obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Algemeen, maar niet gemeen.
 Onderwerp afdrukken
Hoe een Speedtouch 510 draadloos te maken?
pieter geerts
Kennissen van mij hebben een ADSL abonnement bij KPN (voorheen bij HETNET).Ze hebben sinds kort een laptop en willen deze graag draadloos kunnen gebruiken beneden in de woonkamer.Omdat ik geen ervaring heb met ADSL en op internet niet uit kom vraag ik het aan kenners.Ze hebben nu een Speedtouch 510 modem van Thomson staan met 3 aansluitingen. Ze hebben internet van KPN (ADSL Snel Surfen) met een telefoon abonnement bij Scarlet.Welke router of iets anders kan ik het beste aanschaffen om te zorgen dat ze draadloos kunnen internetten.Het zijn geen mensen die muziek of films downloaden maar alleen surfen en mailen.Ze zijn beide al in de 70 maar erg actief met computers etc etc. Bedankt alvast op voorhand.Pieter
Gewijzigd door op 04 augustus 2010, 21:49
 
pieter geerts
Deze Speedtouch 510 heeft maar 3 aansluitingen aan de achterzijde namelijk 1 voor de stroom, 1 met een R-45 stekkertje en 1 met een klein zwart stekkertje.Ik denk dat het al een oud model is of zo want er zitten geen vrije poorten op .Ik heb ook nog gezocht naar de gebruiksaanwijzing maar die is onvindbaar
 
drpcr
Hoewel mijn oplossing iets meer werk is om in te stellen, is het in mijn ogen de meest elegante oplossing, en het is zeker de meest stabiele.

Het voordeel van de Speedtouch 510 is, dat je gebruik kan maken van DHCP spoof. Hiermee maak je de modem een "domme modem" die niets anders doet dan de verbinding in stand houden.

Hierachter plaats je een WiFi router. Deze router stel je in met de instelling (WAN zijde) "automatisch IP adres verkrijgen van de internetprovider" of "Automatic Configuration - DHCP".

Op deze wijze verzorgt de Speedtouch de verbinding, maar het verdelen van het internet zelf gebeurd door de WiFi router die je erachter hangt. Ikzelf heb deze oplossing bedrijfsmatig op een aantal MKB bedrijven draaiende gehad en dit heeft in mijn ervaring altijd tot zeer stabiele verbindingen geleid, die makkelijk te onderhouden zijn.

Als eerste heb je hiervoor een WiFi router nodig. Veel routers voldoen, let er wel op dat ze de mogelijkheid hebben om van een WPA2 beveiliging gebruik te maken (bijna allemaal) en gebruik die ook...). Daarnaast wil je een zgn. b/g router. De nieuwste standaard is "n" waar je voor kunt kiezen, maar met een internetverbinding tot ongeveer 22 Mbit voldoet "g". (specificatie is 54 Mbit, maar hier kun je maar ongeveer 22 Mbit daadwerkelijk van gebruiken) Ikzelf heb voorkeur voor Linksys producten, mijn ervaringen met Linksys (en Cisco ) zijn erg goed, maar ze zijn ook iets duurder.

Als ik als voorbeeld de Linksys WRT120N pak kies je voor "Automatic Configuration - DHCP". Deze instelling is volgens mij ook de standaard instelling, zo niet, dan kun je de computer in de LAN poort hangen en via de webbrowser (internet explorer of firefox) naar de router toegaan (van elk merk, zie de handleiding) en de instelling controleren of goed zetten.

Hoe je DHCP spoof instelt, ook specifiek voor Nederlandse gebruikers vind je hier:

http://www.petri.co.il/configure_alca...oofing.htm

Als je er niet uitkomt kun je vragen stelen.

PS
Verwar deze "DHCP spoof" niet met een DHCP spoof wat een aanvalstechniek voor computers is, beetje verwarrend dat het hetzelfde heet, maar het zijn 2 totaal verschillende dingen. "DHCP spoof" zoals hier bedoeld is specifiek een manier om een Speedtouch modem een stabiele verbinding i.c.m. met een (WiFi) router erachter te houden.

Ikzelf ben zo gek van deze methode, dat ik wilde dat hij ook nog voor modernere modems zou werken, maar helaas wordt dat tegenwoordig geblokkeerd....
 
pieter geerts
Ik ga bovenstaande uit proberen. alvast vriendelijk bedankt voor alle informatie
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Hoe een Speedtouch 510 draadloos te maken?', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Tijdgebonden toegang configuren bij ExperiaBox V10 en UTP/RJ45 bekabeling (niet-draadloos) Algemeen : 7 06 mrt 2021
backup maken h368n Hardware instellingen : 4 22 dec 2015
HEOS EN DRAADLOOS NETWERK Algemeen : 4 23 feb 2015
Lijn leeg maken door KPN KPN Glasvezel diensten : 14 20 jun 2014
Glasvezel draadloos via Experiabox V8 waardeloos! KPN Glasvezel diensten : 2 04 mrt 2014
Advertentie