Devolo?
- PC 2e verd moet dan op 1,2 of 4 maar moet ik dan nog een adapter in de meterkast plaatsen en heb ik dus in de meterkast al 3 stopcontacten nodig?

Hoe sluit ik een eventuele 2e TV op de 1e verdieping aan en hoe sluit ik eventueel een TV op de 2e verdieping aan?

Alvast bedankt voor een reactie,
Peter
 
eogcnlGhost
Wat voor internet krijg je en hoe snel: ADSL of glasvezel?

Wat bedoel je met NAS op 1, 2 of 4, ik neem aan op de poorten van de Experiabox.
Het maakt tegenwoordig niet meer uit waar je wat op aan sluit (Experiabox V8 en hoger).
De TV kan je op poort 1 tot 4 aansluiten en de rest ook.
Combineer het TV netwerk niet met je data/pc netwerk.

Wat voor NAS heb je: merk en type

Opzich kan alles via een Devolo netwerk (2 verschillende netwerken).

Sonos is een date/streaming lijn, beter niet het TV netwerk en niet de interne WiFi gebruiken, streamen via het Devolo netwerk.

WiFi via Devolo adaptors, WiFi van de Experiabox uit laten (beter berijk en minder klachten).

Heb je de Sonos pas gekocht? Een NAS met DLNA streaming kan precies het zelfde en kost de helft goedkoper (in verhouding met wat je met de Sonos kan en wat je met een NAS kan doen).

Kan je eventueel een schetsje maken van je huis in verdiepingen en waar je getekend ongeveer alles wilt hebben.
Dan kan ik voor jouw een begrijpelijke tekening maken.

Ben je een normaal internet gebruiker of meer de gamer.
Doe je aan extreem downloaden van newsgroepen en/of torrents.
Ben je van plan HD films te streamen van je NAS naar je TV.
Heb je een smart TV: merk en type.

Heb je analoge telefoon aansluitingen door je huis, zo ja waar zijn die geplaatst (dit vanwege je netwerk kabel die je niet kan/wilt trekken, maar soms wel de beste optie is)

En voor nu als laatste vraag, een beetje grof, maar dan weet ik hoe, wat en waar.
Wat is het budget wat je er voor kan uitgeven.

Hoe meer en betere info jij geeft, hoe beter ik je kan helpen met een idee voor je project.
JE BENT NOOIT TE OUD OM TE LEREN, MAAR WEL TE JONG OM TE VERGETEN

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel.
 
peterpan_1966
Ik weet niet welke Experiabox ik krijg maar ik had gelezen dat je voor interactieve tv alleen poort 3 van de Experiabox moest gebruiken maar blijkbaar hoeft dit met de nieuwe(re) niet meer.

Mijn NAS is de Synology DS114 en dit is eigenlijk voor bestanden, foto's etc. Zo nu en dan kijk ik hier een film of serie vanaf.

Voor mijn TV in de woonkamer heb ik een Sonos Playbar, hoofdzakelijk voor de TV en (internet)radio. Bediening is via een tablet (wifi).

Ik ben zelf een normaal internet gebruiker maar maak wel gebruik van nieuwsgroepen. Mijn zoon is een gamer en zit op zolder. Ik heb nu mijn router op de bg in het trapgat staan en vandaar gaat er een netwerkkabel naar de zolder en daar wil ik dus ook vanaf (indien mogelijk).

Ik heb een Sony maar is geen smart-tv, een gewone flatscreen dus.

Ik gebruik al jaren Ziggo en stap dus over naar KPN. Helaas geen glasvezel maar ik krijg de standaard alles in 1 (50mbit/s). Ik heb een (analoge) kpn-aansluiting in de meterkast en in de woonkamer de "normale" stekkeraansluiting van kpn.

Mijn budget is ca 200-250 euro, eea afhankelijk van de prijs/kwailteit. Ik heb trouwens nog een D-Link DIR-845L liggen, ooit gekocht maar ongebruikt dus misschien is dit nog in te passen?

