obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
KPN Gebruikers Groep - Experts helpen klanten » KPN ADSL & VDSL verbindingsproblemen » Snelheid
Vermeld afstand tot telefooncentrale en post je ADSL statistieken. Configuratiescherm, Geavanceerd, Statistieken, ADSL statistieken.
 Onderwerp afdrukken
Snelheidverhoging ?
Wido91
Hallo,

Wij hebben thuis sinds 2006 internet plus bellen van de KPN (toen Internet Plus Bellen GO). Vorig jaar april kregen we een brief dat KPN snelheidsverhogingen voor internet door zou voeren. We zouden van 8Mbit download naar 16Mbit download gaan (IPB extra). Tot op de dag van vandaag is er qua snelheid echter niets verandert, downloaden gaat nog steeds met 1MB/s. Wel zijn er problemen met het uitvoeren van zogenaamde "speedtests" op internet. Deze geven veel te hoge waardes (105Mbit/s download etc., wat natuurlijk nooit kan). Voorheen lukte het wel een een snelheidindicatie te verkrijgen d.m.v. een speedtest, die ongeveer klopte met de afgesproken snelheid.
Sinds het begin hebben we het Siemens Gigaset SX551 modem/router, waar een aantal keren problemen mee zijn geweest (storingen, DNS server). De volgende gegevens zijn hier in af te lezen:

ADSL Line
Status: Cable connected
Line mode: G.992.5 (ADSL2+)
Maximum line rate: 7995 kbps (downstream) / 773 kbps (upstream)
Noise margin: 6 dB (downstream) / 11 dB (upstream)
Line attenuation: 23 dB (downstream) / 25 dB (upstream)
Output power: 22 dBm (downstream) / 12 dBm (upstream)

Volgens de KPN wonen wij ongeveer op 1,5 kilometer afstand van de centrale (Renkum). Mijn vraag is of iemand duidelijkheid kan geven of deze waardes "ok" zijn en waarom we niet in de buurt komen van de 16Mbit download. Alvast bedankt.

Mvg,

Wido
Gewijzigd door Wido91 op 19 januari 2011, 14:21
 
Codemeister
De SN-marge (in de SX551 ook wel 'noise margin' genoemd) mag niet onder de 6 dB komen. Hoe hoger de snelheid, hoe lager de SN-marge. In jouw geval is dit 6 dB waaruit je kunt concluderen dat je snelheid aan z'n maximum zit.

Is de afstand tussen het ISRA-punt en je modem toevallig groot?
 
Wido91
Bij het aansluiten van de Experiabox in 2006, werden er defecte kabels meegeleverd door de KPN. Er is toen dacht ik gratis een monteur geweest die kabels kwam knippen. Volgens mij is de afstand niet meer dan een meter. Wat ik nu zo gek vind is dat het internet om een of andere reden zo instabiel is, ik kan geeneen speedtest normaal uitvoeren op internet. De resultaten zijn dan extreem hoog. Ook vind ik de ping aan de hoge kant, naar google pingen levert resultaten van ongeveer 40ms. Dit was vroeger altijd zo'n 22ms. De meeste computer zijn verbonden met een kabel.
 
Wido91
Ik heb even gekeken. De telefoonlijn komt in de woonkamer binnen via een wandcontactdoos. Hieruit gaat een kabel van een halve meter naar een splitter, en vanuit de splitter gaan 2 kabels naar de Experiabox (LINE en ADSL). Deze kabels zijn denk ik bijna een meter lang. Sinds het installeren van de Experiabox is er niks verandert aan deze situatie. De monteur heeft destijds deze kabellengtes aangehouden.
 
Codemeister
De opstelling die je geeft is in orde.

Kun je door een bestand te downloaden (testbestanden, zijn in principe leeg): http://www.kpn.gebruikers.eu/speedtest-ser...1000mb-bin - de maximale snelheid bepalen?
 
Wido91
Ik heb een 1GB Bin file een tijdje aan laten staan. En de snelheid is ongeveer 840 KB/s, maar het gekke is dat hij start met 8MB/s en dan heel langzaam richting de 1MB/s gaat. Vorige week haalde ik vaak nog 1,1MB/s maximaal maar sinds deze week is het opeens minder, ook kan ik me herinneren dat de line rate normaal iets boven de 10000kbps downstream zit. Deze is nu 7856 kbps, dus weer lager dan vanochtend. Is het misschien handig om een ander modem aan te vragen? En kan de splitter niet gewoon worden weggehaald? Telefoon gaat toch via VoIP i.p.v. vaste lijn.
 
Codemeister
In principe kun je de splitter dan weghalen. Heb je trouwens al geprobeerd de router een volledige reset te geven?
 
Wido91
Dit zal ik morgen proberen. Ik heb de switch ondertussen verwijdert, en de Experiabox direct aangesloten. De telefoon doet het inderdaad nog en qua internet is er verder geen verschil merkbaar. De waardes in de Experiabox zijn verder ook ongeveer hetzelfde gebleven. Hopelijk verricht een reset wonderen.
 
Codemeister
Laat even weten hoe het afloopt. Let op: DLM doet er 7-10 dagen over om een stabiele snelheid te geven.
 
Wido91
Ik heb de Experiabox een uur geleden gereset. Nu maar afwachten.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Snelheidverhoging ?', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Advertentie