obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Vermeld hier alles in relatie tot diensten van KPN, zoals televisie, telefonie, video on demand, etc.
 Onderwerp afdrukken
iRadio via AV Receiver met UTP gekoopeld aan eXperia Arcadyan box
Fajjutte
LS,
Ik ondervind eigenlijk al sinds ik KPN glasvezel gebruik last van het internet signaal dat binnenkomt via de eXperia Arcadyan box en dat middels een UTP kabel wordt doorgestuurd naar mijn Denon AV receiver (AVR3808). De receiver is op deze wijze (met een statisch IP adres) met het internet verbonden en ik kan op deze wijze internet radio afspelen. Het probleem is echter dat ik zeer regelmatig merk dat de zender die opstaat verdwijnt en het daarna stil wordt. Het vervolg is dat dezelfde zender naar verloop van tijd weer terugkomt of dat er een andere zender wordt afgespeeld, beide situaties zijn uiteraard zeer onwenselijk.

Op de eXperia box zie ik niet direct hele vreemde meldingen binnenkomen en bij de afdeling support ziet men ook geen vreemde situatie en wordt een goed signaal gemeten. Met internet gebruik op de computer en TV kijken ondervind ik overigens verder geen problemen via het glasvezel abonnement dat wij hebben.

Is er iemand die hier ook ervaring mee heeft en wellicht een oplossing heeft?

Grt, Frank
 
eogcnlGhost
Hoi Frank, dit zouden 2 dingen kunnen zijn.

1. Je receiver zit op de zelfde kabel als je iTV (tv kastje).

2. Heb je met het statische IP adres ook de DNS ingevult in je receiver, zo niet lees KLIK MIJ even.
JE BENT NOOIT TE OUD OM TE LEREN, MAAR WEL TE JONG OM TE VERGETEN

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel.
 
Fajjutte
Dank voor je reactie. Ik heb een kabel van de eXperia naar een outlet in mijn huiskamer lopen, vanaf de outlet gaat er een kabel naar een HP switch. Vanaf de switch loopt er een kabel naar mijn Motorola kastje tbv de TV en een kabel naar mijn AC receiver. Deze opzet wordt niet ondersteund gezien je opmerking over TV en Receiver die niet op 1 kabel mogen zitten? Waar zit hem dat precies in en is de conclusie dat ik nog een (dedicated) kabel moet trekken voor de AC receiver?
 
eogcnlGhost
Dat heeft te maken met de DHCP en VLAN van de Experiabox.
De iTV gebruikt gebruikt een gesloten IP en een VLAN 4.
Je internet gebruikt alleen VLAN 6 met een open IP (WAN IP) van de Experiabox.

Zogezegt wilt je iTV het alleenrecht op die kabel hebben.
Hoe jij het wilt aansluiten zouw wel kunnen, maar dan met een programmeerbare swith waar je de VLAN's op kan instellen.
Kosten plaatje wordt dan 10x hoger dan een nieuw kabeltje trekken.

of

Je kan een Cat5 8 pair kabel pakken, dat is 1 UTP kabel met 2x Cat5 erin (100Mbit)

of

Je kan de kabel die je nu hebt op een compleet andere manier gaan aansluiten.
Het is een priegel werkje, maar het is mogelijk om te maken.
Het makkelijkste om dit te doen zijn met de volgende RJ45 STEKKER.
gereedschaploze-modulaire-stekker-rj45-per-stuk
Dan moet je wel weten hoe een UTP kabel in elkaar zit.
De maximale snelheid zal ook maar 100Mbit zijn.
Pin 1: TD+ (verstuur data) - bijv. (pair 1: oranje) - (pair 2: wit-oranje)
Pin 2: TD- (verstuur data) - bijv. (pair 1: groen) - (pair 2: wit-groen)
Pin 3: RD+ (ontvang data) - bijv. (pair 1: blauw) - (pair 2: wit-blauw)
Pin 6: RD- (ontvang data) - bijv. (pair 1: bruin) - (pair 2: wit-bruin)
Pair 1 sluit je bijv. op je Experiabox port 1 naar je iTV.
Pair 2 sluit je bijv. op je Experiabox port 2 naar je reciever.

Ik hoop dat er een optie voor je tussen zit en veel knutsel plezier met de keuze die je neemt.
JE BENT NOOIT TE OUD OM TE LEREN, MAAR WEL TE JONG OM TE VERGETEN

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel.
 
