obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Gebruik je een router/modem, post hier je ervaringen.
 Onderwerp afdrukken
LAN snelheid Experiabox V9 icm ASUS RT-AC68U / Engenius ECB600
JustEddie
Hallo,

Ik heb sinds gisteren glasvezel in huis en heb daarbij de Experiabox V9 gekregen. Hiervoor was ik jaren klant bij UPC/Ziggo en heb een thuis netwerk.
Ben in het bezit van een ASUS RT-AC68U (router) en Engenius ECB600 (AP) en daarnaast een 8 poort switch. De KPN monteur gaf meteen aan dat ik de ASUS niet meer als router kan gebruiken maar deze moet instellen als AP omdat er anders veel conflicten ontstaan. Dit was overigens wel een grote tegenvaller!

Hieronder een aantal dingen die ik niet snap en niet gewend ben...

    Als ik de ASUS als AP verbind met de Experia en vanuit de ASUS een kabel laat lopen naar de switch haal ik op mijn PC snelheden van 500+ mbit up en down.
      Als ik de switch direct aansluit op de Experia haal ik snelheden van max 100 mbit up en down.
        Als ik zowel de ASUS (AP) en de Engenius (AP) direct aansluit op de experia haal ik met de ASUS een draadloze snelheid van ca. 240 mbit en met de Engenius een draadloze snelheid van ca. 98 mbit. Beide draadloze netwerken hebben dan een eigen ssid en werken op 5 ghz.

        Aangezien ik Experiabox alles 'moet' regelen dacht ik alleen gebruik te maken van de Engenius als AP op een andere locatie in huis voor optimaal bereik. Maar dan moeten dus wel de snelheden bedraad en draadloos goed zijn.

        Graag advies hoe ik dit snelheid probleem kan oplossen.

        Bedankt!
         
        eogcnlGhost
        Hoi JustEddie.
        Die monteur heeft waarschijnlijk een spoedcursus gehad, hoe sluit ik een Experiabox aan en weet voor de rest geen bal over de rest.
        Normaal gesproken als je van een andere provider komt hoef je maar 1 ding te veranderen in je huidige netwerk.
        Dat is de IP range op je router/AP.
        Omdat de meeste modems op IP: 192.168.1.* werken en de Experiabox op IP: 192.168.2.*.
        Als je dit had veranderd hoefde je voor de rest niets te veranderen in je huidige DHCP netwerk en kon je gewoon doorgaan zoals je altijd al gewend was.
        Alleen de Statisch IP adressen had je natuurlijk wel even moeten aanpassen van 1 naar 2.

        Dat van je switch is een beetje raar, om welke switch gaat het (merk/type).

        De WiFi is een appart verhaal, maar al lezend leert een mens.
        De WiFi op de Experiabox moet je uitzetten en nooit meer gebruiken.
        De WiFi op je router/AP moet (kan) je beide de zelfde SSID en paswoord geven (tenzij je daar een aparte reden voor heb om het niet te doen).
        Maar het koppelen van een SSID geeft je voordelen.
        Je hoeft niet meer over te schakelen als je buiten het bereik van je andere WiFi punt komt, dat doet hij zelf, je aparaat pakt zelf het sterkste signaal.
        Je ene WiFi punt woord een soort signaal booster voor de ander, waardoor je uiteindelijk een beter signaal in je huis krijgt en dat bevoorderd de snelheid.
        Waarom de ene 240 en de ander 98Mbit haalt kan hier ook aan liggen, het ene WiFi netwerk wilt boven de ander uitkomen en gaat het signaal boosten en druk de ander weg.
        Het is een kwestie van de sterkste antenne wint en Asus staat er om bekend, dat ze een iets hoger uitzend wattage hebben dan andere WiFi punten.

        Nog een extratje, port forward moet je regelen in de Experiabox en die hoef je niet in je router/AP te zetten.

        Er is wel een uitzondering wanneer je wel de port forward in de router/AP moet regelen, dat is als je SUB IP adressen gebruikt in je netwerk.
        Dan moet je een algemene port forward maken van de Experiabox naar router/AP en vandaaruit de port forwards regelen naar de betreffende SUB IP.

