obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
KPN Gebruikers Groep - Experts helpen klanten » KPN ADSL & VDSL verbindingsproblemen » Opleveringsproblemen
Meld hier je ervaringen met monteurs, vertragingen in de oplevering van je verbinding.
 Onderwerp afdrukken
Opstartperikelen? Audio out of Sync en te lage bandbreedte
KCi
Ik heb het completen IPB Extra +ITV pakket aangevraagd en ik moet eerlijk zijn; het geheel valt me wat tegen en dat begint bij de installatie-instructie. De instructie klopt niet want deze suggereert dat je gewoon de experiabox TG789vn kan gebruiken met je huidige provider, wat natuurlijk niet het geval is. Vooraf installeren heeft dan ook bij oevrstappen geen enkele zin.

Uiteindelijk is alles nog redelijk vlotjes verlopen en was ik op de dag van activatie om 9:30 On-Line. Ervaringen met de helpdesk ook wel goed, echter ontbreekt het nog wel eens aan inlevingsvermogen of begrip voor de specifieke situatie.

Wat ik verwacht had te krijgen was (IPB Extra + IT) 16 Mbps Internet + 2 Mbps Upload en daarbovenop bandbreedte voor ITV. Wat mij nu opvalt is dat mijn experiabox slechts "traint" op 1020Kbps up en 16456Kbps down. Ik zit volgens mij op VDSL2 en zat volgens online 1377 meter van centrale (hemelsbreed 1350) zd-c en verwacht dat ik dat nu dus ook zit. Helemaal onderin een dump uit de experiabox.

Omdat ik inmiddels ook beschik over een Philips LedTV (8000 serie) heb ik ook HDTV aanbgevraagd en dit was binnen 24 uur actief. Ik heb elders gelezen dat de dubbele stream hiervoor 2x 6Mbps zou moeten zijn en dus zou het modem op ongeveer 28Mbps moeten gaan connecten. Daar hij dit niet doet en ook nog de downloadsenlheid steeds rond de 1Mbps blijft zitten heb ik gebeld met de HD maar die geeft aan dat ik maar weer eens moest resetten (paperclip) en twee weken moet afwachten. Dit laatste met een verhaal dat de verbinding zich steeds verder opbouwt, wat ik een beetje vreemd verhaal vindt, maar het zal wel kloppen. Ik ga dus nu over 2 weken weer bellen dat de bandbreedte m.i. niet is wat we zijn overeengekomen. Gevolg is ook dat je geen HD stream kan opnemen en kijken tegelijk.

Nu over ITV in het bijzonder; de RTL kanalen hebben allemaal geen audis Sync. Dit is al licht zichtbaar op standaard digitaal, maar bij HDTV zijn deze kanalen gewoon niet te gebruiken. Ik gebruik voor de itv-box dezelfde TV en vertraging instellingen als voor mij Blu-Ray speler en die is in sync. Ned 1,2 en 3 lopen ook perfect. Ik heb nu ook drie dagen mij gezin geterroriseerd met TV instellingen aanpassen, maar als de Blu-Ray en ned 1,2, 3 goed lopen neem ik toch aan dat het niet meer aan de tv instellingen ligt.
Overigens zit mij ITV Box (1960) aangesloten via DLAN 200Mbps connectoren die bij aansluiten op mijn laptop een verbinding aangeeft tussen 101 Mbps en 157Mbps (devolo tooltje), afhankelijk of er data of niet heen en weer gaat,

Nu mijn vragen.
1. Moet ik geduld hebben met de bandbreedte? Ik geloof nooit dat dit zomeer verdubbeld (is al 3 dagen gelijk gebleven dus er gebeurt in ieder geval niet heel veel.
2. Klopt mijn suggestie dat ik nu 16Mbps/2Mbps + ongeveer 12 Mbps zou moeten hebben als verbinding of zit de 12mb voor HD TV in de 16 Mb (wat ik heel vreemd zou vinden). De afstand kan toch geen probleem zijn aangezien VDSL2 tot 100mbps als uitgaand signaal kan doen? Dan wordt het gewoon een kwestie van meer bandbreedte beschikbaar stellen?
3. Is het probleem met het niet in sync zijn van met namen de rtl kanalen RTl 5 het meest op HD een bekend euvel? Is hier iets aan te doen?
4. Wat zijn al die errors op mijn experiabox?
5. Ik ga er vanuit dat de Devolo's geen van de problemen veroorzaken, die zijn ook continu groen.

