obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
KPN Gebruikers Groep - Experts helpen klanten » KPN ADSL & VDSL verbindingsproblemen » Snelheid
Vermeld afstand tot telefooncentrale en post je ADSL statistieken. Configuratiescherm, Geavanceerd, Statistieken, ADSL statistieken.
 Onderwerp afdrukken
snelheid / bandbreedte veel te traag / laag
barta
Ondanks mijn KPN Internet Extra abbo krijg ik niet de snelheid die daarvoor staat (max 12Mbit). Tot nu kom ik tot 7,9 Mbit.

Inmiddels meerdere telefoontjes gepleegd maar mocht niet baten en kom niks verder.

Wel een nieuwe modem ontvangen Thomson TG789ivn. Deze op de juiste plek neergezet. Eerder was de modem verder dan 2m van het ISRA punt aangesloten.
Helpdesk heeft aangeven de snelheid langzaam op te schalen. Echter is dit na twee weken nog steeds niet gebeurd. Heb dit voor een tweede keer aangekaart en nu maar afwachten wat er nu gaat gebeuren.

Kan iemand hierover advies geven wat ik moet doen. Sta op het punt om over te stappen naar XS4ALL namelijk.

Misschien kan iemand de volgende gegevens analyseren en mij vertellen of er iets aan af te lezen is.

Quote

DSL-type: ITU-T G.992.5

Bandbreedte (verzenden/ontvangen) [kbps/kbps]: 773 / 7 994

Overgebrachte gegevens (verzonden/ontvangen) [GB/GB]: 1 356 / 2 392

Uitgangsvermogen (verzenden/ontvangen) [dBm]: 12,1 / 16,9

Signaalverzwakking lijn (verzenden/ontvangen) [dB]: 7,9 / 9,5

SN-marge (verzenden/ontvangen) [dB]: 9,2 / 16,8

Leveranciers-ID (lokaal/extern): TMMB / 2D2D2D2D

Frameverlies (lokaal/extern): 9 / -

Signaalverlies (lokaal/extern): 1 / -

Voedingsverlies (lokaal/extern): 0 / -

Verbindingsverlies (extern): -

Foutseconden (lokaal/extern): 10 / -

FEC-fouten (verzenden/ontvangen): 1.170 / 0

CRC-fouten (verzenden/ontvangen): 0 / -

HEC-fouten (verzenden/ontvangen): 0 / 0
 
Codemeister
De SN-marge is prima in orde.

Verkeerd berekend.

Wat daarintegen wél een optie zou kunnen zijn voor het verbeteren van de snelheid is een aanvraag voor het gebruik van VDSL. De Thomson TG789vn wordt in vrijwel alle gevallen gebruikt voor VDSL, gezien deze techniek een hogere doorvoersnelheid heeft. Contacteer hiervoor KPN zelf, dit kunnen wij niet voor je doen (en jij zelf ook niet).
Gewijzigd door Codemeister op 28 augustus 2010, 19:28
 
barta
Wat betekenen de SN-marge en Signaalverzwakking lijn waarden?
Zijn die oke? Ik heb zelf op internet gezocht maar nergens wordt aangegeven welke waarden goed zijn of beperkingen veroorzaken.

Ik had inderdaad vernomen dat ik het verkeerde profiel had. Die ging men aanpassen maar gek genoeg is dat dus niet gebeurd.
Kan ik nog iets verbeteren in mijn bekabeling volgens de waarden die in de modem staan? Zit er storing op de lijn misschien? Zit de beperking bij de instellingen van KPN of bij mijn aansluitingen thuis?

Het aanvragen van VDSL ging niet helemaal makkelijk. Bij de storing dienst gaf men aan daarvoor te moeten doorverbinden met de 'sales' afdeling. Echter de 'sales' zei het omgekeerde en dat ik dus de support daarvoor moest hebben.
Weet iemand waar ik dat kan aanvragen?
 
