obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Alle vragen m.b.t. de instellingen van de Hardware kun je hier stellen.
Heb je hier wat aan?
Ja Ja 60%[6 stemmen]
Nee Nee 40%[4 stemmen]
Totaal stemmen : 10
 Onderwerp afdrukken
Review/omschrijving/ervaringen ExperiaBox ARV7519 (arcadyan ARV7519)
hardcorebarbiedoll
Review / omschrijving / mijn ervaringen van/met het nieuwe KPN modem de ExperiaBox ARV7519 (oftewel de arcadyan ARV7519)
Bij ons thuis wordt het modem alleen gebruikt voor internet. We hebben geen Voiptelefonie of Interactieve televisie.
Hierover kan ik dus geen indruk geven. Verder gebruiken wij thuis zowel linux-, apple- en windows apperatuur via lan-kabels en Wifi.

pict0001wshttp://yfrog.com/n2pict0001wsj
sorry voor de slechte kwaliteit... me telefoon maakt niet van die mooie foto's

In de verpakking:
Het modem, een adapter en een bevestigingsbeugel om hem aan de muur te hangen.

Eerste indruk + omschrijving buitenkant:
Persoonlijk vind ik de experia zeer lelijk om naar te kijken, maar het modem blijft toonbaar voor op een bureau.
Verder voelt de experiabox zeer goedkoop en fragiel aan, dit had de thomson TG789vn die ik hiervoor had niet.

Deze experiabox heeft net als zijn voorgangers een aantal status leds aan de voorkant:
Power, Ethernet, WPS, Wireless, Voice, Broadband, Internet, TV en Upgrade.
Aan de zijkant zit een "Wifi Connect" knop.
Aan de achterkant zitten een aantal aansluitingen/knoppen:
4x lan, 1x pstn, 2x telefoonaansluiting, 1x dsl aansluiting, 1x resetknop, 1x aan/uit schakelaar, 1x stroomaansluiting
en 1x usb massstorage aansluiting.

de 1ste keer aansluiten:
Alle kabels erin gedaan en aangezet. Het eerste dat opvalt is de opstartsnelheid van deze experiabox,
ik kon binnen één minuut op internet via lan en wifi (met de standaard instellingen).

De experiabox configueren:
Via de webbrowser op de computer (verbonden via een lan-kabel) naar http://192.168.2.254/ gegaan.
Je komt op een loginscherm waarbij de gebruikersnaam of Login ID "KPN" (in hoofdletters) reeds ingevuld is.
Geen wachtwoord invullen en op login drukken om in te loggen.

loginscreenhttp://yfrog.com/62loginscreenp

Hierna vraagt het modem direct om een nieuw wachtwoord van de gebruiker KPN. Je moet een nieuw wachtwoord invullen.
De Experiabox verplicht je een wachtwoord in te stellen, je kunt niet geen wachtwoord invullen.

Na ingelogt te hebben kom je terecht in een overzichtsscherm

overzichtscreenhttp://yfrog.com/4coverzichtscreenp

Eerste indruk:
Rechtbovenin kan worden gekozen tussen de taal Engels en Nederlands
Het Start-scherm geeft veel informatie over de instellingen en configuratie van de experiabox.
Wat opvalt is dat achter elke instelling (overal in de experiabox) de standaardinstelling staat vermeld, handig voor als je die niet meer weet.
Wat jammer is dat de helpfunctie die aanwezig maar met een klein knopje met een vraagteken rechtonderin op de pagina wordt weergegeven, vaak naast de Apply / Reset knoppen.

Verder geeft de experiabox vier hoofdcategorien aan instellingen weer: Start, Voice, Data en Extras.
Onder elke hoofdcategorien zijn in het linkermenu subcategorien te vinden. zie bovenstaande foto

Een overzicht van alle menu's en welke functies er te vinden zijn:



hoofdcategorie START:

STATUS                         => geeft de startpagina weer (zie boven)
   > ADSL Status               => geeft de status weer van de ADSL lijn.
   > Voice                     => geeft de status weer van de Voice oftewel Telefonie
   
WAN                            => Geeft de ATM PVC status en instellingen weer.
                               => Functie PPPoE passthrough kan hier uit/aan gezet worden.
 
