obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
KPN Gebruikers Groep - Experts helpen klanten » KPN ADSL & VDSL verbindingsproblemen » Snelheid
Vermeld afstand tot telefooncentrale en post je ADSL statistieken. Configuratiescherm, Geavanceerd, Statistieken, ADSL statistieken.
 Onderwerp afdrukken
Is er een betrouwbaar alternatief voor instabiel KPN?
Bren
*

Anderhalve maand geleden daalde mijn downloadsnelheid van 7000 Mb naar 2500.
Na heel veel ( weeklang) bellen kwam er geen oplossing van het probleem.
Uiteindelijk herstelde de snelheid binnen 1 dag na een laatste pittig gesprekje.

Vandaag terug bij af met dezelfde ellende.
Kan iemand mij een betrouwbaar alternatief geven voor de alsmaar haperende KPN aansluiting?
Ik ben het namelijk spuugzat.

Meting vandaag 14.00 u

Adslspeed

en vanmorgen vroeg

Adsl30augustus1400u
Gewijzigd door Bren op 30 augustus 2010, 20:30
 
Codemeister
Je bent waarschijnlijk slachtoffer geworden van DLM. Dit systeem zorgt voor de verhouding tussen stabiliteit en snelheid op de lijn. Zodra DLM 'ziet' dat de lijn instabiel is, bijvoorbeeld doordat de Experia Box uitvalt, etcetera - zal er gekeken worden of de snelheid niet te hoog staat ingesteld oup uw lijn. Als de doorvoersnelheid namelijk wat lager wordt afgesteld, is de ruisverhouding op de lijn (SN-marge) hoger en geeft dit een stabielere lijn als gevolg. Nadeel is dus dat je snelheid veel lager ligt.

Ik vermoed dat naar aanleiding van je telefoontje, je profiel is gereset. Dan z al je Experia Box opnieuw gaan intrainen op de maximaal haalbare snelheid. Helaas wel - als de lijn dan alsnog instabiel blijkt, zal de snelheid opnieuw naar beneden worden bijgesteld.

Welke Experia Box en welk type abonnement heb je?
 
Bren
Ik heb de experiabox Thompson TG787v SIP
abonnement internet+bellen basis.

Je uitleg over DLM kan ik wel volgen, maar het blijft dan toch merkwaardig dat ik vóór de
snelheidsverhoging waarop ik me had verheugd een snellere snellere verbinding had dan nu het geval is.
Dat wil zeggen dat ik na de "snelheidsverhoging" aan snelheid heb moeten inleveren en dat kan toch niet
de bedoeling zijn?
 
Codemeister
Ik ben bang van wel als het inderdaad DLM is. Om dit te bevestigen kun je in je router kijken via http://192.168.1.254/cgi/b/dsl/dt/?be...&l0=2&l1=0. Plak de waarden die je daar ziet hier, op het forum. Zo kunnen we zien of je verbinding verbeterd kan worden (en zo dus ook de snelheid weer terug naar 'normaal'Wink.
 
Bren
@Codemeister
Dit zijn de gegevens.

