obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
KPN Gebruikers Groep - Experts helpen klanten » Eigen Hardware; router, modem, TV-setup box, ISDN centrale, enz. » Routers
 Onderwerp afdrukken
Experiabox V9 & OpenWRT Port Forwarding
timvnl
allo,
Is er een manier met OpenWRT om de poorten die ik openzet in OpenWRT automatisch open te zetten op de KPN Experiabox V9 (ZTE H368N)?

UPnP IGD staat aan maar lijkt nog niet te werken
DMZ Host ook geprobeerd ook geen succes

UPnP is geïnstalleerd op OpenWRT
 
jeroen3
DMZ forward standaard alle* poorten naar een via DHCP (binding) gereserveerd adres.

Je OpenWRT router moet een WAN IP via DHCP (evt. binding) krijgen, anders werkt portforwarden niet.

*management poort van kpn uitgesloten
Ik ben niet van kpn
 
timvnl
WAN IP via DHCP is dit het externe ip?

Hoe stel ik dit ongeveer in?
 
jeroen3
Portforwarding in KPN modems werkt alleen naar clients die via de DHCP server een IP adres hebben gekregen.
Apparaten met een Statisch IP adres werken vaak niet.
Ik ben niet van kpn
 
lynx
Gaat niet lukken...
De Experiaboxen zijn zo geconfigureerd dat er een heleboel poorten en protocollen niet werken.
Kijk/zoek maar eens op de forums....kom je aardig wat klachten tegen..... met name Macintosh gebruiker waarvan veel services niet werken in combinatie met een experiabox. Frown
Wat wel een optie is om je Openwrt box rechtstreeks op je FTU aan te sluiten.
Zorg wel dat hij dan verbinding maak via PPPoE en in vlan6.
Uitleg vind je hier:
http://rutten.me/20131107/openwrt-en-xs4allkpn/
http://blog.vandestreek.net/2013/03/xs4all-glasvezel-openwrt.html

Ik weet niet welke router je gebruikt maar er is vast veel info over.....ook omdat je er al Openwrt op hebt draaien Wink
Succes!!
 
eogcnlGhost
Het is leuk en aardig, maar de linken:
http://rutten.me/20131107/openwrt-en-xs4allkpn/
http://blog.vandestreek.net/2013/03/xs4all-glasvezel-openwrt.html
gaan beide over als je een Fritzbox hebt en een witte FTU (ingebouwde router in de FTU).
Sinds KPN niet met dit systeem werkt, is het ook compleet nutteloos om je te verdiepen in het systeem wat staat beschreven in de links.

Wat je wel kan doen is bijv. dit te gaan maken: netwerkje.com wat wel geschikt is bij KPN.
Maar het is voor de hobbyist die meer wil dan gewoon zijn.

De Experiabox V9, staat zo open als het maar kan en toch potdicht.
Als je een test doet van een extern adres naar de V9, zal de site zeggen dat de port gesloten is, alleen port 8080 is open.
kijk maar even op: canyouseeme.org of yougetsignal.com
Je kan ook een algemene port scan doen via (scanned de meest algemeen gebruikte porten): portcheckers.com (Long Scan [36 Ports])
Je zult tot de ondekking komen dat alles potdicht is.

Als het geval zouw zijn dat alles potdicht zouw zijn, zouw je niet meer op hotmail, skype, facebook, enz. kunnen.
Er zit een bepaalt systeem in die jouw dingen kan laten doen als je ze het nodig hebben.

Dat betekend dus, als jij de opdracht geeft via een systeem om die port te gebruiken zal de V9 die port openen voor het gebruik, ziet de V9 dat die port niet meer gebruikt wordt zal hij hem direct weer sluiten.
Dus zeg even je WRT gebruikt port 10000, dan zal de V9 port 10000 automatische voor je open zetten (alleen onder een statische IP adres) en opslaan onder UPnP IGD.
Met een DHCP IP adres kan je de port forward gebruiken of als de UPnP IGD hem niet automatsche herkend.
Voordeel van dit systeem, als je het betreffende apparaat niet aan hebt staan, is die port zo dicht als het maar kan.
Als je een port forward aan maakt zet hem dan altijd handmatig er in via de knop: Click here to add an application en niet via de auto funtie wat lager in beeld.
Heb je nouw een port range van bijv. porten binnen de 1000 van elkaar zet ze dan gewoon in een port range forward: bijv. van 20000 naar 21000 - TCPxUDP - IP 192.168.2.*** (jouw WRT adres).
Er zit een limiet aan die je kan gebruiken aan port forwarders.