Hier een schets, ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

2s6srhw

Gr,
Peter
 
eogcnlGhost
Ik zal alles even op een rijtje zetten in een super oplossing (waarschijnlijk duurder dan je verwacht) en een oplossing in hoppelijk jouw budget.

De Experiabox die je gaat krijgen is een V8 of V9.
Er zit opzich niet zoveel verschil in, behalve dat de V9 nog ondersteuning heeft voor SIP.
JE BENT NOOIT TE OUD OM TE LEREN, MAAR WEL TE JONG OM TE VERGETEN

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel.
 
eogcnlGhost
Even een vraagje:
Hoe lang en breed is je huis ongeveer?
Waarvan zijn je tussenmuren gemaakt: hout, gasbeton blokken, steen, wat anders? het gaat hoofdzakelijk om de muren op je tekening van boven naar beneden.
JE BENT NOOIT TE OUD OM TE LEREN, MAAR WEL TE JONG OM TE VERGETEN

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel.
 
peterpan_1966
De bg is ca 10mx5m, de 1e en zolder is ca 8mx5m.

Alle buitenmuren (dikke buitenste lijnen in de tekening) en de muurtjes links van de trap zijn (gestort) beton, de rest is "ytong"-blok. Aan beide kanten hebben we buren.

Gr,
Peter
 
glasblazer
Jouw wensen komen een beetje overeen van die bij mij thuis.
Ik heb de volgende situatie:

1. Nas Server (In de meterkast)
2. IPTV in de woonkamer
3. Mini PC en Mediaplayer(NAS) in de woonkamer
4. Drie laptops in huis.
5. Alarm Systeem in de woonkamer.

1. Mijn NAS server heb ik in de meterkast staan en is rechtstreeks verbanden aan de Experiabox V8.
2. In de meterkast een Devolo 500av+ verbonden met Experiabox V8 (maakt niet uit welke poort) Elke poort levert zowel Internet als TV
signalen)
3. In de meterkast naast de Experiabox V8 een router TP-Link WDR4300 geplaatst. (Wifi signaal werd er continue uitgegooid bij mij) Bovendien
300 mbps dus wat rapper als de V8;
4. In de woonkamer bij de TV een Devolo 500AV+ triple geplaatst. Hierop is de Motorola Vip1853, de MiniPC en De Mediaplayer verbonden.
5. In de woonkamer een Devolo AV200+ geplaatst voor het Alarm systeem.
6. De 2 al wat tragere lan kaarten van 2 laptops vervangen door 300mbps Wifi USB adapters van Maxtter van 5 euro per stuk van de action.

Het probleem van de Powerline adapters is wel, dat als er storingsbronnen optreden, je te maken krijgt met bevriezende beelden van de TV.
Op een af andere manier zoeken die adapters bij optredende storingsbronnen een frequentie waarbij zij anders en stabieler communiceren, maar dat kan in combinatie met de Motorola settopbox problemen geven. Het IPTV signaal is daar erg gevoelig voor. Mijn MiniPC en Mediaplayer blijven wel strakke beelden streamen.
Oorzaak storingsbronnen: Adapters voor mobiele apparataen, halogeenverlichting, dimmers die om dezelde fase aangesloten worden.
Het beste kun je van die powerline adapters kopen met een stopcontact op de rug. In de eerste plaats verlies je geen stopcontact en in de 2e plaats als je veroorzakers van storingen nu in een contactdoos achterop je Devolo aangesloten plaatst, dan filtert de Devolo de storingen van de bronnen er uit.
Oplossing: Op een of ander manier is er wat fout gegaan. Toch een storing opgetreden op het stroomnetwerk. Je TV geeft bevriezende beelden. Trek de Devolo in de woonkamer en in de meterkast er uit. Plaats deze dicht bij elkaar (ik doe dit in de keuken) breng ze terug naar fabriekinstellingen en koppel ze weer aan elkaar volgens de handleiding. AL met al 5 minuten werk. Plaats ze als ze weer gekoppeld zijn terug op de originele plaats.

