obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Algemeen, maar niet gemeen.
 Onderwerp afdrukken
Officedocumenten willen niet openen op externe disk
Berte
Hallo mensen,
Ik zit even te worstelen met het probleem dat ik Office documenten vanuit een externe disk niet geopend krijg.
Dit is de situatie:
In de meterkast hangt de Experiabox V8 van KPN. Ik noem het maar het modem. Er zit verder geen ander apparaat bij. Aan één van de twee usb poorten van dit modem hangt de externe disk. (Deze disk hing eerst aan één computer maar het leek me handiger om hem aan het modem te hangen en op die manier voor alle computers in het thuisnetwerk beschikbaar te hebben).

Ik kan de externe disk en de daarop staande documenten op twee manieren benaderen: via de Verkenner en, als ik een Office programma geopend hebt, zoals Word, via Bestand / Openen.
Als ik klik op 'netwerk' zie ik alle computers in mijn thuisnetwerk én de Experiabox en vervolgens, als ik op de Experiabox klik, de daaraan gekoppelde externe disk. Ik zie de mappen op de disk en ook de bestanden die daarin staan. Ik zie aan het pictogram wat voor type bestand het is: Word, Excel, pdf enz. Tot zover lijkt het allemaal normaal te werken.

Ik heb op mijn laptop een bestand in Word gemaakt en die ik onder de naam 'test' heb opgeslagen op de externe disk (dus niet op de laptop) die aan het modem hangt. Dat opslaan gaat zonder foutmeldingen of iets dergelijks. En ik zie hem ook gewoon terug op de externe disk als ik via Word een bestand wil openen of via de Verkenner er naartoe ga.
Ook vanaf een andere computer in mijn netwerk heb ik hetzelfde: de externe disk en de bestanden zijn te zien.
Ik kan alle bestanden (pdf, afbeeldingen e.d.) openen BEHALVE de Officebestanden.
Zodra ik een Office bestand wil openen geeft het Office programma een foutmelding: 'het bestand [naam] kan niet worden geopend'.

Wat ik wel zie is dat ik, als ik het document vanaf de externe disk sleep (verplaats) naar "Mijn documenten" op de computer waarop ik werk, en het daar opsla (dus op de computer zelf) ik het bestand wél kan openen. Het Office bestand lijkt dus in orde.

Wie heeft een tip voor mij?

Bert
 
Jambee
Dag Berte,
Enkele vraagjes over je probleem om wat verder na te denken/uit te proberen. Wie weet, werpt het nieuw licht op de zaak:
1. Is het mogelijk dat Office het document op de externe schijf opslaat als 'beveiligd tegen openen'? (Dat doet het namelijk wel bij mij op het werk).
2. Kijk eens of een Office-bestand wél vanaf de externe schijf te openen is, als je het aanmaakt en eerst op je eigen computer opslaat en daarna 'sleept' naar de externe schijf.
Groet, Jambee.
 
Berte
Hallo Jambee,

Dank je wel voor je snelle reactie,
1. Het zou heel goed kunnen dat er ergens in Office iets niet goed staat. Ik denk zelfs dat het daar in zit. Ik kan echter niet vinden waar ik dit aan moet passen. Ik ben bij Word - Opties - Vertrouwenscentrum - Geavanceerd al aan het zoeken geweest maar kan het niet vinden. Ik heb de externe schijf als 'vertrouwde locatie' toegevoegd. Weet jij waar ik moet kijken?
2. Ik heb een nieuw document op mijn computer gemaakt en opgeslagen en daarna naar de externe disk gekopieerd. Veranderd echter niets aan: ik krijg hem vanaf de externe disk niet geopend.

