obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
KPN Gebruikers Groep - Experts helpen klanten » KPN ADSL & VDSL verbindingsproblemen » Snelheid
Vermeld afstand tot telefooncentrale en post je ADSL statistieken. Configuratiescherm, Geavanceerd, Statistieken, ADSL statistieken.
 Onderwerp afdrukken
Is er een betrouwbaar alternatief voor instabiel KPN?
kpntester

Quote

Codemeister schreef:
Dat ben ik met je eens... er zijn enorm veel negatieve ervaringen sinds het gebruik van DLM. Je kunt kabelinternet overwegen, op een grote afstand van de centrale haal je met ADSL geen echt hoge snelheden.

DLM is voor mij een uitkomst geweest. Mijn lijn is er alleen maar sneller op geworden, en met een beetje extra werk kan ik zelf met DMT tool ook nog 1,5 mbit er bij "drukken". En bij perioden van instabiliteit wordt de snelheid naar beneden geschroefd, ik zie dan meestal meteen het aantal CRC/HEC-errors verminderen.

Heb er één keer een negatieve ervaring mee gehad toen ik ineens teruggezet werd naar ADSL (ipv ADSL2+). Maar dat kan KPN zelf ook zijn geweest natuurlijk.
Gewijzigd door kpntester op 31 augustus 2010, 16:41
 
Codemeister
Dan ben ik erg benieuwd met welke router je DMT aan het werk hebt kunnen krijgen. Met de TG789vn kon ik niet inloggen via DMT, gezien het adminpassword ontbreekt.
 
kpntester

Quote

Codemeister schreef:
Dan ben ik erg benieuwd met welke router je DMT aan het werk hebt kunnen krijgen. Met de TG789vn kon ik niet inloggen via DMT, gezien het adminpassword ontbreekt.

Ik gebruik (volgens mij heb ik dat wel eens eerder gepost hier) mijn eigen apparatuur, ik hoef die crapdoos van KPN niet. In mijn geval een eigen Speedtouch 546 v6 met een 5.x firmware, welke in een unnumbered PPP bridge draait. DMT werkt prima.

Als KPN het telnetwachtwoord zou vrijgeven zou je een stuk meer met die 780/787/789 kunnen.

PS: sinds wanneer worden woorden in mijn tekst automagisch dikgedrukt trouwens?!
Gewijzigd door kpntester op 31 augustus 2010, 16:45
 
kpntester

Quote

Knol schreef:
Signaalverzwakking lijn (verzenden/ontvangen) [dB]: 50,0 / 57,0 Dit duid op een aansluit fout, die 50 db moet ongeveer de helft zijn 30 db dus! Ik zou als ik jou was de aansluitingen en israpunt goednakijken, deze waardes lijken helaas nergens op! Dat DLM de lijn naar beneden doet is logisch, aangezien de waardes niet goed zijn... CRC fouten lopen ook de spuigaten uit! Dus kijk je isra grondig na, en verbind je modem eens rechtstreeks op het isra punt evt, dan zul je zien dat de waardes anders zijn!

Succes!

Hoeft niet. Als je 6 KM van de centrale zit kan een demping van 50 dB heel goed, ben het zelf ook wel is meerdere keren tegen gekomen.

Maar goed, als de bekabeling niet proper is is dat de oorzaak Wink
Wat Knol zegt dus, en anders heb je gewoon met een ellendig lijntje te maken. Daar kan je zelf verder weinig aan doen behalve KPN bellen dan.
Gewijzigd door kpntester op 31 augustus 2010, 20:53
 
kpntester

Quote

Knol schreef:
57db, kan heel goed, maar dat moet ongeveer de helft zijn, dus ongeveer 30 db! Ook als je ver van de centrale vandaan zit!

Nonsense. Kijk is goed naar deze afbeelding (je moet de downstream attenuation hanteren hierbij):
internode-adsl2-distance1

Dit is van een ADSL2+ lijntje van een vriend van mij bijvoorbeeld, op een afstand van 3 KM:

Line Attenuation (Up/Down) [dB]:   20,5 / 40,0


Ken je natuurkunde, hoe langer de koperlijn hoe meer signaalverzwakking er zal optreden. En voor de kabelkwaliteit geld hetzelfde min of meer, vandaar dat het ook belangrijk is om de bekabeling vanaf het IS/RA in orde te hebben. Deze curve geldt alleen voor de kabels tot aan het IS/RA en is een gemiddelde.
Gewijzigd door kpntester op 31 augustus 2010, 21:06
 
TokkieTokkie
@magnetra7

Wat er bedoeld wordt is dat de upstream demping ongeveer de helft van de downstream demping moet zijn.

Dus bij een downstream demping van 60 db moet de upstream demping ongeveer 30 db zijn (2:1 vuistregel)
 
kpntester

Quote

Knol schreef:
Maar die 20,4 db is ongeveer de helft van de 40 db, of ben ik nu mis?Wink

Dat is upstream. Zoals je misschien weet ligt de upstream van ADSL in het laagfrequente gedeelte, en ook hierbij kan je weer de natuurkundewetten gebruiken. Hoe hoger de frequentie, hoe meer demping. Downstream ligt hoger dan de upstream (en is ook breedbandiger).

Wat het modem dus doet is de gemiddelde demping voor zowel de up- als de downstream uitrekenen. Aangezien de downstream hoogfrequent en breedbandig is zal er daar meer demping optreden.

Edit:
En dan nog één factor die hier in speelt: hoe sneller de verbinding, des te breedbandiger de down/upstream en des te meer demping. Dit heeft te maken met ADSL-tonen, maar dat wordt zo technisch dat ik het hier even bij laat Pfft

500px-ADSL_frequency_plan.svg

@Tokkie: bijna goed. Zie hierboven ^
Een vuistregel die bij ADSL meestal goed opgaat is dat de upstream attenuation ongeveer 2/3 (bij lange lijntjes) of 1/2 (bij korter <3 km meestal) van de downstream attenuation is. Echter zegt deze verhouding niet veel over de lijnkwaliteit.
Gewijzigd door kpntester op 31 augustus 2010, 21:17
 
TokkieTokkie
@magnetra7


Klopt, maar het is wel een goede indicator voor een DSL lijn die op 1 poot loopt en/of er ergens corrosie zit.
 
kpntester

Quote

TokkieTokkie schreef:
@magnetra7


Klopt, maar het is wel een goede indicator voor een DSL lijn die op 1 poot loopt en/of er ergens corrosie zit.

Inderdaad!

Volgens mij zijn we het met elkaar eens nu Cool

@alle anderen:
Doet dit je hoofd tollen, doe je er geen slecht aan om een monteur te laten komen bij problemen.
Gewijzigd door kpntester op 31 augustus 2010, 21:29
 
Bren
Over boerenbedrog gesproken Angry


Kpnstabiel
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Is er een betrouwbaar alternatief voor instabiel KPN?', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
(WAARSCHUWING) Denk 2 x na voordat je kiest voor glasvezel van KPN KPN Glasvezel diensten : 4 19 dec 2019
Hoe betrouwbaar zijn de verwachte downloadsnelheiden? Snelheid : 12 04 mei 2017
Multicast voor Ambilight Hardware instellingen : 3 31 okt 2016
Powerline 650AV+ niet gevoelig voor storing ledlampen Frequently Asked Questions : 7 28 dec 2015
Welke poorten open zetten voor ICS100 KlikaanKlikuit Algemeen : 3 21 sep 2015
Advertentie