Ik kijk al bijna 4 jaar op deze manier televisie en de MiniPC en Mediaplayer draaien nu ook bijna 4 jaar mee. ALs je ook boven Televisie wil kijken. Zou ik een 2e devolo netwerk opbouwen. In de meterkast een 2e devolo plaatsen en boven waar gewenst. Zorg bij het opbouwen van het 2e netwerk dat je het eerste netwerl even uit de lucht hebt. Ze hebben de neiging anders niet goed samen te koppelen.

Ben ik tevreden. Het heeft even geduurd voordat ik er achter kwam om die storingen te lijf te gaan. Als er een stroring optreed moet je ze echt naar fabriekinstellingen terug zetten. Anders los je de storingen in het beeld niet op. Gaat het overdag misschien goed, heb je later op de avond toch weer storing.

Ik heb geen kabel in mijn huis en stream alles vanaf mijn NAS naar de TV. De laptops gooien met een snelheid van rond de 7-10mb pr seconde de bestanden heen en weer naar mijn NAS. Als ik een grote backup maak (image) van een laptop. Dan trek ik even een kabel.
Dat gaat 4 keer zo snel dan met WiFi.

Succes

Die Wifi Adapters van Devolo heb ik uitgeprobeerd om mijn WIfi in de woonkamer te verbeteren. Geen succes. Vandaar Wifi EB uitgezet en een eigen krachtige router aangeschaft.
De snelheid via de Lan-poorten van de Devolo Triple in de woonkamer bedraagt hooguit 5 tot 6 mb per seconde. Mijn Wifi is dus zelfs sterker, maar voldoende om IPTV en de rest in de lucht te houden. De iets duurder AV650+ en de zelfs AV1200+ van Devola zijn wat rapper.
De AV1200 alleen niet in triple uitvoering. Dan zou je met een switch moeten werken.
Mijn investering kwam in totaal uit op: 80 euro voor de router en 129 euro voor Devolo AV500+ triple. Op Internet indertijd 6 devolo's 200AV+ voor 60 euro gekocht waar ik er nog een van in gebruik heb. Die werkten op zich ook goed, maar zijn iets langzamer.
Maak een afspraak met de leverancier van de Devolo's dat wanneer ze in jouw situatie niet werken je ze terug kunt brengen. Mijn leveranciers doen dat allemaal als ik er om vraag.
Mijn huis is van 1928 en je weet maar nooit hoe een stroomnetwerk van invloed kan zijn. Het is ooit gerenoveerd, maar toch.
Gek genoeg als mijn buurman een Devolo plug in zijn netwerk stopt en ik hem koppel, hij zelfs op mijn netwerk kan meedraaien.
Opletten en dus geen standaard wachtwoord gebruiken.Cool
Gewijzigd door glasblazer op 02 januari 2015, 17:03
 
eogcnlGhost
@glasblazer

De Devolo dLAN 1200 heeft een ingebouwde ontstorder gekregen.
Ik heb zo'n systeem pas bij iemand aangesloten en geen problemen met wegvallen van de tv.
Maar het kosten plaatje van dat systeem, moet je 2 keer over na denken voor je het koopt.
JE BENT NOOIT TE OUD OM TE LEREN, MAAR WEL TE JONG OM TE VERGETEN

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel.
 
peterpan_1966
@glasblazer; bedankt voor jouw opzet. Alleen had ik begrepen, om storingen te voorkomen, de "tv" en "internet" niet op één Devolo in te pluggen?

Ik wacht nog even het advies af, maar heb toch nog/al een vraag;
- Dus voor wifi zou ik beter mijn D-link DIR-645L router kunnen gebruiken?
- Kan ik het beste voor de TV op de bg en de TV op de 1e verdieping een Devolo 1200 gebruiken? Kan ik dan met 3 Devolo's de 2 TV werkend krijgen (1 op de experiabox, 1 voor de tv bg en 1 voor de tv op de 1e of stuurt 1 Devolo maar 1 andere Devolo aan?)?

Bedankt,
Peter
 
eogcnlGhost
Hoi Peter, ik moest even wat onderzoek doen naar wat voor jouw de beste manier zou kunnen zijn.
Opzich heb je je router niet nodig voor je WiFi, zoals je ook gaat zien in de opzet.
------------

Dit is de optimale manier.