LAN                            => DHCP Server kan hier worden ingesteld. (een adressenPool, de lease Time en zelfs de Domainname).
                               => Er kunnen 10 statische ip-adressen worden ingevuld, die gekopelt zijn aan MAC-adressen.
 
WLAN                           => instellingen om de WIFI aan, uit of op de timer te zetten.
                               => Je kunt de Wlanknop op de buitenkant van de experiabox uit of aanzetten.
                               => Je SSID instellen.
                               => Je WIFI Wachtwoord instellen en kiezen voor een passphrase(wachtwoord) of HEX.
   > Settings                  => ja of nee instellen of je wifi zichtbaar is ofniet (SSID Broadcast).
                               => Wireless mode kun je hier kiezen. (802.11 a/b/g/n)
                               => De WIFI bandbreedte is hier instelbaar (20Mhz of 20/40Mhz)
                               => het kanaal dat je WIFI gebruikt en evt een uitbreidingskanaal.
                               => Wifi in de Beschermde modes zetten (protected mode).
                               => 802.11e/WMM Qos function aan/uit.  Geeft de qualty of service aan voor WMM (Wifi multimedia)
                                  aanzetten bij een draadloze multimedia server/pc.
   > Security                  => WPS-PIN en WPS-pin zijn hier instelbaar (deze codes staan ingesteld en achterop het modem vermeldt)
                               => Tevens is hier de Wifi beveiligingsmodes in te stellen.(wpa/wpa2, wpa2 only, wpa only en WEP)
                               => Ook is de authentication methode in te stellen hier. (802.1X of PSK)
   > Timer                     => Hier kun je instellen wanneer de wifi actief is. als je deze functie heb aangevinkt bij WLAN (zie boven)
   > Access Control            => Hier kan op basis van MAC-adressen de toegang worden verschaft of verboden. (tot max 32 stuks)
   > WDS                       => WDS functie instellingen (het vergroten van je Wifi-radius met signaal herhalers of andere Accesspoints)

hoofdcategorie VOICE (ik maak geen gebruik van telefony dus kan de functies niet uittesten)

Extensions IN                  => je kunt hier instellen dat verschillende binnenkomende nummers/voip providers naar een bepaald telefoontoestel worden gestuurd.
Extensions OUT                 => hier kun je instellen welke telefoonnummers/voipproviders standaard worden gebruikt om te bellen en vanaf welk toestel.
Status                         => geeft de status weer van de Telefonie en zijn instellingen

hoofdcategorie DATA

NAT                            => -
   > Port Mapping              => hier kunnen verschillende instellingen worden gedaan voor het draaien van (game)servers enz.
                               => externe porten kunnen worden geredirect naar specifieke (locale) servers en porten.
   > Special Application       => hier kun je bepaalde poorten openzetten voor bepaalde software voornamelijk games en P2P. (maximaal 10 regels,
                                  wel zijn per regel portranges instelbaar).
   > NAT Mapping Table         => hier wordt realtime weergegeven welke porten gebruikt worden door wie en waarheen.
   
FIREWALL
   > Access Control            => hier kan bepaald lokaal verkeer naar het internet worden geblokeerd, zoals internet, chat en p2p. (er zijn een boel voor
                                  gedefineerde services maar je kunt ze ook zelf bepalen (poorten en protocol).
   > MAC filter                => hiermee kunnen alleen bepaalde MAC-adressen (computers/apparaten) worden toegestaan op je lokale netwerk (max 32).
   > URL Blocking              => Hier kunnen bepaalde website's en keywords in url's worden geblokeerd. (max. 30)
   > Schedule Rule             => Hier kan worden ingesteld wanneer de (bovenstaande) Access Control wordt toegepast. (max. 10)

hoofdcategorie EXTRAS

Password Settings              => Hier kan je je inlogwachtwoord weer veranderen.
                               => Ook kun je hier instellen hoelang het duurt voordat je automatisch wordt uitgelogd uit het modem (is ook uit te zetten)
Time Settings                  => Hier kan de Tijdzone worden ingesteld. deze staat vaak al goed ingesteld op GMT +1.
Backup / Restore               => Hier is het mogelijk een backup te  maken van je instellingen van het modem, handig voor een reset.
                                  Tevens kan hier je modem worden gereset naar de fabrieksinstellingen.
Reboot                         => hier kan het modem worden ge-reboot.
Upnp                           => hier kun je Upnp aanzetten voor je software.
                                  en voor het modem zodat deze (als je een usbstick o.i.d. hebt aangesloten) mediaserver wordt herkend door je computer.
USB                            => usb function kan hier uit- of aangezet worden.
   > File Server               => De server is volledig instelbaar: naam, omschrijving, de werkgroep, toegankelijkheid van buitenaf en
                                  de beveiligingsmode (max 8 folders)
   > FTP Server                => ook de FTP server is volledig instelbaar. (ook remote access)
   > Web FTP Server            => zelfde als bovenstaande FTP server alleen met webinterface (hij dus te gebruiken in je browser)
   > Printer Server            => LPD-LPR service. hiermee kun je je printer aansluiten op het modem, zodat iedereen op het netwerk kan printen.


