obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
KPN Gebruikers Groep - Experts helpen klanten » KPN ADSL & VDSL verbindingsproblemen » Snelheid
Vermeld afstand tot telefooncentrale en post je ADSL statistieken. Configuratiescherm, Geavanceerd, Statistieken, ADSL statistieken.
 Onderwerp afdrukken
Kan iemand mij duidelijkheid verschaffen
1jvanr
Goedemiddag,
Ik heb hier in huis de afgelopen tijd veel problemen met de internetverbinding van KPN. Het verhaal zit als volgt; ik ben een paar maanden geleden in een studentenhuis in Leiden komen wonen en na verloop van tijd kwam ik erachter dat er iets geks aan de hand was met het internet (beter gezegd, de snelheid). We betaalden namelijk voor het premium abonnement en kregen ongeveer 3500 kbit.
Hierop ben ik zondag 02/01/11 met KPN gaan bellen en mij werd verteld dat er een nieuw modem moest komen en dat de lijn omgezet zou worden van ADSL naar VDSL. Geen extra kosten, 21/01/11 zou de lijn omgezet worden, prima. De modem werd vrij snel daarna bezorgd en toen was het even rustig. Tot 21/01/11 gewacht en toen de lijn omzetting afgewacht. Maar er gebeurde niks, rond 5 uur nog met de KPN helpdesk gebeld en te horen gekregen dat het een geautomatiseerd proces was en ook nog 's avonds kon gebeuren of de dag erna. Goed, weer wachten dus. Maar er gebeurde niks, toen heb ik op zondag 23/01/11 wederom met KPN gebeld en toen kreeg ik te horen dat het probleem vast de eerstvolgende werkdag opgelost werd en dat ik eigenlijk gewoon maar moest wachten. Deze meneer vertelde mij ook nog dat ik het modem al gewoon op had kunnen hangen omdat het 'n ADSL2+ modem was. Dit had ik zelf ook al gedacht maar mij was eerder verteld dat het een VDSL modem was en dus niet op het oude signaal zou gaan werken. Daarna heb ik maandag de 24ste weer gebeld om te vragen hoe het nou zat. Ik kreeg eindelijk iemand aan de telefoon die verstand van zaken had, of in ieder geval deed alsof hij er verstand van had. Het hele verhaal werd mij uitgelegd en het blijkt dat mijn centrale geen VDSL kan leveren, omdat dit volgens de helpdesk medewerker vooralsnog alleen in de grote steden is uitgerold. Nou vind ik Leiden zelf 'n grote stad, maar daar kunnen de meningen dus over verschillen. Dus hoogstwaarschijnlijk is hier nog geen VDSL mogelijk.

Op dit punt had ik dus het nieuwe modem (Thomson TG789vn v2) opgehangen en aangesloten maar ik kreeg maar 8000kbit binnen, dit was al het hele weekend zo. Na de voor de hand liggende oplossingen van de helpdesk (is het modem goed aangesloten, harde reset, wifi uit/aan etc etc) werd mij gezegd dat mijn probleem door werd gezet naar de technische dienst. Aangezien ik op het moment van bellen al €30,- aan belkosten had gemaakt om een simpel probleem op te lossen vroeg ik wanneer ik dan gebeld zou worden. "Binnen 5 werkdagen meneer", maar tot op dit moment ben ik nog niet terug gebeld. Ik hoop dus wel dat ze me vandaag nog gaan bellen anders zou ik zwaar teleurgesteld zijn, maar ik hoop hier wat beter oplossingen te krijgen.

Kan iemand mij helpen? Weet iemand of het echt zo is dat mijn central geen VDSL kan leveren? En weet iemand hoe ik de internetsnelheid kan krijgen waar voor betaald wordt? Er is dus KPN Premium internet abonnement en een Thomson TG789vn v2 modem. Bij voorbaat dank!

