obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
WiFi, draadloos internetten
 Onderwerp afdrukken
wifi modem experia wil niet werken in "nieuwe huis"?
muisje58
Onlangs is een goede vriend van ons verhuisd naar aan ander huis van een woningbouwvereniging.
Jaar of 20 (of zo) geleden is dit huis volkomen gerenoveerd.
Hij bestelde tijdig (had al eerder KPN pakket incl de "aan huis service" ) en nu als geheel met ook interactieve TV etc. hele pakket.

Tot zover alles nog oke, week geleden werd hele pakket bezorgd en volgens de handleiding 'fluitje van een cent' om zelf aan te sluiten.

In de meterkast vond hij 2 zogeheten lasdoppen, en eromheen wat isolatiespul/schuim dat gehard was geloof ik.

De Experia is volgens handleiding aangesloten.
Echter bij activeren, middels bellen naar KPN helpdesk, bleek dat aansluiten verder onmogelijk was Sad

Vriend heeft geen "pc-knobbel" en stap voor stap is alles nog eens nagegaan, maar nee de bekende lampjes op de modem (alleen die aantonen dat deze op stroom is) bleven "dood".

Verder is er in de woonkamer alleen een telefoon-stopcontact; woonde oude dame in die kennelijk alleen analoge telefoon van KPN had.
TV CAI kastje is ook niet gevonden, maar mogelijk had ze wel digitenne (ze is nu overleden)

Al met al had hij gehoopt na maand zonder gemak van internet en weer ook vaste telefonie (via modem) alles vlot klaar was.
Volgens de helpdesk kan er op zijn vroegst komende dinsdag een monteur komen kijken (jawel thuis blijven tussen 08-18.00 uur) en als die de oorzaak niet vindt of kan verhelpen dan de avonddienst, met ook apart nog extra kosten als blijkt dat het probleem inderdaad in deze huurwoning is....

Al met al voor mij een wat vreemd verhaal...ik geloof het wel, maar wil graag snappen waarom in een gerenoveerde huurwoning zoiets "normaals" als een werkend optie voor internet en telefonie en TV, kennelijk niet gewoon is?Frown

Hebben jullie hier enig idee waarom dit kennelijk in dit huis zo lastig is of een probleem is?
Of wie herkent dit (en wist dit zelf en liefste zonder meerkosten) op te lossen?
 
Kniest
KPN is in principe verantwoordelijk voor een deugdelijke aansluiting tot het ISRA punt. Vanaf daar is het je eigen verantwoordelijkheid qua aansluiten van e.e.a. IS/RA staat voor Infrastructuur Randapparatuur. Het is het scheidingspunt tussen de apparatuur en bekabeling van de netwerkaanbieder en de abonnee.

Als ik het zo lees (lasdoppen en purschuim....)dan is er geen ISRA punt en dus ook geen signaal. Dat wordt dan mogelijk een dispuut tussen de verhuurder/eigenaar van het pand en de KPN. KPN kan stellen dat de vorige huurder de zaak er mogelijk heeft uitgesloopt en de kosten om de zaak te herstellen willen doorrekenen aan de verhuurder. En huurhuis dient m.i. opgeleverd te worden met een ISRA punt die op het KPN netwerk is aangesloten. Dat had bij de inspectie van de woning bekeken moeten worden. Ik zou beiden verhuurder en KPN achter hun broek aanzitten. Succes.
 
muisje58

Quote

Als ik het zo lees (lasdoppen en purschuim....)dan is er geen ISRA punt en dus ook geen signaal. Dat wordt dan mogelijk een dispuut tussen de verhuurder/eigenaar van het pand en de KPN. KPN kan stellen dat de vorige huurder de zaak er mogelijk heeft uitgesloopt en de kosten om de zaak te herstellen willen doorrekenen aan de verhuurder.


Hartelijk dank voor je uitleg!
Stel dat KPN stelt dat in dit huis nog niet eerder een ISRA-punt kan vinden?
Vorige huurster zal beslist onschuldig zijn , ze zou bv dus enkel analoge telefoon van KPN hebben gehad.
Toen ik dit verhaal van vriend hoorde, zeker nadat via testen en pogingen om het ADSL ditmaal te herkennen en zo te activeren, was ik al "bang" dat er nog iets verouderd/nietaanwezig was in dat huis...

Zelf keek ik mee in de handleiding en zag een plaatje van de 3 mogelijke meterkast aansluitingen (nu bijgevoegd).
Vriend zag toen dat de lasdop op plaatje dan wel dat 'ding' moest zijn in de meterkast. (andere 2 waren het met zekerheid niet)
Zelfs 2 lasdoppen zijn er aanwezig en dit leek hoopvol Wink
Maar stel dat dit nog wel een oude constructie is?

Ook dan blijf ik het merkwaardig vinden dat na een renovatie en oplevering dit huis, dan nog geen ISRApunt heeft?
Of had VOOR de woningbouw die deze vriend deze woning aanbood dit zelf moeten controleren en zorgen dat alles gelijk werkzaam was (zoals je hieronder oppert)?

