obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Alle vragen m.b.t. de instellingen van de Hardware kun je hier stellen.
 Onderwerp afdrukken
Geavanceerd netwerk
djrednas
Na vele pogingen heb ik het opgegeven, en ga ik hier mijn probleem voorleggen:

We hebben thuis een groot netwerk, meerdere servers, meerdere wifi punten, meerdere routers, en veel netwerk apparaten. daarnaast 6 tv's en bellen via KPN. dit gaat binnenkort allemaal via KPN glasvezel. nu hadden we hiervoor alleen internet van KPN. omdat de experiabox het aantal apparaten niet trekt (valt gewoon uit) en ook niet alle services accepteert van onze servers (DHCP via server), heb ik gekozen voor een VLAN switch. Dit zorgt er voor dat het internet via ons eigen router gaat (ASUS RT-AC66U). het TV en telefoon signaal gaat naar de experiabox (dus geen internet). Dit draait allemaal stabiel, alleen nu gaan we dus TV toevoegen aan ons netwerk.

Dit had ik willen doen door de DHCP in de experiabox uit te zetten, en het TV signaal door het thuisnetwerk te verspreiden. hierbij wil ik mijn DHCP server behouden, dus niet die van de experiabox gebruiken.

Hier komt het 1e probleem tevoorschijn, DHCP uit zetten? KPN zeg nee.... dat mag niet. Weet iemand al hoe dit wel mogelijk is? (firmwareflash? andere experiabox?)

Ik vroeg mezelf af of het daarom niet mogelijk is om direct uit de VLAN switch het TV signaal te halen, en dit te mengen in het netwerk. dit kan ik helaas nog niet proberen doordat ze 3 januari pas ons abonnement activeren voor TV.

Is er iemand die ervaring heeft met een groot netwerk, en dit zonder experiabox voor elkaar heeft gekregen?

Nee, ik wil KPN niet dwars zitten, maar hun opstelling werkt hier gewoon niet. de vrouwelijke medewerkster die ik meerdere malen te pakken krijg via de telefoon weet hier weinig van, dus ik probeer het hier.

wie kan mij helpen?!
 
jeroen3
Ik neem aan dat je dit al had gevonden? http://netwerkje.com/eigen-router

Je hebt de Experia Rampendoos alleen nodig voor telefonie van KPN.
Ik ben niet van kpn
 
djrednas
Die had ik gevonden, maar vond de volgende uitleg een beetje vaag:

Quote

De experiabox werkt dus met TV decoders en Internet over dezelfde kabel. Kan elke router deze signalen op dezelfde kabel tegelijk verwerken?

Het is alleen mogelijk als je zorgt dat het geheel weer gesplitst wordt voor het de glasvezel op gaat, en dat er geen andere switches in het netwerk zitten om 'door elkaar raken' van iptv en internet verkeer tegen te gaan.
De experiabox doet scheiding op basis van mac adres van elk apparaat op de kabel. Andere routers kunnen dit soms op dezelfde manier, maar lang niet alle. Voor eenvoud maakt dit geen deel uit van de methodes die op deze site beschreven staan.


Ik vraag me af of ik met mijn VLAN switch het signaal kan splitsen, en daarna de volgende aansluiting te maken:
Van VLAN switch naar ASUS router met internet signaal ---> Van ASUS router naar 3Com switch met internet signaal.
Van VLAN switch naar 3Com met TV signaal (waar ook het internet op staat)
van VLAN switch naar Experiazooi met telefoon signaal ---> naar telefoon modem enzo

Dit houd in dat TV en internet samenkomen op de 3Com switch. vanuit hier gaat alles door het hele huis. werkt dit, of gaat dit storen?
 
K3NNNY
Excuses voor het Nederlands, dat is niet mijn moedertaal.

Volgens mij zal het well kunnen zolang die 3com switch is een managed switch dat ondersteund vlan tagging.

Zelf heb ik het zo gedaan.

Meterkast genexis fibredoos-> eigen openwrt firmware router TP-link WDR4300 in meterkast met 2.4&5ghz wifi miniDLNA/transmission en 2GB USB HDD->

Poort 1. Hobby kamer.Internet->unmanaged switch met desktop PC/game console(KPN iTV via de console)/TV(gewoon internet)

Poort 2. Telefoon. Voip-> WAN poort experiabox/eco mode/wifi uit

Poort 3. Woonkamer. iTV & Internet -> managed switch( Netgear GS105e)-> 3 poorten Internet naar TV/Satelliet/Bluray & 1 poort iTV naar KPN Motorola kastje

Poort 4 vrij .