De gegevens van de centrale en uit het modem zijn als volgt:

BBNed postcode check:
DSL centrale
Afstand tot centrale 304 meter
Code centrale Ledn-C
Naam centrale Leiden-Centrum

Speedtest.nl postcode check:
146 Leiden-Centrum 2311EA LEIDEN 071

Modem koppelingsinformatie:
Actief: 0 dagen, 1:19:12
DSL-type: ITU-T G.992.5
Bandbreedte (verzenden/ontvangen) [kbps/kbps]: 900 / 10.008
Overgebrachte gegevens (verzonden/ontvangen) [B/B]: 0 / 0
Uitgangsvermogen (verzenden/ontvangen) [dBm]: 12,3 / 19,4
Signaalverzwakking lijn (verzenden/ontvangen) [dB]: 8,1 / 17,0
SN-marge (verzenden/ontvangen) [dB]: 11,0 / 16,9
Systeem Leveranciers-ID (lokaal/extern): TMMB / ----
Chipset Leveranciers-ID (lokaal/extern): BDCM / BDCM
Frameverlies (lokaal/extern): 0 / 0
Signaalverlies (lokaal/extern): 0 / 0
Voedingsverlies (lokaal/extern): 0 / 0
Verbindingsverlies (extern): -
Foutseconden (lokaal/extern): 0 / 0
FEC-fouten (verzenden/ontvangen): 289 / 0
CRC-fouten (verzenden/ontvangen): 0 / 0
HEC-fouten (verzenden/ontvangen): 0 / 0
 
boekbros
"VDSL kan leveren, omdat dit volgens de helpdesk medewerker vooralsnog alleen in de grote steden is uitgerold"
Ik heb in Vianen (utr) gewoond: mét VDSL. Ik woon nu in Driebergen: mét VDSL2! Beide conglomoraten (!) tellen zo'n 20.000 in woners. Nee echt, het aantal nullen klopt.
Het aantal nullen bij KPN kan ik je niet zeggen, wel dat ik keer op keer op forums nieuwe smoezen lees. Schamen moesten die luierdragers van de HD zich; onvolwassen digibeten. Ze zijn grote duimenzuigers en schrijven smoezenboek na smoezenboek vol, gewoon omdat het niet willen zeggen dat ze er ook niks van snappen, maar het geld zo hard nodig hebben.
Ze worden ook nooit geëvalueerd, want dan zijn ze alweer ontslagen. Niveau nulkommanulkommanul.

Oei, wat ben ik boos vandaag.

In ieder geval is 304 meter een prachtige afstand om juist wél VDSL te kunnen krijgen, maar het ligt er ook aan hoeveel mensen er onderweg van centrale naar jou ook een aansluiting hebben. Maar normaal gesproken: yes, you can!
 
Codemeister
Je afstand tot de centrale is ongeveer 1300 meter. Dit geeft een in theorie een maximale snelheid van 22 Mbps. Prima afstand voor VDSL - wat overigens aanwezig zou moeten zijn in de centrale die je noemt (zie inderdaad reactie @boekbros).

We kunnen helaas niet controleren of je centrale al geüpgrade is voor VDSL2, maar het lijkt me onrealistisch als dat niet het geval is in Leiden.
 
1jvanr
Ik zie dat de bandbreedte die het modem aangeeft nu langzaamaan begint te stijgen. Ik had gisteren 'n stuk over DLM gelezen hier op het forum en toen besefte ik me dat ik de router eigenlijk wel iedere dag 'n keer gereset had om te kijken of ik 'n hogere snelheid kan krijgen.
Inmiddels zit de snelheid op Bandbreedte (verzenden/ontvangen) [kbps/kbps]: 1.028 / 11.997. Nog steeds onder de maat, maar waarschijnlijk moet ik het modem dus gewoon 'n veel langere tijd aan laten staan.

Dit neemt echter nog niet weg dat een aantal HD medewerkers mij voorgelogen hebben en ik nu eigenlijk geen zin heb om op te gaan bellen om te klagen (omdat dat veel te duur is). Daarnaast is mij 'n week geleden beloofd dat mijn zaak doorgezet zou worden naar de technische dienst en dat die mij binnen 5 werkdagen terug zouden bellen .. pff dit is wel erg vervelend.

Iemand nog suggesties voor 'n aanpak?
 
Slevin
Je snelheid is geen VDSL of VDSL2+, je modem / router staat aangesloten op adsl2 / adsl2+ kaart in de DSLAM (Wijkcentrale).