        Dan je iTV: je iTV mag niet in je data netwerk worden aangesloten.
        Die moet een eigen kabel direct van de Experiabox hebben.
        Die kabel kan je wel splitsen doormiddel van een switch, naar bijv andere iTV kastjes.
        Maar je mag niet bijv. je smartTV erbij hangen, die valt onder de data, net als je pc, NAS, IPcams, enz.

        Ik hoop dat je nu wat wijzer bent geworden.
        Gewijzigd door eogcnlGhost op 09 juli 2015, 00:50
        JE BENT NOOIT TE OUD OM TE LEREN, MAAR WEL TE JONG OM TE VERGETEN

        De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel.
         
        JustEddie
        Hi eogcnlGhost,

        Bedankt voor je reactie!
        Ik heb uiteindelijk ook de ip adressen aangepast.
        Ik heb 3 switches in huis van TP-Link. In de meterkast de TL-SG1008D en in de woonkamer (audio) en op zolder/kantoor twee keer de TL-SG1005D.
        Ben er inmiddels achtergekomen dat de 8-poort switch niet goed werkt en ga ik vandaag vervangen. Snelheden zijn erg laag vergeleken met snelheden direct aangesloten op de router.

        Het verschil in wifi snelheid is nu ook helder. Ik heb getest met mijn iphone 6. Deze ondersteund 802.11ac. Mijn ASUS doet dat ook maar de Engenius niet.
        Ook getest met een laptop die geen 802.11ac heeft en dan zijn de snelheden nagenoeg gelijk (ca. 150 mbit).

        Wifi op de experiabox stond al uit.

        Ik had alles al met 1 SSID. Heb dit even aangepast omdat ik er achter kwam dat de snelheden zo verschillend zijn en heb ze daarom even aparte SSID's gegeven om makkelijk te kunnen switchen.

        Voor wat betreft iTV had ik begrepen van de monteur dat met de V9 versie deze gewoon in het netwerk mag zitten en dus geen apart 'lijntje' nodig heeft. Dit werkt op dit moment wel.
        Ik hoop dat het vervangen van de switch een groot problem oplost. Laat ik nog wel even weten...
         
        eogcnlGhost
        De iTV, het is eigenlijk ja en nee.
        Veel mensen hebben hier geen kaas van gegeten, dus vertel is standaard de nee versie om latere problemen te verkomen.

        De ja versie.
        Als je 1 iTV kastje gebruikt en geen geavanceerd netwerk hebt, dan zou je het kunnen doen zonder problemen.
        Maar zodra er een extra router/AP bij komt gaan de problemen beginnen.
        Jij gaf al aan 2 extra routers/AP's te hebben, dus het werd gelijk het nee verhaal.

        De iTV kastjes kunnen absoluut niet overweg met DHCP, de Experiabox herkend dat er een iTV is aangesloten op een poort en schakeld daar de DHCP op die poort automatisch op uit.
        Zodra je een data apparaat op de kabel hangt, snapt die poort het niet meer met de gevolgen van dien.
        Probeer maar het volgende: je hangt op een aparte poort je router op de Experiabox met DHCP aan.
        Vervolgens geef je de iTV een eigen poort op de Experiabox, probeer nu maar is je iTV te installeren (even stroom van de iTV eraf en weer aanzetten), hij zal niet ver komen en je krijgt een fout melding.
        Haal je je router er af en je doet het proces opnieuw, geen probleem, paar minuten en alles werkt en dan kan je je router er weer bij hangen.

        Dan het verhaal van de iTV in je data netwerk.
        Je data netwerk heeft een hoop verkeer en de iTV houd daar niet van, op een normale zender heb je niet zo'n probleem, maar zodra je HD kanelen of opnames gaat terug kijken en je zit gelijk op de PC te downloaden of te games.
        Dan wordt de iTV een beetje gek en gaat hij stotteren en blokjes geven op je beeld.
        Dus als je het toch gecombineerd aansluit en je krijgt bovenstaande probleem, dan heb je ook gelijk de oplossing.
        JE BENT NOOIT TE OUD OM TE LEREN, MAAR WEL TE JONG OM TE VERGETEN

        De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel.
         
