obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
WiFi, draadloos internetten
 Onderwerp afdrukken
max wireless N speed TG789vn? 130mps óf 300mbps?
allewijn
Ook ik ben één van degene geweest met waanzinnig veel wifi problemen tussen win7 pc & Thomson TG789vn.
Vele topics gestart en aangevuld op dit forum én alles is OPGELOST!

Mijn setup:
- KPN interactieve TV + Internet basis 8mbps
- Thomson TG789vn router direct op israpunt
- Windows 7 Ultimate pc AMD 62 X2 5000+
- Wireless 300N usb stick Sitecom WL-182
- Wireless 300N usb stick LevelOne Wua-0605
- HP wireless Photosmart C4780 All in one
- iPhone 3GS wireless g
- PlayonHD!mini wireless N mediastreamer
- Tohsiba Windows XP notebook wireless G



Problemen die ik heb gehad:
- Behaalde met een 16Mbps abbo, zowel op ADSL als op VDSL maar maar een ingetrainde TG789vn op max 10000kbps. Ik blijk méér dan 3km van centrale te wonen, dus ik zal helaas nooit meer snelheid halen, daarom terug gezet naar 8Mbps abbo en zal me hier vermoed ik bij neer moeten leggen
- Wifi verbinding tussen win 7 pc en TG789vn viel steeds weg, startte slecht op, behaalde zeer lage overdrachtssnelheden, etc.

Na van alles geprobeerd te hebben (kanaalselectie, wpa2, TG789vn verplaatsen, etc), kwam ik erachter dat mijn wireless usb 300n stick, ondanks het feit dat signaalsterkte 98% was, toch zwaar last had van storing (middels progje inSSIDer erachter gekomen).
Deze met een usb verlengkabel op een mooie hoge vrije locatie bij een raam gebracht, waarna ik in een x tien keer zoveel netwerken vond en mijn eigen netwerk een topverbinding had en behoud.
Echter als de pc opgestart was en alles van win7 geladen was, duurde het vaak nog steeds ér lang voordat IE daadwerkelijk zijn eerste pagina kon laden. Zodra dit gebeurd was ging alles snel, maar dat laden duurde zeer lang.
De LevelOne WUA-0605(met nieuwste firmware) omgewisseld met mijn Sitecom WL-182 stick uit mijn Playon!HD streamer, en nu laat IE wel snel zijn startpagina.

Alles gaat nu eindelijk soepel en snel.
Behaal de downloadsnelheden, wifi is stabiel, ook als 24/7 torrents erover staan te downloaden, heb eigen SSIDnaam en wachtwoord op WPA2 ingesteld, etc.

Mijn wifisticks ondersteunen echter 300N.
Nu begrijp ik het hele verhaal met 'THEORETISCHE SNELHEDEN' etc, maar ook al zet ik de wifistick náást de TG789vn, de snelheid blijft volgens win7 altijd 130Mbps
Ik heb nog nooit hoger (300Mbps) gezien.
In de admin van de TG789vn zie ik, als ik netwerk een beetje belast omdat ik op mijn max snelheid torrents download (8mbps abbo, en haal zo'n 900kB/sec) huidige snelheid: 78Mbps staan:

Configuratie
Interface ingeschakeld: Ja

Fysiek adres: xx:xx:xx:xx:xx:xx
Netwerknaam (SSID): xxx
Interfacetype: 802.11b/g/n
Huidige snelheid: 78 Mbps
Band: 2.4GHz
Kanaalselectie: Manual
Regio: Europe
Kanaal: 2
Multicast toestaan vanaf breedbandnetwerk: Ja
Broadcast netwerknaam: Ja
Nieuwe apparaten toestaan: Nieuwe stations zijn toegestaan (automatisch)
Beveiligingsmodus: WPA-PSK
WPA-PSK vooraf gedeelde sleutel: xxx
WPA-PSK-codering: TKIP+AES
WPA-PSK-versie: WPA+WPA2



Kan de Thomson TG789vn niet sneller dan 130mps???
Iemand hogere snelheden?
 
Ryan1981
Hoi Allewijn,

Ik lijk hetzelfde pronbleem te hebben. Ik kan ook geen verbinding maken op de 5 ghz band en als ik de de modem op N mode alleen zet krijg ik ook geen verbinding. Ik zie ook max speed op 130mbps staan en heb 100% signaal sterkte.

Zeer vreemd.
Gewijzigd door Ryan1981 op 22 december 2012, 19:43
 
jeroen3
5 Ghz gaat niet werken, dat kan hij niet.

Meer dan 150 Mbps kan alleen als er meerdere antennes in zitten.
Ik kan me niet herinneren dat ik meerdere antennes heb gezien toen ik hem open had gemaakt.
 
dokrak
Je zou zeggen wpa2 zonder TKIP zou moeten werken.
Want in je overzicht ik namelijk wel TKIP staan.

Maar 1 ding snap ik niet helemaal.
Volgens mij zit je met 78 mbps al aardig aan je limiet van je 8 mb internet aansluiting.