1ste ervaringen met het gebruik:
Het opslaan van instellingen is soms traag maar niet extreem.
De Upnp werkt in dit modem (in tegenstelling tot de TG789vn) Games en Utorrent blijken te werken.
De Wifi is goed instelbaar.

Na 1 nacht draaien (met een torrent download over de WIFI):
De Experiabox is gecrashed en in tegenstelling tot de TG789vn is die niet automatisch weer opgestart.
Dus modem uitgezet en weer aangezet na iets van 1 minuut.
Alle instellingen die ik had gemaakt waren weg... (en nee heb geen reset/restore uitgevoerd).
Na het instellen van mijn SSID van de WIFI kreeg ik hierna 2 SSID's: de standaardnaam AVR7519(+6cijfercode) en die van mezelf en ze werkte allebij niet. Ik kreeg geen enkele computer verbonden.
Hierna een reset gedaan (terug naar fabrieksinstellingen) en geprobeert mijn eerdere config te laden via de restore functie
Gelukkig had ik een backup gemaakt van de instellingen via de restorefunctie, kom ik erachter dat de Restore functie niet werkt.
Bij het herstarten van de experiabox na een restore (doet die automatisch) kreeg ik weer een rare 2de SSID in me WIFI namelijk RT2860AP1.
Na ff googlen kom ik op een topic over een fout in een wifi driver van de Ralink RT 309x chipset versie: 2.4.0.4

En nu geeft mijn modem nog steeds 2 SSID's aan: de orginele AVR7519(+6letters/cijfers) + de RT2860AP1
ik kan nu wel internetten via de wifi maar alleen via de fabrieksinstellingen.

Conclusie:

Modem heeft veel functies die werken en is hier en daar een verbetering tegenover de TG789vn
MAAR
De Wifi-driver heeft een groot probleem en maakt het gebruik van wifi onmogelijk.
het gedrag van de wifi en het feit dat de instellingen van het modem verdwijnen lijken verdacht veel op dat van de TG789vn

Zolang je geen (zware) wifigebruiker bent, is het modem zeer geschikt.

mijn advies is koop zelf een modem.
Geen enkel modem van kpn (ik heb de speedtouch580, TG789vn (2x) en arcadyan gehad dit jaar) heeft het langer volgehouden dan mijn eigen linksys modem.

update:
het modem blijft raar doen en geeft wanneer ingesteld op DUTCH allemaal duitse zinnen aan...
daarnaast wil een fatsoenlijke torrentdownload/upload niet werken omdat het modem dan denkt dat het onder een DDos aanval is, dus alles blokeert of het modem bevriest.

Wat zijn jullie ervaringen?
Gewijzigd door hardcorebarbiedoll op 27 oktober 2010, 19:04
 
kpntester
Hoi!

Super bedankt om de moeite te nemen een review te schrijven. Hier zaten we allemaal op te wachten. Ik heb zelf meermaals geprobeerd via KPN zo'n nieuwe experiadoos te bemachtigen maar dat lukte aldoor niet toen ik nog bij KPN zat.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wat meer screenshots, en dan voornamelijk van het LAN en DATA gedeelte (zit er een DMZ in, hoe zien de instelmogelijkheden voor NAT er uit). Verder was ik eigenlijk ook wel benieuwd hoe de instelmogelijkheden voor VOICE er uit zien.

