obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Vermeld hier alles in relatie tot diensten van KPN, zoals televisie, telefonie, video on demand, etc.
 Onderwerp afdrukken
IPV6
Geephile
Heeft er iemand een idee of KPN al een IPV6 omgeving heeft waar klanten op kunnen connecten ter test, of moet ik het met een tunnelbroker doen?

Is de Thomson TG789vn uberhaupt al geschikt voor IPV6?
 
kpntester

Quote

Geephile schreef:
Heeft er iemand een idee of KPN al een IPV6 omgeving heeft waar klanten op kunnen connecten ter test, of moet ik het met een tunnelbroker doen?

Is de Thomson TG789vn uberhaupt al geschikt voor IPV6?

Hoi,

Allereerst goed om te horen dat er nog meer mensen zijn die geïnteresseerd zijn in IPv6. De Thomson 789 is dusdanig dichtgetimmerd door KPN dat deze protocol 41 (IPv6-tunnelverkeer) niet doorlaat. Voor wat betreft het gereed maken van het KPN-netwerk voor IPv4: KPN doet er heel laks over op dit moment. XS4ALL biedt al 10 jaar IPv6-tunnels aan en sinds kort doen ze ook native (zonder tunnel). Mijn huidige ISP (Ziggo) heeft haar netwerk al wel gereed voor IPv6 gemaakt, maar ze bieden het helaas nog niet aan.

Met andere woorden: wil je IPv6 gaan gebruiken dan raad ik je aan om een eigen modem te gebruiken (kan alleen als je geen internetbellen hebt van KPN), in combinatie met een tunnel.

De tunnels van www.tunnelbroker.net (Hurricane Electric) raad ik aan, ze zijn super stabiel en snel en je merkt vrijwel niet dat je via een tunnel werkt. Mocht je toch de Experiadoos (Thomson 789vn) willen blijven gebruiken, dan kan je een tunnel van GoGo6 proberen. Die laatste prikt nog wel is door de firewall van de Experiadoos heen.

Veel succes!
Laat je het ook even weten wanneer je voor het eerst kan pingen naar 2001:470:d0e2::1 ? Dat ben ik namelijk :-)
Gewijzigd door kpntester op 03 oktober 2010, 15:49
 
LG1
moet je niet al je ipv4 app vervangen cq word die useless als je als ipv6 hebt?
of zijn er nog mogelijkheden met een NAT router erbij die ipv4 omzet naar ipv6?
 
kpntester

Quote

LG1 schreef:
moet je niet al je ipv4 app vervangen cq word die useless als je als ipv6 hebt?
of zijn er nog mogelijkheden met een NAT router erbij die ipv4 omzet naar ipv6?

Hangt er een beetje van af. Ik durf wel te stellen dat 80% van alle applicaties die uitgekomen zijn de laatste 2 jaar wel IPv6 ondersteunen. Ik draai bijvoorbeeld zonder problemen Microsoft Outlook 2010 welke probleemloos verbindt met een emailserver die IPv6 praat. Ook de nieuwsgroepensoftware SABnzbd doet IPv6 perfect.

Er bestaan technieken om IPv4 inderdaad "om te zetten" naar IPv6, maar eigenlijk zijn dat allemaal vieze workarounds. Uiteindelijk moeten we toch allemaal overstappen. Verwacht wordt dat over 240 dagen alle IPv4-adressen op zijn! Zal in de praktijk natuurlijk wel weer meevallen, maar de realiteit is dat er erg weinig van over zijn...

Als je je nu al bedenkt dat één en hetzelfde huishouden het al moet doen met 1 adres (met een vies lapmiddel genaamd NAT), zo was het internet nooit bedoeld. Bij mobiel internet is het al gebruikelijk om 1000en gebruikers hetzelfde adres te laten delen. Met IPv6 heb je zoveel adressen dat elk apparaat er ééntje kan krijgen, waardoor end-to-end connectiviteit ontstaat. Natuurlijk hangt je PC dan rechtstreeks aan het internet, maar zo was het internet oorspronkelijk ook bedoeld. Een goede IPv6-router zal dan gewoon een firewall hebben die je computers beschermen tegen vervelende dingen vanaf het internet.
 
