obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Algemeen, maar niet gemeen.
 Onderwerp afdrukken
ISDN problemen
jwt27
Hallo,

Wij hebben hier al een aantal jaar een KPN ADSL verbinding over ISDN. Nu wonen wij in het buitengebied dus snel is het al nooit geweest, maar ik heb het idee dat de ISDN apparatuur ook stoort met het modem waardoor het nog trager gaat.
Ik ben hier al jaren mee aan het prutsen, met verschillende combinaties splitters en modeminstellingen, en ik had het redelijk goed werkend met twee splitters in serie en de minimum SNR op 3.5dB (ja echt). De internetverbinding viel dan wel eens minuutje weg, en op de telefoon hoorde je meer ruis dan stem, maar het werkte wel.
Vorige week viel de verbinding ineens weg. De korte momenten dat er wel verbinding was was de downstream 128kbit, wat wel eens vaker gebeurde (maar niet zo erg). Dan probeerde ik een ander merk splitter (ik heb hier een stuk of tien verschillende merken en types splitters liggen) en het werkt weer. Dit maal kreeg ik er echter geen gang meer in, de verbinding bleef extreem onstabiel en traag wat ik ook probeerde. Dus KPN maar eens bellen. Volgens de helpdeskmedewerker was de Speedtouch 546 aan vervanging toe (?), ze zouden een nieuwe opsturen.

Nu heb ik vandaag het nieuwe modem ontvangen, de Arcayan 7519 "experiabox". De instelmogelijkheden en achterlijke installatieprocedure (met een cdrom?!?) ben ik beide niet over te spreken, maar goed, de snelheid is weer terug naar 1440kbit. Zo te zien kan ik de minimum SNR van dit modem nergens instellen dus sneller zal het wel niet worden. Echter als ik de ISDN apparatuur eraf haal traint ie in op 2Mbit, wat ik eerst ook met de speedtouch haalde. Ik gebruik nu trouwens dezelfde twee splitters. Met alleen de bijgeleverde KPN splitter krijg ik helemaal geen verbinding, wel telefoon.

Nu had ik bij mijn vorige modem een leuk tooltje, genaamd DMT, dat de SNR gegevens via telnet van de speedtouch haalt en daar een mooi grafiekje van tekent. Hierop is te zien dat er een dipje midden in het spectrum ontstaat zodra ik het ISDN spul aansluit. Af en toe wordt dit dipje groter en onstaat er een gat, zoals vorige week gebeurde. Dan pruts ik weer wat met de splitters en het gat verdwijnt weer. Ik heb hier wel screenshots van gemaakt, die zal ik zo ff opzoeken.

Maar goed, mijn vragen zijn:
Hoort het zo dat ISDN apparatuur een gat in het DSL spectrum maakt?
Wat kan ik verder doen om mijn verbinding sneller te maken?
Heeft de experiabox 7519 een fatsoenlijk configuratiescherm of telnet interface?

Automatisch samengevoegd met vorige post op: maart 19 2013 17:46:37:
Hierbij de screenshots:

Tijdens een 'normale' storing:
dipke

Hier is duidelijk een gat zichtbaar in het spectrum. Normaal gesproken blijft dit bij een 'dipje'. Waneer ik de telefoon eruit trek is het dipje helemaal weg.

Dit gebeurde dus vorige week:
superdipke3

Overzicht van hoe het nu is aangesloten:
isdn
Gewijzigd door jwt27 op 19 maart 2013, 17:46
 
ricardobrock
Goedenavond JWT27,

Duidelijk verhaal, waarschijnlijk is jouw aansluiting gewoon echt te ver van de KPN centrale of rotte kabel.

Wat ik me wel afvraag is waarom ik 2x een splitter zie? op de rood/blauw aderparen. Tevens ISDN?? want met één splitter heb je geen DSL signaal?? Ik denk dat je je interne bekabeling toch even flink op de schop moet gooien en alles nieuw moet aanleggen. Koop ook bij de speciaalzaak een nieuwe ISDN splitter. als het dan nog slecht is tja, ga over op VOIP en VDSL of ADSL via POTS. Aangezien ISDN behoorlijke invloed heeft op je ADSL snelheid.
Met vriendelijke groet / Kind regards,