Dit werkt allemaal prima bij mij maar mijn thuis netwerk is wat kleiner dan die van jouw.

Nou kijk je kan een vlan switch eerst gebruiken of je kan zelf gaan verdiepen in openwrt of zoiets zodat je kan jouw asus router als beginpunt gebruiken als het krachtig genoeg is. In jouw gevaal zal ik wel opletten dat je niet teveel switches gebruikt omdat dat kan problemen veroorzaken.

Hope this helps.
 
djrednas
Goed, vandaag maar eens verder in verdiept, blijkt allemaal niet te gaan zoals ik had gewild.
We hadden al een netgear gs105E hangen, alleen via die netgear gaat ITV niet zo lekker (lees forum)

Na hier een halve dag aan te hebben gespendeerd heb ik de hoop met deze VLAN switch opgegeven, het bleek echt niet te kunen met een netgear.
Na een oliebol te hebben gegeten dacht ik: deze switch is al wat ouder, misschien is er een firmware update...
en jawel hoor, TADAAA! na een update van de firmware werkt ITV perfect via de netgear. vraag blijft, hoe ga ik de rest van mijn netwerk voorzien.

Ook hier kwam wat later een oplossing voor, heel het huis gaat voorzien worden van VLAN.

In de bijlage is heb ik een schema toegevoegd wat laat zien waarmee ik dus te maken heb.
Uiteraard staat alles wat via WIFI zit niet aangegeven in dit plaatje.

Mochten er nog opmerkingen zijn, dan hoor ik dit al te graag Smile
djrednas voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.
 
eogcnlGhost
Hallo djrednas, dit is een oplossing maar het had ook wat simpeler gekunt.
De experiabox kan wel werken met DHCP, maar de ITV kastjes niet (alleen tijdens het instellen/installeren) als ze werken en je hebt beelt dan kan je ze gewoon in je DHCP netwerk hangen.

Je had dit op 2 manieren kunnen oplossen en natuurlijk heb je dan de moeilijke en makkelijke manier.
Ik zal beginnen met de makkelijkste manier van aansluiten wat uiteraard de moelijkste manier van aanschakkelen is.

> Optie 1 <
Je netwerk laten zitten hoe die zat, alleen bij het installeren/instellen van de ITV kastjes mogen er geen DHCP apperaten aangesloten zijn in het netwerk.
Dus hier is de optie: benodigd heden: een UTP kabel die je ITV kastje haalt op het verste punt en een beetje gedult.
Werking: je haalt alle UTP kabels uit de ITV kastjes, sluit je lange UTP kabel op je experiabox, ga naar ITV kastje 1, sluit de UTP kabel aan, start je ITV op, hij gaat zich zelf instellen, wacht tot je beeld hebt, trek de UTP er uit en sluit de UTP aan van je netwerk.
En zo doe je dat bij al je ITV kastjes.
Als ze eenmaal werken kunnen ze gewoon in een DHCP netwerk.

> Optie 2 <
Je netwerk laten zitten hoe het zat en een netwerk speciaal voor je ITV aanleggen.
Switch(en) (5 ports Netgear) is/zijn gratis te verkrijgen bij de KPN (ALLEEN ALS JE GLASVEZEL HEBT) even belletje doen naar KPN en binnen 5 werkdagen heb je ze in huis.
Aansluiting op de experiabox is dan alsvolgt:

experiabox > ITV netwerk
en
experiabox > eigen switch/router > rest van het netwerk

Voordeel van deze optie is: je hebt nu 2 apparte netwerken: prive en ITV, wil je je tv instellen/installeren (zonder DHCP) hoef je alleen even de UTP naar je eigen switch/router uit de experiabox te halen, ITV's instellen/installeren en dan je eigen UTP weer in de experiabox stoppen.
Nadeel, de hoeveelheid UTP kabel die je nodig hebt, maar gelukkig kan je natuurlijk, switch naar switch naar switch doen.

Let wel: bij stroom uitval moet je alle stappen opnieuw doen bij optie 1 en 2 omdat de ITV kastje helaas nog steeds geen geheugen hebben voor de instellingen (alle opties die je insteld in de ITV staan online opgeslagen onder code van je ITV serie nummer).

