obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Algemeen, maar niet gemeen.
 Onderwerp afdrukken
usb poort experia v10 t.b.v. externe usb hard disc
sk01si
Hoewel de vraag al eerder is gesteld door anderen heb ik nog steeds de oplossing niet gevonden.

ik wil een externe harde schijf ( usb ) aansluiten op de experia V10. Ik heb dit eerder - voor ik klant werd van kpn - ook altijd met veel plezier gebruikt op mijn vorige router en wil dat nu weer zien te activeren.

Ik heb de usb2 en usb3 geprobeerd maar zie de schijf niet in mijn netwerk.
Ik begrijp dat dit wel mogelijk moet zijn, maar mijn vraag is dus hoe.


Ik heb dus een V10 experiabox en die heeft een usb2 en een usb3 poort.

De modem zelf kent onder usb-devices alleen mogelijkheden voor het instellen van 3G/4G Connection, zo te zien.

ik hoop dat het iemand intussen is gelukt en me de werkende oplossing kan aandragen!
(ik zit overigens niet te wachten op een NAS aankoop advies Smile )

groet

Su
 
eogcnlGhost
Alle opties die de V10 bied staan uitgeschakkeld.
De 3G werkt op de V10 alleen in combinatie met een 3G dongel, dus niet net als in de V9 met de instellingen zoals ik HIER heb beschreven.
Wanneer de opties worden aangeschakkeld is nog onbekend.
JE BENT NOOIT TE OUD OM TE LEREN, MAAR WEL TE JONG OM TE VERGETEN

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel.
 
MPaardek
Er zitten twee USB 2.0 aansluitingen die helaas door KPN zo geconfigureerd zijn dat er uitsluitend een USB-dongel met SIM-kaart op aangesloten kan worden. Met wat extra materiaal (ongeveer € 40) is er een weliswaar wat complexer oplossing voor het aansluiten van een USB-disk of USB-stick mogelijk. De USB aansluiting op de Experiabox kan namelijk wel als voeding dienen van een “Raspberry Pi”.
Deze heeft naast een USB-mini aansluiting waar de voeding op aangesloten wordt nog twee USB aansluitingen over.
Benodigdheden naast een Windows PC: een Raspberry Pi B of B+ (zie https://www.sossolutions.nl/) (oud model want de nieuwe Raspberry Pi 2 gebruikt te veel stroom), een USB naar USB-mini kabel. (Hoeft geen data draden te bevatten), een 8GB SD-card en een netwerkkabeltje.

Op de windows PC is Win32DiskImager nodig (http://sourceforge.net/projects/win32diskimager/files/latest/download ) en is Putty (http://www.putty.org/) handig.

Zet standard Raspbian op de SD-kaart en stop hem in de Raspberry. Verbind de Raspberry met een UTP-netwerkpoort van de Experia en via de USBpoort van de experia met de mini-USB aansluiting op de Raspberry als voeding.

Login op de Raspberry (user pi wachtwoord raspberry)
expand het file-systeem via het commando raspi-config.
Installeer een paar packages:
sudo apt-get install ntfs-3g
sudo apt-get install exfat-fuse
sudo apt-get install exfat-utils
Sluit de harddisk of USB-stick op een USB-poort van de Raspberry.

Een en ander heb ik getest via de USB-aansluiting op de achterkant van de Experia-box maar ik neem aan dat de aansluiting op de zijkant ook werkt.
 
eogcnlGhost
Je kan natuurlijk heel ingewikkeld doen met een Pi of gewoon simpel een NAS aansluiten.
Maar het ligt er natuurlijk aan wat je ermee wilt doen, als je het als opslag wilt gebruiken is de Pi niet zo handig.
Als media center is het de verkeerde plaats.
En als oplossing voor het aansluiten voor USB sticks/printers en andere apparaten zonder ingewikkeld te doen kan je ook met het volgende, LAN2USB KLIK MIJ
JE BENT NOOIT TE OUD OM TE LEREN, MAAR WEL TE JONG OM TE VERGETEN

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel.
 
sk01si
Waardeloos dat deze belofte van KPN (speciaal om gevraagd in businesscenter voor ik klant werd) een leugen blijkt te zijn.
Zoals ik al heel duidelijk aangaf in mijn oorspronkelijke vraag zit ik dus niet op een NAS antwoord te wachten.
Ik heb een usbschijf gekoppeld aan mijn download laptop en ik zet regelmatig wat zaken over naar mijn popcornhour. Diezelfde schijf gaat ook vaak mee op vakantie. Vandaar de usb behoefte.

