obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Help de helpdesk! Dit onderdeel wordt gemodereerd door het KPN Webcare team!
 Onderwerp afdrukken
Geen dvd of audio meer
csteenstra
Ik heb sinds 2 weken glasvezel. Ik heb een aparte dvd recorder met harde schijf. Ik kan hierop geen zenders meer plaatsen. wie kan mij helpen en dit is trouwens ook met mijn audio het geval. Ik weet niet of ik hier goed ben. Ik hoop het wel. Ik heb deze apparaten pas een paar maanden en kan ze sinds ik glasvezel heb niet meer gebruiken. Ze hebben allebei een coax aansluiting.
Groetjes Cor
 
drpcr
Wat voor TV abonnement heb je? Als je KPN glasvezel hebt, maak je geen gebruik van de coax aansluitingen meer en gaat alles via HDMI of SCART. Ook zit in de TV ontvanger al een recorder ingebouwd.
 
csteenstra
Mijn abonnement is brons, Ik heb geen recorder genomen omdat ik al een recorder met harde schijf gekocht had. Dat zou betekenen dat ik de apparaten gewoon weg kan doen . Als ik dit had geweten had geen glasvezel genomen. Dat vertellen ze je er niet bij dat je niets meer aan je audio en andere randapparatuur die op coax werken hebt.
Gewijzigd door csteenstra op 02 juli 2010, 06:52
 
drpcr
Vreemd, op alle sites van de de lokale glasvezelprojecten heb ik het tot nu toe duidelijk zien staan.

Bij alle digitale TV abbonementen, van elke aanbieder heb je een digitale TV-tuner nodig. Dit zijn (bijna) altijd externe kastjes, waarbij het signaal niet meer via de analoge COAX kabel wordt doorgegeven.

Daarnaast heb je zelf (of KPN opdracht gegeven tot) het opzeggen van de TV-Kabel (coax). Er zijn wel aanbieders op het glasvezelnetwerk die analoge TV aanbieden, hierbij krijg je bij een glasvezelmodem een aansluiting waarop analoge TV wordt doorgegeven.

Je kunt je harddiskrecorder aansluiten op de TV ontvanger van KPN, de zenders zullen (net als bij digitale kabel) in de digitale tuner ingesteld zijn. Het gebruik van de eigen digitale harddisk recorder van KPN, of de kabelleveranciers, is veel makkelijker in gebruiken, dan eigen harddiskrecorders, i.v.m. de programmering.

Maar waarom heb je je analoge TV opgezegd en digitale TV genomen, als je geen digitale TV wilde? (er is niets op tegen om zowel een analoog kabel abonnement te houden (zolang het nog aangeboden wordt (een aantal regio's stopt dit per oktober dit jaar)) en een glasvezel abonnement te nemen voor internet en telefonie.
 
Giant2000
Cor, je kan prima met je dvd recorder openemen door de de VCR SCART aan de achterkant van de KPN tuner aan te sluiten. Je dvd recorder neemt helaas alleen op waar de tuner op dat moment op staan. Een ander kanaal opnemen dan waar je naar kijkt is niet mogelijk.

Waar ik mij over verbaas, hebben ze dit bij KPN nooit aan jou verteld?
 
csteenstra
Nee ze hebben mij nooit vertelt dat dit het gevolg is. Zelfs toen de monteur er was.Ik had hem gevraagd hoe het met de dvd en de audo stond hij zei toen dat als hij dat ging aansluiten dat het extra geld zou gaan kosten. Hij zei zelfs dat het heel eenvoudig was. Ik dacht dat doe ik zelf dan maar. Maar heeft nooit gezegd dat dat niet mogelijk was. Hij heeft het internet en de tv aangesloten en wist niet hoe snel hij weg moest komen. Groetjes Cor
Gewijzigd door csteenstra op 02 juli 2010, 10:12
 
csteenstra
Maar dan kan ik nog niet opnemen zoals jij zegt want hij neemt alleen de programma's op die op de dvd staan. toch??
 
drpcr
Waarschijnlijk hebben jij en de monteur langs elkaar heengepraat. Aansluiten via scart op de recorder en de tv tuner aansluiten op je geluidsinstallatie kan gewoon, alleen hiervoor wordt inderdaad een uurloon in rekening gebracht. (KPN heeft immers weinig te maken met jouw eigen apparatuur).