        JustEddie
        Hoi, ik snap wat je bedoelt. Heb als proef even de tv aangezet en op mijn pc een download gestart (nieuwsgroep). TV beeld wordt dan inderdaad schokkerig.
        Vanavond de coax kabel er uit gehaald en een tweede netwerkkabel getrokken die dus straks direct van de iTV naar de mediabox loopt. De rest van de apparaten (receiver, NAS, PC, Mediaplayer etc.) zijn dan bekabeld via verschillende switches. De nieuwe switch ga ik morgen vervangen dus dit weekend moet alles GOED en SNEL werken. Ik laat nog weten wat het resultaat is.
         
        eogcnlGhost
        Even een TIP voor je NAS.

        Heb je een NAS zonder TV/HDMI aansluiting, hang hem direct op je Experiabox (eigen poort), dit bevoorderd de snelheid van je NAS in je netwerk.

        Heb je een NAS met TV/HDMI aansluiting, dan snap ik dat hij naast je TV staat.
        Maar in de meeste gevallen gaat het dan ook om een QNAP.
        De meeste QNAP's met TV/HDMI aansluiting hebben 2 netwerk aansluitingen.
        Zet de ene poort in je gewone netwerk en de andere poort direct naar de Experiabox.
        Wel even de poort forward goed zetten, zodat de downloads en cam streams niet via het netwerk lopen maar via de Experiabox.
        En allebij een statisch IP adres geven.

        ---
        Ook even een vraag over je nieuwsgroep downloads.
        Hoe download je? en met welk programma?
        Sla je de downloads op op je PC of direct naar de NAS (via de PC)?
        JE BENT NOOIT TE OUD OM TE LEREN, MAAR WEL TE JONG OM TE VERGETEN

        De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel.
         
        JustEddie
        Mijn vorige bericht was niet helemaal duidelijk zie ik.
        De NAS (Synology) staat in de meterkast en is verbonden met een switch die dus wordt vervangen. In de meterkast staat ook de ASUS en de Experiabox.
        Vanuit de switch gaan er meerdere cat6 kabels naar aansluitpunten in de woning. Eén en straks dus twee vaste aansluitpunten komen uit in de woonkamer/audio. Daar staat ook nog een 5 poorts switch waarmee de mediaplayer, receiver, ps3 en voorheen de UPC box verbonden waren.
        De mediaplayer en receiver staan dus in verbinding met de NAS voor data en in verbinding met de receiver (HDMI) om af te spelen. 1 HDMI kabel gaat van de receiver naar de TV.

        Op zolder heb ik twee aansluitingen. Op de ene staat de Engenius AP en de andere een 5 poorts switch. Daaraan zijn mijn PC, Laptop (zakelijk) en een multifunctional verbonden.

        Ik ben dus van plan om aan de experiabox de kabel aan te sluiten van de iTV en een kabel die naar de switch gaat om in de switch vervolgens de kabels van de NAS, ASUS en overige kabels aan te sluiten.

        Ik moet nog even een andere nieuwsgroep vinden die 500 mbit aan kan:-)
        Heb nu extreme usenet en die gaan tot 200 mbit. Was voorheen met UPC voldoende...
        Ik gebruik mijn PC (grabit) om te downloaden en dan via PC naar NAS verplaatsen en ik gebruik de download tool van Synology zelf en laat dan de NAS zijn werk doen.
        Downloads die op de NAS thuis horen zodat ik bijvoorbeeld gebruik kan maken van deze data met mijn mediaplayer of receiver worden daar dus opgeslagen.