DSL-verbinding

Koppelingsinformatie


Actief: 0 dagen, 17:38:13

DSL-type: G.992.5 annex A

Bandbreedte (verzenden/ontvangen) [kbps/kbps]: 207 / 2.275

Overgebrachte gegevens (verzonden/ontvangen) [MB/MB]: 71,50 / 289,06

Uitgangsvermogen (verzenden/ontvangen) [dBm]: 12,0 / 17,5

Signaalverzwakking lijn (verzenden/ontvangen) [dB]: 50,0 / 57,0

SN-marge (verzenden/ontvangen) [dB]: 6,5 / 8,0

Leveranciers-ID (lokaal/extern): TMMB / BDCM

Frameverlies (lokaal/extern): 0 / 0

Signaalverlies (lokaal/extern): 0 / 0

Voedingsverlies (lokaal/extern): 0 / 0

Verbindingsverlies (extern): 0

Foutseconden (lokaal/extern): 264 / 0

FEC-fouten (verzenden/ontvangen): 32 / 94.043.640

CRC-fouten (verzenden/ontvangen): 32 / 293.019

HEC-fouten (verzenden/ontvangen): 132 / 154.350
 
Codemeister
Kijkend naar de signaalverzwakking bereken ik dat de afstand tot de centrale ongeveer 4,1 kilometer is. Op deze afstand is een snelheid van ongeveer 4 Mbit te behalen. Wat ik dan vreemd vind is dat je aangeeft eerder zo'n 700 kB/s gehaald te hebben.

De SN-marge is verder in orde. Lager dan 6 dB kan problemen veroorzaken, echter is dit bij jou niet het geval.

Je zou in ieder geval de bekabeling in huis kunnen nalopen. Tenslotte zou ik willen weten of u draadloos verbonden bent binnenshuis?
Gewijzigd door Codemeister op 31 augustus 2010, 14:58
 
Bren
Ik ben niet zo'n kenner van de termen Mb of kb/ps ed.
In ieder geval heb ik een lange tijd hoge snelheden gehaald.
Vanmiddag heb ik nog contact gehad met een meneer van de helpdesk; hij vond de waarden erg laag en probeerde mijn verbinding
van DLM over te zetten naar VDSL , hetgeen helaas niet mogelijk was.
Tenslotte zou men alles resetten en moest ik na een uur een harde reset uitvoeren op de experiabox.
Het resultaat kunt u hieronder zien. Ik heb helaas nog maar weinig vertrouwen in de KPN.


Internet
Gewijzigd door Bren op 31 augustus 2010, 15:13
 
Codemeister
Waarschijnlijk heeft de helpdesk de DLM voor uw verbinding gereset. De komende 7-10 dagen gaat het systeem nu bekijken of uw verbinding omhoog geschroefd kan worden zonder dat uw lijn instabiel wordt. Laat de router dus aan staan en gebruik het internet "lekker veel" (al is de snelheid nu laag). Op de pagina die ik eerder noemde (zie eerdere reactie) kun je het resultaat volgen.

Op dit moment zie je in je router:

Bandbreedte (verzenden/ontvangen) [kbps/kbps]: 207 / 2.275

Dit wordt elke keer rond 1 uur 's nachts opnieuw bekeken en mocht DLM zien dat je lijn stabiel is, zal de snelheid stukje bij beetje worden opgeschroefd. Wacht dus in ieder geval de eerste 7 dagen af.
 
Bren
Bedankt voor uw uitleg.
Probleem is wel dat hetgeen u hier uitlegt ook ruim een maand geleden is gebeurd.
Daarna is de snelheid tot eergisteren heel goed geweest.
Als het bij KPN de bedoeliing is om elke maand die metingen te herhalen met als resultaat
een dag of zeven een veel te trage verbinding, dan overweeg ik toch voor de eer bedanken en een alternatieve
provider zoeken die zijn zaken technisch op orde heeft.
 
Codemeister
Dat ben ik met je eens... er zijn enorm veel negatieve ervaringen sinds het gebruik van DLM. Je kunt kabelinternet overwegen, op een grote afstand van de centrale haal je met ADSL geen echt hoge snelheden.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Is er een betrouwbaar alternatief voor instabiel KPN?', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
(WAARSCHUWING) Denk 2 x na voordat je kiest voor glasvezel van KPN KPN Glasvezel diensten : 4 19 dec 2019
Hoe betrouwbaar zijn de verwachte downloadsnelheiden? Snelheid : 12 04 mei 2017
Multicast voor Ambilight Hardware instellingen : 3 31 okt 2016
Powerline 650AV+ niet gevoelig voor storing ledlampen Frequently Asked Questions : 7 28 dec 2015
Welke poorten open zetten voor ICS100 KlikaanKlikuit Algemeen : 3 21 sep 2015
Advertentie