Je hebt idd van die lan2usb dingen maar die verlangen in de meeste gevallen software op elk aparaat waarop je de usb-disk wil zien (en dat kan dus niet met zo'n popcornhour).

simpelste oplossing is in mijn optiek een wifi router er achter zetten met usb en experia in bridge laten zetten (zo deed ik het vóór kpn ook).
 
eogcnlGhost
Ik denk dat ik de perfecte oplossing voor je heb gevonden: KLIK MIJ.
Dit is een Externe drive die zowel op LAN als USB werkt.
Ik heb nog geen grotere dan 2TB gevonden, maar die zullen vast en zeker wel bestaan.
Een SSD versie heb ik ook nog niet gevonden, maar die kan je er natuurlijk zelf ook inzetten.
Prijskaartje ligt ergens tussen de €100 en €150, dus opzich valt dat wel mee.
Thuis gewoon in de LAN hangen en op vakante bijv. op de USB aan de laptop of zoiets.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Ik snap ook dat alles wat je extra moet meenemen of instellen het proces alleen vermoeilijkt.
Dus leek me dit de meest handige oplossing die ik kon vinden.
JE BENT NOOIT TE OUD OM TE LEREN, MAAR WEL TE JONG OM TE VERGETEN

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel.
 
eogcnlGhost
Dan een opvolger op het vorige verhaal, wat ik persoonlijk denk dat het niet al te handig is maar dat ligt er een beetje aan hoe je het bekijkt.
Een WiFi versie: KLIK MIJ.
Deze is ook verkrijgbaar tot 2TB met de extra optie voor een SD-kaart, draadloze ingebouwde WiFi hub, USB3 aansluiting die natuurlijk ook op de USB2 werkt, Windows en Mac-OS tegelijk ondersteunt doordat hij in ExFAT is geformateerd.
En wat wel lekker is is het formaat: 86x21.8x127mm, past zo in je binnenzak.
Prijs is wat minder leuk, maar als je het nodig hebt dan moet het maar zou ik zeggen: €259,99.

Hopelijk heb je iets aan deze op die van mijn vorige post.
JE BENT NOOIT TE OUD OM TE LEREN, MAAR WEL TE JONG OM TE VERGETEN

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel.
 
sk01si
hoe kan dit nou DE oplossing zijn?????

Ik HEB een usb schijf. Waarom zou ik een nieuwe schijf gaan kopen?

Had gewoon graag gezien dat die poorten het zouden doen (zoals kpn had beloofd).
(of dat medewerkers van kpn die blijkbaar niet weten hoe het zit dit soort beloftes niet meer doen aan potentieel nieuwe klanten want hierdoor voel ik me toch een tikje bedrogen)
 
eogcnlGhost
Ik denk dat je nu aan het klagen bent tegen de verkeerde persoon.
Toen je je hebt geregistreerd ben je de volgende tekst tegen gekomen: Dit Forum is voor en door KPN gebruikers en staat los van KPN.
Er is nooit een belofte gemaakt door KPN dat de USB poorten zouden werken, daarnaast geeft KPN geen ondersteuning op randapparatuur.
Dit beteken ze geven ondersteuning tot de modem en niet verder, USB stekker is randapparatuur.

Ik heb je alleen een paar ideeën gegeven, misschien nog een idee kijk is op internet of je die behuizingen los kan krijgen.

Daarnaast had je voor dat je bij KPN kwam op internet kunnen snuffelen wat de problemen waren bij KPN en dan had je snel ondervonden dat de USB poorten niet werkten.
En bij KPN heb je een 14 dagen proeftijd, ben je binnen die 14 dagen niet tevreden mag je het kostenloos en zonder opgave van reden opzeggen.
Ik weet het, 12 pagina's kleine lettertjes lezen is veel moeite, maar dat had je tikje bedrogen heid kunnen redden.
JE BENT NOOIT TE OUD OM TE LEREN, MAAR WEL TE JONG OM TE VERGETEN

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel.
 
sk01si
ben ik het niet zo mee eens. ik heb hier expliciet naar gevraagd in het businesscenter en ben dus verkeerd geïnformeerd.
daarnaast heb ik beslist ook het internet geraadpleegd en - doe dit zelf ook maar eens - kom ook antwoorden tegen waarin wordt aangegeven dat het wel mogelijk is.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'usb poort experia v10 t.b.v. externe usb hard disc', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Experia box reset naar oude instelling Hardware instellingen : 13 10 okt 2021
Nefit Easy icm KPN Experia box V9 Frequently Asked Questions : 9 05 nov 2020
Experia V10 main netwerk wifi probleem WiFi : 2 30 sep 2019
Port forwarding experia v10 Helpdesk : 13 20 apr 2019
omschakelen Experia V9 naar V10 Eigen netwerk : 6 16 dec 2018
Advertentie