obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
KPN Gebruikers Groep - Experts helpen klanten » KPN ADSL & VDSL verbindingsproblemen » Snelheid
Vermeld afstand tot telefooncentrale en post je ADSL statistieken. Configuratiescherm, Geavanceerd, Statistieken, ADSL statistieken.
 Onderwerp afdrukken
Traag internet
FellowMe23
Hallo mede KPN gebruikers,

Ik heb sinds een aantal weken InternetPlusBellen van KPN.
Tot nu toe nog niet echt tevreden. Telefoon is al een paar keer weggevallen en internet heeft ook al wat problemen gehad.
Alle kabels en aansluitingen nagekeken en een paar vervagen, maar daar is niks mis mee. Een herstart geprobeerd en een harde reset, maar niks daarvan helpt. Voorheen had ik een los internet en telefonie abonnement. Telefoon nooit problemen, internet af en toe.

Wat nu het geval is dat in plaats van de normale snelheid van rond de 400kb/s (Wat nog niet de helft is van de beloofde 8Mb/s, maar goed) de snelheid terugalt naar 90kb/s. Eergisteren heb ik wel ontdekt dat de modem terugzetten naar fabrieksinstellingen helpt, alleen de volgende dag/keer is het probleem weer terug.

Iemand suggesties?
 
kpntester
Miskoop om te kiezen voor IPB Pfft Maar dat terzijde.

Post je modemstats van de Experiadoos is. Kunnen wij voor je uitzoeken hoe het zit met de lijnkwaliteit. Voor als je het nog niet wist: je Experiadoos beschikt over een sterk dichtgetimmerde webinterface op IP 192.168.2.254 (aanklikbaar). Daar kan je de ADSL lijnstatistieken opvragen.

Overigens loopt jouw abbo tot 8 Mbit/s, oftewel 1000 KB/s. Als jij 400 KB/s haalt is KPN tevreden en voldoen zij aan het contract wat jij net ondertekend hebt. Maar goed, nogmaals: overal is ruimte voor verbetering. Uit de ADSL statistieken valt bijvoorbeeld vaak de afstand tot de centrale te bereken. Dat is een factor die de snelheid kan bepalen, naast de kwaliteit van de bekabeling vanaf het IS/RA (hoofdcontactdoos voor de telefoon) tot aan de Experiadoos.
Gewijzigd door kpntester op 11 januari 2011, 15:05
 
kpntester
Trouwens, voor wat het terugvallen van de snelheid betreft: heeft u een bekabelde of een draadloze verbinding?
 
FellowMe23
Bedankt voor uw reactie magnetra7,


Ik had graag voor een andere provider gekozen, maar in dit gehucht heb ik keuze tussen KPN....KPN en ehm KPN. Niet echt een breed aanbod dus.
Inmiddels alweer een keer het eerder bschreven probleem gehad. Terug naar fabrieksinstellingen, maar deze keer had ik een 'stabiele' 260kb/s. Momenteel is de snelheid weer normaal met 420 kb/s. Zal nu de lijnstatistieken posten met deze snelheid, maar weet niet of daar dan wat aan te zien is. Op het moment dat het probleem zich voordoet zal ik nog een keer de statistieken posten.

Ik werk met een draadloze verbinding met twee verschillende laptops. Volgens mij zit daar geen probleem in overigens.

De stats:

Koppelingsinformatie

Actief: 1 dag, 16:24:31

DSL-type: ITU-T G.992.1

Bandbreedte (verzenden/ontvangen) [kbps/kbps]: 512 / 4.096

Overgebrachte gegevens (verzonden/ontvangen) [B/B]: 0 / 0

Uitgangsvermogen (verzenden/ontvangen) [dBm]: 11,9 / 19,9

Signaalverzwakking lijn (verzenden/ontvangen) [dB]: 29,0 / 47,5

SN-marge (verzenden/ontvangen) [dB]: 19,0 / 6,6

Systeem Leveranciers-ID (lokaal/extern): TMMB / ----

Chipset Leveranciers-ID (lokaal/extern): BDCM / ALCB

Frameverlies (lokaal/extern): 0 / -

Signaalverlies (lokaal/extern): 0 / -

Voedingsverlies (lokaal/extern): 0 / -

Verbindingsverlies (extern): -

Foutseconden (lokaal/extern): 221 / -

FEC-fouten (verzenden/ontvangen): 2.310.495 / 10

CRC-fouten (verzenden/ontvangen): 257 / 28

HEC-fouten (verzenden/ontvangen): 1.026 / -

Even voor de duidelijkheid. Dit zijn dus de stats bij een 'normale' verbinding en die ziet er als volgt uit:
1109440544
 
Codemeister
De afstand tot de centrale is inderdaad erg groot, dus een enorm hoge snelheid zal het niet worden. Wat betreft draadloos; draadloze verbindingen zijn sowieso een stuk snelheid kwijt. Bedraad zal altijd sneller zijn.