Overigens vindt ik zowel HD als SD signaal wat tegenvallen en resulteerd dit alles toch in twijfel of je er goed aan gedaan hebt over te stappen.

DSL-verbinding

Koppelingsinformatie

Actief: 0 dagen, 6:27:02

DSL-type: ITU-T G.993.2

Bandbreedte (verzenden/ontvangen) [kbps/kbps]: 1 020 / 16 465

Overgebrachte gegevens (verzonden/ontvangen) [GB/GB]: 1 434 / 2 366

Uitgangsvermogen (verzenden/ontvangen) [dBm]: 429496728,3 / 13,7

Signaalverzwakking lijn (verzenden/ontvangen) [dB]: 1,4 / 3,1

SN-marge (verzenden/ontvangen) [dB]: 8,4 / 3,4

Leveranciers-ID (lokaal/extern): TMMB / 2D2D2D2D

Frameverlies (lokaal/extern): 0 / -

Signaalverlies (lokaal/extern): 0 / -

Voedingsverlies (lokaal/extern): 0 / -

Verbindingsverlies (extern): -

Foutseconden (lokaal/extern): 9 / -

FEC-fouten (verzenden/ontvangen): 96.434 / 0

CRC-fouten (verzenden/ontvangen): 21 / -

HEC-fouten (verzenden/ontvangen): 0 / 0
en een dag later:


DSL-verbinding

Koppelingsinformatie

Actief: 0 dagen, 19:17:09

DSL-type: ITU-T G.993.2

Bandbreedte (verzenden/ontvangen) [kbps/kbps]: 1 048 / 15 075

Overgebrachte gegevens (verzonden/ontvangen) [kB/GB]: 48 / 192

Uitgangsvermogen (verzenden/ontvangen) [dBm]: 429496728,3 / 13,7

Signaalverzwakking lijn (verzenden/ontvangen) [dB]: 1,3 / 3,1

SN-marge (verzenden/ontvangen) [dB]: 7,8 / 3,5

Leveranciers-ID (lokaal/extern): TMMB / 2D2D2D2D

Frameverlies (lokaal/extern): 10 / -

Signaalverlies (lokaal/extern): 6 / -

Voedingsverlies (lokaal/extern): 0 / -

Verbindingsverlies (extern): -

Foutseconden (lokaal/extern): 48 / -

FEC-fouten (verzenden/ontvangen): 370.050 / 0

CRC-fouten (verzenden/ontvangen): 58 / -

HEC-fouten (verzenden/ontvangen): 0 / 0
Gewijzigd door KCi op 17 september 2010, 09:41
 
Codemeister
In antwoord op je vragen:

1) KPN maakt sinds januari 2010 gebruik van DLM. Dit systeem regelt de verhouding tussen stabiliteit en snelheid op je lijn. Is de lijn niet stabiel (bijvoorbeeld door het continu uitvallen van je modem) dan zal je snelheid naar beneden worden bijgesteld. Werkt alles goed, dan zal je snelheid langzaam aan worden opgehoogd. Je kunt eventueel een lijnreset aanvragen, echter heb je daar op dit moment niets aan. Later kom ik nog wel terug op hoe dat zit.

2) Je lijnkwaliteit moet goed genoeg zijn. De maximaal haalbare snelheid is afhankelijk van de afstand tot de centrale, de koperkwaliteit, de ruisverhouding op de lijn, en ga zo maar door. VDSL2 wordt bij KPN enkel geleverd bij het Premium-pakket met een downloadsnelheid tot 40 Mbit en een maximale uploadsnelheid tot 3 Mbit.

3) De problemen die je omschrijft zijn gerelateerd aan hetgeen we nu gaan oplossen, dus dat moet uiteindelijk verleden tijd zijn.

4) FEC-fouten stellen in principe niet veel voor en worden automatisch door het modem gerepareerd. Pas wanneer je miljoenen fouten krijgt zal het modem moeite krijgen om de fouten te blijven repareren, dit gaat dan ten koste van de aanwezige capaciteit op je lijn. Gevolg: trager internet. CRC-fouten zijn fouten in het verkeer op je lijn, en worden ook automatisch opnieuw binnengehaald (of verzonden uiteraard). Foutseconden zijn in grote hoeveelheden funest voor je verbinding, echter is in jouw geval, 48, niet ernstig.

5) Groen is goed.