LG1
maar een firewall blokkeerd dan weer net als wat met een nat poorten blokkade gebeurd toch?
voorr een deel dan.
uiteindelijk zal ook dat aantal wel op raken of denk je van niet?

lekker is dat al mijn voip kastjes werken NIET met ipv6
dus die kunnen dan alelmaal de prullenbak in of je moet een waarschijnlijk duren hardware oplossing kopen.
al de oude pcs ook....
Gewijzigd door LG1 op 03 oktober 2010, 18:49
 
kpntester

Quote

LG1 schreef:
maar een firewall blokkeerd dan weer net als wat met een nat poorten blokkade gebeurd toch?
voorr een deel dan.
uiteindelijk zal ook dat aantal wel op raken of denk je van niet?

Precies! Alleen uitgaand verkeer toestaan, inkomend verkeer door poorten open te zetten (je hoeft geen poorten meer te forwarden, openzetten is genoeg). Je hebt natuurlijk van die mafketels zoals mij die lekker de firewall uit laten staan. Het leuke aan IPv6 is dat je zelf kan kiezen hoe jij het wilt. Playstation 3 rechtstreeks aan het internet voor betere online gaming? No problem.

Quote

lekker is dat al mijn voip kastjes werken NIET met ipv6
dus die kunnen dan alelmaal de prullenbak in of je moet een waarschijnlijk duren hardware oplossing kopen.
al de oude pcs ook....

Uiteraard, maar dat heb je met elke nieuwe technologie. Je hoeft natuurlijk niet alles over IPv6 te laten lopen. Je moest eens weten hoe veel workarounds zijn bedacht om VoIP achter een NAT router te laten werken. Als al die oude PC's Windows 2000 of nieuwer draaien is IPv6 ook daar geen probleem.

Mijn Linksys WRT320n (en dat is gewoon goedkope consumentenspul) doet met DD-WRT perfect IPv6. Helemaal geen dure hardware! Zo ook die laatste Fritzboxen (van XS4ALL). Draaien van zichzelf ook prima IPv6.
Gewijzigd door kpntester op 03 oktober 2010, 20:16
 
LG1
maar dus de nu nog te kopen siemens c470ip of de oudere S450 en C450 en verschillende ata;s werken dan niet meer? omdat deze geen ip6 aan kunnen?
 
kpntester

Quote

LG1 schreef:
maar dus de nu nog te kopen siemens c470ip of de oudere S450 en C450 en verschillende ata;s werken dan niet meer? omdat deze geen ip6 aan kunnen?

Als jouw internetprovider in de toekomst geen IPv4 meer aanbiedt: nee, dan niet. Maar tegen de tijd dat dat het geval is zijn we 15 jaar verder Smile

En zelfs als alleen je internetprovider in de toekomst IPv6 gaat aanbieden dan kan je altijd nog een 4in6-tunnel gebruiken (IPv4-in-IPv6).

Geen reden om je zorgen te maken dus Cool
 
LG1
pfffffff ;-)

maar dan moet je wel overal kastjes die die tunnels aan kunen maken neerzetten willen die ip4 nog werken.
Gewijzigd door LG1 op 03 oktober 2010, 20:52
 
kpntester

Quote

LG1 schreef:
pfffffff ;-)

maar dan moet je wel overal kastjes die die tunnels aan kunen maken neerzetten willen die ip4 nog werken.

`t is wat, netwerktechnologie Pfft Shock


Welnee joh, kan gewoon je router voor je doen. Niets geen extra kastjes.
Gewijzigd door kpntester op 03 oktober 2010, 20:55
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'IPV6', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
KPN storing op IPv6 en port-forward KPN Internet Storing : 1 04 feb 2017
Experiabox en IPv6 KPN Glasvezel diensten : 5 03 apr 2016
Advertentie