obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Help de helpdesk! Dit onderdeel wordt gemodereerd door het KPN Webcare team!
 Onderwerp afdrukken
Slechte upload waarden
arnman
Sinds zes maanden is hier een KPN 16/2 ADSL + iTV aansluiting in gebruik op basis van ADSL2+. Sinds ingebruikname is de uploadsnelheid nooit boven de 900Kbps uitgekomen (waarde uit Experiabox gelezen). Een aantal weken geleden heb ik telefonisch bij KPN helpdesk verzocht om een upgrade naar VDSL in verband met huidige beperking van 1Mbps van de upload. Dit kon volgens de helpdeskmedewerker niet doordat de afstand tot de wijkcentrale te groot zou zijn. Hemelsbreed is het ongeveer 1400 meter (woon aan een doorgaande weg waar zowel de wijkcentrale als mijn huis aan ligt, wijkverdeler staat tegen mijn beukehaag aan). Ik dacht dat op deze afstand VDSL mogelijk zou kunnen zijn. De medewerker merkte verder op dat de upload-waarde 'slecht' is, aangezien ik wel de volledige 1024Kbps zou moeten krijgen.

Ik had juist het 16/2 pakket genomen vanwege de wat hogere upload-snelheid, die ik momenteel niet haal. Hieronder de stats van mijn Experiabox (circa drie weken geleden voor het laatst gereset met de 'paperclip'-methode):

Systeeminformatie
Productnaam: TG789vn
Serienummer: XXXXXXXXXX (weggelaten)
Softwareversie: 8.4.2.U
Softwarevariant: EU
Bootloaderversie: 1.0.5
Productcode: 36592630
Kaartnaam: CANT-4

DSL-verbinding
Koppelingsinformatie
Actief: 12 dagen, 13:31:49
DSL-type: ITU-T G.992.5
Bandbreedte (verzenden/ontvangen) [kbps/kbps]: 896 / 11.006
Overgebrachte gegevens (verzonden/ontvangen) [B/B]: 0 / 0
Uitgangsvermogen (verzenden/ontvangen) [dBm]: 12,6 / 0,0
Signaalverzwakking lijn (verzenden/ontvangen) [dB]: 7,2 / 16,0
SN-marge (verzenden/ontvangen) [dB]: 6,5 / 8,3
Systeem Leveranciers-ID (lokaal/extern): TMMB / ----
Chipset Leveranciers-ID (lokaal/extern): BDCM / IKNS
Frameverlies (lokaal/extern): 0 / 0
Signaalverlies (lokaal/extern): 0 / 0
Voedingsverlies (lokaal/extern): 0 / 0
Verbindingsverlies (extern): -
Foutseconden (lokaal/extern): 0 / 1
FEC-fouten (verzenden/ontvangen): 3.430.756 / 123.869
CRC-fouten (verzenden/ontvangen): 0 / 0
HEC-fouten (verzenden/ontvangen): 0 / 0

Ik ben geen expert op het gebied van DSL-waarden, maar de snelheid van het modem zou toch hoger moeten kunnen op circa 1,5km als ik enkele Wikipedia-artikelen erop nasla. Ook zijn er een hoog aantal FEC-fouten af te lezen. Momenteel is het modem via een UTP Cat5e kabel gekoppeld aan het ISRA-punt in de kelder. Afstand: circa 4 meter. Aangezien her en der wordt aangeraden om deze afstand maximaal 1,5 meter te houden, heb ik bij wijze van test de Experiabox in de kelder geplaatst en aangesloten met een kabeltje van 1m. Desondanks komen identieke waarden tevoorschijn.

Kan iemand mij vertellen of de snelheden zoals momenteel geleverd door de Experiabox op basis van de afstand (circa 1,5km) normaal zijn, met name de upload-waarde?

Alvast dank voor de genomen moeite!
 
arnman
Wat betreft bekabeling: zoals aangegeven ligt er nu een CAT 5e kabel tussen het ISRA-punt en de Experiabox, waarbij het blauw/blauwwitte aderpaar is gebruikt voor het aansluiten. Ook een korte test met de Experiabox in de kelder naast het ISRA-punt met korte kabel (>1m) leveren dezelfde waarden op. De Experiabox een aantal dagen in de kelder laten liggen is geen optie, aangezien ik dan ruzie krijg met vriendin en kids (iTV en telefoon kunnen dan niet aangesloten worden).