Dan nu de situatie van je verbinding: de SN-marge geeft de ruisverhouding op je lijn aan. Hoe hoger, hoe beter. Een vuistregel is dat deze waarde niet onder de 6 dB mag komen. In jouw geval zien we 3,5 dB: niet goed! Waarschijnlijk is je bekabeling in huis niet in orde. Dit dien je dus uitgebreid na te lopen. Ben je ervan overtuigd dat alles in orde is, probeer dan het modem eens aan te sluiten zonder de zwarte splitter.

Waar ik tenslotte benieuwd naar ben is hoe je aan de genoemde 1377 meter tot de centrale bent gekomen. Wat is je postcode? Wellicht kan ik nog wat verder zoeken qua afstanden, dan kunnen we in ieder geval vaststellen welke snelheid je ongeveer zou moeten kunnen halen.
 
KCi
Bedankt voor je reactie.
Ik heb inmiddels ook een reactie van KPN Webcare2; deze meldde mij dat momenteel mijn VDSL nog gemigreerd wordt en dat daarna pas naar de lijn gekeken kan worden. Na eind september zou dan een meting mogelijk zijn en DLM zou ook niet aan staan op dit moment. Als ik bel met KPN HD dan moet ik over twee weken nog maar een keer terugbellen omdat ze altijd eerst de lijn met iets dat DLM heet optimaliseren. Overigens wordt aangegeven dat ik 3,77KM van de centrale af zou zitten, wat mij erg veel lijkt als het hemelsbreed 1 km is)

De historie van mijn lijn; jaren geleden had ik ISDN op het eerste ader-paar (rood/blauw) en bij overstappen naar Orange/Online destijds moest ik van ader-paar(oranje/wit) veranderen. Op dat moment heb ik mijn ISRA punt vervangen door een KPN aangeleverd stekerkastje (die ok bij de experiabox wordt geleverd). Dit kastje heb ik nogmaals vervangen met de nieuwe die bij de Experiabox zat en dit brengt geen extra bandbreedte. (deze zit dus direct op de KPN kabel uit de grond).

Na jaren online gebruikt te hebben waar ik +/- 14,5 Mb van de 20Mb binnen kreeg over ADSL(2?) ben ik nu overgestapt en 10 September is mijn KPN aansluiting geactiveerd. Vanaf 11 september heb ik ook HDTV wat eigenlijk 10 dagen zou duren, maar direct prima werkte.

Ik vraag me overigens nog steeds af of de TV bandbreedte nu additioneel beschikbaar wordt gesteld; of dat deze binnen mijn 16Mb abonnement worden gestopt; in dat geval zou er bij 2 hd-streams van +/- 6mbps niet veel overblijven voor internet. De KPN HD geeft geen antwoord op deze vraag!

Ik ben onder de indruk dat er 16+12 geleverd zou moeten worden en dat ik dan afgaande op mijn orange verlies zo rond de 20,5mbps binnen zou moeten komen. Het is overigens Orange dat mij destijds vertelde dat ik op 1377 mtr. van de centrale af zit en dit het verschil tussen 20 en 14,5 veroorzaakte (hemelsbreed is dit overigens +/- 1 km) Postcode 1506HK/8.

Nu wel; ik heb dus de Experiabox enkel aangesloten op het KPN kastje (ook met een andere kabel) en alle overige kabels er af gehaald; resultaat is dat de waarden zo goed als het zelfde zijn. Hierna alles weer aangesloten en dan weer gekeken. Voor de volledigheid voeg ik de drie situaties in een JPG (bevatten screendumps van de experiabox)
Vooraf- Situatie voor wijzigen kabel
Standalone - Experiabox met andere Rj11 kabel op KPN doosje (aansluitingen in doosje gechheckt) en geen kabels opm de Epxeriabox naar andere apparatuur
Nadien-Situatie zoals aanvangssituatie

Bedankt voor je hulp!
KCi voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.

Gewijzigd door KCi op 27 september 2010, 09:00
 
Codemeister
Ik kan de bijlagen niet zien. Iemand had hier eerder al last van, kun je de bijlagen eventueel ergens anders uploaden en de link hier invoegen?

Wat betreft je afstand tot de centrale, dit is hemelsbreed (!) ongeveer 1377 meter (dat klopt dus). Afhankelijk van hoe de bekabeling ondergronds loopt, kan de totale afstand wel verdubbelen.

Toch vind ik 3,7 kilometer wat ver zoals je zelf ook al opmerkt. DLM zou in eerste instantie gewoon aan moeten staan, tenslotte maakt elke KPN-klant daar nu gebruik van voor zover ik weet. Had je op het oude pakket (ADSL2) hetzelfde modem?