Ricardo Brock
Zoek je kwaliteit hosting voor een betaalbare prijs?
Bekijk het aanbod op www.go-trex.nl
 
ricardobrock
Als je mij via een PM je postcode huistnummer + evt toevoeging doorgeeft kan ik controleren wat er bij beschikbaar is en bekijken wat de exacte afstand is vanuit de KPN centrale :-).
Met vriendelijke groet / Kind regards,

Ricardo Brock
Zoek je kwaliteit hosting voor een betaalbare prijs?
Bekijk het aanbod op www.go-trex.nl
 
jwt27
Hoi Ricardo,

Ik heb twee splitters in serie geschakeld omdat omdat ik anders weinig DSL signaal overhoud. Drie heb ik ook al eens geprobeerd, DSL wordt dan iets sneller maar dan doet de telefoon niks meer.
Ik zat er inderdaad aan te denken om de eerste lijn over te laten zetten naar alleen ADSL, en de tweede lijn alleen ISDN, gezien wij tegenwoordig nog maar 4 van de 8 nummers gebruiken. Echter moeten er dan wel een aantal nummers van de ene lijn overgezet worden naar de andere, ik weet niet precies wat daar nog bij komt kijken.

Wat ik vooral apart vind is dat de ISDN apparatuur zo ontiegelijk stoort met het modem, volgens mij zou dat niet moeten kunnen. Ook apart dat er een wereld verschil zit in verschillende merken en types splitter.

Als het goed is heb je mijn postcode en huisnummer nu in je inbox. Ik weet wel waar de centrale staat, maar niet precies hoeveel koper er tussen zit. En als je snellere abonnementen kunt vinden, zou dat hartstikke mooi zijn! Ik kom zelf niet verder dan wat we nu hebben, max 8Mbit (1.5Mbit effectief).
 
ricardobrock
Goedenavond jwt27,

Ik heb slecht nieuws voor je, VDSL is helaas (nog) niet beschikbaar op jouw postcode. Waarom je zulke slechte snelheden haalt is ook nog te herleiden. Je zit namelijk om precies te zijn 7161 meter van de KPN centrale. Wat ik terug krijg qua zakelijk gegarandeerde snelheden is het volgende:

KPN
Technologie Beschikbaarheid Omschrijving
ADSL Groen 256/1536 kbit/sec
ADSL 2+ Groen 256/1536 kbit/sec
FttH Rood
VDSL Rood

Misschien toch (niet waar ik de grootste fan van ben) overstappen naar kabel internet VDSL op een afstand van 7KM is ook niet echt een optie. Zie de volgende link http://nl.wikipedia.org/wiki/VDSL2
Met vriendelijke groet / Kind regards,

Ricardo Brock
Zoek je kwaliteit hosting voor een betaalbare prijs?
Bekijk het aanbod op www.go-trex.nl
 
jwt27
Dat had ik al gedacht ja. 256/1536 is ook wat ik nu ongeveer haal. Die afstand valt me tegen, hemelsbreed is het ongeveer de helft.

Via de kabel wordt al helemaal moeilijk... die ligt hier namelijk niet.
 
ricardobrock
Hoi jwt27,

Ik zeg een goede reden om te verhuizen (-;
Met vriendelijke groet / Kind regards,

Ricardo Brock
Zoek je kwaliteit hosting voor een betaalbare prijs?
Bekijk het aanbod op www.go-trex.nl
 
jwt27
ff een update:

Na een week met dat experiading geleefd te hebben op 1500kbit, het hele netwerk aangepast aan dat rotding omdat je er niet eens een ip-adres op in kunt stellen, heb ik nu de Speedtouch er weer tussen gehangen. Die traint ineens in op 2700kbit, zonder dipje! En zonder ook maar iets te veranderen.
Nu snap ik er helemaal niks meer van.

Ziehier, het dipje is weg. En de telefoon doet het ook nog! Ben benieuwd hoe lang dit zo blijft...

dipkefuort
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'ISDN problemen', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Aansluitpunt ISDN? Hardware instellingen : 4 13 okt 2022
Experiabiox V10 lan connectie problemen internet verbinding Routers : 11 02 jan 2017
Problemen met bekabeld LAN Routers : 7 27 jul 2016
problemen afspelen opgenomen programma's Algemeen : 8 09 sep 2015
dikke problemen met stabiliteit en problemen met PPPoE sessies over glasvezel en Experiabox V8 KPN Internet Storing : 8 29 jan 2015
Advertentie