Als je nog wat screenshotjes zou kunnen maken van de webinterface zou dat super zijn!! Grin Nogmaals bedankt!
Gewijzigd door kpntester op 22 oktober 2010, 13:00
 
hardcorebarbiedoll
@magnetra7

Er zit geen DMZ functie in het modem,
MAAR je kunt wel doormiddel van portmapping en "speciale poorten voor applicaties" alle poorten handmatig openzetten op 1 IP-adres. (niet geprobeert btw)

screenshots van NAT config:
portmapping
specialapplication
natmappingtable

Voip kan ik nix van laten zien omdat er geen account(s) zijn ingesteld. maar ik heb de mogelijkheden omschreven in mijn eerste post.
voiceextensionsin
Gewijzigd door hardcorebarbiedoll op 23 oktober 2010, 01:56
 
JoepW
Ik krijg dit modem binnenkort als alternatief voor de TG789vn. Dit omdat portforwarding op de TG789vn niet werkt.
KPN stelt dat dit modem wel goed functioneert met bv de PS3.
Nu lees ik hier dat WIFI niet stabiel is. Wel jammer, want dan zal ik mijn oude DLink weer in gebruik moeten nemen voor WIFI 'achter' de Arcadyan.

Ik zie dat je opmerkt om zelf een modem te kopen, maar dat kan toch gewoon NIET met IPB?
 
Cyberbot
is dit om te verkregen nu ? heb nu niks aan mijn internet, mijn ps3 en BD live werken niet,
bedankt
 
JoepW
Ik weet niets van het beleid van de KPN ten aanzien van het verstrekken van alternatieve modems.
Sorry ik kan je niet verder helpen.
Bij mij hielp dreigen met 'in gebreke stellen' en contract opzeggen Angry
 
davevdrh
Hallo allemaal,

Even mijn ervaringen + een brandende vraag:

Omdat Alice overgenomen is door Tele2 en aankondigde dat ze voortaan wel een start-tarief in rekening gingen brengen heb ik het abonnement opgezegd en overstap gedaan naar KPN Internet+bellen (met afkoop belkosten).

Per 2 december 2010 zou het aangesloten worden.
Week ervoor kreeg ik de Experiabox ARV7519 netjes binnen.
Op de dag zelf (2 dec) aangesloten.
Gewacht totdat de router klaar was met updaten (blauwe lampje) en gereboot was...
Klaar... alles werkte!
Laptops ingesteld op WIFI... in 1x draaien!
Kortom: Prima voor elkaar (en dat is voor veel providers een hele prestatie).

Enige waar ik nog mee zit is de portforwarding. Die wil me niet lukken, terwijl ik het wel goed heb ingevuld denk ik... (bij Alice lukte het me ook)
Ik gebruik uTorrent en heb bij de portforwarding de poort toegevoegd. Zowel UDP als TCP.
Firewall van windows ook zowel de applicatie als de poort als uitzondering erin gezet.
De test van uTorrent geeft echter steeds aan dat de poort nog dicht staat (maar ik kan wel downloaden).
In de securitylog van de router staat in no time enorm veel keer **SYN Flood**.

Iemand ervaring met uTorrent en de portforwarding van deze router?

Alvast dank voor hulp.
 
Codemeister
@davevdrh: helaas moet ik je teleurstellen. Ook op de Arcadyan zijn er problemen met port forwarding.
 
JoepW
Nee he..... Werkt met dat modem mijn PS3 dan ook niet met GT5?
 
davevdrh
@codemeister tsja was er al bang voor.

Kwestie van ADMIN wachtwoord achterhalen? Of firmwarehack?
Ik kan namelijk niet vinden hoe je bijvoorbeeld de firewall (tijdelijk) uit kan zetten van de router zelf.
En de "rules" die je aan kan maken zijn enkel om toegang te blokkeren, niet open te zetten.
Ik vermoedt dat de firewall in de router de poorten blokkeert voordat ze geforward kunnen worden....

Heeft iemand een idee waar firmware te vinden is van deze ARV7519?
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Review/omschrijving/ervaringen ExperiaBox ARV7519 (arcadyan ARV7519)', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Tijdgebonden toegang configuren bij ExperiaBox V10 en UTP/RJ45 bekabeling (niet-draadloos) Algemeen : 7 06 mrt 2021
Port forwarding experiabox v10 Routers : 4 28 feb 2019
Experiabox V10 en V10a Hardware instellingen : 4 23 jan 2019
ARV7519 ombouwen naar WiFi-repeater Routers : 23 13 jun 2018
Ervaringen glasvezel internet & TV KPN Algemeen : 2 22 nov 2017
Advertentie