Ik hoor het graag als je nog tips hebt.
Bert.
 
djrednas
1. Open je office (word, excel, maakt niet uit)
2. Ga naar opties (voor 2010 klik je op dat balletje, en dan "word opties"(in geval van word)
3. open het trust center (vertrouwenscentrum) en ga naar vertrouwde locaties
4. Vink aan "sta vertrouwde locaties op mijn netwerk toe" (kan afwijken van de werelijkheid, ik vertaal het zelf vanuit het engels)
5. druk op "voeg een locatie toe"
6. klik je netwerk hardeschijf aan
7. vink aan "inclusief onderliggende folder"
8. druk op OK, sluit alles af, en probeer het nogmaals.
9. laat weten of het gelukt is Wink

Hopelijk helpt dit Smile
Sander
 
Berte
Dank je wel Sander,
Ik heb dat gedaan maar helaas: dit geeft geen verschil. Het leek mij inderdaad een logische oplossing maar Office denkt daar kennelijk anders over.
Ik hoor het graag als er nog meer tips zijn.

Bert.
 
jeroen3
Probeer het bestand te openen via het Openen venster van Office i.p.v. een dubbelklik in Windows Explorer.
Ik ben niet van kpn
 
Berte
Bedankt Jeroen. Ook dit maakt geen verschil.

Ik heb de externe disk van de modem afgehaald en aan wat laptops gehangen om te experimenteren.
Wat mij dan opvalt is dat ik op een laptop (met Windows 8.1) wel de op die laptops gemaakte Office bestanden op de daaraan gekoppelde externe disk kan openen maar de Office bestanden die eerder op een Windows 7 computer zijn gemaakt, en ook op die disk staan, niet.
Ik krijg in dat laatste geval een foutmelding dat ik niet de vereiste machtiging heb.

Vanaf mijn desktop (Windows 7) kan ik de bestanden op de externe disk (als die aan een laptop gekoppeld is) alleen openen als ze door een Windows 8.1 laptop gemaakt en opgeslagen zijn. De desktop kan zijn 'eigen' (in Windows 7 gemaakte) bestanden dan wel zien maar niet openen. Foutmelding: 'toegang is geweigerd. Neem contact op met de beheerder'.

Mijn beeld is dat dat:
1. de met Windows 8.1 gemaakte bestanden zijn wel door de verschillende computers te openen als de disk aan een laptop met Windows 8.1 hangt (maar niet als hij aan het modem hangt)
2. bestanden op de disk die met Windows 7 zijn gemaakt zijn niet te openen vanaf de laptop met Windows 8.1, ook al hangt de disk er aan.
3. Hang ik de schijf weer terug aan het modem dan verandert er niets: ik kan geen van de Office bestanden niet openen, noch met Windows 7 of 8.

Ik heb bij Word - Bestand Openen - Info gekeken bij de Machtigingen maar op alle computers staan die Machtigingen zijn zo ingesteld dat iedereen er bij kan en ze kan bewerken.

Hopelijk heb je nog een tip waar ik naar moet kijken.

Bert
 
jeroen3
Probeer de rechten van de bestanden over te nemen.
http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc753659.aspx
Ik ben niet van kpn
 
Berte
Ha Jeroen,
Ik ben er nog niet uit. Ik heb gekeken op de site die jij doorgeeft. De rechten van de bestanden op mijn computer kan ik aanpassen maar staan al op 'volledig beheer' voor de netwerkgebruikers. Bij de externe disk, in het netwerk, kom ik het tab-blad 'beveiliging' niet tegen en kan ik ook geen machtigingen aanpassen.

Bert.
 
jeroen3
Windows 8 heeft dat tabblad niet, werkt iets anders.

Ik kan alleen verzinnen dat de ExperiaBox geen file locking ondersteund, dan zou Office kunnen weigeren bestanden te openen.

Als je echt graag een netwerkschijf wil kun je beter investeren in een NAS (zoals Synology), KPN kan zonder aankondiging de USB functie uitschakelen.
Ik ben niet van kpn
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Officedocumenten willen niet openen op externe disk', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Mobielnummer UK wordt niet herkent KPN Mobiel Storing : 2 30 apr 2022
Tijdgebonden toegang configuren bij ExperiaBox V10 en UTP/RJ45 bekabeling (niet-draadloos) Algemeen : 7 06 mrt 2021
Kan app niet meer gebruiken Hardware instellingen : 8 02 dec 2018
Netflix niet op beide TV's Hardware instellingen : 10 14 aug 2018
openen poort 6655 en poort 80 Algemeen : 2 11 feb 2018
Advertentie