Dan het volgende, wat de meeste mensen tegenwoordig vergeten met een statische IP adres en een Experiabox, is het invullen van de DNS.
De Experiabox stuurt geen automatische DNS door bij een statische IP adres.
Bij een dynamische adres gebeurt dit gelukkig nog wel.
Dus om je WRT bak goed online te kunnen krijgen moet je hem toch een statische IP adres gaan geven.
Hier zijn de gegevens die je nodig zult hebben:
Statsche IP adres van je WRT bak: 192.168.2.*** (* jouw keuze, beste ergens tussen de 100 en 200 om te zorgen dat je DHCP voor andere apparaten altijd ruimte heeft om te werken).
Het volgende moet je invullen in de config van je WRT Lan:
Standard gateway: 192.168.2.254
Sub4: 255.255.255.0
IPv4 DNS1: 195.121.1.34
IPv4 DNS2: 195.121.1.66

En tot slotte, een apparaat een WAN IP geven dat is nog steeds iets wat ONMOGELIJK is.
Je hebt een abonnement bij een provider, daar krijg je een WAN IP van en dat is het.
Je kan alleen maar een 2de, 3de, of meerdere WAN IP's krijgen door meerdere aansluitingen (abonnementen) te nemen.
Alleen je modem (of het systeem zoals bij netwerkje.com en een eigen linux, Unix achtige router/switch bouwen heeft een WAN IP die aan jouw is gegeven door je provider zodat je verbinding kan maken met het NET.

Ik hoop dat er nu een beetje licht in je zaak komt en dat je het geheel online krijgt.
Gewijzigd door eogcnlGhost op 06 augustus 2014, 15:06
JE BENT NOOIT TE OUD OM TE LEREN, MAAR WEL TE JONG OM TE VERGETEN

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel.
 
lynx
Klopt, zal best over de Fritzbox en witte FTU gaan (ingebouwde router in de FTU) maar wat ik bedoel is dat je helemaal geen gebruik maakt van fritzbox, Experiabox of alle KPN gerelateerde "Boxen"
Wat tegenwoordig de FTU doet is enkel het glassignaal omzetten naar ethernet....dus hier kan je perfect je eigen Openwrt of DD-WRT router achter gooien. (allemaal perfect beschreven op netwerkje.com) Openwrt en dd-wrt zijn al een "eigen linux, Unix achtige router/switch"!
Wat bij "http://rutten.me/20131107/openwrt-en-xs4allkpn/" en "http://blog.vandestreek.net/2013/03/xs4all-glasvezel-openwrt.html" beschreven wordt is hoe je openwrt configureerd, en neem van mij aan WERKT PERFECT! en totaal niet nutteloos is om je erin te verdiepen Wink
Dan ben je ook gelijk af van het geklooi af met (proberen) in te stellen van de Experiabox........en vervolgens het toch niet werkt omdat het een dichtgetimmerde KPN box is.

succes
 
eogcnlGhost
@lynx
Zoals jij zegt zouw het kunnen maar dan heb je niets te maken met DHCP, dynamische of statische adressen.
Dan is het alleen een kwestie van de Vlan's goed zetten en loginnaam en paswoord van de KPN erop te zetten en klaar is kees.

Op de manier die timvnl wilt, via de Experiabox gaat de informatie van die 2 links niet echt op.
Omdat zijn router niet de hoofd ontvanger is.
Het zijn beide een manier van aansluiten, waarbij het voordeel van rechtstreeks aansluiten is, GEEN gelazer meer met de Experiabox.
Nadeel is dat rechtstreeks aansluiten voor sommige mensen zo problematische is dat ze door de bomen het bos niet meer zien.

Even ter correctie voor foutive benamingen:
FTU (Fiber Termination Unit ) is de achterplaat waar de glasvezel op binnen komt.
NTU (Network Termination Unit) is het kastje die de LAN aansluiting heeft naar bijv. je modem of iets anders
GN (Genexis) over het algemeen de witte kastjes waar de modem/router gelijk ingebouwd zitten die op de FTU geplaatst worden.
JE BENT NOOIT TE OUD OM TE LEREN, MAAR WEL TE JONG OM TE VERGETEN

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel.
 
not-kpn
Als je toch een router met OpenWrt hebt. Sluit hem aan, zie een andere post van mij.

Een OpenWRT router kun je ook rechtstreeks op het LAN tussen glasvezel en EB (met een switch aansluiten). Config de WAN poort op VLAN6 en start jouw router eerst, voor de EB, en jouw router neemt het internet verkeer voor zijn rekening. Wel PPPoE instellen.
 
screamercjo
Ook het wachtwoord kan veranderen bij de Expeiabox v9. Je kan het achterhalen bij de PPPoE verbinding. Zie maar deze site: http://www.ceesoskam.nl/2014/12/28/wachtwoord-van-een-pppoe-verbinding-achterhalen/
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Experiabox V9 & OpenWRT Port Forwarding', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Tijdgebonden toegang configuren bij ExperiaBox V10 en UTP/RJ45 bekabeling (niet-draadloos) Algemeen : 7 06 mrt 2021
port forwarding V10A Hardware instellingen : 8 26 apr 2019
Port forwarding experia v10 Helpdesk : 13 20 apr 2019
Port forwarding experiabox v10 Routers : 4 28 feb 2019
Experiabox V10 en V10a Hardware instellingen : 4 23 jan 2019
Advertentie