Fajjutte
Wow, wat een uitgebreid antwoord. Dank daarvoor! Ik ga eens even rustig na wat de beste oplossing is, lijkt me echt iets voor een regenachtige zondagmiddag ;-)
 
eogcnlGhost
Zolang het maar niet deze zondag is dat het gaat regenen, ik had een BBQ gepland.
Als je nog een vraag hebt, je weet me te vinden.
JE BENT NOOIT TE OUD OM TE LEREN, MAAR WEL TE JONG OM TE VERGETEN

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel.
 
Fajjutte
Ben er nog even mee aan de slag gegaan en heb de receiver nu bekabeld aangesloten op een Buffalo router, deze router heeft eveneens een bekabelde aansluiting die rechtstreeks op de eXperia box zit. De receiver zit hierdoor nu in een ander segment, hierin zitten onze wifi apparaten en PC's. Ik zou hebben verwacht dat het gedrag op de receiver hierdoor beter zou zijn (geen vermenging meer met de TV signalen in het segment waar onze TV's zijn aangesloten), maar helaas ondervind ik ook hier dat de receiver bij tijd en wijle uitvalt en spontaan weer opkomt....soms op een andere zender. Is hier een logische verklaring voor?
 
eogcnlGhost
Hoe is je router aangesloten, ik snap met kabels.
Maar je configuratie: IP, DNS, enz.
Welke router van Buffalo is het, type.
Is de DHCP op je router uit? Sinds iTV niet met DHCP om kan gaan.
JE BENT NOOIT TE OUD OM TE LEREN, MAAR WEL TE JONG OM TE VERGETEN

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel.
 
Fajjutte
Het type router is een Buffalo WZR-HP-G450H (met DD-WRT v24sp2)
Ik heb de router op basis van z'n MAC adres via de eXperia box een static ip adres gegeven (192.168.2.252, dit is het WAN IP adres van de router, TTL=forever)
In de router heb ik geconfigureerd dat deze het locale IP adres 192.168.11.1 heeft.
De router zelf fungeert als DHCP server en geeft nummer uit in de range van 192.168.11.1xx
Gateway en DNS van de router zijn ingesteld op 192.168.11

Op de router heb ik naast de AV receiver dus enkele computers (bedraad) aangesloten en wordt er middels wifi contact gemaakt met een paar mobiele telefoons en iPads. Er zitten geen aansluitingen naar Motorola kastjes tbv de TV's op de router aangesloten.

De AV receiver heb ik een tijdloze static lease gegeven.
 
eogcnlGhost
Zoals je hem nu in hebt gesteld zie je de Buffalo niet in je windows/mac netwerk config.

Ik denk dat je je router hebt aangesloten via de WAN port vandaar dat hij 192.168.11.* is.
Trek de kabel even uit de WAN en stop hem in portje 1 tot 4.
Voor de je dat gaat doen even de router los aansluiten op een pc of laptop, voor de rest niets op aansluiten.
Stel dan de LAN in als volgt:
Static:
IP: 192.168.2.1
Subnet: 255.255.255.0
DNS: 195.121.1.34 / 195.121.1.66
Default gateway: 192.168.2.254

Als er geen iTV op aangesloten is kan je DHCP gebruiken.
Stel de DHCP server dan als volgt in:
Start IP: 192.168.2.100
End IP: 192.168.2.150
DNS: 195.121.1.34 / 195.121.1.66
Default gateway: 192.168.2.254
(op deze manier maat de Experiabox geen conflicten met het uitgeven van IP adressen)

Je login adres op de router is nu 192.168.2.1
Als je je pc/laptop via de WAN laat inloggen dan is je login adres: 192.168.11.1
JE BENT NOOIT TE OUD OM TE LEREN, MAAR WEL TE JONG OM TE VERGETEN

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'iRadio via AV Receiver met UTP gekoopeld aan eXperia Arcadyan box', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Experia box reset naar oude instelling Hardware instellingen : 13 10 okt 2021
Nefit Easy icm KPN Experia box V9 Frequently Asked Questions : 9 05 nov 2020
Experia V10 main netwerk wifi probleem WiFi : 2 30 sep 2019
Port forwarding experia v10 Helpdesk : 13 20 apr 2019
omschakelen Experia V9 naar V10 Eigen netwerk : 6 16 dec 2018
Advertentie