Edit: ik heb de bijlages nu wel Wink
Gewijzigd door Codemeister op 24 september 2010, 15:18
 
KCi
ADSL2 was van Online. Ik ben dus overgestapt naar KPN en heb een dag later HDTV aangevraagd.
 
Codemeister
Maar je gebruikt sinds de overstap naar KPN dus wel een nieuwe modem: de TG789vn? Of zie ik dat verkeerd omdat je dat modem al had via Online.
 
KCi
ja dat klopt, vanaf dat mijn lijn omgezet is van Online naar KPN. Volgens mij zit ik ook al vanaf dag 1 (10-09) op VDSL. Maar schijnbaar is dat anders.
Bij Online had ik een Livebox.
 
Codemeister
Je signaal is VDSL2 en dat klopt dus met je verhaal. Ik snap dus niet wat KPN verstaat onder migreren. Wat betreft DLM: naar mijn weten is dit bij elke klant actief sinds januari van dit jaar, dus ook bij jou.

Daarnaast heb ik je verhaal nog eens goed doorgelezen, en zie ik dat je het Extra-pakket hebt - daar heb ik overheen gelezen. Wat betreft je downloadsnelheid, deze is en blijft 16 Mbit ongeacht welke extra optie(s) je daarbij neemt. Op zich wel wat vreemd: HD-zenders met 16 Mbit: dat kan bijna niet goed gaan.

De vertragingen qua audio op de zenders (of je nou HD kijkt of niet), kan komen door een te lage SN-marge (ruisverhouding op de lijn) en door een te beperkte bandbreedte (in jouw geval 16 Mbit).

Eindconclusie: volgens het modem inderdaad ongeveer 3 kilometer tot de centrale. In dat geval is upgraden naar het Premium-abonnement overbodig, gezien je in principe (bij KPN) nooit hoger dan 16-17 Mbit zult halen. Persoonlijk denk ik dat je vrij weinig positieve punten zult hebben van het HD-pakket.
Gewijzigd door Codemeister op 24 september 2010, 21:54
 
KCi
Ij ga de door KPN gevraagde migratie termijn afwachten en als er dan niets veranderd is dan zal ik ze vragen HD ongedaan te maken. Alleen ned 123 ziojn goed te doen; de rest loopt allemaal a-synchroon. De gewone ITV gaat oevrigens prima.

Is het niet vreemd dat 16Mb 16Mb bliojft als je zoals ik op dit forum gevonden hebt 2x 6Mbps nodig hebt voor 2 HD Steams (kijken en opnemen) ik vind peroonlijk dat hier dan min of meer op gewezen moet worden door KPN. Nu zie ik bij een test met Speednet dat ik ongeveer 14 Mbps haal met de TV uit en 6-8Mbps met de HDTV aan. erg vreemd en als het dus werkelijk zo is houdt jhe met 16MB maatr 4 MB over als je HDTV dan operationeel is. Ik blijf het overigens vreemd vinden dat bik uit mijn adsl2 verbinding van 20Mb wel

Heb je nog een advies voor wat betreft die lage sn-waarde; is dat iets waar kpn (ik ben overigens medewerker, van een dochter van KPN, wat ook de reden is van mijn overstap) iets aan moet doen als dit over een week nog zo is?
KCi voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.

Gewijzigd door KCi op 27 september 2010, 08:58
 
Codemeister
Of je bekabeling is ergens niet in orde, vaak is slechte bekabeling de oorzaak van een (te) lage SN-marge. Als je ervan overtuigd bent dat de bekabeling in orde is dan staat je profiel qua bandbreedte mogelijk te hoog afgesteld (DLM zal je snelheid dan omlaag halen).

KPN heeft op de een of andere manier een andere manier van verzenden en ontvangen van het internetverkeer, gezien je bij je vorige provider wel de 20 Mbit haalde. Eventueel kun je om een lijnmeting vragen.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Opstartperikelen? Audio out of Sync en te lage bandbreedte', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
CAM-module en audio installatie Tips en Truuks voor Digitenne en IPTV : 3 25 jul 2013
Schrikbarend lage snelheid Snelheid : 4 02 aug 2012
Te weinig bandbreedte Algemeen : 1 06 sep 2011
te lage snelheid Snelheid : 1 15 jul 2011
Lage snelheid en zeer onstabiele lijn Snelheid : 5 03 jul 2011
Advertentie