Kan ik hiermee bekabeling als mogelijke oorzaak uitsluiten?
 
arnman
Vlak na mijn laatste aanvulling viel de DSL-verbinding weg, waardoor de VPN-verbinding naar kantoor en de nieuwjaarsconference van Freek de Jonge voor een aantal minuten uitviel. Geen idee of het gerelateerd is, maar ik vermeld het volledigheidshalve maar erbij.

Experia-log (IP-adressen zijn aangepast)

Jan 2 23:32:44 CONFIGURATION mbus igd sync successfull
Jan 2 23:32:34 CONFIGURATION failed to sync mbus atomic
Jan 2 23:32:24 PPP link up (VoIP_over_ADSL) [10.136.73.xx]
Jan 2 23:32:23 FIREWALL event (1 of 2): modified rules
Jan 2 23:32:23 FIREWALL event (1 of 2): created rules
Jan 2 23:32:22 PPP link up (Internet_over_ADSL) [86.89.178.xxx]
Jan 2 23:32:22 GRP Default destination is routed via gateway 86.89.178.xxx
Jan 2 23:32:22 PPP PAP Authenticate Ack received
Jan 2 23:32:21 PPP PAP Authenticate Request sent
Jan 2 23:32:21 PPP PAP Authenticate Ack received
Jan 2 23:32:21 PPP PAP Authenticate Request sent
Jan 2 23:32:10 PPP link down (Internet_over_ADSL) [86.89.178.xxx]
Jan 2 23:32:09 CONFIGURATION mbus igd sync successfull
Jan 2 23:32:01 CONFIGURATION mbus atomic sync successful
Jan 2 23:31:59 PPP link up (Internet_over_ADSL) [86.89.178.xxx]
Jan 2 23:31:59 PPP PAP Authenticate Ack received
Jan 2 23:31:59 PPP PAP Authenticate Request sent
Jan 2 23:31:46 PPP PAP Authenticate Request sent
Jan 2 23:31:41 xDSL linestate up (ITU-T G.992.5; downstream: 11006 kbit/s, upstream: 896 kbit/s; output Power Down: 21.4 dBm, Up: 12.6 dBm; line Attenuation Down: 15.5 dB, Up: 7.2 dB; snr Margin Down: 7.1 dB, Up: 6.0 dCool
Jan 2 23:31:41 FIREWALL event (1 of 7): deleted rules
Jan 2 23:31:35 PPP link down (VoIP_over_ADSL) [10.136.73.xx]
Jan 2 23:31:35 PPP link down (Internet_over_ADSL) [86.89.178.xxx]
Jan 2 23:30:53 FIREWALL event (1 of 19): modified rules
Jan 2 23:30:53 FIREWALL event (1 of 7): created rules
Jan 2 23:30:53 xDSL linestate down
Jan 2 23:30:53 GRP Default destination is not routed anymore via gateway 86.89.178.xxx
Gewijzigd door arnman op 02 januari 2011, 23:46
 
Codemeister
Ik zou KPN vragen om een lijnmeting. Wat je ook kunt doen is een DLM-lijnreset aanvragen. Hierdoor wordt het profiel op je aansluiting gereset, waardoor met maximaal 20 dagen een nieuwe, stabiele snelheid wordt behaald.
 
arnman
Afgaande op Codemeisters advies zojuist contact gehad met een KPN helpdeskmedewerker. Op mijn verzoek heeft hij een lijnmeting gedaan, waarbij hij aangaf dat de waarden niet abnormaal zijn. Ook de weerstanden (?) waren in orde. Het hoge aantal FEC-fouten had volgens hem te maken met het opstarten van iTV. Op mijn opmerking dat de verbinding er zo nu en dan uitvliegt (laatste maal afgelopen maandagavond zoals eerder geschreven) is verder niet op ingegaan. Slotconclusie: er zou nauwelijks verbetering mogelijk/merkbaar zijn, ook al zou bv de upload van ca 900kbs naar 1024kbs gaan.

