obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Zoek eerst hier of je een oplossing kunt vinden voordat je begint te posten!
 Onderwerp afdrukken
Glasvezel in de meterkast
glasblazer
Vanaf 2012 beschik ik over een KPN glasvezel abonnement. We hebben gekozen voor een aansluiting in de meterkast. In de woonkamer lagen op dat moment 3 aansluitpunten voor coax er werkloos bij. Waarom in de meterkast? Mijn partner was het spuugzat, dat een hoek van de woonkamer volstond met apparatuur (Modem, Router, NAS-server ) en een berg aan kabels. Bij een aansluiting in de meterkast geen knipperend berg aan electronia in een hoek van de woonkamer. Het circus kon in een keer verplaatst worden naar de meterkast.

Probleem was echter wel hoe krijg je de TV aangesloten. Internet via WiFi is voor mij het enige echte Internet. De Desk Top computer heb ik 8 jaar geleden de woonkamer uitgedonderd, dat betekende tegelijkertijd dat er in de woonkamer nog alleen mobiele apparaten werden gebruikt voor het Internet. Maar naast de TV, moest ook de Mini Computer, Mediaplayer en later de Internet Reciever met het Internet verbonden worden.
Laat is voorop stellen dat de aansluiting in de meterkast inderdaad een fijne ervaring is. Geen snoerenbende en hardware in het zicht. Voor de apparatuur die nog steeds via een utp kabel met het Internet verbonden moeten worden, betekent het wel, dat er kabels getrokken moeten worden.
Dit probleem kan tegenwoordig - mits je installatie van het electriciteitsnetwerk daar geschikt voor is - via Internet via het stopcontact opgelost worden. Om dit te realiseren heb je zgn. powerline adapters nodig. Ik heb op dit moment een set waarbij beide adaptrs een 3 poort switch bevatten. Zo kan in de woonkamer naast de tv nog een 2 tal apparaten aangesloten worden. Het werkt op dit moment allemaal perfect en zie geen aanleiding op een kabel te laten trekken. Dat gaat ook niet echt heel erg eenvoudig. Een optie om kabels over de plint te trekken zie ik niet zitten.

Een nadeel van de aansluiting in de meterkast is wel, dat het Wifisignaal minder sterk in de woonkamer aanwezig is. Ik heb een redelijke goede router aangeschaft en snelheden van 10 tot 15 mb/s haal ik met gemak. Zo'n 120 mbs is neit veel als je een gygabit netwerk hebt, maar voor mij rap genoeg.
Kortom met een investering van rond de 120 euro hoeft een installatie van het aansluitpunt voor glasvezel in de meterkast helemaal geen probleem te zijn.
 
eogcnlGhost
Ik heb een leuke TIP voor de mensen met laminaat en die geen zin hebben in van die irritante plinten voor kabels.
Als je laminaat legt, ben je verplicht een minimale ruimte van 5 mm uit de muur te houden.
Maak bij het leggen van kabels gebruik van deze ruimte.
Je kan er met gemak 2 kabels in kwijt.
Om er 2 kabels in kwijt te kunnen heb je een dunnere UTP kabel dan normaal nodig, maar die bestaan wel.
Een normale UTP kabel heeft een doorsnee van ongeveer 5mm, maar er zijn ook van 3mm.
Je moet alleen iets voorzichtiger zijn met neerleggen, deze kabels kan je niet oneindig buigen en in de hoeken moet je ze direct goed leggen (even druppeltje lijm of zoiets).
Je oude platte plintje er weer overheen en je onzichtbaar mooie kabels gelegt.
JE BENT NOOIT TE OUD OM TE LEREN, MAAR WEL TE JONG OM TE VERGETEN

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Glasvezel in de meterkast', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
(WAARSCHUWING) Denk 2 x na voordat je kiest voor glasvezel van KPN KPN Glasvezel diensten : 4 19 dec 2019
Ervaringen glasvezel internet & TV KPN Algemeen : 2 22 nov 2017
Over van KPN Glasvezel (met eigen router/switch) naar ADSL KPN met eigen modem/router : 2 08 mrt 2017
Experiabox V10 KPN Glasvezel en RT-N66U Eigen netwerk : 4 12 okt 2016
Geen dolby digital 5.1 via Glasvezel? Tips en Truuks voor Digitenne en IPTV : 20 30 sep 2016
Advertentie