Ik zal het iets breder uitleggen.
De snelheid die je ziet 78 mbps is je internet snelheid van je router.(=9.75 MB/sec)
Dit is dus niet je draadloze snelheid TkIP komt namelijk niet verder dan 54 mbps.(=6.75 MB/sec)
130 mbps =16.25 MB/sec
300 mbps =37.5 MB/sec
Deze 2 snelheden kan je dus eigenlijk alleen intern halen,Mits je AES selecteert.
TKIP 54mbps in samenwerking met N kaarten is bijna altijd oorlog.
Waarom vraag je dan af zie ik dan 130mbps in plaats van 300 mps in je windows 7.
Nou dit is dus de snelheid van je kaart zelf.
Op het moment dat je langzamere spelers in je netwerk heb zitten.(b,G ontvangers)
Zal de N router vanzelf zijn snelheid verlagen.
Anders wordt het praten tussen de b,g,n ontvangers onderling verstoort.
Kanalen het liefst 1 tot 11 voor een N verbinding.
Mixed kanalen 20/40 mhz doet over het algemeen je snelheid verlagen.
En als ik even ga nadenken vind ik er nog wel een paar.
Simpel gezegt de ketting is zo sterk als de zwakste schakel.
In dit geval je netwerk.(erg zwart/wit gezien)

Draadloos N klint leuk maar er zitten teveel haken en ogen aan.
Hier speelt de commercie een grote rol in.
Gewijzigd door dokrak op 23 december 2012, 21:00
 
Ryan1981
Hoi allemaal,

Het volgende staat in de webinterface van de router zelf:

Quote

WLAN

The DSL Router supports WLAN Standards with transmission rates up to 300 Mbit/s (802.11b/g/n). Devices can connect to the DSL Router wirelessly - without the need for cables.


Mijn Sitecom Wireless Network Dualband 300N Gaming Adapter II WL-329 GM ga ik van uit dat deze het ook kan.

Het hoogste wat ik nu gezien heb is 144. Ik las ook ergens dat je zowel op 2.4 als 5 GHz de 300 mbps zou moete kunnen halen maar ik heb hiervan geen onderbouwing gezien.

Overigens klopt het verhaal hierboven niet helemaal volgens mij.

Je internet snelheid is vele malen lager dan je lokale netwerk snelheid:

Internet dat ik heb is 8 Mega bit per seconde = 1 Mega Byte per seconde (1 Byte is 8 Bit)
Lan is tot 300 Mbps als ik de router mag geloven en dat is 37.5 Mega Byte

Met wat testen heb ik nu snelheden van rond de 8 MB/s gehaald wat ongeveer 100Mbit is. Ik heb hier overigens wel tevreden mee. Het probleem wat ik had was namelijk dat ik geen films kon streamen van af mijn server pc'tje. Na wat onderzoek bleek dat dit kwam omdat ik windows file share gebruikte en dit gewoon heel slecht werkt. De oplossing was om een gedeelde lokatie als netwerk lokatie te "mappen". Eigenlijk te gek voor woorden dat dit enig verschil maakt maar het werkt perfect. Ik kan nu gewoon full hd mkv bestanden afspelen via wireless verbinding.

Wat betrefd die router wat een onding is dat. Heb hem nu eindelijk een beetje stabiel gekregen maar dit heeft me al weer een dag of 2 gekost. Ik heb alle PC's in huis een statisch IP gegeven en het mac adres in de router gezet onder de lan sectie zodat ze altijd hetzelfde IP toegekend krijgen. Daarnaast heb ik de wireless instellingen van de timer aan moeten passen omdat ze er anders steeds uitgegooid werden na 1 dag. Ook de SSID veranderen is geen goed idee.

Verder als ik dus de 20/40 Mhz optie selecteer, dan onthoud hij die wel in het selectievakje maar het grijze vakje (wat volgens mij de waarde is die hij daadwerkelijk heeft) geeft alleen de 20 Mhz aan. Dit is overigens wel vaker het geval zo kan ik de lease time niet op forever zetten etc.

Groet,

Ryan
Gewijzigd door Ryan1981 op 24 december 2012, 11:07
 
dokrak
Je heb gelijk klopt geen drol van zo internet >> netwerk.
 
jeroen3
Meer dan dat lokaal ga je toch niet halen.
de LAN switch is maar 100 MBit.
 
Henk2304
Ik heb op onze Vista laptop wel eens 130 Mb/s gezien, maar tegenwoordig komtie hier ook niet verder dan 54 Mb/s. Wellicht dat één van onze WiFi-apparaten niet verder gaat dan 54 Mb/s zodat de router ook op die snelheid blijft steken. Moet eens proberen alles uit te zetten en dan kijken of er weer 130 Mb/s gehaald kan worden. Anyway onze modemsnelheid komt ook niet boven 16-17 Mb/s uit dus ik stop er nog niet veel energie in.
Wellicht komt het ook door de firmwareupdate naar 8.8.N.5?
L8r, Henk
 
jeroen3
Als je snelle wifi en thuisnetwerk wil kun je het beste de kpn router/modem degraderen tot modem-only (en iTV en voip natuurlijk).
Nu kan je dergelijke functionaliteit niet veranderen in je router, maar je kan het wel benaderen.

Dat houdt in, zelf een goede router kopen.
Bijvoorbeeld een leuke simultaneous dual-band gigabit lan netgear WNDR4000/4300.
En die als DMZ verbinden met de Experiabox.
Ik ben niet van kpn
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'max wireless N speed TG789vn? 130mps óf 300mbps?', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Wireless Routers : 3 01 mrt 2014
IPTV over Wireless Bridge Eigen netwerk : 3 22 jan 2014
Thomson TG789vn configuratie bewaren Helpdesk : 1 16 jan 2014
TG789vn portforwarding en firmware Algemeen : 3 14 jan 2014
Experia V8 met HP OfficeJet 6500 710 wireless printer werkt niet Eigen netwerk : 3 10 jan 2014
Advertentie