Je kunt met je recorder nog steeds alles opnemen wat je wilt, alleen moet je de TV tuner aansluiten via de recorder, en de recorder op laten nemen vanaf de scart aansluiting (meestal AV2 o.id.) (kijken in welke aansluiting je de tv tuner hebt gestoken).

De beperking is dan inderdaad echter wel, dat de recorder alleen opneemt wat je op dat moment aan het kijken bent. Als je niet thuis bent, kies je de zender die je wilt dat opgenomen wordt (daarna kan de TV uit), vervolgens laat je de TV tuner aanstaan op die zender en programmeer je de opname tijd op de recorder.

Als je de types geeft van zowel je recorder als je KPN tuner, kunnen wel je waarschijnlijk wel proberen uitleggen hoe je het e.a. op elkaar aan moet sluiten.
Gewijzigd door drpcr op 02 juli 2010, 13:34
 
csteenstra
Ik wil je in ieder geval alvast bedanken voor je reactie. ik zelf weet heel weinig van dat soort dingen af.Wat ik mij wel afvraag kan ik de dvd recorder niet de ontvanger laten worden in plaats van de tv Mijn recorder heeft namelijk wel een uitgaande coax en die heeft de tv niet maar de vraag is doe die tv ontvanger van KPN het dan? Mijn DVD recorder is een sony RDR HX 950 en de ontvanger van de KPN is motorola Vip 1910-9 Alvast bedankt.
Groet Cor
 
drpcr
Ik zal je proberen te helpen...

Allereerst wat achtergrond. TV uitzendingen waren vroeger analoog. Deze gingen eerst door de ether en had iedereen een eigen antenne. Daarna kwamen er centrale antenne installaties (CAI), welke een centrale antenne verbond met verschillende huizen (soms per blok, of per wijk, later per hele gemeente). Voor het gebruik van externe en centrale antennes kwam een verbinding systeem met coax kabels. Later kwamen er ook uitzendingen per satelliet en de CAI voegde deze toe aan de andere analoge signalen op de CAI aansluiting ("de kabel").

Later werden de verschillende CAI systemen verkocht aan de markt en kreeg je de verschillende kabelmaatschappijen. Deze zijn allemaal gefuseerd zodat je nu grofweg nog 3 spelers over hebt Ziggo, UPC en Caiway.

De partijen hebben in hun bezit de kabelaansluiting die naar je huis toe gaat.
KPN heeft in bezit de telefoonaansluiting die naar je huis toe gaat.
Nieuwe partijen (glashart/Reggefiber/KPN) leggen nu glasvezelverbindingen naar je huis toe en zijn eigenaar van die verbinding.
De analoge etheruitzendingen zijn gestopt en zijn nu nog alleen digitaal te ontvangen. De zenders zijn van Digitenne, wat weer eigendom is van KPN.

Etheruitzendingen zijn dus al niet meer analoog te krijgen, deze zijn helemaal digitaal.

TV via de koperlijn (telefoonaansluiting) kan alleen via een dataverbinding (een xDSL variant (ADSL/VDSL)) en is daarom automatisch digitaal. Het gaat hier op zgn. ipTV (TV signaal verstuurd over een computer netwerk).

TV via de kabelaansluiting is op dit moment nog analoog, maar dit wordt langzaamaan afgeschaft en de kabelaars gaan over op digitaal. (Caiway bijvoorbeeld per oktober dit jaar). In bijna alle gevallen betekend dit dat er een kastje met SCART en/of HDMI uitgang tussen de fysieke kabel en de TV moet komen om het digitale signaal te decoderen. Hoewel het vervoer van het digitale signaal nog steeds over de coax kabel gaat, kun je niet meer de coax aansluitingen van je TV en Radio gebruiken, omdat er eerst een decoder tussen moet zitten, welke het signaal alleen via SCART en/of HDMI en een audioaansluiting (tulp) doorgeeft.