Mijn vraag: kan/moet ik het hier bij laten en het accepteren 'as is', of kan iemand (bv KPN Webcare team) mij nog verdere tips verschaffen? Met name het zo nu en dan 'spontaan' uitvallen van de verbinding zoals afgelopen maandagavond is hinderlijk bij tv-kijken.
 
arnman
Ik heb ditmaal het tweede advies van Codemeister opgevolgd: de Experiabox is nu verplaatst naar de kelder, nabij het ISRA-punt. Nieuwe kabel van 50cm tussen ISRA en Experiabox gehangen en via de KPN servicedesk een DLM reset aangevraagd (en gekregen). Nu even een aantal dagen afwachten of de snelheid omhoog gekrikt gaat worden. Hopelijk sorteert het effect, zodat de witte UTP-kabel voor iTV niet al te lang in het zicht in de woonkamer hoeft te liggen...
 
arnman
Wel, de eerste DLM-aktie heeft vannacht plaatsgevonden als gevolg van de aangevraagde DLM-reset:

Jan 11 01:44:45 GRP Default destination is not routed anymore via gateway 86.89.xxx.xxx
Jan 11 01:45:29 xDSL linestate up (ITU-T G.992.5; downstream: 14010 kbit/s, upstream: 920 kbit/s; output Power Down: 20.8 dBm, Up: 12.6 dBm; line Attenuation Down: 15.5 dB, Up: 7.1 dB; snr Margin Down: 6.2 dB, Up: 6.0 dCool

Upstream niet veel beter, downstream +3Mbps. Even afwachten of deze waarden de komende dagen naar boven danwel beneden bijgesteld worden door DLM...
 
Pvdvelde
TS niet goed gelezen.....
Gewijzigd door Pvdvelde op 15 januari 2011, 15:57
 
arnman
Bij de tweede DLM-wijziging een week geleden werd een upload-waarde van 1033 ingesteld, maar deze verdween weer na twee dagen op het moment dat het modem de volgende DLM-reset kreeg en kennelijk de snelheid naar beneden schroefde.

Vanochtend was het modem >4 dagen up, waarop ik de test met de korte kabel tussen ISRA en Experiabox maar heb beƫindigd en de EB weer in de woonkamer heb geplaatst aan de 4mtr UTP-kabel. De huidige stats zijn als volgt:

Actief: 0 dagen, 2:02:33
DSL-type: ITU-T G.992.5
Bandbreedte (verzenden/ontvangen) [kbps/kbps]: 920 / 13.967
Overgebrachte gegevens (verzonden/ontvangen) [B/B]: 0 / 0
Uitgangsvermogen (verzenden/ontvangen) [dBm]: 12,6 / 0,0
Signaalverzwakking lijn (verzenden/ontvangen) [dB]: 7,4 / 16,0
SN-marge (verzenden/ontvangen) [dB]: 6,8 / 6,3
Systeem Leveranciers-ID (lokaal/extern): TMMB / ----
Chipset Leveranciers-ID (lokaal/extern): BDCM / IKNS
Frameverlies (lokaal/extern): 0 / 0
Signaalverlies (lokaal/extern): 0 / 0
Voedingsverlies (lokaal/extern): 0 / 0
Verbindingsverlies (extern): -
Foutseconden (lokaal/extern): 0 / 1
FEC-fouten (verzenden/ontvangen): 15.398 / 313
CRC-fouten (verzenden/ontvangen): 0 / 0
HEC-fouten (verzenden/ontvangen): 0 / 0

Mijn conclusie is dat de interne bekabeling getuige deze test niet het probleem is (immers geen verschil geconstateerd). Rest de vraag of de huidige snelheid van 920 up / 13.967 down gebruikelijk is over een afstand van 1,5km.
 
Codemeister
Aan de SN-marge te zien zul je niet veel hogere snelheid halen dan je nu haalt. Je kunt eventueel proberen de splitter te verwijderen en te kijken of je dan hogere snelheden haalt.

NB: de SN-marge mag niet onder de 6dB komen, vandaar de opmerking.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Slechte upload waarden', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
slechte wifi verbinding op 1 PC WiFi : 4 18 jan 2018
Slechte verbinding + vreemd spectrum KPN Internet Storing : 9 11 aug 2016
Zeer slechte ervaring aanvraag verhoging internetsnelheid van 100 naar 500 mb Opleveringsproblemen : 6 08 mei 2015
Upload snelheid/posten Usenet : 10 31 mrt 2015
Geen of slechte verbinding Whatsapp via WIFI Experiabox V9 WiFi : 7 14 feb 2015
Advertentie