Quote

En huurhuis dient m.i. opgeleverd te worden met een ISRA punt die op het KPN netwerk is aangesloten. Dat had bij de inspectie van de woning bekeken moeten worden. Ik zou beiden verhuurder en KPN achter hun broek aanzitten. Succes.


Als ik dit nu zo lees, heeft de komst van die KPN monteur dan komende dinsdag weinig nut?
Bovendien hele dag thuis moeten wachten is al m.i "slecht en ongepast geregeld in deze tijd"!
Waarom, zodra monteur in zijn dagschema in die buurt is, geen contact het hem opnemen via GSMnr en verwachte tijd (bij benadering) doorgeven?Frown

Als het immers NIET gelijk opgelost of hersteld wordt, mag je ook nog een wachten op de technische (nood) dienst KPN die tussen 18.00 en 20.00 uur nog kunnen komen, maar gezien tijdstip ook weinig nog kunnen MITS er nog aansluiting aangelegd moet in huis toch?

Wat is dan nu wijsheid... zeker als je buiten dit hele gedoe ook nog kans hebt op een flinke nota van KPN?
Maandag (morgen dus al) in actie komen is redelijk lastig als je al een baan hebt, en dinsdag een "vrije dag" moeten nemen en mogelijk achteraf zinloos hiervoor thuis moest blijven is ook diep triest toch?

Hoe kom je zsm erachter of die 2 lasbussen in de meterkast nog van zeer oud type zijn en waarom dan 2 lasbussen?

Of (ik las net elders ook al 'griezelverhalen'Wink om extra kosten te dekken elders door hele huis (soms kruipruimtes) op zoek gaan naar een eerdere hoofdaansluiting van KPN?
 
Kniest
De verhuurder had ervoor moeten zorgen dat bij oplevering het ISRA punt met aansluiting op het kopernetwerk van KPN aanwezig had moeten zijn. Gezien het feit dat de vorige bewoner kon bellen, ook als is het analoog, geeft aan dat er een KPN (oude PTT) kabel ligt. Daar kan prima je signaal over binnen komen. Huisbaas bellen en hem dat laten oplossen. Dat betekent dat hij de KPN het ISRA punt fatsoenlijk moet laten aansluiten en dat waar en bij wie de fout ligt ze dat onderling maar uit te laten maken. Maandagochtend je verhuurder bellen en hem aangeven dat er mogelijk een monteur komt en dat als blijkt dat er kosten aan vast zitten v.w.b. ISRA punt hij die dient te betalen. Ik zou persoonlijk wel die monteur laten komen. Succes.
 
muisje58
Oke, nu even vlot, want vriend is hier nu bij me thuis voor even en heb hem deze posting laten lezen Wink

Er zitten dus idd. 2 van die lasbussen in die meterkast, en elders in huis nog zo'n wandcontactdoos, die 2-delig is , 1 gesloten, de andere met die bekende 3 gaatjes Grin

Onderaan beide lasbusjes loopt vanaf de vloer wel een blauwe dikke kabel.

Boven uit beide lasdoppen, komen en dunnere grijze (telefoonkabel? ) naar het plafond. Verder is er omheen niets meer te zien door de lading van dat purschuim....
Zou het kunnen dat 1 der lasdoppen zorgt voor de telefonie bovenburen?

Heb je nu weer andere of duidelijke ideetjes? Smile
 
Kniest
http://nl.wikipedia.org/wiki/ISRA

Ben geen technicus en formeel is een dergelijke leiding tot het ISRA punt de verantwoordelijkheid van KPN. Daarnaast zou ik voorzichtig zijn omdat oude analoge (POTS) lijnen een ander voltage hebben dan de moderne ADSL lijnen en daar zijn verschillende KPN routers voor. Daarnaast kun je het KPN servicenr. bellen en kunnen ze je vertellen wat voor een lijn het is en hem van afstand eens doormeten. Kun je gelijk advies vragen over het afwezig zijn van een ISRA aansluiting.

Zie link naar wiki artikel.
 
muisje58
Goed nieuws Smile
Alles bleek mee te vallen en de monteur is zelfs redelijk vroeg gisteren in dat huis geweest.
Meterkast en lasdoppen daar waren niet het bekende ISRA punt, maar na zoeken wel gewoon een aansluiting (wandcontact met die 3 gaatjes haha) in de muur ergens bij het raam.

Toen was alles wel vlot aangesloten en momenteel werkt nu alles ook draadloos (nog) goed Wink


Maar alsnog alle dank voor het fijne meedenken en de info!
Op den duur zullen mensen die op trefwoorden zoeken ook dit vast wel lezen, en wie weet zijn er meer mensen met al je info gebaat! Wink
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'wifi modem experia wil niet werken in "nieuwe huis"?', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Via WiFi naar vast netwerk WiFi : 1 05 mrt 2024
V12 modem en nordVPN Snelheid Snelheid : 3 22 apr 2023
Mobielnummer UK wordt niet herkent KPN Mobiel Storing : 2 30 apr 2022
WIFI verbinding Algemeen : 2 30 apr 2022
Experia box reset naar oude instelling Hardware instellingen : 13 10 okt 2021
Advertentie