SirPeter
Als de SN marge onder de 6 komt dan kan dat resulteren in een instabiele verbinding. Tevens geeft een hoge SN marge aan of wel meer snelheid op de lijn kan worden gepompt. Hoe meer snelheid hoe lager de SN marge zal worden.

Het aanvragen van VDSL is een technische handeling, sales zou hier niets mee te maken hoeven hebben omdat er in veel gevallen geen ander abo voor hoeft te hebben.
 
barta
Oke dus onder de 6dB wordt het dus een instabiele verbinding. Betekend dit dan ook dat als de snelheid met het dubbele omhoog zou gaan dat de SN-marge 2 keer zo laag wordt? Of is de SN-marge een vast gegeven voor de verbinding? Kan het niet zijn dat als de snelheid langzaam omhoog geschaald wordt dat deze SN-marge het probleem wordt waardoor de snelheid automatisch weer opnieuw naar beneden wordt bijgesteld?

Waarvan is de SN-marge afhankelijk? slechte bekabeling?


Op het moment van schrijven kijk ik weer in mijn modem en zie dat er vannacht een snelheidsverhoging heeft plaatsgevonden. De SN-marge wordt wel een stuk lager zeg. Wat kan ik hieraan doen. Ik denk namelijk echt dat dit problemen gaat opleveren als ik de snelheid nog hoger wil hebben.

Quote

Koppelingsinformatie

Actief: 0 dagen, 9:42:40

DSL-type: ITU-T G.992.5

Bandbreedte (verzenden/ontvangen) [kbps/kbps]: 901 / 10 013

Overgebrachte gegevens (verzonden/ontvangen) [GB/MB]: 208 / 840

Uitgangsvermogen (verzenden/ontvangen) [dBm]: 13,2 / 13,0

Signaalverzwakking lijn (verzenden/ontvangen) [dB]: 8,0 / 10,0

SN-marge (verzenden/ontvangen) [dB]: 9,6 / 8,9

Leveranciers-ID (lokaal/extern): TMMB / 2D2D2D2D

Frameverlies (lokaal/extern): 18 / -

Signaalverlies (lokaal/extern): 2 / -

Voedingsverlies (lokaal/extern): 0 / -

Verbindingsverlies (extern): -

Foutseconden (lokaal/extern): 20 / -

FEC-fouten (verzenden/ontvangen): 2.211 / 0

CRC-fouten (verzenden/ontvangen): 0 / -

HEC-fouten (verzenden/ontvangen): 0 / 0
 
Codemeister
DLM is de naam die je vaker zult tegenkomen: dit systeem zorgt voor de snelheid-stabiliteitverhouding op je lijn.

Langzaam aan zal DLM je lijn nu gaan opbouwen tot het maximaal haalbare, wel kijkend naar de SN-marge (deze mag niet onder de 6 dB komen). En in antwoord op je vraag: ja, de SN-marge zal naar beneden gaan gezien je snelheid steeds iets wordt opgeschroefd. Op het moment dat DLM ziet dat je aan je maximum qua bandbreedte (snelheid) zit, zal je lijnprofiel worden vastgezet.

Niets om je zorgen over te maken, het ziet er nu allemaal prima uit!
 
Codemeister
@chocinoki:

Foutseconden zijn funest voor je verbinding. Het aantal FEC-fouten is daarnaast aan de hoge kant.

De CRC-fouten zijn belangrijker... deze kunnen niet automatisch worden hersteld door het modem in t.o.v. tot de CRC-fouten. Als dit aantal blijft oplopen dan is je lijn niet stabiel en zal DLM je snelheid aan gaan passen.