DSL-type: ITU-T G.992.5 ==> ADSL2 / ADSL2+


Dat verhaal over DLM is ook niet helemaal waar, de eerste intrain waarde is vaak de juiste en het zal wellicht nog een paar mbit omhoog gaan, maar ga geen wonderen verwachten Smile DLM zal wellicht nog wat tweaken kwa SNR ratio's maar thats it.

Je afstand is Signaalverzwakking lijn (verzenden/ontvangen) [dB]: 8,1 / 17,0 (Ontvangvermogen delen door 10) 1.7 km. Dit komt overeen met 10 mbit, zie plaatje.

snelheid%20vs%20afstand%20adsl2+

Quote

In ieder geval is 304 meter een prachtige afstand om juist wél VDSL te kunnen krijgen, maar het ligt er ook aan hoeveel mensen er onderweg van centrale naar jou ook een aansluiting hebben. Maar normaal gesproken: yes, you can!


Dit is niet echt waar, de intrainwaarde is altijd de juiste waarde, dit is niet afhankelijk van hoeveel mensen erop een centrale zitten aangesloten. Mocht het zo zijn dat je intrainwaarde vele malen hoger is dan dat je daadwerkelijk behaald, dan is er wel een probleem, maar dat probleem zit vaak in de Backbone (Het gedeelte achter de DSLAM (Wijkcentrale)
Gewijzigd door Slevin op 02 februari 2011, 00:16
 
1jvanr
Volgens mij klopt je theorie niet, waarom is de signaalverzwakking bij verzenden dan bijvoorbeeld maar 8.1? Dan zou bij verzending de centrale toch op 800 meter moeten staan..? Daarnaast is de banbreedte inmiddels weer omhoog gegaan naar 15.000 Mbit. Ik hoop nu eigenlijk gewoon dat KPN zich aan z'n woord gaat houden en dat de technische dienst mij terug gaat bellen en me uitleg gaan geven.
Is het ook mogelijk om (met terugwerkende kracht) geld terug te vragen voor het feit dat we hier thuis lange tijd niet de snelheid heb gekregen waar we wel voor betaalden?
 
Codemeister
DLM zal de komende dagen blijven meten en berekenen wat jouw maximaal haalbare snelheid is. Ik denk (ben er eigenlijk van overtuigd) dat je geen claim met terugwerkende kracht kunt indienen. Tenminste: KPN zal 'm nooit in behandeling nemen, gezien er specifiek geadverteerd wordt met 'tót 40 Mbps'. Gezien de koperlijntjes van KPN behoorlijk verouderd zijn - en de snelheid van ADSL/VDSL afneemt naarmate je verder van de centrale woont - moeten providers zoals KPN zichzelf indekken met de nodige termen.
 
Slevin

Quote

Volgens mij klopt je theorie niet, waarom is de signaalverzwakking bij verzenden dan bijvoorbeeld maar 8.1? Dan zou bij verzending de centrale toch op 800 meter moeten staan..?


Het upstream (verzenden signaal) maakt gebruik van hele lage frequenties, deze frequenties zijn lang niet zo erg onderhevig aan ruis dan de downstream frequenties, daarom kan dit ook een vertekend beeld geven. Een stelregel die wij altijd gebruiken is het ontvangstvermogen delen door 10, het is niet heel nauwkeurig (kan ~250 meter schelen) maar dan heb je in ieder geval een indicatie.

Ik heb hem voor jouw nogmaals uitgerekend aan de hand van deze (post ik morgen wel) formule (ja die bestaat ook nog) dan kom ik uit op 1.4 km. Ik zal je lijn morgen wel is door de analyzer gooien en kijken waar ik dan op uit kom.

PS: De ratio bij ADSL / ADSL2(+) over analoge telefonie, ook wel annex A genoemd is 1:2. Hieraan kan je zien dat het signaal zonder al te rare fratsen over het koper goed gedragen wordt. Hopelijk beantwoord dit je vraag en heb ik aangetoond dat mijn theorie toch wel klopt Smile
Gewijzigd door Slevin op 04 februari 2011, 00:43
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Kan iemand mij duidelijkheid verschaffen', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
iemand al sma sunnyportal werkend gekregen= Hardware instellingen : 2 08 sep 2014
Kan iemand dit even controleren? Snelheid : 2 27 dec 2010
Snel duidelijkheid doorgifte betaalkanaal Programma aanbod : 1 05 jun 2008
Advertentie