        Heb ik ook nog even een andere vraag...
        Kan ik de ASUS router nu nog als router gebruiken of moet ik hem (zoals de KPN monteur zei) toch instellen als AP?
         
        eogcnlGhost
        Ik heb even je netwerk herbekeken en een paar aanpassingen gemaakt.
        Ik heb het even simpel getekend maar door de kleurtjes kom je er denk ik wel uit.
        Opzich hoeft je NAS, reciever, PS3, media center, en (eventuele download pc voor de NAS) niet langs een firewall te lopen.
        Je laptop, pc en multi funtional wel achter een firewall, dus die heb ik achter de asus gezet en dan heb je gelijk je wifi punt boven.
        Je Engenius heb ik apart op de switch gezet als wifi punt bij je media center enz, meer hoeft die niet te doen.
        Dan heb ik bij de NAS een eventuele download pc gezet die kan je kan besturen via het netwerk met bijv.: Teamvieuwer.
        Op deze manier ontzie je druk verkeer op je netwerk als je aan het downloaden bent.

        De switch waar de lijnen door heen lopen, hoeft er niet tussen, maar dat heb ik gedaan vanwege eventuele afstanden naar apparaten.

        Voor je nieuwegroepen zou je het programma: newsleecher (betaald) kunnen gebruiken.
        En als downloadpunt NewsXS Fiber - KLIK MIJ.
        Je gebruikt dit alleen maar om te kunnen downloaden, sinds de betaalde newsleecher een supersearch heeft met een retentie van 2600 dagen.
        Zoals ik al zei, kan je dat op een externe PC zetten die naast je nas staat, hoeft dus geen turbo computer te zijn, sinds hij alleen het programma draait en direct op de NAS opslaat.

        Ik hoop dat ik je op een paar iedeeën heb gebracht en anders hoor ik het wel.
        Klik het plaatje voor de kleuren puzzel van je netwerk.

        De KPN switch is gratis te bestellen bij de KPN, gewoon zeggen dat je een TV boven hebt en je krijgt een Netgear 5 poorts GB switch thuis gestuurt.
        eogcnlGhost voegde bij, bestand:

        Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.

        JE BENT NOOIT TE OUD OM TE LEREN, MAAR WEL TE JONG OM TE VERGETEN

        De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel.
         
        JustEddie
        Bedankt voor de ideeën en adviezen. Had alles volgens jouw schets aangesloten met een paar kleine wijzigingen (heb maar 1 iTV). Maar de ASUS moet ik toch beneden neerzetten omdat ik dan gebruik kan maken van het gast netwerk via de ASUS. Had de ASUS eerst boven gezet en had op mijn PC en Laptop 500+ mbit. Ik heb de ASUS nu ingesteld als router achter de Experiabox. De iTV staat direct verbonden met de Experia. Via de nieuwe switch komt het netwerk boven maar wat blijkt....weer max 100mbit op PC en Laptop.

        Het is als volgt aangesloten:

        EB -> WAN-poort ASUS -> 8p switch -> aansluiting boven -> 5p switch -> PC, Laptop en MFP

        Overigens als ik mijn PC direct verbindt met de aansluiting boven, dus zonder switch, het zelfde resultaat van max 100 mbit.

        Enig idee hoe dit nu weer kan?
         
        JustEddie
        Oorzaak gevonden....2 niet goed functionerende cat6 kabels van dezelfde soort/merk. Heb er nog een van dit type dus weg ermee...
        Als ik deze heb vervangen moet het werken!!
         
        Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
        Spring naar forum:
        Nieuw onderwerp Antwoorden
        Gebruik BBcode of HTML om naar; 'LAN snelheid Experiabox V9 icm ASUS RT-AC68U / Engenius ECB600', te verwijzen!
        BBcode:
        HTML:
        Vergelijkbare onderwerpen
        Onderwerp Forum         Laatste bericht
        V12 modem en nordVPN Snelheid Snelheid : 3 22 apr 2023
        Tijdgebonden toegang configuren bij ExperiaBox V10 en UTP/RJ45 bekabeling (niet-draadloos) Algemeen : 7 06 mrt 2021
        Snelheid op PC Snelheid : 8 15 mei 2019
        Port forwarding experiabox v10 Routers : 4 28 feb 2019
        Experiabox V10 en V10a Hardware instellingen : 4 23 jan 2019
        Advertentie