SET: Devolo dLan 1200+ WiFi Starter Kit (189.-)
groepenkast: Devolo dLan 1200+ (zonder WiFi)
Woonkamer: Devolo dLan 1200+ WiFi (zou de hele beneden verdieping moeten voorzien van WiFi)
De WiFi versie heeft 2 UTP aansluitingen, TV en netwerk kunnen op 1 apparaat (normaal gesproken moet het op de 1200 versie niet storen).

SET: Devolo dLan 1200+ WiFi Starter Kit (189.-)
1st verdieping slaapkamer links: Devolo dLan 1200+ (zonder wifi)
Zolder: Devolo dLan 1200+ WiFi (omdat je een WiFi kruislinks hebt met beneden, zouw je theoretisch WiFi op de 1st verdieping moeten hebben)

Slaapkamer rechts: Devolo dLan 500 WiFi (69,-)
En als extra steun punt voor de WiFi en aansluiting voor je ?? TV.

Op deze manier zouw je maar 1 Devolo netwerk hoeven te maken en je hebt in je hele huis WiFi.

Totale kosten plaatje: € 378,-
Met je ?? TV erbij: € 447,-

------------
Nu komt de niet optimale manier maar wel de goedkoopste, zo lijkt het maar is niet zo.
Aansluiten neemt even tijd in beslag vanwege dat je 2 netwerken moet opzetten en je zal ook zien, dat het bijna overbodig gaat worden van apparaten, omdat sommige plaatsen dubbel worden aangesloten.
Ik heb je tekening niet voor aangepast, omdat alles toch het zelfde is.

SET: Devolo dLan 1200+ WiFi Starter Kit (189.-)
groepenkast: Devolo dLan 1200+ (zonder WiFi)
Zolder: Devolo dLan 1200+ WiFi

SET: Devolo dLAN 500 WiFi Network Kit (1 zonder WiFi, 2 met WiFi) (129,-)
woonkamer: Devolo dLAN 500 WiFi (DATA)
woonkamer: Devolo dLAN 500 (TV)
1st verdieping: slaapkamer links: Devolo dLAN 500 (TV)
1st verdieping: slaapkamer rechts: Devolo dLAN 500 WiFi (TV) (losse adapter 69,-)
(omdat je een WiFi kruislinks hebt met beneden, zouw je theoretisch WiFi op de 1st verdieping moeten hebben, de rechter slaapkamer heeft wel WiFi, maar die moet je uitzetten vanwege dat het een TV signaal is)
De 500 setjes hebben niet zo'n groot/sterk signaal als de 1200+ versie.

Totale kosten plaatje: € 387,-
------------

Zo zie je dat niet altijd de goedkoopste manier de goedkoopste manier is.
Het lijkt duurder zonder onderzoek, maar het resultaat zegt iets anders.
------------

En ik wil het toch zeggen, ook al heb je gezegt liever geen kabels.
Maar er is niets beters dan gewoon een kabel leggen.

Misschien een tipje of wat:
Heb je een (combi)ketel op zolder? die gebruikt een zwakstroom kabel voor je termostaat, kan je altijd een netwerk kabel bij trekken.

Door elke pijp waar een telefoonlijn loopt kan je ook een kabel bij trekken.
------------

Ik hoop dat je een beetje wijzer bent geworden, anders hoor ik het nog wel.
JE BENT NOOIT TE OUD OM TE LEREN, MAAR WEL TE JONG OM TE VERGETEN

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Powerline adapters', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Powerline 650AV+ niet gevoelig voor storing ledlampen Frequently Asked Questions : 7 28 dec 2015
glasvezel en powerline adapter Eigen netwerk : 4 25 okt 2015
Led verlichting vs Powerline Frequently Asked Questions : 7 15 apr 2015
devolo dlan adapters functioneren niet naar behoren Routers : 19 28 mei 2014
adapters itv Algemeen : 1 25 feb 2013
Advertentie