TV via glasvezel kan op beide manieren. Er zijn providers die al helemaal op digitaal over zijn (b.v. KPN) en er zijn providers die "tijdelijk" nog analoog signaal doorgeven, door een speciale glasmodem te gebruiken, met een coax aansluiting (bv. XMS)

Het is (met consumenten apparatuur) niet mogelijk om meerdere zenders vanuit een decoder over de coax door te sturen.

Dit als achtergrond.

Voor jouw aansluiting:

Als eerste, als je het aansluit zoals hier beschreven, kun je 1 zender tegelijk bekijken en/of opnemen. Dus de zender die je ontvangt, gaat zowel naar je TV als naar je recorder. Heb je je TV aan, dan kijk je mee, heb je de TV uit, maar de decoder aan, dan ziet alleen de recorder de zender.

Voor het gemak even van definities: De Sony RDR-HX950 noem ik recorder, de VIP 1910 de decoder en je TV de TV.

Ik ga er vanuit dat je geen HD pakket hebt afgenomen, (zowel dan moet het iets anders)

Je gaat de decoder via de recorder aan de TV aansluiten. In het geval van jouw specifieke recorder, is deze voorbereid op het gebruik van een decoder. (in de handleiding van Sony wordt deze "set-top-box" genoemd.) Om van deze mogelijkheden gebruik te maken moet er nog wat extra's gedaan worden, maar dat sla ik voor het gemaak nu over. Als onderstaande werkt, kunnen we daar mee verder gaan.

1) Sluit je een SCART kabel aan op de "TV" uitgang van de decoder en de "Line 1 / Decoder" ingang van de recorder.

2) (optioneel) als voorbereiding om de extra "set-top-box" mogelijkheden van je recorder te gebruiken, kun je de ""set-top-boxcontroller" (kabeltje van de DVD recorder met een Infraroodoogje) aansluiten op de "G-Link" uitgang van de recorder.

3) Een tweede SCART kabel sluit je aan tussen de TV en de "Line 3 - TV" uitgang van je recorder.

Hiermee heb je alle bekabeling aangesloten die nodig is voor TV signaal op zowel je recorder, als op je TV. (er moeten nog wel instellingen goed gezet worden, komt later)

Voor geluid (van TV signaal en digitale radio) sluit je een stereo tulp kabeltje (rood en wit stekkertje aan beide zijden) aan op de "L" en "R" uitgangen van de decoder ( wit stekkertje in witte "L" en rode stekkertje in rode "R" ) en het andere eind in je versterker (zelfde kleuren, kies een ingang die je zelf wilt (bv TV of AUX2).

Als je deze kabels hebt aangesloten zet je de TV en de recorder aan.

Ga naar de AV ingang op de TV waarop de recorder is aangesloten

Je ziet nu het beeld van de recorder, ga met de afstandsbediening van de recorder naar het "System Menu" en kies "Video in/uit", daarna "Line 1 Ingang" deze moet "RGB" zijn (deze moet NIET op "decoder" staan).

Kies hierna in hetzelfde menu "line 3 Uitgang" de moet ook "RGB" zijn.

Hierna kun je het "System menu" verlaten.

Als je deze stappen hebt doorlopen, kun je digitale TV kijken op je TV (zie handleiding KPN) en wat je kijkt kun je ook opnemen op de recorder, als je als bron "L1" (Line 1) kiest.

Laten weten of het is gelukt en stel gerust vragen. Als het is gelukt, kunnen we proberen of we de extra "set-top-box" functionaliteit van je recorder aan de praat kunnen krijgen.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Geen dvd of audio meer', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Kan app niet meer gebruiken Hardware instellingen : 8 02 dec 2018
Geen internet op wifi KPN Internet Storing : 10 29 nov 2018
Newsserver download via VPN geen verbindingen Algemeen : 8 14 jan 2018
Geen TV beeld gekoppelde router KPN Glasvezel diensten : 3 26 sep 2017
VGV7519 Geen Remote Management?? Snelheid : 5 10 jul 2017
Advertentie