Welk type Experia Box heb je?
 
Cyberbot
hij heeft ook veel FEC fouten het kan zijn iets met de bakebling,
jouw modem haalt bijna max 4MB ik denk door de afstand tot de central is lang,
 
FellowMe23
Bedankt voor jullie snelle reacties.

Zal eens kijken of bedraad sneller gaat. Zeker handig op het moment van verbindingsproblemen. Ben er vanuit gegaan dat er niks mis is met de draadloze verbinding omdat deze het toen ik de losse internetverbinding had het wel deed.

De modem die ik heb staan is een thomson TG789vn.

De meest dichtbijzijnde centrale volgens speedtest.nl is 3166 meter. De bijbehorende grafiek laat zien dat er dan inderdaad maar zeer beperkte snelheden te behalen zijn. Echter heb ik voorheen wel langere periodes gehad dat de verbinding stabiel was op 400 kb/s. Misschien snelheidsbeperking in verband met een instabiele lijn?
 
Cyberbot
3166m is echt een laang afstand daar door krijgt jouw lijn niet hooger als 4MB
 
Codemeister
Zoek op het forum eens naar 'DLM'. Dit is waarschijnlijk bij jou ook het geval vanwege, wat je al noemde, de snelheid in combinatie met de afstand tot de centrale.
 
FellowMe23
Heb 'DLM' even opgezocht. Voorzover ik begrijp is het dus snelheidsbegrensing omdat de bekabeling niet goed genoeg is voor een snelle verbinding. Klopt het dat bij kpn automatisch wordt vastgesteld wat de maximaal haalbare snelheid is voor mijn lijn?

De afgelopen dagen heb ik geen verbindingsproblemen gehad. Een constante snelheid van 420kb/s, niks op aan te merken.
Vandaag viel later op de middag de verbinding weg en nu ziet het er als volgt uit:

1115687750

DSL-verbinding

Koppelingsinformatie

Actief: 0 dagen, 2:20:22

DSL-type: ITU-T G.992.1

Bandbreedte (verzenden/ontvangen) [kbps/kbps]: 512 / 1.824

Overgebrachte gegevens (verzonden/ontvangen) [B/B]: 0 / 0

Uitgangsvermogen (verzenden/ontvangen) [dBm]: 11,9 / 16,7

Signaalverzwakking lijn (verzenden/ontvangen) [dB]: 29,0 / 47,5

SN-marge (verzenden/ontvangen) [dB]: 19,0 / 13,5

Systeem Leveranciers-ID (lokaal/extern): TMMB / ----

Chipset Leveranciers-ID (lokaal/extern): BDCM / ALCB

Frameverlies (lokaal/extern): 71 / -

Signaalverlies (lokaal/extern): 8 / -

Voedingsverlies (lokaal/extern): 0 / -

Verbindingsverlies (extern): -

Foutseconden (lokaal/extern): 2.098 / -

FEC-fouten (verzenden/ontvangen): 238.458 / 1

CRC-fouten (verzenden/ontvangen): 1.519 / 6

HEC-fouten (verzenden/ontvangen): 1.841 / -

Heb in andere forum berichten gelezen dat de sn-marge belangrijk is en dat deze minimaal 6 moet zijn. Vanmiddag was deze voor ontvangen 5,8 en nu blijkbaar 13,5.
Is het normaal dat dit zo sterk veranderd?
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Traag internet', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
KPN DSL Signal Issue so no internet Opleveringsproblemen : 1 04 jun 2020
KPN DSL Signal Issue so no internet Helpdesk : 1 04 jun 2020
Heel erg traag internet..... KPN Internet Storing : 2 09 apr 2019
Geen internet op wifi KPN Internet Storing : 10 29 nov 2018
Internet opeens trager KPN Internet Storing : 5 04 jan 2018
Advertentie