Ik hoop dat ik je een idee heb gegeven om je eigen netwerk verder aan te passen/verbeteren.
JE BENT NOOIT TE OUD OM TE LEREN, MAAR WEL TE JONG OM TE VERGETEN

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel.
 
not-kpn
EB box in gebruik:
Als je toch bezig bent met netwerk intern/extern verkeer op de 1e switch toe te laten, kun je natuurlijk ook de experia box aansluiten voor intern verkeer op VLAN4 en deze de IPTV nog laten doen. Wel moet dan deze met VLAN4 tagging naar de IPTV boxen gestuurd worden, anders gaat de DHCP server van de EB box weer zijn werk doen. (vervelend).
Blijft deze alleen in VLAN4 dan maakt het niet meer uit. de EB box levert de config request voor de IPTV boxen dan buiten gelijk op VLAN4 af waardoor herconfig geen netwerk veranderingen tot gevolg hebben.
 
screamercjo

Quote

Zonder extra instellingen kunnen TV kanalen om de paar seconden vastlopen. Dit kan worden opgelost door het uitschakelen van IGMP Snooping. Als dat evengoed niet werkt, zet dan “validate IGMPv3 IP header” op disable en “Block Unknown Multicast Address”.


Zie deze link: http://www.ceesoskam.nl/2014/12/22/hoe-kan-je-een-eigen-router-gebruiken-bij-kpn-glasvezel/
 
eogcnlGhost
Dat is allemaal leuk en aardig wat hij daar verteld, maar normaal gesproken staat "validate IGMPv3 IP header" standaard al uit.
En staat “Block Unknown Multicast Address” ook uit.
En of het uitschakkelen van "IGMP Snooping" nouw zo'n goed idee is, denk ik niet.
Altans als je maar 1 iTV kastje hebt misschien wel, maar het gaat toch probleem matische worden als je 2 of meer iTV kastjes gaat aansluiten.
Zonder "IGMP Snooping" kan hij niet meer over meerdere poorten communiseren, dus ook geen multi iTV aansturen.
Ik weet 100% zeker dat het niet het probleem van de IGMP is maar wel van de GS105E.
Inplaats van uitschakkelen van dingen waar je eigenlijk af moet blijven, moet die is in zijn Wireshark gaan kijken of zijn GS105E een signaal niet stopt doormiddel van een timer of iets.
Het lijkt er meer op dat zijn GS105E het signaal stopt wat terug komt en de KPN deze niet meer ontvangt, waarop KPN dus zegt: ik krijg niets terug dus waarom zouw ik nog wat zenden.
En weg kanaal.

Het is net alsof je aan het downloaden bent op je pc en je trekt de UTP kabel eruit, de data komt niet meer binnen, terwijl het wel lijkt of het binnenkomt, maar uiteindelijk alleen nog maar data is wat nog in de verwerkig is en dan zegt je pc ook "je bekijtk het maar" en dat zijn precies die seconden beeld als in het verhaal van die persoon.

PS: en als die goed had opgelet, dan heb je de Experiabox helemaal niet nodig om de iTV aan te sluiten.
Die kan rechtstreeks op de switch of zijn tekening is verkeerd, maar dat betwijfel ik.
Dit is misschien wel gelijk de oplossing, trek de experiabox er tussen uit tussen de Switch en de iTV.

En dan nog een PS: Valt er iets op in het plaatje bij KPN Experiabox?
Precies, hij gebruikt specefiek Lan port 3 wat dus inhoud dat hij een thomson tg789vn of iets dergelijks gebruikt of een V8 heeft en nog niet weet dat iTV tegenwoordig op een willekeurig poort aangesloten kan worden.
Misschien wordt het is tijd dat die KPN gaat bellen voor een V9 die beter geschikt is voor glasvezel.
Gewijzigd door eogcnlGhost op 30 december 2014, 01:34
JE BENT NOOIT TE OUD OM TE LEREN, MAAR WEL TE JONG OM TE VERGETEN

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel.
 
EddyKopy
Hoi Ik stap binnenkort over op glasvezel en ben mij alvast aan het inlezen.
Maar wat bedoelde je hier mee "Switch(en) (5 ports Netgear) is/zijn gratis te verkrijgen bij de KPN (ALLEEN ALS JE GLASVEZEL HEBT) even belletje doen naar KPN en binnen 5 werkdagen heb je ze in huis." en is dit nog steeds en welk nummer daarvoor bellen?

Eddy
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Geavanceerd netwerk', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Via WiFi naar vast netwerk WiFi : 1 05 mrt 2024
Aansluiting 20 meter van netwerk Eigen netwerk : 2 11 feb 2023
Experia V10 main netwerk wifi probleem WiFi : 2 30 sep 2019
DVR benaderen met mobiel netwerk Hardware instellingen : 3 08 feb 2019
Netwerk Kabels Eigen netwerk : 7 20 jun 2017
Advertentie