Aanvulling: je hebt verbinding over ADSL en je zult dus sowieso niet boven de 8 Mbit uitkomen.
Gewijzigd door Codemeister op 29 augustus 2010, 21:22
 
Codemeister
@jackult:

Je verbinding ziet er super uit en je woont op ongeveer 1,3 kilometer van de centrale, dus praktisch gezien zou je de volle 40 Mbit van het Premium-abonnement moeten kunnen halen. Echter als je op de 17 Mbit zit dan neem ik aan dat je het Extra-pakket hebt Smile

Heb je al geprobeerd juist zonder OpenDNS te werken? Soms werkt dit juist sneller.
 
barta
ja en de vraag waarvan deze SN-marge afhankelijk is wordt tot nu toe nog niet beantwoord. Kan iemand daarover iets zeggen? Zijn deze waarden een feit of is deze eventuele beperking voor de snelheid nog te verbeteren?
Stel mijn verbinding blijft bij mijn extra abonnement hangen op 10Mbit terwijl 16Mbit makkelijk haalbaar moet zijn qua afstand naar de centrale. En dit wordt veroorzaakt door de SN-marge. Kan ik dan nog iets ondernemen om dit op te lossen?
 
Codemeister
@jackult:

Ik ben van mening dat als je internet goed werkt, je geen OpenDNS hoeft te gebruiken. Zo niet, dan kun je dit als prima oplossing gebruiken. Het kan in ieder geval geen kwaad. Lees even verder voor een stukje tekst wat betreft de SN-marge.

@barta:

De SN-marge is altijd gekoppeld aan de haalbare snelheid. Mocht de snelheid die jij haalbaar acht niet gehaald worden, dan kun je contact opnemen met KPN. Ik zelf heb een soortgelijk probleem gehad: in de centrale is vervolgens een nieuwe kabel aangesloten welke in verbinding staat met onze verbinding thuis. Hierdoor was de SN-marge direct sterk verbeterd. Lees ook even verder voor een korte uitleg over SN-marges.

SN-marge (Noise Margin)
De verhouding tussen de sterkte van het DSL-signaal en de "ruis" op de lijn. Hoe hoger, hoe beter. Door middel van 'interleaving' kan KPN de signaalsterkte verbeteren (voor meer info over 'interleaving' zie [url]http://www.kitz.co.uk/adsl/interleaving.htm
[/url]).

De SN-marge is bij iedereen verschillend en dat komt door de verschillen van de kwaliteit van het koper, de bekabeling in de wijkcentrales, de wijkkasten, en de aansluiting en bekabeling bij de gebruiker thuis. Vanzelfsprekend: hoe verder je van de centrale woont, hoe langer de afstand over het koper met als gevolg een lagere SN-marge (gemeten in dCool.

Een schema met voorbeelden is als volgt:

6db of lager is zeer slecht
7dB tot 10 dB is redelijk
11 dB tot 20 dB goed
20 dB tot 28 dB is zeer goed
29 dB of hoger is uitstekend

Mocht je SN-marge onder de 6 dB uitkomen dan ligt het in 50% van de gevallen aan de bekabeling binnenshuis. De andere 50% staat voor problemen buitenshuis zoals bijvoorbeeld binnen de wijkcentrale.

Conclusie: je kunt je SN-marge zelf verbeteren door je bekabeling in orde te maken (en in goede conditie te houden). Vermoed je dat je snelheid onvoldoende is? Contacteer dan KPN. Daar kan worden doorgemeten of je lijn in orde is en eventueel komt een monteur langs voor het aanpassen van jouw aansluiting binnen de wijkcentrale.

Ik hoop dat ik zodanig wel antwoord heb gegeven op je vragen!
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'snelheid / bandbreedte veel te traag / laag', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
V12 modem en nordVPN Snelheid Snelheid : 3 22 apr 2023
Snelheid op PC Snelheid : 8 15 mei 2019
Heel erg traag internet..... KPN Internet Storing : 2 09 apr 2019
Snelheid plotseling te laag KPN Internet Storing : 7 18 jan 2018
Snelheid internet Snelheid : 3 20 aug 2017
Advertentie